Permalänk

2600k VCore Problem?

Hej alla glada!
Precis börjat med överklockning med nya grejorna, funkat fint och så MEN...
Ligger just nu på 1.32v vid prime95 small FFTs (och alla andra stresstest).
Problemet är, vid spelande kan volten hoppa ända upp till 1.39v vilket är lite smådrygt då CPU tempen stiger omedelbart med ett par grader (volt spiken varar ca 1-2 sec).

Spread Spectrum är Av.
LLC är Av.
C1 är Av.
EIST är Av.

Något som ni har märkt eller är det bara jag? Moderkortet/CPU funkar i övrigt hur bra som helst men vill självklart ha så låg VCore som det bara går.
Ska det verkligen vara så här?

Specs i sign och behöver ni mer info hojta till bara så kollar jag direkt.

Permalänk
Medlem

Låter typiskt för offset mode. Den spikar lite ibland, och jag tror att load-line regulation saken kan minska spikar men den har en tendens att göra systemet ostabilt om du har den högt och inte klockar riktigt högt (5ghz+).

För mig varar dock inte spikarna 1-2 sekunder o jag tvivlar på att de hinner öka temperaturen nämnvart. Oftast kommer de i samband med att jag t.ex. avslutar en prime95 körning och den klockar ner sig. Iaf är högsta vcore enligt intel väldigt hög, så spikar i 1.39v är ju inget farligt eller så. Finns ju möjlighet att köra manuell vcore annars och stänga av speedstep.

Permalänk
Skrivet av grantopp:

Låter typiskt för offset mode. Den spikar lite ibland, och jag tror att load-line regulation saken kan minska spikar men den har en tendens att göra systemet ostabilt om du har den högt och inte klockar riktigt högt (5ghz+).

För mig varar dock inte spikarna 1-2 sekunder o jag tvivlar på att de hinner öka temperaturen nämnvart. Oftast kommer de i samband med att jag t.ex. avslutar en prime95 körning och den klockar ner sig. Iaf är högsta vcore enligt intel väldigt hög, så spikar i 1.39v är ju inget farligt eller så. Finns ju möjlighet att köra manuell vcore annars och stänga av speedstep.

Offset mode är det enda som finns på P8P67-M Pro :/
Går inte att ställa in manuell vcore heller och som jag skrev är speedstep av redan
Men tack för svaret!