fråga ang klockning av intel core 2 du e7500

Permalänk

fråga ang klockning av intel core 2 du e7500

hejsan,

skulle det funka att överklocka min intel core 2 duo e7500 2.93ghz med 200-400 mhz utan att höja vcore?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av kent_old1:

hejsan,

skulle det funka att överklocka min intel core 2 duo e7500 2.93ghz med 200-400 mhz utan att höja vcore?

bara att prova.

Inget kommer explodera , speciellt när du inte pillar på spänningarna så är överklockning väldigt ofarligt.
Se till att hålla koll på tempen bara.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

vid idle ligger kärnorna på 37 och 41 grader. när jag testar med orhtos med max belastning kommer dom upp i 52 och 48. det borde väl funka då att överklocka liute utan att byta kylning?

Permalänk

tänkte just prova lite men det går ju inte att överklocka i bios! gick igenom alla möjliga inställningar men det gick inte att ändra fsb eller vcore. varför?

Permalänk
Vila i frid

Du har en fabriksdator där i princip alla är låsta i bios - gissar jag utan att veta vad du har för hårdvara.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Du har en fabriksdator där i princip alla är låsta i bios - gissar jag utan att veta vad du har för hårdvara.

yes jag har en fabriksdator. är det omöjligt att klocka via bios eller gå det att "låsa" upp?

Permalänk

Tyvärr, den möjligheten finns inte på fabriksdatorer. Du får leva med originalklocken, ledsen. Jag har inte så stora erfarenheter vad gäller fabriksdatorer. Men det skall nog inte gå. Skulle tipsa om att nästa gång du köper en dator så köp en i delar någonstans (Inet, rekommenderar jag), och låt dem montera ihop datorn åt dig om du inte är kunnig när det gäller datorer, bara ett råd.

Permalänk
Vila i frid

Du KAN klocka den genom att BSEL-modda den att gå från FSB 266 MHz till 333 MHz (dvs från 2.93 GHz till 3.6 GHz) men då lär du förmodligen höja vcore till 1.4 volt och montera en bättre cpu-kylare.

Mer info @ http://www.overclock.net/intel-cpus/341123-intel-bsel-vid-mod...

Permalänk

eftersom jag inte kan klocka via bios så undrar jag om det finns nåt bra program som klockar eller är sånna bara skit?

Permalänk
Vila i frid

SETFSB
Nvidia System Tools

Men eftersom du varken berättar vad du har för dator och chipset går det inte att ge något bättre svar.

Permalänk
Entusiast

Jag tror på bsel mod. Den E7500 jag hade en gång i tiden klarade lätt 3,6 GHz under 1.4 volt på luft.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

SETFSB
Nvidia System Tools

Men eftersom du varken berättar vad du har för dator och chipset går det inte att ge något bättre svar.

har en acer aspire x3810,intel core 2 duo e7500,nvidia geforce gt 320,4 gb ram DDR3,windows 7 64 bit.

prövade setfsb men min clockgenerator var ICS9LPRS502PGLF och den stödjes inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent_old1:

har en acer aspire x3810,intel core 2 duo e7500,nvidia geforce gt 320,4 gb ram DDR3,windows 7 64 bit.

prövade setfsb men min clockgenerator var ICS9LPRS502PGLF och den stödjes inte.

älskar att acer m.fl. sätter in grafikkort för bärbara i stationära.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

finns det inget annat bra program som kan överklocka?

Permalänk
Vila i frid

Det enklaste och snabbaste sättet att överklocka din E7500 är att byta moderkortet till t.ex. http://www.inet.se/artikel/1902019/asrock-g41m-gs3

775-kort är bristvara. http://www.tradera.com/Fint-moderkort-ASUS-P5Q-E-P45-775-ATX-...

Slutsats, köp inte en fabriksdator om du vill överklocka.