Permalänk
Medlem

Fåglar på balkongen

Hej,

Jag vet att det här är ett bra långshot att posta på Sweclockers, men här får man ALLTID svar so... here goes:

Jag har ett jäkla problem med fåglar som skitar ner min balkong och skulle gärna vilja höra om lite tips för hur man kan få bort dem. Problemet i detta är ju att man inte vill sätta upp några spikmattor (för att hindra fåglarna att landa) eller några stora uggledockor, då varken av dessa alternativ är särskilt estetiskt tilltalande...

jag har hört om både reflekterande band och ultraljud, men jag undrar ju om det är något som funkar? Är det någon här som har någon erfarnehet av detta och ungefär vilka fåglar det funkar på?

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

lägg ut pommesfrites som du tryckt in tandpetare i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

lägg ut pommesfrites som du tryckt in tandpetare i.

Mmm... Jag har funderat på att ha ihjäl en jäkla massa men fålgar är dumma som tegelstenar varför jag inte tror de fattar vinken. + att jag inte riktigt vill ligga och lurpassa på balkongen hela dagen. Jag har på en liknande not funderat på att koppla ett bilbatteri till räcket, men då släpper färgen vilket är lite kontraproduktivt i sig när målet är att få en fin balkong.

Permalänk
Medlem

Testa att hänga upp ett par mörka siluetter av rovfåglar i ett snöre. Ett tämligen diskret alternativ som fungerar bra för att hålla fåglar ifrån att flyga in i glasrutor, så det borde nog hålla dem borta även från din balkong.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Testa att hänga upp ett par mörka siluetter av rovfåglar i ett snöre. Ett tämligen diskret alternativ som fungerar bra för att hålla fåglar ifrån att flyga in i glasrutor, så det borde nog hålla dem borta även från din balkong.

Finns även siluetter av rovfåglar som man klistrar fast på fönster rutor så fåglarna inte ska flyga in i dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

luftgevär?

borde det inte finnas något man kan kleta på räcket som fåglarna inte gillar och luktar illa så dom inte vill vara i närheten av balkonen.

har liknande problem men fåglarna sitter även på mina sol stolar och skiter på dom, högst irriterande!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hänga upp cd-skivor brukar hjälpa.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Cd-skivor och annat glittrande/blänkande brukar uteserveringar osv köra med. Huruvida det faktiskt hjälper eller bara är en myt är en annan femma

Permalänk
Medlem

Kasta fågelmat på grannens balkong så blir du ett problem fattigare och han/hon ett rikare

Permalänk
Medlem

tack for alla svar!

det ar ingen som provat ultraljud? jag vet att de har det i tunnelbanan och det funkar, men funkar det pa en oppen balkong undrar man ju...? ingen med nagra erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Cd-skivor och annat glittrande/blänkande...

Kanske drar till sig tjuvaktiga skator istället :).

Permalänk
Inaktiv

Montera en rund stång längts upp på balkongräcket, och spraya med teflonspray. Kolla när fåglarna halkar av.

Permalänk

Lite ståltråd spänt 5-10cm ovanför räcket. hindrar ju en hel del iaf. syns väl inte så jäkla mycket häller.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Montera en rund stång längts upp på balkongräcket, och spraya med teflonspray. Kolla när fåglarna halkar av.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Lite ståltråd spänt 5-10cm ovanför räcket. hindrar ju en hel del iaf. syns väl inte så jäkla mycket häller.

dessa 2 tips är helt underbara och jag måste nog tyärr testa, kommer ju bli bättre än tv

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Kanske drar till sig tjuvaktiga skator istället :).

Eller tjejer
"Women are like crows. They like shiny things." - Dr Kelso

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."