Samsung lanserar Spinpoint M8 1 TB

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar Spinpoint M8 1 TB

Koreanska Samsung breddar sortimentet av hårddiskar för bärbara datorer, den här gången med Spinpoint M8 1 TB.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eftersom Seagate köpte Samsungs hårdisktillverkning så dröjer det nog inte länge innan dessa ingår i Seagates utbud.
Men det är trevligt att veta att dem lanserat en 2,5" på 1TB även om det är lite väl overkill med en hårdisk på 1TB i en laptop

Permalänk
Medlem

Kul att se, öppnar upp för externa små och smidiga diskar! Varit sugen under en längre tid att spara min steam mapp extern (645Gb) samt lite viktiga bilder/dokument!

Känns dock bara för bärbara enheter. Jag ser inget problem med att köra 3.5" diskar, why fix what isnt broken?

Blir spännande att se om man kan få en "micro" extern 1000GB för under 1000kr!

Lite http://www.sweclockers.com/nyhet/13773-seagate-lanserar-gofle... fast 1TB vore underbart!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Hmm... skulle passa bra i min nyköpta laptop (så fort jag får hem den). Ena disken (denna) för lagring, andra disken (SSD) för OS och spel?
Frågan är bara när och var man kommer kunna hitta denna disk.

Permalänk
Medlem

Äntligen en intern 1 Tb disk för ps3 servern. Ps3 slim accepterar bara 9.5 mm diskar.

Permalänk
Medlem

8MB cache låter väldigt snålt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

8MB cache låter väldigt snålt, eller?

2 skivor på 500gb var som snurrar i 5400RPM... Mer cache hade troligtvis inte gett någon prestandaskjuts här.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

2 skivor på 500gb var som snurrar i 5400RPM... Mer cache hade troligtvis inte gett någon prestandaskjuts här.

Nu har jag verkligen ingen större koll men vad jag har fått för mig iaf så är det eftersom de snurrar såpass långsamt och söktiderna ökar vilket gör en större cache bra att ha då småsaker som ligger utspritt på skivan kan kommas åt och skrivas effektivare och den höga söktidens prestandapåverkan kan hållas nere i många fall.

Men jag kanske har helt fel i hur det hela fungerar i praktiken.
Varför skulle 2 skivor som snurrar såpass långsamt inte tjäna på en större cache?

Permalänk
Medlem

Asså tycker det är underligt att en helt purfärsk hårddisk för ett område (portabelt, bärbart m.m.) som ÄR en gigantisk del av framtiden endast har 1TB lagring.
Sure den är säkert sjukt mkt billigare än en SSD på 500GB men om man bortser från pris så slåss de i exakt samma segment.

Gapet blir mindre och mindre för var dag som går.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Hmm, om det går att få 500GB på en 2.5" platta nu så antar jag att det inte kommer ta alltför lång tid innan Sony släpper en PS3 500GB modell.

Permalänk
Medlem

Slö som sirap tänker jag

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sgtspiff:

Asså tycker det är underligt att en helt purfärsk hårddisk för ett område (portabelt, bärbart m.m.) som ÄR en gigantisk del av framtiden endast har 1TB lagring.
Sure den är säkert sjukt mkt billigare än en SSD på 500GB men om man bortser från pris så slåss de i exakt samma segment.

Gapet blir mindre och mindre för var dag som går.

Prisskillnaden på en 500 GB mekanisk och en 500 GB SSD är fortfarande GIGANTISKA. Även om de minskar varje dag, så kommer de finnas där ett bra tag till.

Denna hårddisken har ju dessutom 1TB, så kollade upp ungefär vid 1 TB SSD kostar.

1 TB 2.5" mekanisk: 1000 kr
1 TB SSD: 15.000 kr, kräver dessutom flera stycken..

Så är man inte i extremt behov av hastighet så är SSD verkligen ingen bra affär för sin lagring.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Vill man ha snabbhet och storlek i dagsläget så är seagate momentus XT ett bra val, finns upp till 500GB och presterar nästan som en SSD... har en i min netbook som funkar sjukt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Hmm, om det går att få 500GB på en 2.5" platta nu så antar jag att det inte kommer ta alltför lång tid innan Sony släpper en PS3 500GB modell.

Blir säkert bara onödigt dyrt, sen kan man ju byta ut den lätt själv om man så vill.

Visa signatur

/Fredster.

Permalänk
Medlem

Smidigt att lägga upp en del HD-film på den och sedan koppla i den i TV:n. Priset är ju inte alls avskräckande.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av GenKaan:

Kul att se, öppnar upp för externa små och smidiga diskar! Varit sugen under en längre tid att spara min steam mapp extern (645Gb) samt lite viktiga bilder/dokument!

Känns dock bara för bärbara enheter. Jag ser inget problem med att köra 3.5" diskar, why fix what isnt broken?

Blir spännande att se om man kan få en "micro" extern 1000GB för under 1000kr!

Lite http://www.sweclockers.com/nyhet/13773-seagate-lanserar-gofle... fast 1TB vore underbart!

Vad är det för fel på denna? http://www.webhallen.com/hardvara/124032-western_digital_exte...

Har den själv, 2.5" och funkar kalas

Permalänk
Medlem

Detta kanske är relevant för mig... Ska skaffa en 1 tb till min laptop som är vad jag använder mest. Jag har tittat på seagates consellation 2 men den är fasligt dyr och ska vara lite väl tjock har jag hört...