Tips på kylning av i5 2500k på ett asrock z68 extreme4

Permalänk

Tips på kylning av i5 2500k på ett asrock z68 extreme4

Jag har köpt ny dator och insåg snabbt att stock-kylningen av cpu:n behöver bytas pga ljudnivå.
Min dator:
moderkort asrock z68 extreme4
cpu Intel Core i5 2500K 3,3GHz
minne Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
grafikkort Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB
Chassi Fractal design Define R3 med 4 fläktar, 2st 120 mm och 2st 140 mm. In fram & under, ut uppe och bak.

Jag behöver alltså hjälp att välja kylning till processorn. Gärna för ca 500:- men upp till 1000:- är ok. Låg ljudnivå prioriteras. Funderar på att överklocka, vilket jag aldrig gjort innan. Någon som provat färdiga överklockningsalternativen i asrocks uefi?
Jag har kollat runt lite på forumet och fastnat för följande kylningsalternativ, åsikter om dem eller tips på andra tack

Cooler Master Hyper 212 Plus med 2 Scythe 120mm Gentle Typhoon 1150rpm (knappt 500:-)
Noctua NH-U9B SE2 (knappt 500:-)
Corsair Cooling Hydro H70 (ca 800 kr)

H70 ser lite stor ut? Och behövs verkligen vattenkylning till en sandy bridge-processor? De två andra verkar smidigare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dreadflopp:

Jag har köpt ny dator och insåg snabbt att stock-kylningen av cpu:n behöver bytas pga ljudnivå.
Min dator:
moderkort asrock z68 extreme4
cpu Intel Core i5 2500K 3,3GHz
minne Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
grafikkort Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB
Chassi Fractal design Define R3 med 4 fläktar, 2st 120 mm och 2st 140 mm. In fram & under, ut uppe och bak.

Jag behöver alltså hjälp att välja kylning till processorn. Gärna för ca 500:- men upp till 1000:- är ok. Låg ljudnivå prioriteras. Funderar på att överklocka, vilket jag aldrig gjort innan. Någon som provat färdiga överklockningsalternativen i asrocks uefi?
Jag har kollat runt lite på forumet och fastnat för följande kylningsalternativ, åsikter om dem eller tips på andra tack

Cooler Master Hyper 212 Plus med 2 Scythe 120mm Gentle Typhoon 1150rpm (knappt 500:-)
Noctua NH-U9B SE2 (knappt 500:-)
Corsair Cooling Hydro H70 (ca 800 kr)

H70 ser lite stor ut? Och behövs verkligen vattenkylning till en sandy bridge-processor? De två andra verkar smidigare

Jag rekomenderar inte cm 212+. Extremt stora gropar mellan heatpipes som man måste fylla med pasta. Kör på noctuan som du listade eller en större Noctua NH-U12P SE2 samt D14 och/eller H70. Så blir du nöjd och kan överklocka en del. Men om du vill ha låg ljudnivå så är det någ en Noctua D14 du vill ha + att det kyler extremt bra. Valfri noctua är ett bra val endå IMO

Permalänk
Medlem

scythe mugen med 4 st gt 1850?

Eller en vanlig scythe mugen 2, då den kyler likvärdigt med noctua u12 och kostar mindre. Släng på en extra gt 1850 för mellanskillnaden vettja.

Vill du betala 700kr+ så har jag för mig att silverarrow kyler bäst i förhållande till ljudnivån, så satsa på den:
http://www.inet.se/artikel/6308733/thermalright-silver-arrow-...

Är det värt extrapengarna? Nej, men jag skulle köpt det ändå^^

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 212 e sjkut tyst iaf men sämre kylning de andra du länkade, beror på din prioritet vad gäller klockning/prestandard/comfort

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreadflopp:

Personligen tycker jag inte att du ska gå på H70/antec 920, då skillnaden i pris tycker jag inte att det är värt för dem 5C man får.

rekommenderar Antech Kühler 620 (har en sån själv, helt underbar ) eller H60

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Noctua-kylarna verkar ju bra, blir till att mäta ikväll och se ifall de passar. D14 verkar vara rätt stor, dock snygg :-). Skönt att jag köpte minnen utan stora kylflänsar. Scythe-kylarna hamnar ju i samma pris som noctua-kylarna ifall man byter fläktarna, då är det väl lika bra att köpa noctua direkt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dreadflopp:

Noctua-kylarna verkar ju bra, blir till att mäta ikväll och se ifall de passar. D14 verkar vara rätt stor, dock snygg :-). Skönt att jag köpte minnen utan stora kylflänsar. Scythe-kylarna hamnar ju i samma pris som noctua-kylarna ifall man byter fläktarna, då är det väl lika bra att köpa noctua direkt?

Håller med dig, kör på nån noctua dom håller bra kvalitet och fläktarna går så sjukt länge innan lagren ger sig:)

Permalänk
Skrivet av dreadflopp:

Jag har köpt ny dator och insåg snabbt att stock-kylningen av cpu:n behöver bytas pga ljudnivå.
Min dator:
moderkort asrock z68 extreme4
cpu Intel Core i5 2500K 3,3GHz
minne Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
grafikkort Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB
Chassi Fractal design Define R3 med 4 fläktar, 2st 120 mm och 2st 140 mm. In fram & under, ut uppe och bak.

Jag behöver alltså hjälp att välja kylning till processorn. Gärna för ca 500:- men upp till 1000:- är ok. Låg ljudnivå prioriteras. Funderar på att överklocka, vilket jag aldrig gjort innan. Någon som provat färdiga överklockningsalternativen i asrocks uefi?
Jag har kollat runt lite på forumet och fastnat för följande kylningsalternativ, åsikter om dem eller tips på andra tack

Cooler Master Hyper 212 Plus med 2 Scythe 120mm Gentle Typhoon 1150rpm (knappt 500:-)
Noctua NH-U9B SE2 (knappt 500:-)
Corsair Cooling Hydro H70 (ca 800 kr)

H70 ser lite stor ut? Och behövs verkligen vattenkylning till en sandy bridge-processor? De två andra verkar smidigare

Hej och förlåt att jag lånar din tråd. Var fick du tag på ditt Asrock z68 Extreme 4, och hur mycket betalade du?
Kollar på prisjakt och alla lagerstatusar ser tomma ut, och verkar ytterst oklart när det kommer in.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk

Noctua D14 installerat. Ska börja överklocka. Temperaturen nu ligger runt 30c idle. Hur stor som helst men älskar den
Sprautbirger: köpt på data nova i gbg. Fanns ej på hemsidan men de tog in den åt mig. Tog 4 dagar, köpt förra veckan. En vän köpte åt mig men det blev billigt, kanske kompispris.

Permalänk
Skrivet av dreadflopp:

Noctua D14 installerat. Ska börja överklocka. Temperaturen nu ligger runt 30c idle. Hur stor som helst men älskar den
Sprautbirger: köpt på data nova i gbg. Fanns ej på hemsidan men de tog in den åt mig. Tog 4 dagar, köpt förra veckan. En vän köpte åt mig men det blev billigt, kanske kompispris.

Okej! Berätta gärna i tråden hur det går för dig med överklockningen och hur du gillar moderkortet. Verkar inte vara många som hunnit testa det än. /Spraut

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Hej du jag rekomenderar Zalman 9900 Serien man kan välja mellan att ha led i den eller inte ^^ kyller extremt bra som en H70 så värt pengarna kostar ca 500+
Jag kör med en och överklockat min Cpu AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor till 4.0GHz och Tempsen ser grymt fina ut Idel 35c och i Spel som BFBC2 45-50c så vill du ha en tyst men stor kyllare så välj den ^^ passar till AMDs och Intel

Permalänk

Jag provade att överklocka med färdiga profiler som finns i moderkortets bios, eller UEFI som den nya generationens bios kallas. Dock körde den med lite högt vcore värde tyckte jag så gör det manuellt ikväll i stället. Tänkte klocka till 4,4ghz vilket räcker för mig och inte borde vara några problem. Återstår att se hur fläkten fungerar, men tyst är den. Extreme4 har uttag för 3 chassifläktar som hastigheten kan styras på både från bios och från programvara i Windows. Överklockning kan ske från samma programvara också. En fjärde fläkt kan sättas i uttaget power_fan, men hastigheten kan då inte styras. Uttag för 2 cpu-fläktar. Känns väldigt lätt att överklocka med det här moderkortet. UEFI körs igenom på ca 2 sek vid systemstart. Windows 7 startar sedan på knappt 10 sekunder då det ligger på en ssd-disk. Sjukt snabbt! På mindre än 15 sekunder har man en webbläsare igång. Moderkortet är fullproppat med funktioner dock många som jag aldrig kommer använda. En lite störig grej är placeringen av uttagen för sata-enheter. De sitter så att ena platsen för grafikkort ej kan användas om man har ett långt grafikkort, som jag har. Inga problem för mig men jobbigt om man vill köra SLI. Moderkortet rekommenderas men man kan säkert köra med modellerna innan (p68? ) om man inte behöver alla funktioner.