Permalänk
Medlem

Testprogram för komponenter

Tjena!
Byggde en dator för ett tag sen och letar efter ett testprogram för minnena, eftersom de inte funkar riktigt som de ska.
(Dualchannel vill inte funka.)
Jag har CPU-Z och Intel burn test, och undrar om det finns något liknande program för de andra komponenterna så att de jobbar till 100%?
Viktigast är minnena, men vore bra om man kunde testa de andra komponenterna också så att de funkar som de ska

Permalänk
Medlem

googla memtest86
så får du fram ett test för ram minnen

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

googla memtest86
så får du fram ett test för ram minnen

Dock så körs det inte från Windows. Du bootar från skivan. I prime95 finns det något test som ska stressa ram-minnena lite men det ger ju långt ifrån samma resultat som memtest86

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Tjena!
Byggde en dator för ett tag sen och letar efter ett testprogram för minnena, eftersom de inte funkar riktigt som de ska.
(Dualchannel vill inte funka.)
Jag har CPU-Z och Intel burn test, och undrar om det finns något liknande program för de andra komponenterna så att de jobbar till 100%?
Viktigast är minnena, men vore bra om man kunde testa de andra komponenterna också så att de funkar som de ska

du har säkert bara satt stickorna fel.

lista alltid up dina komponenter när du gör en felsökningstråd.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

du har säkert bara satt stickorna fel.

lista alltid up dina komponenter när du gör en felsökningstråd.

Har testat i princip allt som går att testa, alla platser + memOK.
Jag har nu testat de i min brors dator och de funkade som de skulle där i dualchannel.
Så nu tror jag att det är moderkortet som det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:
Skrivet av Devildoll:

du har säkert bara satt stickorna fel.

lista alltid up dina komponenter när du gör en felsökningstråd.

Har testat i princip allt som går att testa, alla platser + memOK.
Jag har nu testat de i min brors dator och de funkade som de skulle där i dualchannel.
Så nu tror jag att det är moderkortet som det är fel på.

skulle du kunna tala om vad det är för moderkort? och resten av komponenterna i datorn, så ska jag försöka lista ut hur de ska sitta .

sen kan vi gå vidare på mjukvarurelaterade problem.
en skärmdump eller utskrift av det som står på memory fliken i cpu-z skulle också vara användbar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Funkar moderkortet överhuvudtaget utan dina ram?

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Funkar moderkortet överhuvudtaget utan dina ram?

Om jag tar ur minnena menar du?
Moderkortet funkar ju, men inte med dualchannel vilket den ska.
Och viloläget krånglar ju, vilket jag antar beror på att minnena inte minnena funkar som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

skulle du kunna tala om vad det är för moderkort? och resten av komponenterna i datorn, så ska jag försöka lista ut hur de ska sitta .

sen kan vi gå vidare på mjukvarurelaterade problem.
en skärmdump eller utskrift av det som står på memory fliken i cpu-z skulle också vara användbar.

Har ett Sabertooth P67 REV 3.0, och nu funkar det inte ens med singlechannel platserna..
Så kan inte direkt skicka någon skärmdump just nu då den inte går igång.
Minnena ska sitta i A2 & B2 enligt bruksanvisningen för att kunna köras i dualchannel.
Har också testat A1 och B1, utan framgång.
Testat alla sorts kombinationer.
Jag vet iaf att CPU-Z visade att de kördes i singlechannel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Har ett Sabertooth P67 REV 3.0, och nu funkar det inte ens med singlechannel platserna..
Så kan inte direkt skicka någon skärmdump just nu då den inte går igång.
Minnena ska sitta i A2 & B2 enligt bruksanvisningen för att kunna köras i dualchannel.
Har också testat A1 och B1, utan framgång.
Testat alla sorts kombinationer.
Jag vet iaf att CPU-Z visade att de kördes i singlechannel.

mjo , på asus 1155 moderkort så är det precis som du säger a2 och b2 som är vanligast när man använder 2 stickor.

det är alltså slot 2 och 4 räknat från processorn.

där stod det alltså single channel för dig?
minns du om minnesmängden (size) stämde överens med bägge stickornas sammanlagda kapacitet?

eftersom du fortfarande inte listat alla komponenter så måste jag vänta på ditt svar nu när jag ställer den här frågan.

har du ställt in rätt timings och spänning för minnena ?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

mjo , på asus 1155 moderkort så är det precis som du säger a2 och b2 som är vanligast när man använder 2 stickor.

det är alltså slot 2 och 4 räknat från processorn.

http://i30.tinypic.com/11ioao5.jpg

där stod det alltså single channel för dig?
minns du om minnesmängden (size) stämde överens med bägge stickornas sammanlagda kapacitet?

eftersom du fortfarande inte listat alla komponenter så måste jag vänta på ditt svar nu när jag ställer den här frågan.

har du ställt in rätt timings och spänning för minnena ?

Vad jag minns så står visar det sammanlagt 1333 MHz, fast det ska vara 1600 MHz.
Jag har testat att ända spänning i BIOS till 1600 Mhz, men den ändrar tillbaks automatiskt och det funkar fortfarande inte.
Inet supporten som jag pratade med sa att det inte gör någon skillnad eftersom att det ändras när jag byter till dualchannel.
Så det är i dualchannel jag måste ändra spänning, vilket jag inte kan eftersom den inte bootar upp.

Min dator:
Intel Core i5 quad core
XFX Radeon 6950
Asus Sabertooth P67 Rev 3.0
Corsair 8GB 2x4GB 1600 MHz
Corsair TX750 V2 Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Vad jag minns så står visar det sammanlagt 1333 MHz, fast det ska vara 1600 MHz.
Jag har testat att ända spänning i BIOS till 1600 Mhz, men den ändrar tillbaks automatiskt och det funkar fortfarande inte.
Inet supporten som jag pratade med sa att det inte gör någon skillnad eftersom att det ändras när jag byter till dualchannel.
Så det är i dualchannel jag måste ändra spänning, vilket jag inte kan eftersom den inte bootar upp.

Min dator:
Intel Core i5 quad core
XFX Radeon 6950
Asus Sabertooth P67 Rev 3.0
Corsair 8GB 2x4GB 1600 MHz
Corsair TX750 V2 Bronze

att de tickar i 1333 MHz är helt normalt ,
fast jag förstår inte riktigt vad du menar med "sammanlagt 1333 MHz"
Det finns inga minnen som går i högre än 1333 MHz utan att man ställer in det själv , pga moderkortens officiella stöd , samt att 1333 MHz är den högsta SPD certifieringen som finns för tillfället.

däremot kan minnena vara testade för högre , i ditt fall 1600 MHz , men då får du ställa in det själv också.

om du har provat bägge stickor separat , och vet att de fungerar var och en för sig, så skulle jag nog tro att slot B2 på moderkortet kan vara kaputt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

att de tickar i 1333 MHz är helt normalt , finns inga minnen som går i högre än 1333 MHz utan att man ställer in det själv , pga moderkortens officiella stöd , samt att 1333 MHz är den högsta SPD certifieringen som finns för tillfället. , fast jag förstår inte riktigt vad du menar med "sammanlagt 1333 MHz"

däremot kan minnena vara testade för högre , i ditt fall 1600 MHz , men då får du ställa in det själv också.

om du har provat bägge stickor separat , och vet att de fungerar var och en för sig, så skulle jag nog tro att slot B2 på moderkortet kan vara kaputt.

Ja, jag har testat båda med en i taget och de har funkat bra.
De funkade också i dualchannel i min brors dator.

Permalänk
Medlem

okay

fungerar det med en sticka i a1? eller startar den inte alls då?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

okay

fungerar det med en sticka i a1? eller startar den inte alls då?

Jag tror att det funkade den när jag testade 1 sticka i A1 om jag minns helt rätt.
Men jag kan inte testa nu eftersom den inte vill starta alls..
Inte ens i singlechannel..
Vet inte vad som har hänt med den nu .. :/
Testade att reseta bios också, funkade inte heller.
Så det är väll bara att vänta tills på måndag då inet support öppnar '-'

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Jag tror att det funkade den när jag testade 1 sticka i A1 om jag minns helt rätt.
Men jag kan inte testa nu eftersom den inte vill starta alls..
Inte ens i singlechannel..
Vet inte vad som har hänt med den nu .. :/
Testade att reseta bios också, funkade inte heller.
Så det är väll bara att vänta tills på måndag då inet support öppnar '-'

mjo , du kan ju dubbelkolla så att alla kablar sitter ordentligt osv , det är ju lite märkligt att nått som funkat innan inte funkar längre på så kort tid.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite samma problem här som jag har. Det måste ju gå att hitta någon lösning
på detta. Har också 8Gb 2x4. De körs i Single channel och ena stickan hittas inte. A2 och B2 funkar inte
och stickorna satt i A1 och B1 när jag fick datorn (Inet byggd)

Min tråd: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem
Skrivet av anncarh:

Verkar vara lite samma problem här som jag har. Det måste ju gå att hitta någon lösning
på detta. Har också 8Gb 2x4. De körs i Single channel och ena stickan hittas inte. A2 och B2 funkar inte
och stickorna satt i A1 och B1 när jag fick datorn (Inet byggd)

Min tråd: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Jao, men har plockat isär skiten nu och ska skicka tillbaka till Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Jao, men har plockat isär skiten nu och ska skicka tillbaka till Inet.

Ok, hoppas de fixar det snabbt och bra. Har äntligen lyckats få ordning på min. Hittar nu 8Gb
och körs i Dual channel med rätt hastighet 1600Mhz. Fler som har detta problem, så hittade lösningen
efter en hiskelig massa forum läsande och testande.

Lycka till med datorn!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem
Skrivet av anncarh:

Ok, hoppas de fixar det snabbt och bra. Har äntligen lyckats få ordning på min. Hittar nu 8Gb
och körs i Dual channel med rätt hastighet 1600Mhz. Fler som har detta problem, så hittade lösningen
efter en hiskelig massa forum läsande och testande.

Lycka till med datorn!

för all del , länka inte till , eller dela med dig av lösningen du funnit

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

för all del , länka inte till , eller dela med dig av lösningen du funnit

Oj, my bad! Här kommer min tråd igen: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Hoppas det hjälper någon

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----