Permalänk
Medlem

Hjälp/ ideér om vattenkylning utomhus!

Hejsan alla Sweclockare!

Har suttit i dagarna och funderat på om man inte skulle kunna köra extern vattenkylning med radiator/radiatorer utomhus. Har tänkt lite på det här med kondens och om det blir aldeles för kallt för delarna på vinterhalvåret.

Sedan om det är fullt möjligt att köra med radiatorer utomhus har jag vidare funderat på vad man kan behöva för pump? I mitt fall så har jag en balkong utanför mitt fönster så höjdskillnaden är inte mer än 10 cm, men dock är avståndet jag tänkt sätta dem på runt 2,5 meter ifrån burken.

Detta är en ren tanke men om det inte skulle varar fullt omöjligt så är jag intresserad utav att göra detta.

Är väldigt tacksam för svar/ ideér från er alla på Sweclockers

MVh Andreas

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

fullt möjligt = självklart

sommar = pump som klarar längden,höjden och antal block i systemet. placera inte radiatorn i solen.

vinter =
* pump & slang som är klassat o köra i minusgrader.
* destilerat vatten & glykol, dock tror jag sprit & destilerat vatten är att rekommendera då glykol blir segt när det blir kallt.(beror ifall det blir -20 eller mer)
* isolera baksida av moderkortet, och cpublock & alla slangar.

Permalänk
Medlem

Eh, kan säga att det funkar. Men inte för en längre period.
Har provat mycket, och din ide är beprövad. Pumpen kommer ta stryk
Om du ska gå under nollan så är SS eller torris/ln2 bättre

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

du kan alltid fixa en värmare till pumpen så har den längre livslängd. försökte o googla på subzero pumps men hittade ingen, borde gå o specialbeställa...

kan ju alltid kolla pumpar till bilar då dom klarar kyla relativt bra och inte alt för dyrt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

fullt möjligt = självklart

sommar = pump som klarar längden,höjden och antal block i systemet. placera inte radiatorn i solen.

vinter =
* pump & slang som är klassat o köra i minusgrader.
* destilerat vatten & glykol, dock tror jag sprit & destilerat vatten är att rekommendera då glykol blir segt när det blir kallt.(beror ifall det blir -20 eller mer)
* isolera baksida av moderkortet, och cpublock & alla slangar.

Härligt att det funkar!!

Tänkte på det där med isolering, är det till för kondensen som bildas under vinterhalvåret?

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Eh, kan säga att det funkar. Men inte för en längre period.
Har provat mycket, och din ide är beprövad. Pumpen kommer ta stryk
Om du ska gå under nollan så är SS eller torris/ln2 bättre

Meningen i det största är inte att gå under nollan utan främst så vill jag ha en tyst dator och sedan skulle det vara bra på sommaren att få ut värmen ur rummet och de med hjälp med detta.

Jag har också funderat på det där med att ha pumpen inomhus? Då slipper man problemen med att den måste klara kyla mer än att vattnet som den pumpar är kallt?

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Skrivet av agressor:

Meningen i det största är inte att gå under nollan utan främst så vill jag ha en tyst dator och sedan skulle det vara bra på sommaren att få ut värmen ur rummet och de med hjälp med detta.

Jag har också funderat på det där med att ha pumpen inomhus? Då slipper man problemen med att den måste klara kyla mer än att vattnet som den pumpar är kallt?

Och sätter man pumpen efter kylblocken så är nog inte vattnet så väldigt kallt längre.

Jag brukar säga så här: "En galen idé är aldrig en dålig idé, sålänge man inte riskerar att hamna på sjukhus eller fattigstuga såklart."

Ser redan fram mot galleriet, ser det snyggt ut så får du minst 4p av mig.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

En helt tät burk/skåp med en jätte radiator/bilkylare i som man låter luften inne i den täta lådan cirkulera genom..
Slingan till denna gräver man ned i backen (likt jordvärmeslinga). Då kommer du ha sval men ej minus i slingan året runt.

Eftersom allt är instängt i den isolerade täta lådan så slipper man problem med kondens m.m.
Plus att systemet blir knäpptyst.

edit: såg nu att det verkar handla om en lägenhet..

Permalänk
Medlem

Jag har inga erfarenheter av vattenkylning så jag vet inte hur mycket en pump låter men en reservlösning vore ju att låta pumpen vara kvar i datorn medans radiatorerna är utomhus.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Och sätter man pumpen efter kylblocken så är nog inte vattnet så väldigt kallt längre.

Jag brukar säga så här: "En galen idé är aldrig en dålig idé, sålänge man inte riskerar att hamna på sjukhus eller fattigstuga såklart."

Ser redan fram mot galleriet, ser det snyggt ut så får du minst 4p av mig.

Ne precis! Det borde ju funka om man gör som du säger. Är så sjukt sugen, sitter redan å skissar på hur lösningen ska se ut. Har tänkt att bygga ett skydd för sol, vind å vatten runt om radiatorerna.

Skrivet av Boss302:

En helt tät burk/skåp med en jätte radiator/bilkylare i som man låter luften inne i den täta lådan cirkulera genom..
Slingan till denna gräver man ned i backen (likt jordvärmeslinga). Då kommer du ha sval men ej minus i slingan året runt.

Eftersom allt är instängt i den isolerade täta lådan så slipper man problem med kondens m.m.
Plus att systemet blir knäpptyst.

edit: såg nu att det verkar handla om en lägenhet..

Den lösningen är inte fel den heller faktiskt. Problemet är ju bara om man vill byta saker ur lådan och att gräva i trädgården. Tror inte farsan blir så glad om jag gör detta;) Annars en sjukt bra lösning.

Skrivet av Tobi the Dobi:

Jag har inga erfarenheter av vattenkylning så jag vet inte hur mycket en pump låter men en reservlösning vore ju att låta pumpen vara kvar i datorn medans radiatorerna är utomhus.

Har funderat på detta. Att ha blocken, pumpen och reservoaren i datorn och sedan endast radiatorerna på balkongen. Så inte omöjligt att det blir så om man får ordning på kondensen.

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

Reglera temperaturen på kylmediet så vatten ej kondenserar på kalla delar inuti datorn. Låter som ett fullt görbart men helt galet projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Reglera temperaturen på kylmediet så vatten ej kondenserar på kalla delar inuti datorn. Låter som ett fullt görbart men helt galet projekt.

Hur menar du då?:)

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

här har du en perfekt guide hur du ska isolera moderkortet =
http://www.overclockers.com/subzero-cooling-insulation-guide/

sen till alla rören =
http://biltema.se/sv/Bygg/Blandare/Tillbehor/Rorisolering/

men stora problemet blir ju pumpen. blir plasten kallt alt köldmediet för kallt så har du stora problem, därav kan en värmeelement under pumpen vara smart.

ha en mindre radiator utomhus och ifall vattnet blir för varmt så går fläkten igång på höga varvtal... = dvs cpun håller vattnet varmare och du har mindre problem. blir roligt o se ifall det blir något projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

här har du en perfekt guide hur du ska isolera moderkortet =
http://www.overclockers.com/subzero-cooling-insulation-guide/

sen till alla rören =
http://biltema.se/sv/Bygg/Blandare/Tillbehor/Rorisolering/

men stora problemet blir ju pumpen. blir plasten kallt alt köldmediet för kallt så har du stora problem, därav kan en värmeelement under pumpen vara smart.

ha en mindre radiator utomhus och ifall vattnet blir för varmt så går fläkten igång på höga varvtal... = dvs cpun håller vattnet varmare och du har mindre problem. blir roligt o se ifall det blir något projekt

Tackar!!

Jag har ju tänkt kyla 2 grafikkort och CPU'n och då kanske det räcker med en 240 radiator för att vattnet inte ska bli för varmt? Kan tänka mig att köpa en Kaffekopps värmare som drivs via usb och sätta under pumpen kanske??

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av agressor:

Tackar!!

Jag har ju tänkt kyla 2 grafikkort och CPU'n och då kanske det räcker med en 240 radiator för att vattnet inte ska bli för varmt? Kan tänka mig att köpa en Kaffekopps värmare som drivs via usb och sätta under pumpen kanske??

smart ide med kaffekopps värmaren

annars kan en fläkt som blåser på pumpen, men då missar vi hela poängen...

240 och vinter = inga problem. (fläktarna avslagna/low speed, då det inte ska vara för kallt)
240 & sommar = borde fungera ifall dom snurrar snabbt.(minst 80cfm) beror ju hur många W din loop är på, då många 240 klarar 300-700w värme beroende på fläkthastighet.

t.ex den här a 110cfm och billig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=274915

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

smart ide med kaffekopps värmaren

annars kan en fläkt som blåser på pumpen, men då missar vi hela poängen...

240 och vinter = inga problem. (fläktarna avslagna/low speed, då det inte ska vara för kallt)
240 & sommar = borde fungera ifall dom snurrar snabbt.(minst 80cfm) beror ju hur många W din loop är på, då många 240 klarar 300-700w värme beroende på fläkthastighet.

t.ex den här a 110cfm och billig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=274915

haha ja den var grym!:P

Detta låter bra. Blir lite billigare än jag räknat med från början då jag trodde att jag var tvungen att ha en 360 eller två 240 radiatorer.

Nu till pumpen. Vad skulle man kunna ha som passar här? Måste vara en som klarar en hjödskillnad på ca 1,4 meter. Har kollat på den här pumpen:http://www.coolingstuff.se/p/114/ek-water-blocks-dcp-4-0

Den borde ju teoretiskt funka då?

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk

En 240rad till dubbla grafikkort och en cpu är lite fattigt i värmen men kanske lagom på vintern.

Jag kör med en 360 och en 240rad, just nu enbart till cpu'n men tidigare också till graffet.

Temp blir för det mesta bättre än luftkylt ändå men under 50grader vill jag alltid vara ändå, känns bättre helt enkelt.

Har provat att ha min 360 rad utanför och det fungerade bra i 10minuter ungefär då vattnet var kallt från början men till slut blev varmt iallfall. Skiljde för lite 1-2grader på att ha radiatorn utanför.

Testade även att ha raden i ett kylskåp då jag ville ner under 10grader. Samma visa där, kallt en stund men sedan någon grad bättring bara.

Misstänker att det är mängden vatten som är boven i dramat.

Skulle vilja prova att ha en större vattentank att ha nerkyld...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

En 240rad till dubbla grafikkort och en cpu är lite fattigt i värmen men kanske lagom på vintern.

Jag kör med en 360 och en 240rad, just nu enbart till cpu'n men tidigare också till graffet.

Temp blir för det mesta bättre än luftkylt ändå men under 50grader vill jag alltid vara ändå, känns bättre helt enkelt.

Har provat att ha min 360 rad utanför och det fungerade bra i 10minuter ungefär då vattnet var kallt från början men till slut blev varmt iallfall. Skiljde för lite 1-2grader på att ha radiatorn utanför.

Testade även att ha raden i ett kylskåp då jag ville ner under 10grader. Samma visa där, kallt en stund men sedan någon grad bättring bara.

Misstänker att det är mängden vatten som är boven i dramat.

Skulle vilja prova att ha en större vattentank att ha nerkyld...

Provade du att ha radiatorn utomhus på vintern eller sommaren?

Annars om det är som du säger kanske man kan bygga en reservoar i plåt eller något liknande för att den ska klara kylan på vintern och ha den utom hus för att få vattnet kallt kanske?

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

fullt möjligt = självklart

sommar = pump som klarar längden,höjden och antal block i systemet. placera inte radiatorn i solen.

vinter =
* pump & slang som är klassat o köra i minusgrader.
* destilerat vatten & glykol, dock tror jag sprit & destilerat vatten är att rekommendera då glykol blir segt när det blir kallt.(beror ifall det blir -20 eller mer)
* isolera baksida av moderkortet, och cpublock & alla slangar.

Räcker det att isolera mer armaflex på hela baksidan utav kortet eller ska jag även isolera med armaflex på framsidan? och hur isolerar jag mellan pci-e platserna? silicon?

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av agressor:

haha ja den var grym!:P

Detta låter bra. Blir lite billigare än jag räknat med från början då jag trodde att jag var tvungen att ha en 360 eller två 240 radiatorer.

Nu till pumpen. Vad skulle man kunna ha som passar här? Måste vara en som klarar en hjödskillnad på ca 1,4 meter. Har kollat på den här pumpen:http://www.coolingstuff.se/p/114/ek-water-blocks-dcp-4-0

Den borde ju teoretiskt funka då?

Om det är en sluten loop så kommer trycket p.g.a höjdskillnaden bli +/- 0. Det är bara ytorna i slangarna samt block/rad som bromsar.

Pumpen du länkat till skall dock va bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Om det är en sluten loop så kommer trycket p.g.a höjdskillnaden bli +/- 0. Det är bara ytorna i slangarna samt block/rad som bromsar.

Pumpen du länkat till skall dock va bra.

okej! skönt! då får de bli den pumpen, kommer sätta den i returslingan så att vattnet är uppvärmt utav grafikkort och CPU.

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk

Då jag provade vart det 4-5 plusgrader ute så efter några timmar hade vattnets temp sjunkit en bit under rumstempen.
Men då loopen blir så pass liten så krävs det onekligen kraftigare tag mot värmeutvecklingen.

Kanske en spiral med kopparrör på en liter volym skulle göra susen utomhus?

Det roligaste är inte målet utan vägen dit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Då jag provade vart det 4-5 plusgrader ute så efter några timmar hade vattnets temp sjunkit en bit under rumstempen.
Men då loopen blir så pass liten så krävs det onekligen kraftigare tag mot värmeutvecklingen.

Kanske en spiral med kopparrör på en liter volym skulle göra susen utomhus?

Det roligaste är inte målet utan vägen dit...

okej! Ja det med koppar rören låter intressant. Var det för att pumpen pumpar vattnet för snabbt som gjorde att kylan ute inte han kyla ner vattner i radiatorn eller?

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk

Misstänker att vattnet inte hinner kylas ordentligt.
Vattnets temperatur, tempen på cpu och temp på gpu/er skiljer sig en del.
30grader i vattnet kan ändå ge 50grader i cpu-kärnan.
Det vattnet gör är att avleda värmen från de komponenter som är varmare än vattnet.

Ett drömsystem skulle med termostatstyrning gå till ett utomhussystem då det fanns behov för det, en sorts switch på vattnets väg.
Pumpen behöver ju inte vara utomhus då de är så pass tysta ändå idag. Tystare än mekaniska hårddiskar t.om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Misstänker att vattnet inte hinner kylas ordentligt.
Vattnets temperatur, tempen på cpu och temp på gpu/er skiljer sig en del.
30grader i vattnet kan ändå ge 50grader i cpu-kärnan.
Det vattnet gör är att avleda värmen från de komponenter som är varmare än vattnet.

Ett drömsystem skulle med termostatstyrning gå till ett utomhussystem då det fanns behov för det, en sorts switch på vattnets väg.
Pumpen behöver ju inte vara utomhus då de är så pass tysta ändå idag. Tystare än mekaniska hårddiskar t.om.

Aha. Men om man skulle bygga sig en lång spiral i koppar rör, eller låta rörmockaren bocka till det snygg och sedan en radiator efter det? Eller blir det pankaka på pankaka? tanken är ju att det ska vara på balkonen och den är väldigt stor så plats är det inga beskymmer om. Man har ju så sjukt många skumma ideér men man måste bara få tummen ur och få gjort något också!

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Skrivet av Disney:

fullt möjligt = självklart

sommar = pump som klarar längden,höjden och antal block i systemet. placera inte radiatorn i solen.

vinter =
* pump & slang som är klassat o köra i minusgrader.
* destilerat vatten & glykol, dock tror jag sprit & destilerat vatten är att rekommendera då glykol blir segt när det blir kallt.(beror ifall det blir -20 eller mer)
* isolera baksida av moderkortet, och cpublock & alla slangar.

glykol är sprit kompis.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprautbirger:

glykol är sprit kompis.

har fått för mig att etanol har lägre fryspunk och lättare o pumpa runt, och bra att du påpekade att glykol också är sprit.

Skrivet av agressor:

Räcker det att isolera mer armaflex på hela baksidan utav kortet eller ska jag även isolera med armaflex på framsidan? och hur isolerar jag mellan pci-e platserna? silicon?

kolla i guiden som jag postade högre upp. alla block du kyler dvs har du stort gpublock som täcker hela kortet och snuddar i moderkoret så måste moderkortet också isoleras vid pcien.

bättre o isolera för mycket än för lite, sett folk som använt knådgummi, nagellack, silicon, ris osv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

har fått för mig att etanol har lägre fryspunk och lättare o pumpa runt, och bra att du påpekade att glykol också är sprit.

kolla i guiden som jag postade högre upp. alla block du kyler dvs har du stort gpublock som täcker hela kortet och snuddar i moderkoret så måste moderkortet också isoleras vid pcien.

bättre o isolera för mycket än för lite, sett folk som använt knådgummi, nagellack, silicon, ris osv....

Sant! Vill ju inte få kondens på kortet så de kortsluter:P Bra guide för övrigt!

Kanske en dum fråga, men är det 100% chans att det kommer bildas kondens i mitt system om man kör det året runt? Tror du vattnets temperatur kommer sjuka så lågt?

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

Om du vill få ner tempen lågt el lägre än rums temp så finns de ju water chiller pumpar du kan best från tex Uk. Dom finsn i flera styrkor och storlekar=) dom jag titat på för mitt system kyler visst antal w till 4grader. http://specialtech.co.uk/spshop/customer/Waterchiller-Hailea-... denna har jag suttit och filurat på=) bara prylarna börja ramla in nu så ska bygget påbörjas=). Ser fram emot ditt coola bygge kommer bli något eget helt klart:D

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av agressor:

Sant! Vill ju inte få kondens på kortet så de kortsluter:P Bra guide för övrigt!

Kanske en dum fråga, men är det 100% chans att det kommer bildas kondens i mitt system om man kör det året runt? Tror du vattnets temperatur kommer sjuka så lågt?

hur kallt har du utomhus? pumphastighet på vattnet och hur kallt kommer vattnet vara? svåra frågor då systemet inte är byggt. men har du över 7-10c på vattnet så kan du nästan skippa isolering. men troligtvis kommer vattentempen vara runt 0 till -10 ifall det är -20 ute...

läsvärt om kondensation:
http://www.mill-rise.freeserve.co.uk/Condensation.htm

enligt bilden, så tolkar jag att ifall det är 20c inomhus och om luften kyls 11c eller lägre så blir det mer än 100% vatten i luften=
dvs vattenuppstår...

"at 10ºC could hold 8 grams of water vapour at its maximum"
"Similarly air at say 20ºC could hold around 14 grams of water vapour at maximum"

låt säga att du kyler ner ytterhöljet på slangen till 10c så kan du max ha 57% luftfuktighet i rummet vid 20c.

tur nog så är det lägre luftfuktighet på vintern. dock ifall du har mycket blommor inomhus och "kompisar" så höjs halten...

ännu en guide för isolering:
http://www.overclock.net/peltiers-tec/410339-info-how-insulat...

249:- på biltema.
Visar temperatur inne/ute, luftfuktighet.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Klockor-och-Termomet...