Permalänk
Medlem

Processor och kylining hjälp

Tjena alla sverigeklockare!

Jo det är såhär att min processor låg förut på ca 52 grader när jag spelade och ca 34-36 idle. Med tanke på att jag har en AMD processor (AMD phenom x4 965BE) bör den ju helst inte överstiga 62 grader vilket den inte gör men jag skulle ju ändå vilja ha lite mer än 10 graders marginal.

Jag har en noctua 9e2 (cpu kylare) nånting som jag inte kommer ihåg vad den heter men den ska tydligen vara väldigt bra på att kyla, byggde datorn i vintras och den funkar klockrent förutom att jag tycker att processorn är lite väl varm när jag spelar.

Monteringskitet man får med är typ sämst, det gör så att kylare sitter riktad med fläktarna upp i taket så jag beställde ett nytt kit som får kylaren att vrida sig mot "akterfläkten" vilket ska vara bättre. Mitt chassi är ett cooler master och har satt dit så att det sitter 6 fläktar så att luften ska drivas igenom på rätt sen men likförbannat så är det fortf 52 grader när jag spelar.

Jag har även bytt kylpasta ( nej jag har inte tagit för mycket pasta utan en klick i mitten och sen bre ut så att det täcker hela processorn med ett tunt fint lager ) någon som kan ge något tips för att jag ska åtminstonde inte överstiga 45-48 grader vid mitt spelande, jag vet inte hur man underklockar en processor, har läst något om det dära 1,4 v. sen dra ner skiten till 1,25 eller nått.

Permalänk
Medlem

52 grader är bra tycker jag.

Varför vill du ha större marginal än så?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Därför att jag har 6 fläktar i, en bra cpu kylare och ett bra chassi med bra luftflöde i. jävla skräp plast grejer, får börja spela nintendo 64 istället. tackar för svaret i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cratusg:

Därför att jag har 6 fläktar i, en bra cpu kylare och ett bra chassi med bra luftflöde i. jävla skräp plast grejer, får börja spela nintendo 64 istället. tackar för svaret i alla fall!

Men vad har du för hastighet på alla fläktar då?

Rota fram en länk till vilken kylare du har så får vi ta en titt vad det är för någon.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

noctua nh-u9b se2 http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2 är cpu kylarens namn. Den ska väl ändå duga ? ingen aning vilken hastighet jag har på fläktarna men datorn låter inte mycket i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kör du med cool & quiet eller vad det heter så drar inte fläkten häller upp till max om du inte pressar cpun till max.

10grader under är väl inte jätte bra med oklockad cpu, kolla kylpasta och se till att kylaren sitter bra pressad på cpun.
Kolla ochså hur dina chassi fläktar är riktade, du vill ha så bra luftgenom flöde som möjligt och inte alla fläktar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cratusg:

noctua nh-u9b se2 http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2 är cpu kylarens namn. Den ska väl ändå duga ? ingen aning vilken hastighet jag har på fläktarna men datorn låter inte mycket i alla fall.

Kör du den på max när du spelar?

Permalänk
Medlem

ingen aning, har inte rört fläkten, den bara snurrar. Jag är inge erfaren på sånt hära.

Permalänk
Medlem

Eve, beroende vad du har för moderkort kan du ställa hur fläkten till CPU skall reagera på temperaturen.

Tysta fläktar brukar inte flytta så mycket luft, men man vill ju inte att det skall låta, du kan eve byta chassie fläktarna till några som går snabbare och flyttar mer luft.
Antalet fläktar hjälper men kraftigare/snabbare fläktar hjälper ytterligare.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

okej men kylpastan är okej, cpu fläkten sitter bra pressad emot, fläktarna sitter bra. Jag har ju ändå bra temperatur i idle. Just nu ligger den på 33-36, men sen när jag spelar så går den upp till ca 50-52

Permalänk
Medlem

Som några andra sa så går det att ställa in i BIOS så att CPU-fläkten går på max istället för att vara temperaturstyrd. Notera att det låter som fanders.

Andra förslaget är att kolla om du har öppningar i chassit så CPU-fläkten inte har några som helst problem att ta till sig frisk luft. Tredje idén är att byta fläkt till en Gentle Typhoon förslagsvis, det bör skrapa bort ytterligare några grader.

Permalänk
Medlem

okej okej! tack för svaret. Det fanns ett alternativ som hette cool and quiet och jag tog reda på vad det var men jag väljer hellre att köra med det, annars stiger temperaturen för min del. Var i bios ändrar man så att cpu fläkten går upp i max, någon som vet?

Permalänk
Medlem

Körde bf bc2 (spel) och då komer jag upp i 56 grader. Fan äre frågan om...

Permalänk
Medlem

bf bc2 drar dock mer processorkraft än andra spel så det förklarar de gradernas ökning såvida du inte plötsligt hade ett mycket varmare rum såklart

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Om du är suggen på en Kylare som är stor och kan kylla lika bra som H70 och H50 Så är Zalman 9900 en sak för dig ^^
http://www.zalman.co.kr/eng/product/Product_Read.asp?idx=333
Kör med den och har överklockat min AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor till 4.0GHz med inga probs och Temps ser otroligt bra ut de ligger på ca 35c Idel och i spel ca 45-50c så de är en otroligt grym kyllare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cratusg:

okej okej! tack för svaret. Det fanns ett alternativ som hette cool and quiet och jag tog reda på vad det var men jag väljer hellre att köra med det, annars stiger temperaturen för min del. Var i bios ändrar man så att cpu fläkten går upp i max, någon som vet?

Vg berätta vad du har för moderkort så kanske vi kan hjälpa bättre.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |