Permalänk
Medlem

Buffert

Läste på E24:
Ungefär en av åtta har ingen buffert alls och knappt fyra av tio har en månadslön eller mindre.

sen att en rimlig ligger på 2-3 mån löner efterskatt.

Sitter ni och sparar?
Vet att dom flesta här är generationen yngre, men men

Själv så anser jag att 2-3 mån löner är rimligt, dock är det inte världens lättaste att spara ihop.
sen har jag sparar till och från sen nåt år tillbaka och har bara lagt undan 17.4k
För min del är det en självklarhet att ha pengar till den dagen något händer och man måste ha.

Ändå lever vi inte "fattigt".
T.ex min princip är - räkningar betalda, mat på bordet för en månad , en hög till sparande sen resten bränn på "onödig" skit om man nu vill.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

När jag var färdig med mina universitetsstudier var sparkontot i stort sett tomt. Sparade så mycket pengar jag kunde i ett år och lyckades lägga undan 75 000:- till buffert, reskassa och handpenning på lägenheten jag precis köpt. Har hyfsat låga fasta kostnader varje månad så har kunnat spara undan flera tusen per månad plus att jag sålde bilen förra sommaren. Tycker det är viktigt att ha pengar på sparkontot. Dels för att ha råd med oförutsedda händelser men också så man kan känna att det inte är något problem att unna sig det där lilla extra.

Permalänk
Medlem

Brukar försöka ligga runt 100k. Detta är ca 5 månadslöner efter skatt. Men det tar lång tid att återhämta bufferten när man väl utnyttjar den.
Sedan så har ju jag den idén att jag aldrig ska ha något annat lån än bolån. Om vi t.om snackar en bil som bara har 1-2 år på nacken så ska den köpas cash och inget annat :).

Permalänk
Medlem

Har egentligen ingen buffert, eftersom jag mer eller mindre omöjligt kan åka på några oväntade extrakostander. Däremot har jag ett ganska väl tilltaget sparande som skulle kunna nyttjas om andan faller på.

Permalänk
Medlem

precis, känns onödigt att plocka på sig utgifter bara för att.
Vi tex struntat i att köpa bil trots att man sagt många ggr, men vi räknade ut att är det riktigt illa så hyr vi en weekend för 670 (fre-mån) och enda är drivmedel att betala också.

än att köpa en på belånade pengar osv.
Givetvis har inte alla samma möjlighet, men vi tjänare på det pga försäkring,service,drivmedel osv.
och vi behöver inte bil mer än 1-4 ggr per kvartal.
Vi har dock tillgång till svärfars bil eller päronens bil om det är riktigt illa.

Visst låter 100k mycket i buffert, men säg att värmekällan i huset pajar? taket läcker in.
Då är dom pengarna små potatis i endel fall =P

Man ska ju inte spara sönder sig totalt, utan man behöver unna sig grejer med.
själv sitter jag på 4 sparkonton i olika syften utan att behöva bli lidande om kortet skulle dras lite hårt i affärer.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har använt min buffert nu till saker till min lägenhet, visserligen var den inte stor men det var runt 12k.

Efter sommarn blir det att börja spara igen och lägga upp en rejäl buffert, vill minst ha 20k som man kan ta i nödläge.
Brukar oftas kunna spara mellan 2500-3000:- i månaden.

Edit; Har som toivo lite mer sparkonton, lönekontot där pengarna kommer in och sedan fördelar jag det så jag vet hur mkt jag har att spendera på ditten och datten än att ha allt på ett och samma konto.

Permalänk
Medlem

Är född -84, och jag anser mig behöva en buffert på 6 månadslöner. Dessa ligger på ett sparkonto där jag lätt kan få tag på pengarna, dvs för akut bruk.

Sedan har jag även Aktier och Fonder, dock är dessa lite mer långsiktigt sparande och skall ej tas om jag tex blir arbetslös eller behöver köpa något hem.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Man ska ju inte spara sönder sig totalt, utan man behöver unna sig grejer med.

Precis. Detta är också viktigt. Annars så har man inget liv heller.
Dock inom min bransch (bygg) så går det mesta till flaskan på fre-lör kvällarna. Jag är dock ingen sådan men de flesta i min ålder (23-25) är så.

Permalänk
Medlem

En årslön på banken måste alla ha.

Permalänk
Medlem

Har just nu 1.2 mille i buffert, vilket är några årslöner.
Så mycket "behövs" kanske inte, men varför anstränga sig att slösa pengar som kan behövas senare ?
Under 100K i buffert skulle kännas väldigt osäkert.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Har just nu 1.2 mille i buffert, vilket är några årslöner.
Så mycket "behövs" kanske inte, men varför anstränga sig att slösa pengar som kan behövas senare ?
Under 100K i buffert skulle kännas väldigt osäkert.

Är det endast sparad inkomst eller har du gjort t.ex bostadsaffärer eller något liknande. För jag ser att din utbildning verkar bra men även högre lön ger en tråkig procenthöjning i skatt också. Vilket kanske gör att sparande inte alltid blir mycket enklare.

Jag vet ju själv om man har fått ett ackordsöverskott och månadslönen har varit 70k så säger det bara tjoff så har skatten plockat :).

Permalänk
Medlem

Nja, sen jag flyttade så har det väl sackat efter. Jag hade runt 50000 kr som gick åt till möbler osv när man flyttade in i stor lägenhet. Nu brukar det finnas 10000-25000 kr liggandes vid varje tillfälle, lite för lite enligt min smak. Å andra sidan är jag inte skuldsatt över huvud taget, vilket känns som en stor lättnad. Behöver bara betala hyran så kan inte boendet skita sig i alla fall. Om jag hade haft bostadsrätt eller villa så hade jag sparat mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Precis. Detta är också viktigt. Annars så har man inget liv heller.
Dock inom min bransch (bygg) så går det mesta till flaskan på fre-lör kvällarna. Jag är dock ingen sådan men de flesta i min ålder (23-25) är så.

Så är det inom mitt yrke med tyvärr.
Dock är man i princip nykterist så.

Mitt mål är att ha 100k i personlig buffert, dock har sambon 50k själv.

JesperT: vore intressant och se hur länge du sparat och har lyckats plocka ihop över 1mille :S
vore ju en drömgräns =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Är det endast sparad inkomst eller har du gjort t.ex bostadsaffärer eller något liknande. För jag ser att din utbildning verkar bra men även högre lön ger en tråkig procenthöjning i skatt också. Vilket kanske gör att sparande inte alltid blir mycket enklare.

Jag vet ju själv om man har fått ett ackordsöverskott och månadslönen har varit 70k så säger det bara tjoff så har skatten plockat :).

Allt är bara ihopsamlat från min lön och studiebidrag och liknande under lång tid. Har inte haft någon superlön eller så heller, utan jag snålar bara och sätter in

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Allt är bara ihopsamlat från min lön och studiebidrag och liknande under lång tid. Har inte haft någon superlön eller så heller, utan jag snålar bara och sätter in

Samma här, har sparat från CSN och lite annat smått och gott.:) Har ett belopp undanstoppat som jag är nöjd med.:D Jag sparar för att jag vill kunna köpa X sak när det dyker upp en REA eller liknande: jag vill helt enkelt inte - så var det förut nämligen - känna att jag har 0 kr på kontot när det dyker upp något som man inte kan köpa för att man inte har pengar.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

är 26 år och har nått mitt mål nu med 100k i buffert, så nu sparas det bara i ett såkallat "BSU" konto för framtida hus kjöp.
lägger av ca: 50k om året.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Mmm, försöker runt 5-6k varje månad.
Dock ligger bröllopets och dess jävla räkningar i prio 1.

Ställt mig inte på att tex sambon inte kan betala en krona, så jag i princip hårdsparar till 30k som ska läggas ut.

sen hamnar resterade på tre andra konton (buffert,amortering på lägenheten & "leksaker" dvs mobiler,prylar till datorn,filmer m.m)

JesperT: hur länge har du sparar då?
Riktigt nyfiken nu ju

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har så jag klarar mig ca: 6mån utan inkomst undanstoppat "just in case". Satte undan detta för ett par år sedan då jag ledsnade på jobbet o beslutade att säga upp mig utan att ha nytt jobb på g. Men jag gick bara arbetslös 2 dar, så det behövdes aldrig.

Nu stoppar jag in allt som blir över varje månad på ett annat konto, där ska det finnas 150-200k nästa vår. Då skall det handlas kåk, tänkte pynta lagfart o pantbrev kontant o helst slippa topp-lån

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på hur mycket folk sparar i förhållande till inkomsten?
Jag sparar som sagt 50k per år vilket blir ca: 20% av min netto inkomst.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Man sparar en himla massa genom att ha en buffert. Man behöver inte köpa på avbetalning, inga smålån, man kan skippa de flesta försäkringarna, mm.

Jag sparar ca 50% av min inkomst, mest för att jag tjänar bra och inte har något vettigt att köpa för pengarna. Amorterar av på huset när bufferten blir för stor.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

JesperT: hur länge har du sparar då?
Riktigt nyfiken nu ju

Mja, det är väl det jag råkar ha för tillfället. Har alltid sparat undan en del sen jag började få någon inkomst, dvs i 25 års åldern. Så vad jag har är väl helt enkelt det jag samlat på mig under tio år.
Innan 25 års åldern fick jag studiebidrag när jag pluggade och kunde inte spara så mycket, men lite grann kunde jag spara även då.

Skrivet av Ragganof:

Är nyfiken på hur mycket folk sparar i förhållande till inkomsten?
Jag sparar som sagt 50k per år vilket blir ca: 20% av min netto inkomst.

Just nu sparar jag ca 80% av min nettoinkomst.
Har väl alltid kunnat lägga undan minst hälften iallfall och oftast mer. Att jag just nu kan lägga undan så mycket beror på att jag tillfälligt bor hos föräldrarna (efter att ha kommit hem från att ha jobbat utomlands ett par år) innan jag hunnit köpa mig en lämplig bostadsrätt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker inte buffert och sparande är samma sak. Buffert ser jag som likvida tillgångar i syfte att kunna ta hand om extraordinära utgifter, lämpligt kan väl vara 2-3 månadslöner beroende på lön och livssituation. Sparande däremot ser jag som mer låsta tillgångar i till exempel boende eller värdepapper där man oftast ser till en längre tidshorisont, med något slags finansiellt mål.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Jag tycker inte buffert och sparande är samma sak. Buffert ser jag som likvida tillgångar i syfte att kunna ta hand om extraordinära utgifter, lämpligt kan väl vara 2-3 månadslöner beroende på lön och livssituation. Sparande däremot ser jag som mer låsta tillgångar i till exempel boende eller värdepapper där man oftast ser till en längre tidshorisont, med något slags finansiellt mål.

Man bör väl skilja på sparande (något du faktiskt sparar till), tillgångar (hus,lägenhet,bil) och buffert(oförutsägbara utgifter).
Många ser väl inte inte skillnad på sparande och buffert dock. (jag)
Man kan väl säga att buffert är vad man minimalt bör ha i sparande för att klara oförutsägbara utgifter.

Ontopic:
Vi har ungefär 50k som absolut undre gräns i sparande. Vad vi har totalt i sparande/tillgångar vill jag inte gå in på här

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Har så jag klarar mig ca: 6mån utan inkomst undanstoppat "just in case". Satte undan detta för ett par år sedan då jag ledsnade på jobbet o beslutade att säga upp mig utan att ha nytt jobb på g. Men jag gick bara arbetslös 2 dar, så det behövdes aldrig.

Nu stoppar jag in allt som blir över varje månad på ett annat konto, där ska det finnas 150-200k nästa vår. Då skall det handlas kåk, tänkte pynta lagfart o pantbrev kontant o helst slippa topp-lån

Lycka till!:D Topplån är alltid skönt att slippa.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!