Vattenkylning av i7 950, i ett corsair graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vattenkylning av i7 950, i ett corsair graphite 600T

Hallå,

Har saker i datorn som skulle vara mycket bättre om jag bara överklockade dom lite så jag tänkte börja med min CPU, funderade på att köpa en corsair hydro series H100 och dra upp den till 4ghz, Är detta en dum ide, ska jag istället satsa på att bygga ett vatten system själv och kyla CPU,GPU samt moderkortet,

Jag har aldrig hållit på med vatten i en dator förut och är lite sugen på att testa, jag vet vad jag ska ha men inte riktigt vad det är jag ska kyla, det kanske räcker att kyla CPU och moderkortet. Men det skulle vara skönt att få bort fläkt ljudet från grafikkortet också,

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk

Du slipper ju inte fläkt för att du väljer vattenkylning... men Corsair har ju bra vätskekylare...H70 eller som du nämner H100... ingen direkt barnlek att montera men följer du manualen noga så klarar du det.

Har du aldrig hållt på förut så kan det ju vara en idé att inte pysslar själv... du kan ju misslyckas och då blir det dyrt med egenbygge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jo det slog mig lite det också att det kan läcka, att köpa en H100 är då kanske bäst få se vad man tycker längre fram, få pröva så hära ett tag, får väll uppgradera till en bättre CPU typ en intel core i7 extreme 980x och låta den gå på vattenkylning. samt ett nytt grafikkort,

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

jo det slog mig lite det också att det kan läcka, att köpa en H100 är då kanske bäst få se vad man tycker längre fram, få pröva så hära ett tag, får väll uppgradera till en bättre CPU typ en intel core i7 extreme 980x och låta den gå på vattenkylning. samt ett nytt grafikkort,

Att köpa en H100 är inte riktigt rekommenderat om du inte satsar på EXTREMA klockfrekvenser då en 120mm radiator med PnP är fullt tillräckligt för en överklockad prolle. Kom också ihåg att du inte kan lägga till något på en sluten loop så det är alltså BARA processorkylning.

Jag skulle snarare köra på en Antec 620 eller Corsair H60 då de är fullt tillräckliga. Alternativt en Noctua U12 eller D14 om du vill köra på luft. (D14 passar inte om du kör VENGEANCE minnen)

980X säljs inte mer btw, den har blivit ersatt av 990X vilket är sjukt mycket för dyr för prestandaskjutsen du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

jo det slog mig lite det också att det kan läcka, att köpa en H100 är då kanske bäst få se vad man tycker längre fram, få pröva så hära ett tag, får väll uppgradera till en bättre CPU typ en intel core i7 extreme 980x och låta den gå på vattenkylning. samt ett nytt grafikkort,

Det läcker inte med dom kylarna efter som allt redan sitter i ett slutet system. Det skulle vara om du håller och skär i den med kniv.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är riktigt trevligt pyssel samt lärorikt, däremot knappast billigt eller nödvändigt. Temperaturerna och ljudnivån blir ofta lägre med en bra konfiguration än med luftkylning eller sluten vattenkylning för den delen. Risken för läckor finns, men den är nästan obefintlig ifall man först testar flödet med datorn avstängd.

Skrivet av Rådström:

Att köpa en H100 är inte riktigt rekommenderat om du inte satsar på EXTREMA klockfrekvenser då en 120mm radiator med PnP är fullt tillräckligt för en överklockad prolle. Kom också ihåg att du inte kan lägga till något på en sluten loop så det är alltså BARA processorkylning

Jag skulle säga att det inte är nödvändigt, men rekommenderat är en helt annan sak. En H100 har en 240 radiator som kan göra av med betydligt mycket mer värme. Det roliga är att det går att sänka fläkthastigheten rejält och ändå få riktigt bra prestanda med en sådan konfiguration, dvs få ett tystare system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Vattenkylning är riktigt trevligt pyssel samt lärorikt, däremot knappast billigt eller nödvändigt. Temperaturerna och ljudnivån blir ofta lägre med en bra konfiguration än med luftkylning eller sluten vattenkylning för den delen. Risken för läckor finns, men den är nästan obefintlig ifall man först testar flödet med datorn avstängd.

Jag skulle säga att det inte är nödvändigt, men rekommenderat är en helt annan sak. En H100 har en 240 radiator som kan göra av med betydligt mycket mer värme. Det roliga är att det går att sänka fläkthastigheten rejält och ändå få riktigt bra prestanda med en sådan konfiguration, dvs få ett tystare system.

Jag tänkte mer på priset, själv kylaren kostar ~1050kr på komplett. Med 4 fläktar så blir det då runt 1500kr. Då kan han lika gärna satsa på ett "riktigt" vattenkylningspaket från EK.

Men, känner man att man vill lägga ut pengarna så är det ju helt klart ett alternativ, dock så kanske en Noctura luftkylare är lika värd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag tänkte mer på priset, själv kylaren kostar ~1050kr på komplett. Med 4 fläktar så blir det då runt 1500kr. Då kan han lika gärna satsa på ett "riktigt" vattenkylningspaket från EK.

Men, känner man att man vill lägga ut pengarna så är det ju helt klart ett alternativ, dock så kanske en Noctura luftkylare är lika värd?

Jag är personligen inte så mycket för sluten vattenkylning förutom då H100 som faktiskt verkar kunna avleda vettigt med värme. Visst är den dyr, men enkel att montera och kräver egentligen ingen kännedom om vattenkylning. Jag tror knappast att "riktig" vattenkylning med endast en 240 radiator ger speciellt mycket mer i prestanda heller.

NH-D14 t ex är ju annars en rejält bra kylare sett till prislappen som också klarar en ganska fin överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag är personligen inte så mycket för sluten vattenkylning förutom då H100 som faktiskt verkar kunna avleda vettigt med värme. Visst är den dyr, men enkel att montera och kräver egentligen ingen kännedom om vattenkylning. Jag tror knappast att "riktig" vattenkylning med endast en 240 radiator ger speciellt mycket mer i prestanda heller.

NH-D14 t ex är ju annars en rejält bra kylare sett till prislappen som också klarar en ganska fin överklockning.

TS pratade ju om att lägga till andra komponenter i loopen, då kan man ju även lägga fler radiatorer om man skulle vilja det. Det handlar inte så mycket om prestandaökning utan snarare utbyggnadsmöjligheterna och självklart glädjen i att bygga då.

Agreed.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att annars bygga ett löst för att som jag sa tidigare kyla CPU, moderkortet och kanske ramminne,

jag tänkte så hära, ett vatten radiator i taket http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=522067

Sen ett vatten radiator i bak http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=522070

Sen en vattenbehållare i 2x5.25 tums platserna, vilken vet jag inte än tyvärr, Har 3st 25tumare kvar att använda mig av,

Sen så är det också vatten blocken, men där vet ja vad jag ska ha,

Och sist en vatten pump vilken vet jag inte häller än, ni får hemskt gärna komma med förslag hära

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Tänk på det här när du väljer vattenblock:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Min uppfattning är att det inte är "värt" besväret att vattenkyla moderkort och minnen. Det är nog mest för "känslan" och utseendet isf. (Mobo blocken kan ju vara snygga) Den verkliga prestandavinsten på minnesöverklocking är t.ex. låg och moderkorten är ju normalt passivkylda. När det gäller CPU och GPU finns det däremot en del prestanda att vinna och fläktar att eliminera.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

hmm bra där med vattenblocken, skulle vara skönt att få bort fläktarna från grafikkortet och CPUn, skulle göra mycket, få se hur det blir.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera slutna system då dom låter mycket och kyler kasst jämfört med riktig vattenkyning. Har du pengar och gillar att pilla så är det inga problem. Byggde mitt första vattensystem för ett år sedan, lätt som en plätt. Bara att ha tålamod.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

någon som har en bra idee om vilken vattenbehållare och pump man skulle kuna ha i ett Corsair Graphite 600T??

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Jag är sugen på att annars bygga ett löst för att som jag sa tidigare kyla CPU, moderkortet och kanske ramminne,

jag tänkte så hära, ett vatten radiator i taket http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=522067

Sen ett vatten radiator i bak http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=522070

Sen en vattenbehållare i 2x5.25 tums platserna, vilken vet jag inte än tyvärr, Har 3st 25tumare kvar att använda mig av,

Sen så är det också vatten blocken, men där vet ja vad jag ska ha,

Och sist en vatten pump vilken vet jag inte häller än, ni får hemskt gärna komma med förslag hära

Skippa minnena och moderkort, det är en onödig utgift så länge som du inte överklockar dem rejält. De överlever lugnt av luftflödet från radiatorfläktarna.

Jag har själv beställt en 480- och en 360-radiator från EK, men jag har ännu inte testat dem. Har svårt att tro att de är bättre än Swiftech, men å andra sidan går de inte att få tag på i landet. Har du den vita varianten av 600T kan du få in en sådan där kvadratisk Phobya-radiator som ska vara riktigt bra: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2051_Phobya-X...

Gällande reservoar så är det inte speciellt stor skillnad mellan 5,25 varianterna. Köp den som du tycker är snyggast.

Ska du bara ha CPU i slingan så är det mest ekonomiskt att skaffa en 2,2-pump från antingen EK eller Phobya (jo, exakt samma pump). Vill du ha något mer kraftfullt som ändå är riktigt tyst så är Laing D5/Alphacool VPP655 (ännu en gång exakt samma pump) ett riktigt bra val.

Som någon annan skrev, köp inte nickelblock från EK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

någon som har en bra idee om vilken vattenbehållare och pump man skulle kuna ha i ett Corsair Graphite 600T??

Pumpen som egenheten heter Jingway DP-600 är inte helt fel för en liten vattenkylning. Den är billig och tyst om man vibrationsdämpar den ordentligt. Finns av flera fabrikat.
DangerDen CPX1 / EK DCP 2.2 / Phobya DC12-220

Det som annars är "standard pumpen" är varianter av Laing DDC. Finns också i flera utförande men Swiftech är vanligast. Intressantast just nu är nog MCP35X som redan har ett bättre pumphus och går att PWM styra så att du kan anpassa flöde och ljudnivå efter behov. Den här är starkare, men ligger i en annan prisklass...

Tänk på att det inte är något egenvärde med en stor reservoar. Dess huvudsakliga funktion är att underlätta påfyllning och luftning av loopen. Mycket vatten bidrar bara till mer tröghet i systemet. EK har en liten kombinationsreservoar som nog är trevlig. Annars är swiftech micro reservoir rev 2 ganska flexibel och bra. Den köpte jag:
www.coolingstuff.se/p/304/swiftech-mcres-micro-rev-2

En 5.25" bay reservoar kan nog också vara trevlig då de är lätta att placera (alla har nog en 5.25:a över) och kanske snygga. Skulle dock avråda från en 5.25" res + pump combo då det begränsar dig i ditt pumpval.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Pumpen som egenheten heter Jingway DP-600 är inte helt fel för en liten vattenkylning. Den är billig och tyst om man vibrationsdämpar den ordentligt. Finns av flera fabrikat.
DangerDen CPX1 / EK DCP 2.2 / Phobya DC12-220

Det som annars är "standard pumpen" är varianter av Laing DDC. Finns också i flera utförande men Swiftech är vanligast. Intressantast just nu är nog MCP35X som redan har ett bättre pumphus och går att PWM styra så att du kan anpassa flöde och ljudnivå efter behov. Den här är starkare, men ligger i en annan prisklass...

Tänk på att det inte är något egenvärde med en stor reservoar. Dess huvudsakliga funktion är att underlätta påfyllning och luftning av loopen. Mycket vatten bidrar bara till mer tröghet i systemet. EK har en liten kombinationsreservoar som nog är trevlig. Annars är swiftech micro reservoir rev 2 ganska flexibel och bra. Den köpte jag:
www.coolingstuff.se/p/304/swiftech-mcres-micro-rev-2

En 5.25" bay reservoar kan nog också vara trevlig då de är lätta att placera (alla har nog en 5.25:a över) och kanske snygga. Skulle dock avråda från en 5.25" res + pump combo då det begränsar dig i ditt pumpval.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med DDC är att de har tendens att överhettas om det inte finns bra med luftflöde vid pumpen. Fördelen är däremot att den är rejält liten och således lätt att få plats med i lådan. Förövrigt skulle jag säga att Laing D5 är minst lika mycket av en "standardpump" som DDC och är inte någon variant av sistnämnda. Däremot är bägge bra och populära pumpar.

Det går lite rykten om att det ska vara lättare att bli av med bubbel med en stor reservoar, men det lär nog inte vara någon övergripande skillnad. Jag förstår däremot inte hur det skulle kunna göra flödet trögare, det vatten som inte går runt i slingan sitter ju gott och väntar i reservoaren. Knappast att det skulle kunna tröga ner någonting?

Det finns absolut inget fel med en 5,25 reservoar, snarare endast positivt då det går att se att pumpen gör sitt jobb utan att öppna upp lådan. Precis som nämnt är det däremot ingen höjdare med en kombolösning med både pump och reservoar, men min invändning mot dem är att de inte kan dämpa vibrationer och oljud lika bra som en enskild pump med ljuddämpning (a la tvättsvamp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Problemet med DDC är att de har tendens att överhettas om det inte finns bra med luftflöde vid pumpen. Fördelen är däremot att den är rejält liten och således lätt att få plats med i lådan. Förövrigt skulle jag säga att Laing D5 är minst lika mycket av en "standardpump" som DDC och är inte någon variant av sistnämnda. Däremot är bägge bra och populära pumpar.

Det går lite rykten om att det ska vara lättare att bli av med bubbel med en stor reservoar, men det lär nog inte vara någon övergripande skillnad. Jag förstår däremot inte hur det skulle kunna göra flödet trögare, det vatten som inte går runt i slingan sitter ju gott och väntar i reservoaren. Knappast att det skulle kunna tröga ner någonting?

Det finns absolut inget fel med en 5,25 reservoar, snarare endast positivt då det går att se att pumpen gör sitt jobb utan att öppna upp lådan. Precis som nämnt är det däremot ingen höjdare med en kombolösning med både pump och reservoar, men min invändning mot dem är att de inte kan dämpa vibrationer och oljud lika bra som en enskild pump med ljuddämpning (a la tvättsvamp).

Håller med. Det verkar som om DDC och D5 är de absolut vanligaste när man läser vad folk använder, och om jag skulle uppgradera min pump så blir det nog en sån. Jingway pumparna verkar vara på frammarsch, men det är nog mest för att de är billiga. Inbillar mig dock att DP-1200 (EK 4.0) inte är speciellt tyst? Jag slog till på en EK 2.2 för min loop mest för att den ska vara tyst och det får jag nog säga att den är.

Jag kan tänka mig att i en större reservoar där flödet tar längre tid på sig mellan inlopp och utlopp så har luftbubblor mer tid på sig att ta sig ur flödet. Hade dock inga problem med att lufta mitt system trots den pyttelilla reservoaren. Med "trögheten" i systemet tänkte jag dels på tiden det tar att uppnå jämvikt i systemet, dels att flödet bromsas upp en aning av den större mängden långsamtflödande vätska i reservoaren för att sen behöva accelereras upp av pumpen igen vid utloppet. I en mindre reservoar bibehåller flödet sin hastighet lite mer, ung. som om man körde med en T-line istället för reservoar, men då med större risk för att man suger med sig luft ännu ett varv. Men det är nog så att den här "inbromsande effekten" är för liten för att ens kunna mätas upp på ett vettigt sätt.

Jag ville mest påpeka det här med vätskevolymen eftersom vissa ibland verkar tro att systemet _kyler_ bättre för att man har mer vatten, vilket inte är sant. Det är möjligtvis ingen större skada med att ha en stor vätskevolym, men det finns inte heller någon större poäng med det. Det enda som händer är att det tar längre tid att nå jämvikt och stabil temperatur.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Håller med. Det verkar som om DDC och D5 är de absolut vanligaste när man läser vad folk använder, och om jag skulle uppgradera min pump så blir det nog en sån. Jingway pumparna verkar vara på frammarsch, men det är nog mest för att de är billiga. Inbillar mig dock att DP-1200 (EK 4.0) inte är speciellt tyst? Jag slog till på en EK 2.2 för min loop mest för att den ska vara tyst och det får jag nog säga att den är.

Jag kan tänka mig att i en större reservoar där flödet tar längre tid på sig mellan inlopp och utlopp så har luftbubblor mer tid på sig att ta sig ur flödet. Hade dock inga problem med att lufta mitt system trots den pyttelilla reservoaren. Med "trögheten" i systemet tänkte jag dels på tiden det tar att uppnå jämvikt i systemet, dels att flödet bromsas upp en aning av den större mängden långsamtflödande vätska i reservoaren för att sen behöva accelereras upp av pumpen igen vid utloppet. I en mindre reservoar bibehåller flödet sin hastighet lite mer, ung. som om man körde med en T-line istället för reservoar, men då med större risk för att man suger med sig luft ännu ett varv. Men det är nog så att den här "inbromsande effekten" är för liten för att ens kunna mätas upp på ett vettigt sätt.

Jag ville mest påpeka det här med vätskevolymen eftersom vissa ibland verkar tro att systemet _kyler_ bättre för att man har mer vatten, vilket inte är sant. Det är möjligtvis ingen större skada med att ha en stor vätskevolym, men det finns inte heller någon större poäng med det. Det enda som händer är att det tar längre tid att nå jämvikt och stabil temperatur.

Jag skulle själv vilja skaffa en DDC-pump just eftersom att de är så pass små att få plats i princip var som helst i lådan, men det känns också som en dum investering när jag redan sitter med en D5. Jingway-pumparna är det heller inget fel på, de ger ju riktigt bra prestanda till lågt pris. 4.0 låter horribelt på 12V (som en kass fläkt på över 1200 RPM), men flödet kan man inte klaga på. 2.2 är jag också sugen på att skaffa, men tveksam om den skulle palla med min slinga.

Det finns många som säger att det är precis tvärtom när det kommer till storleken på en reservoar. Dvs att en T-line skulle ta betydligt längre att "bleeda" än en gigantisk reservoar. Däremot har jag ingenting att jämföra med egentligen. Det beror mycket på var pumpen är placerad i relation till reservoaren åtminstone. Om man ser på reservoaren som ett vanligt block förstår jag hur man kan uppfatta "tröghet", men det borde ju inte spela så stor roll om reservoaren ligger sist i slingan. Eller tänker jag fel?

Storleken på reservoaren är så klart inte betydande för värmeavvecklingen i vanlig mening, men skulle man ha en reservoar på 20L så kanske. Jag kan ju passa på att nämna att Swiftech har släppt radiatorer som även kan användas som reservoar med en egen öppning för påfyllning och luftning. Där snackar vi att storleken har betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag skulle själv vilja skaffa en DDC-pump just eftersom att de är så pass små att få plats i princip var som helst i lådan, men det känns också som en dum investering när jag redan sitter med en D5. Jingway-pumparna är det heller inget fel på, de ger ju riktigt bra prestanda till lågt pris. 4.0 låter horribelt på 12V (som en kass fläkt på över 1200 RPM), men flödet kan man inte klaga på. 2.2 är jag också sugen på att skaffa, men tveksam om den skulle palla med min slinga.

Det finns många som säger att det är precis tvärtom när det kommer till storleken på en reservoar. Dvs att en T-line skulle ta betydligt längre att "bleeda" än en gigantisk reservoar. Däremot har jag ingenting att jämföra med egentligen. Det beror mycket på var pumpen är placerad i relation till reservoaren åtminstone. Om man ser på reservoaren som ett vanligt block förstår jag hur man kan uppfatta "tröghet", men det borde ju inte spela så stor roll om reservoaren ligger sist i slingan. Eller tänker jag fel?

Storleken på reservoaren är så klart inte betydande för värmeavvecklingen i vanlig mening, men skulle man ha en reservoar på 20L så kanske. Jag kan ju passa på att nämna att Swiftech har släppt radiatorer som även kan användas som reservoar med en egen öppning för påfyllning och luftning. Där snackar vi att storleken har betydelse.

Nu har vi liksom kapat tråden här, men förhoppningsvis får TS en del matnyttig information om pumpar.
Tips till TS: Kolla in Hraf:s galleri och bygglogg för inspiration. Det gjorde jag innan jag byggde min vattenkylning. Där finns också exempel på en snygg 5.25" reservoar. Hade tänkt att jag skulle få tummen ur och lägga upp lite bilder på mitt 650D bygge också någon gång...

Angående EK 2.2 pumpen. För tillfället verkar den klara Koolance 280 rad > Koolance CPU 370 block > EK FC6970 GPU block > Swiftech MCRES res > Pump utan problem. Kan återkomma och avlägga rapport om den fortfarande hänger med när jag lägger till en 120 rad som jag har liggandes. Pumpen är isolerad från chassit med mjukt skumgummi. Jag hör den om det är tyst i rummet, men den går knappt att skilja från fläktsuset så jag skulle vilja påstå att den är "tyst", men inte ohörbar.

Den där D5:an du har, är det Vario varianten? Vilken "hastighet" kör du den på? Hör du den då?

Ang. reservoarer: Jo, jag menade nog som du även om jag kanske uttryckte mig lite virrigt. En T-line (som kan betraktas som en extremt liten nano-reservoar ) är nog rätt svår att bleeda/lufta (har ifs. aldrig försökt). Man behöver en del tur för att en luftbubbla ska leta sig upp i T-linan. En stor reservoar där det är långt mellan inlopp och utlopp och vattnet går långsamt (som en extrem motsats till T-lina) är nog väldigt effektiv på att fånga upp luft. En reservoar där vattnet måste gå en krånglig väg förbi olika bleck och kanske genom filterludd bromsar dock upp vattnet och bidrar med motstånd precis som vilket block som helst, fast antagligen till mindre grad. Den bästa kompromissen är säkert en reservoar som är så simpel att den inte bromsar medan den fortfarande luftar tillräckligt bra.

Om man har en 20 l tank med kallt vatten så kan man nog hinna köra The Witcher 2 ett tag innan det blir varmt. Sen får man låta den stå och svalna en stund innan man börjar köra igen. Kräver dock tålamod.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

det blir nog den här en reservoar, ska nog kunna ha vilken pump som helst till den hära tror jag, http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p7113_XSPC-Lai...

Sen så blir det den hära radiatorn, http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2284_XSPC-RS2...

Vattenblocket kanske blir det hära, http://www.indomo.se/7486-Watercool-HK-CPU-LGA-1366-Rev.-3?re...

pumpen har jag inte bestämt än

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Du slipper ju inte fläkt för att du väljer vattenkylning... men Corsair har ju bra vätskekylare...H70 eller som du nämner H100... ingen direkt barnlek att montera men följer du manualen noga så klarar du det.

Har du aldrig hållt på förut så kan det ju vara en idé att inte pysslar själv... du kan ju misslyckas och då blir det dyrt med egenbygge.

Kan inte hålla med om det, det är väldigt simpelt.
För kylpastan är bland annat redan på plats iallfall på h70.
Tycker inte det var så advancerat o hade aldrig gjort det förr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Nu har vi liksom kapat tråden här, men förhoppningsvis får TS en del matnyttig information om pumpar.
Tips till TS: Kolla in Hraf:s galleri och bygglogg för inspiration. Det gjorde jag innan jag byggde min vattenkylning. Där finns också exempel på en snygg 5.25" reservoar. Hade tänkt att jag skulle få tummen ur och lägga upp lite bilder på mitt 650D bygge också någon gång...

Angående EK 2.2 pumpen. För tillfället verkar den klara Koolance 280 rad > Koolance CPU 370 block > EK FC6970 GPU block > Swiftech MCRES res > Pump utan problem. Kan återkomma och avlägga rapport om den fortfarande hänger med när jag lägger till en 120 rad som jag har liggandes. Pumpen är isolerad från chassit med mjukt skumgummi. Jag hör den om det är tyst i rummet, men den går knappt att skilja från fläktsuset så jag skulle vilja påstå att den är "tyst", men inte ohörbar.

Den där D5:an du har, är det Vario varianten? Vilken "hastighet" kör du den på? Hör du den då?

Ang. reservoarer: Jo, jag menade nog som du även om jag kanske uttryckte mig lite virrigt. En T-line (som kan betraktas som en extremt liten nano-reservoar ) är nog rätt svår att bleeda/lufta (har ifs. aldrig försökt). Man behöver en del tur för att en luftbubbla ska leta sig upp i T-linan. En stor reservoar där det är långt mellan inlopp och utlopp och vattnet går långsamt (som en extrem motsats till T-lina) är nog väldigt effektiv på att fånga upp luft. En reservoar där vattnet måste gå en krånglig väg förbi olika bleck och kanske genom filterludd bromsar dock upp vattnet och bidrar med motstånd precis som vilket block som helst, fast antagligen till mindre grad. Den bästa kompromissen är säkert en reservoar som är så simpel att den inte bromsar medan den fortfarande luftar tillräckligt bra.

Om man har en 20 l tank med kallt vatten så kan man nog hinna köra The Witcher 2 ett tag innan det blir varmt. Sen får man låta den stå och svalna en stund innan man börjar köra igen. Kräver dock tålamod.

Det är lätt att fastna i diskussioner ibland, men nog har det svävat ut lite. Tack för att du tipsar om galleriet, där tas alla misstag som existerar inom vattenkylning upp. Det blir ett nytt bygge snart också, väntar på nytt chassi och lite radiatorer nu. Jag ska hålla ögonen öppna efter ditt galleri.

Om jag inte misstar mig så var det någon som lyckades att få ett ok flöde med en 2.2 samt extern bilradiator, så den borde palla en hel del. Däremot känns det inte så roligt att vara tvungen att fylla på vatten i 10 slangar för att vattnet ska ta sig igenom pumpen.

Jag kallar den D5 eftersom det är enkelt att skriva, men i själva verket är det denna:
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11277_Alphaco...

Jag vet inte riktigt vilket läge den är i, omkring 4,5 kanske? Den är då reglerad till 76%. I det läget är den ganska tyst i mitt fall. Med kass ljuddämpning kan endast läge 1,5 och 5 klassas som acceptabelt enligt mig.

Håller med dig om reservoarerna i helhet. Anledningen till att reservoarer finns är ju för att göra påfyllning och luftning enkelt, inte för att kyla eller förbättra flödet. Ytterligare en fördel med en 5,25 reservoar på tal om ingenting är att det går att känna den ungefärliga vattentemperaturen genom att bara lägga handen mot plexit. Det fungerar finfint om man inte har några sensorer.

Skrivet av joche_87:

det blir nog den här en reservoar, ska nog kunna ha vilken pump som helst till den hära tror jag, http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p7113_XSPC-Lai...

Sen så blir det den hära radiatorn, http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2284_XSPC-RS2...

Vattenblocket kanske blir det hära, http://www.indomo.se/7486-Watercool-HK-CPU-LGA-1366-Rev.-3?re...

pumpen har jag inte bestämt än

Angående reservoaren, kolla en gång till. Den är endast till DDC-pumpar. Det är även en kombo pump + reservoar. Enda fördelen är att man sparar plats i lådan. Låter pumpen mycket t ex så är det ganska kört, det är nästan omöjligt att ljuddämpa ytterligare.

Gällande radiatorn så finns det bättre. RS-varianterna av XSPC är aningen daterade och erbjuder inte samma värmeavledning som många andra på marknaden. För samma pris finns både EK och Swiftech som bägge är bättre för pengen.

Vattenblocket ser ut som att det borde fungera bra och är förbaskat snygg i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

det blir nog den här en reservoar, ska nog kunna ha vilken pump som helst till den hära tror jag, http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p7113_XSPC-Lai...

Sen så blir det den hära radiatorn, http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2284_XSPC-RS2...

Vattenblocket kanske blir det hära, http://www.indomo.se/7486-Watercool-HK-CPU-LGA-1366-Rev.-3?re...

pumpen har jag inte bestämt än

Har själv ingen koll på just det där CPU blocket, men jag ska tipsa om den här sajten:
http://skinneelabs.com/2011-cpublock-compilation/

Verkar som han håller på att testa just Heatkiller rev. 3, så du kan ju vilja avvakta en vecka eller två tills han har publicerat recensionen. Då kan du jämföra pris/prestanda mot många av de andra nya blocken som t.ex. EK Supreme HF (väldigt populär).

Finns även en del schyssta radiator-recensioner där. Thermochill verkar betraktas some lite av referensradiatorer som alla andra jämförs med. De är mycket bra, men dyra plus att den äldre serien har en obskyr 3/8 gängning och använder självborrande skruvar för infästningen.

Coolgate är en relativt ny serie av radiatorer från tillverkaren Magicool som normalt sett har lite billigare radiatorer. De verkar bra men är också rätt dyra. Inga konstiga gängningar där om man inte betraktar 6-32 infästningsskruvar som konstiga.

En annan sak som är bra att tänka på: "Shrouds" (fläktboxar?) ökar kyleffekten på din radiator märkbart så det är helt klart värt att planera för såna. Mycket intressant läsning här:
http://martinsliquidlab.petrastech.com/Radiator-Fan-Orientati...

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware