EXTRA: Problem med Sandforce 2 – återkallelse i sikte

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Är du seriös?

OnT så tacka vet jag Intel som aldrig haft några problem med sina SSD's. Lönar sig att köra på stabila produkter.

förstår inte riktigt vad du menar. jag är seriös när jag säger att sweclockers har jävla oflyt hela tin med sina tester. men jag tror väll inte på någon hårdvarudjävul

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Var visserligen ett par år sedan och dom drog tillbaka den rätt snabbt, men det kan ju vara bara att ha lite perspektiv:

http://www.tomshardware.com/news/Intel-SSD-Firmware-TRIM-X25-...

Fast det är lite ens eget fel om man uppdaterar något som fungerar bra utan att läsa om förbättringarna från andra användare. Det rättades dessutom till mycket snabbt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Sitter något med lite mer insikt i de tekniska detaljerna? Pratar vi om SF-chip som inte håller måttet och fallerar med tiden eller är det här problemet med LPM på Intel 6-series chipset som nått mainstream?

Mer info om det sistnämnda:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?88340-...

Visa signatur

qw q b

Permalänk

Hur är det med detta, har i princip alla problem med sina diskar eller kan man ha sådan tur att det inte blir nämnvärda problem? Jag har precis fått hem min Agility 3 med posten, så jag tänker iallafall ge den en chans. Kommer köras på en rigg med ASUS Sabertooth P67 B3, Intel i7 2600K och 8GB Corsair Vengence 1600 (CL8).

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av DrumTiger:

Hur är det med detta, har i princip alla problem med sina diskar eller kan man ha sådan tur att det inte blir nämnvärda problem? Jag har precis fått hem min Agility 3 med posten, så jag tänker iallafall ge den en chans. Kommer köras på en rigg med ASUS Sabertooth P67 B3, Intel i7 2600K och 8GB Corsair Vengence 1600 (CL8).

Alla har inte problem, men tillräckligt många har det för att det ska bli uppståndelse tydligen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kollade just in på ocz:s forum och såg denna klistrade tråd:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?89355-...

De som får BSOD med en vertex 3 (Agility 3? Corsair Force 3) kan ju alltid pröva med att följa råden där.

Permalänk

Det säger väll sig själv att man inte ska blanda sand i kislet!
Att de inte lärde sig av Sandybridge?

Permalänk
Avstängd

haha. Fan va nöjd jag blev nu med mitt intel 320 val och att jag inte chansade på force3

Permalänk
Medlem

Detta kan ju förklara vrf "windows har slutat fungera" ibland....

och för att klargöra det är SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force Series det handlar om?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Wastaah:

Detta kan ju förklara vrf "windows har slutat fungera" ibland....

och för att klargöra det är SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force Series det handlar om?

Det är vad som framkommit hittills, men om man läser runt i forumet verkar SF2-baserade SSD-enheter oavsett tillverkare lida av ungefär samma problem.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Lider med de drabbade, tycker det allmänt är strul med SSD-diskar, eller?

Aldrig haft problem med min x-25 intel 80GB, har formaterat den 2gånger p g a av att jag bytt moderkort, och jag har gjort exakt samma sak till 2 vänner som har samma disk!!

Jag vet inte, men av ditt inlägg så får jag uppfattningen att du sitter på en mekanisk disk, och tror att dom är mycket "säkrare" men så är inte fallet, rätta mig om jag har fel!!

Nu är det ju otur att sandforce diskar har fått problem, och jag lider med er, men det kan hända att tekniska prylar flippar ut, kolla bara på Sandy B, men det fixar sig!!!!
Men att påstå att en mekanisk är säkrare, när det i själva fallet är tvärtom, p g a att det inte finns några mekaniska delar som kan haverera!

Visst det är dyrare med en SSD men att jämföra en SSD med en mekanisk, det går inte, man gör inte det (jo dom som inte uppskattar/vet fördelarna med SSD gör det)

Jag kommer ihåg när Raptorn (74GB & 150GB) kom ut och vi som köpte den för 2500kr blev idiotförklarade, men sakta men säkert skulle alla "Entusiaster" ha den

Det är exakt samma sak !! !! !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Då var man i samma sits igen.. min intel SSD 80GB havererade och jag fick en ny och nu har min Corsair disk fått för sig att skapa lite BSOD's

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Corsair kallar tillbaka alla diskar då det är fel på både firmwire samt hårdvara.

Källa: http://forum.corsair.com/v3/showpost.php?p=506369&postcount=2...

Permalänk
Medlem

Viktigast är att intel levererar! Vad är det för mening att uppgradera då det är bara ena strulet efter det andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Roligt för alla som tappar systemdisken.

Att förlora systemdisken borde ju vara mångfaldigt många gånger bättre än att förlora en lagringsdisk dock.

Permalänk
Medlem

Synd, hade inte Intel erbjudit SSD diskar med halva prestandan och 1/10 så hög IOPS som dessa diskarna som strular så hade jag köpt Intel idag, nu kan jag inte köpa något

(ja, jag förväntar mig en kommentar i stil med "du grabben, lol asså intels prestanda räcker och blir över till allt du gör lillkidzen")

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Tusan också, köpte 2 st 120Gb Vertex 3

Mina har också strulat, random bluescreen och jag har felsökt som en galning.
Jag kan dock meddela att det ALDRIG bluescreenat i Windows XP 32bit.
Jag har 2x120 gb i raid0 som jag delat, och kör winXP 32bit på ena och win7 64bit på andra.

Den bluescreenar alltså random i win7, men som sagt ALDRIG i win XP.
Jag har gjort många timtals med felsökningar men inte kommit fram till vad probemet är.

0x00000101 felkod är den som oftast kommer.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Misstänkte det här.
Skulle felanmäla min Vertex 3 MAX IOPS som dör titt som tätt.
Jaha, vad ska man då köra på?

Mina Vertex3 2x120 gbi raid0 strular också, random BSOD i win7 64bit, men ALDRIG i winXP 32 bit.
Det är lite konstigt....
Ska tillägga att båda windowsen jag har är köpta och lagliga, inga crackade varianter.

Har delat på partitionen och kör alltså två operativ, som jag kan välja vilket jag vill
ska köras vid uppstart.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter mängder av rapporter om fallerande SSD-enheter med kontrollerkretsar ur serien Sandforce 2 talas det om en total återkallelse av samtliga berörda modeller.

Läs artikeln

Mina Vertex3 2x120 gbi raid0 strular också, random BSOD i win7 64bit, men ALDRIG i winXP 32 bit.
Det är lite konstigt....
Ska tillägga att båda windowsen jag har är köpta och lagliga, inga crackade varianter.

Har delat på partitionen och kör alltså två operativ, som jag kan välja vilket jag vill
ska köras vid uppstart.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem
Citat:

OCZ meddelar att deras SSD-enheter inte berörs av problemet.

Vilket SKITSNACK.
Då har jag en Corsair Force 120Gb utklädd till OCZ Vertex 3 MAX IOPS.
Hänger sig, BSOD och hittas inte i BIOS.
Nej, det måste vara en maskerad Corsair helt enkelt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Att förlora systemdisken borde ju vara mångfaldigt många gånger bättre än att förlora en lagringsdisk dock.

Är det? I förstnämda fallet blåskärmar datorn men i sistnämda förlorar man bara kontakten med disken. Som jag förstått det här felet så återfår man kontakt med disken efter kallstart eller hotplug av disken. Den är alltså inte obrukbar på något sätt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det var verkligen tråkigt ...

Det är därför jag följer alltid RMA http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi... innan jag köper mina komponenter, på de sättet slipper jag huvudvärk när andra failar xD

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk

Aj fan, jag var riktigt sugen på Vertex 3 Max IOPs snart, jag var faktiskt 90% bestämd och skulle bara beställa men nu blir det nog en bunt Intel 320 diskar istället, kör redan Intel 320 160GB i min MacBook Pro och det känns som att Intels stabilitet och pris överväger SandForce 2s extra prestanda, i alla fall i dagsläget. Jag som hoppades på att SandForce hade blivit av med alla sina barnsjukdoma nu i andra generationen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen till att man väljer Intel från början.. något många ifrågasätter som onödigt eller tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Detta är anledningen till att man väljer Intel från början.. något många ifrågasätter som onödigt eller tråkigt.

Varför? Får väl se det från den ljusa sidan istället, att de tar tag i problemet istället för att mörka det eller helt ignorera att det ens existerar som många andra tillverkare.

Inte gjorde väl IBM såhär med sin 75GXP-serie för några år sedan?

Tycker det är bra jobbat av Corsair så som dom löser det hela, tråkigt att det hänt men småfel händer ju för jämnan.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Tråkigt. Undra om tillverkarna löser det lika snyggt som Intel gjorde med sitt problem. Tillverkaren av Sandforce har inte direkt lika stora ekonomiska resurser.

Lösning på problemen för Intels 510 serie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JetJaguar:

Lösning på problemen för Intels 510 serie?

Vilket exakt är?

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Vilket exakt är?

Inget?

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar fortfarande inte vad som är 'EXTRA' med den här nyheten

Permalänk
Medlem

Detta visar hur outvecklade och alldeles för omogna de flesta SSD-enheter är. Om en två-tre år så har säkert tekniken förbättrats så att man kan förvänta sig samma tillförlitlighet som en traditionell hårddisk med ett näst intill oändligt antal skrivningar i jämförelse med den hos SSD. Är ju nästan blilligare att köpa ett par usb-minnen och köra sitt OS på dem.