Varning till alla som funderar på EK nickelplaterade vattenblock

Permalänk
Medlem

Varning till alla som funderar på EK nickelplaterade vattenblock

Ek Verkar ha stora problem med att nicklen släpper om man kör dest vatten och silver killcoil eller kopparsulfat (PT Nuke/PM Nuke).

Relevanta trådar.

http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=47617
http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=48073
http://www.overclock.net/water-cooling/915966-please-read-bef...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Ek Verkar ha stora problem med att nicklen släpper om man kör dest vatten och silver killcoil eller kopparsulfat (PT Nuke/PM Nuke).

Relevanta trådar.

http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=47617
http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=48073
http://www.overclock.net/water-cooling/915966-please-read-bef...

Jag har följt dessa trådar sedan dag 1 då jag själv har problem med dessa block. EK har hittills hanterat det riktigt uselt och de skyller kontinuerligt ifrån sig. Killcoils och PT-nuke är ju bland de mest använda preparaten i vattenkylning. Nu har förvisso EK gått med på att byta ut block fram tills sista augusti, men efter det så är man alltså tvungen att använda andra preparat bara för att EK har kassa block.

Jag tycker personligen att man ska hålla sig borta från EK från och med nu. Jag tänker inte ens köpa en anslutning av dem.

Permalänk
Medlem

Yikes. Tack för ögonöppnaren.

Jag har precis byggt ihop en loop med EKs FC 6970 nickelblock och en silver kill coil i. Oklart om det verkligen har med silvret att göra (som EK verkar antyda), men det verkar nog klokt att plocka bort silvret utifall att jag skulle behöva göra en RMA om ett halvår.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Yikes. Tack för ögonöppnaren.

Jag har precis byggt ihop en loop med EKs FC 6970 nickelblock och en silver kill coil i. Oklart om det verkligen har med silvret att göra (som EK verkar antyda), men det verkar nog klokt att plocka bort silvret utifall att jag skulle behöva göra en RMA om ett halvår.

Om EK klarar sig så länge, skulle tippa på att de går i konkurs efter det här. Det är ju inte få som valt att sluta köpa EK-prylar på grund av det här.

Klart du ska kunna fortsätta använda silver. Hellre det än alger (och det skulle inte förvåna mig om alger också får nicklet att lösas upp).

Permalänk
Medlem

Jag tänker då ersätta alla mina ek block med block från swiftech, koolance eller watercool, vill inte köpa/äga block från en tillverkare som alltid i första hand skyller sina problem på användarna.

Permalänk
Medlem

Det är inte EK det är fel på, det är deras nickelblock. Och de jobbar på det. De har inte skyllt på användarna, men de har konstaterat att om man använder deras nickelblock och killcoil så får man problem. De har inte "gått med på" att byta ut block. Det var ingen som tjatade på dem så att de till slut gav efter. Köp bara kopparblock, eller skicka tillbaks era nickelblock och vänta på att de har löst problemet.
http://www.youtube.com/watch?v=h_S7N7VjQZ0&feature=feedu

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Det är inte EK det är fel på, det är deras nickelblock. Och de jobbar på det. De har inte skyllt på användarna, men de har konstaterat att om man använder deras nickelblock och killcoil så får man problem. De har inte "gått med på" att byta ut block. Det var ingen som tjatade på dem så att de till slut gav efter. Köp bara kopparblock, eller skicka tillbaks era nickelblock och vänta på att de har löst problemet.
http://www.youtube.com/watch?v=h_S7N7VjQZ0&feature=feedu

Enligt ek själva är det ju inget fel på deras nickelblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Enligt ek själva är det ju inget fel på deras nickelblock.

Det har de inte sagt. Folk sa att de fick problem med killcoil och nickelpläterade block, de testade och de fick samma resultat. Mycket längre har de inte hunnit.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Det har de inte sagt. Folk sa att de fick problem med killcoil och nickelpläterade block, de testade och de fick samma resultat. Mycket längre har de inte hunnit.

De har nu släppt rapporten där de kom fram till att det inte var något fel på deras nickelplätering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

De har nu släppt rapporten där de kom fram till att det inte var något fel på deras nickelplätering.

Ok. Vad var det det var fel på då lite mer specifikt?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

tråkigt för alla som köpt Ek block, men jag undrar om det inte är Ek som förlorar mest på detta i slutet...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Ok. Vad var det det var fel på då lite mer specifikt?

Silver/koppar sulfat+nickel=bad är mer eller mindre slutsatsen, sida 16 i rapporten säger tom att det inte är något fel på deras plätering, det är helt enkelt korrosion som är den stora boven i dramat.

Folk har helt enkelt lite svårt att köpa det då endast ek lider av det problemet.

Skrivet av sida 16:

Explanation:
The problem with the nickel coating occurred due to corrosion of the nickel plating.
Pealing of the nickel coating due to unsuitable adhesion to the copper base was excluded.
Since, besides plexi-glass, the water-cooling block consists of nickel-plated copper only
(other parts like screws are separated by washers), the other elements have entered the water-
cooling block from the rest of the system. A significant amount of the deposits of an external
origin found on the surface of the water-cooling block indicates that the rest of the system has
also suffered a rapid rate of corrosion. The other metallic parts of the water-cooling system
are the pump, radiator, silver coil, etc.

Permalänk
Medlem

Alla minna block är från EK. Orka inte ta bort dem och se om jag lider av felet.

Permalänk
Medlem

läs andra länken jag postade, http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=48073 Extremt relevant till varför deras block fallerar.

Det verkar Vara själva kopparn som det är fel på då det itne är ren koppar. Nickel fäster väldigt dåligt på oren koppar om det inte görs väldigt noggrant.

realredraider har nu skickat flera kopparblock till en metallurg som skall undersäka kvaliten på kopparn.

"Originally Posted by Kayin View Post
I was pointed in this direction by two things-a test on that site not to be named that led to something similar with a full laboratory at their disposal and an anonymous tip from another user who had their block analyzed as well. He didn't want to be named but a quote from the report said it looked "like Soviet-era fragmentation grenades" and noted as I did evidence of phosphorus in the copper."

Permalänk
Medlem

Jag läste lite i EKs rapport från "Jozef Stefan Institutet":
De snackade mycket om galvanisk korrosion mellan metaller av olika slag. Senare konstaterade institutet dock att galvanisk korrosion inte skulle kunna förekomma mellan olika block i ett vattenkylningssystem eftersom anod och katod måste vara elektriskt sammanbundna för att elektrolysen ska kunna fortgå. Då skriver de lite vagt att det är möjligt att en annan typ av korrosion kan ha ägt rum där det lokalt uppstår höga koncentrationer av joner inne i blocket. Mao. tolkar jag det som att vanligt förekommande joner (som koppar och silver som brukar användas) på egen hand verkar kunna korrodera bort deras nickelplätering. Det tycker jag låter som pissig/defekt plätering i såna fall. Sen när du väl _får_ en skada på pläteringen så blir blocket mycket riktigt en galvanisk cell då både koppar och nickel _från samma block_ är i kontakt med elektrolyten (vattnet) och då bryts nicklet ner.

Ok att de är beredda att ersätta blocket när man väl kan påvisa att man är drabbad, men de lär ju knappast ersätta den trashade pumpen och igenproppade radiatorer och övriga block tack vare att små nickelflagor har virvlat runt i systemet. Som hos den här killen:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=271913

Men för närvarande tänker jag sitta stilla i båten och se vad upplösningen av det här blir. Mitt block lär ju knappast disintegrera de närmaste månaderna eftersom det är sprojlans. (får väl byta vatten lite oftare) Jag räknar dock med att på sikt ditcha/returnera blocket då jag inte känner att jag vill ta risken att få loopen fylld med nickelflagor.

Stavning...
Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk

Tänkte snabbt inflika att vi inte vet mer om det här problemet än ni gör. Vi väntar fortfarande på svar från EK hur vi skall hantera det här. Vi har många oroliga kunder som hört av sig, men vi har inte fått några instruktioner än.

Vi låter nickel-blocken ligga kvar i sortimentet tills vidare, men vi kontaktar alla kunder som beställer innan vi skickar ut något.

Återkommer med information när vi vet mer!

/Johan
Indomo.se

Visa signatur

fraktfritt från indomo.se vid beställning över 500kr, använd rabattkod "sweclockers_500"

Permalänk
Inaktiv

Där ser man. Tur att jag bara har ren koppar i mina
system samt dest. vatten & glykol.

Permalänk

Den informationen vi fått av EK nu är att så länge man inte kör silver eller kopparsulfat i systemet så skall garantin på 24 månader gälla, och uppstår något problem under tiden så byts blocket ut. Nickelblocket kommer därför att fortsätta säljas. Men skall man köpa ett nytt block skulle jag ändå rekommendera att man väljer kopparvarianten så slipper man eventuella framtida problem.

/Johan
Indomo.se

Visa signatur

fraktfritt från indomo.se vid beställning över 500kr, använd rabattkod "sweclockers_500"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indomo.se:

Den informationen vi fått av EK nu är att så länge man inte kör silver eller kopparsulfat i systemet så skall garantin på 24 månader gälla, och uppstår något problem under tiden så byts blocket ut. Nickelblocket kommer därför att fortsätta säljas. Men skall man köpa ett nytt block skulle jag ändå rekommendera att man väljer kopparvarianten så slipper man eventuella framtida problem.

/Johan
Indomo.se

Då gäller det framförallt att EK kan förse oss med kopparvarianter på alla block. Blocken till 6870 t ex finns inte i koppar, endast nickelpläterad med acetal eller plexi. Jag sitter just nu med två nickeflagnade sådana block vilket känns riktigt illa. Jag behåller dem däremot då jag tror att EK skulle se rött på en RMA eftersom jag har flushat igenom systemet med vinäger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Ok. Vad var det det var fel på då lite mer specifikt?

Information finns på deras hemsida, och som jag ser det så motsäger det lite av det du sagt i tidigar inlägg: http://www.ekwaterblocks.com/index.php?mact=News,cntnt01,deta...

Sammantaget så verkar EK ha skitit i det blå skåpet. Om jag förstått hela problematiken efter att ha läsa alla länkar, EKs undanflykter osv så har nickel just som uppgift att skapa en skyddande barriär för andra metaller och är väldigt motståndskraftigt, inte minst mot silver, så kvarstår är en undermålig tillverkningsprocess av kopparmaterialet alternativt att man inte tar bort lackytan före legeringen. Hoppas dom löser detta snart - innan deras rykte helt havererar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

tråkigt för alla som köpt Ek block, men jag undrar om det inte är Ek som förlorar mest på detta i slutet...

Det tror jag nog.. Själv så kommer jag inte köpa mer EK-produker pga deras usla hantering av det här.

Permalänk
Medlem

Jag köper ju alltid block som är av ren koppar av EK i vilket fall. Så jag skulle aldrig drabbas. Är ju så att Koppar blocken har BÄST överförings förmåga. Och sen så har jag och min bror byggt hans kylnings system med Koppar rör och lödning i sann rörmokaranda då han jobbar som de och jag har jobbat som de innan.

Blev faktisk temp skillnad när vi bytte från ½" slangar till kopparrör. Och de blev riktigt snyggt då vi polerade rören efter allt var färdig lödat och sen fick lackerat med klarlack så de inte ska bli grönt med tiden så som koppar alltid blir.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag köper ju alltid block som är av ren koppar av EK i vilket fall. Så jag skulle aldrig drabbas. Är ju så att Koppar blocken har BÄST överförings förmåga. Och sen så har jag och min bror byggt hans kylnings system med Koppar rör och lödning i sann rörmokaranda då han jobbar som de och jag har jobbat som de innan.

Blev faktisk temp skillnad när vi bytte från ½" slangar till kopparrör. Och de blev riktigt snyggt då vi polerade rören efter allt var färdig lödat och sen fick lackerat med klarlack så de inte ska bli grönt med tiden så som koppar alltid blir.

"Picture it or it never happened!"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

"Picture it or it never happened!"

Då min bror bor 26 mil ifrån mig så är de svårt att fixa. :-/

Men om jag får ekonomi som tillåter att jag bygger riktig vattenkylning till min egen dator så blir de Koppar ALL THE WAY! Har alla ritningar och spec's i huvudet redan över hur jag skulle göra.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Det blir att se om man inte kan rensa bort det sista av nickelpläteringen från blocken och lackera om dem. Man vet ju aldrig om det kan sluta upp billigare och bättre än att skicka tillbaka dem till EK.

Skrivet av Ant3:

Då min bror bor 26 mil ifrån mig så är de svårt att fixa. :-/

Men om jag får ekonomi som tillåter att jag bygger riktig vattenkylning till min egen dator så blir de Koppar ALL THE WAY! Har alla ritningar och spec's i huvudet redan över hur jag skulle göra.

Herregud, då får ju be din brorsa ta ett kort. Jag är riktigt sugen på att se konstruktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Det blir att se om man inte kan rensa bort det sista av nickelpläteringen från blocken och lackera om dem. Man vet ju aldrig om det kan sluta upp billigare och bättre än att skicka tillbaka dem till EK.

Herregud, då får ju be din brorsa ta ett kort. Jag är riktigt sugen på att se konstruktionen.

Ska se vad som kan göras.

Kan dock länka sidan som myntade idén om att faktiskt göra de.

http://www.pcmodz.info/viewtopic.php?id=295

Angående dina block så rekommenderar jag att du bara rensar dom och sen låter dom vara PURE koppar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Då min bror bor 26 mil ifrån mig så är de svårt att fixa. :-/

Jag säger som...

Skrivet av Hraf:

Herregud, då får ju be din brorsa ta ett kort. Jag är riktigt sugen på att se konstruktionen.

Lekte faktisk själv med tanken för ett tag sedan Min bardomsvän är rörmokare och hade säkerligen kunnat bidra med både tips och verktyg, men... jag insåg att det skulle bli för mycket jobb för min del.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Ska se vad som kan göras.

Kan dock länka sidan som myntade idén om att faktiskt göra de.

http://www.pcmodz.info/viewtopic.php?id=295

Angående dina block så rekommenderar jag att du bara rensar dom och sen låter dom vara PURE koppar.

Risken med att låta dem vara PURE så att säga är ju att kopparn kan bli grisig och äcklig.

Däremot instämmer jag om att det kan bli en rejäl försämring med en opassande lack och medioker lackning. Jag hade tänkt kolla runt i staden och se vad de skulle kosta att lacka och rengöra blocken professionellt. Återkommer med info.

Permalänk
Medlem

Det är alltid användarens fel, är väll bara en tillfällighet att bara EK användare har destvatten/PTNuke/silver då inga andra företag har problem.
Alltså Eddy dödar ju EK.

Permalänk
Medlem

Jaha, vad ska man ta då? Ni säger koppar only, men i andra posten i http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=47617 så är det en hel tråd om att det är problem med koppar block... WTF http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=11373

Jaha så hur man än gör kommer man få problem.. trevligt.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled