AMD lanserar A8, A6 och A4 "Llano" för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar A8, A6 och A4 "Llano" för bärbara datorer

AMD gör slags i saken och lanserar de första processorerna i den nya A-serien. Huvudnumret är en ovanligt kraftfull grafikdel som ska erbjuda prestanda i klass med separata grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ÄNTELIGEN!! bra AMD att ni släpper ngt ngn gång

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk
Medlem

Enligt AMDs egna tester så ser det ju riktigt bra ut

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Älskade att de skrev fail för Intel i DX11 grafiktesterna

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Härligt AMD! Hoppas ni lyckas med dessa också precis som Brazos plattformen! Enligt de första testerna ser det bra ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Så i5-2300 använder s1156?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Inaktiv

Då hoppas jag på en recension med några referens Nvidia och AMD-kort!

Permalänk

Ser bra ut so far, vi får se hur de känns att jobba med i verkligheten.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

A8-3500M i nästa laptop är nog inte omöjligt

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

synd bara att om du köper ett grafikkort för 500:- så får du mycket bättre grafikprestanda, men väldigt bra för htpc & för folk som bara leker lite med foton & surfar ser lite filmsnuttar osv. (är väl det som är målgruppen oxå)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

A8-3500M i nästa laptop är nog inte omöjligt

Samma här, om inte 3510/3530 erbjuder något mer, utöver högre klockor...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

frågan nu är hur A8 processorerna ställer sig mot i5 med ett grafikkort så som 6650M eller 540M =P kan bli ett väldigt trevligt om den presterar likvärdigt eller kanske köra a8 processorns grafikkort i crossfire med ett 6650 hade kanske vart ett väldigt trevligt alternativ

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tänkt lite på en sak, om du har en laptop...med en APU från A8 serien, och du smäller i t.ex ett 460M grafikkort.

Får det en märkbar boost?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Tänkt lite på en sak, om du har en laptop...med en APU från A8 serien, och du smäller i t.ex ett 460M grafikkort.

Får det en märkbar boost?

Mvh

Varför skulle någon smälla i ett 460M tillsammans med en APU? Om det dessutom inte gav någon märkbar boost? Känner att 460M + intel is the way isf.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Finns review på Anandtech: http://www.anandtech.com/show/4444/amd-llano-notebook-review-...
Som väntat (iaf från mitt håll) så ser det inte så väldigt bra ut. Inbyggda grafiken går fortfarande inte att spela på. Vill man spela något hyffsat modernt är det diskret som gäller fortfarande, och då kan man lika gärna köpa Intel.
X86 prestandan är i mitt tyckte usel, köpa en mid-highend laptop med AMD i känns inte så troligt att man kommer vilja.
Det positiva är strömförbrukningen som tagit ett stort kliv ner mot tidigare generationer nu när AMD har vettig powergating + turbocore. Som jag sagt så många gånger tidigare så fortsätter AMD vara budgetalternativet endast.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

synd bara att om du köper ett grafikkort för 500:- så får du mycket bättre grafikprestanda, men väldigt bra för htpc & för folk som bara leker lite med foton & surfar ser lite filmsnuttar osv. (är väl det som är målgruppen oxå)

Detta är ju iof till bärbara och där köper du bara inte ett grafikkort för 500kr och smäller in...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Finns review på Anandtech: http://www.anandtech.com/show/4444/amd-llano-notebook-review-...
Som väntat (iaf från mitt håll) så ser det inte så väldigt bra ut. Inbyggda grafiken går fortfarande inte att spela på. Vill man spela något hyffsat modernt är det diskret som gäller fortfarande, och då kan man lika gärna köpa Intel.
X86 prestandan är i mitt tyckte usel, köpa en mid-highend laptop med AMD i känns inte så troligt att man kommer vilja.
Det positiva är strömförbrukningen som tagit ett stort kliv ner mot tidigare generationer nu när AMD har vettig powergating + turbocore. Som jag sagt så många gånger tidigare så fortsätter AMD vara budgetalternativet endast.

Jag tycker det presterar ungefär som väntat men jag vill inte säga att det ser dåligt ut.
Det som jag har intresse av att se är ju priser och tester med pris per krona osv.
Även mer detaljerad syn på strömförbrukning och prestanda per watt hade varit väldigt intressant att se.
Och jag håller helt med, att köpa en mid-highend laptop så är Intel med diskret grafik vägen att gå.
Men low-midend så är Llano väldigt intressant.

Och det är också low-midend som Llano är riktad mot, mid-highend är Bulldozer.

Permalänk
Skrivet av x1zt:

Finns review på Anandtech: http://www.anandtech.com/show/4444/amd-llano-notebook-review-...
Som väntat (iaf från mitt håll) så ser det inte så väldigt bra ut. Inbyggda grafiken går fortfarande inte att spela på. Vill man spela något hyffsat modernt är det diskret som gäller fortfarande, och då kan man lika gärna köpa Intel.
X86 prestandan är i mitt tyckte usel, köpa en mid-highend laptop med AMD i känns inte så troligt att man kommer vilja.
Det positiva är strömförbrukningen som tagit ett stort kliv ner mot tidigare generationer nu när AMD har vettig powergating + turbocore. Som jag sagt så många gånger tidigare så fortsätter AMD vara budgetalternativet endast.

Ja och vi vet alla att Anandtech är väldigt glada för Intel. Kanske bättre att vänta in fler recensioner?

Finns andra också som lovordar Llano.

http://www.legitreviews.com/article/1636/1/
http://www.hexus.net/content/item.php?item=30828&page=1
http://www.pcper.com/reviews/Processors/AMD-Series-Llano-APU-...
http://hothardware.com/Reviews/AMD-Fusion-A83500M-ASeries-Lla...

Så det ser inte så illa ut som du gärna vill måla upp det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Hihi jag fattade inte först varför de döpte dem till a4, a6 och a8... Sen tittade jag på intels nummer... känner mig ganska dum nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja och vi vet alla att Anandtech är väldigt glada för Intel. Kanske bättre att vänta in fler recensioner?

Finns andra också som lovordar Llano.

http://www.legitreviews.com/article/1636/1/
http://www.hexus.net/content/item.php?item=30828&page=1
http://www.pcper.com/reviews/Processors/AMD-Series-Llano-APU-...
http://hothardware.com/Reviews/AMD-Fusion-A83500M-ASeries-Lla...

Så det ser inte så illa ut som du gärna vill måla upp det.

Resten av reviewsen bekräftar ju typ vad jag sa när jag skummade igenom dom lite snabbt. Llano är fortfarande inget man vill spela på och x86 prestandan är värdelös. Så vad hade Anands siffror så fel i?
Vad har du för belägg för att Anandtech skulle vara glada i Intel som du så fint utryckte det ens?
Extremt få sidor som levererar så välskrivna recensioner som Anandtech i mitt tycke.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Stör mig på att de testat spel som ingen spelar typ!

Detta blir fail för AMD. 3d-prestandan är inte bra nog!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Anandtech har nu uppdaterat sin test med 1866MHz DDR3 och nu är Llano med integrerad grafik uppe och nosar på I5 tillsammans med ett diskret grafikkort i ett antal spel. Den slår överlag I7 med HD3000 grafik (näst in till krossar I7:an tom).
http://www.anandtech.com/show/4448/amd-llano-desktop-performa...

Herr Kantarell Anandtech testar Dragon Age: Origins, Dawn of War II, Call of Duty: Modern Warfare 2, Bioshock 2, World of Warcraft, Hawx, Starcraft II Call of Duty: Black Ops, Maffia II, Civilization V, Metro 2033 och Dirt 2 nog måste det finnas nått spel där som folk spelar?

X1zt LLano spöar ju I7:ans integrerade grafik (ordentligt tom), betyder det också att I7 är en värdelös APU?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju hur Llano kommer prestera när det kommer i en laptop som kör crossfire med ytterligare ett graffe, det inbyggda verkar ju prestera ca 90% av 540m vilket inte är ett dåligt kort det heller.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Datavetare
Skrivet av havoc:

X1zt LLano spöar ju I7:ans integrerade grafik (ordentligt tom), betyder det också att I7 är en värdelös APU?

Inte värdelös och inte nödvändigtvis sämre än Llano. En APU består av både CPU och GPU, har själv en i2600 och använder det inbyggda grafikkortet. Trots den relativt svaga GPU är det ändå CPU som är den begränsande faktorn för det jag använder systemet till (arbetsredskap på jobbet).

Tydligen använder mer än hälften av alla PC-system sig av Intel grafik, denna länk är lite gammal (2010) men då hade Intel 55% av marknaden

http://www.maximumpc.com/article/news/atom_platform_sales_bol...

sedan Sandy Bridge släptes så har försäljningen av diskreta grafikkort sjunkit, så det är knappast en lägre andel idag.

Det visar rätt tydligt att för en majoritet av PC-anvädnarna så är GPU prestanda mer eller mindre irrelevant så fort det är tillräckligt snabbt för att köra Windows + webbläsare.

AMD behöver en framgång, inte minst så vi kunder har alternativ. Men om man tittar på hur mycket programvara som kan utnyttja GPCPU på ett vettigt sätt så får man en ganska mager lista. Det enda jag kan se att Llano är bättre på än Core i3/5/7 är enklare spel om ens budget för att köpa datorn är så tight att man inte KAN ta kostnaden för ett 1000-kr diskret grafikkort alt. systemet är en laptop och man inte har råd med ett system med diskret grafik. Tror tyvärr att den marknaden är väldigt smal.

Skrivet av illusi0n:

Det intressanta är ju hur Llano kommer prestera när det kommer i en laptop som kör crossfire med ytterligare ett graffe, det inbyggda verkar ju prestera ca 90% av 540m vilket inte är ett dåligt kort det heller.

Om du tittar på system i prisklasser där det är möjligt att använda sig av diskreta grafikkort, varför skulle man då INTE väja en Intel CPU då dessa är helt överlägsna prestandamässigt? Tittar man här

http://www.anandtech.com/show/4448/amd-llano-desktop-performa...

så är en A8-3850 i bästa fall i nivå med en Core i3 2100 som kostar runt 1000 kr. Och den jämförelsen är snäll då de flesta desktop-applikationer hastighet fortfarande är begränsad av prestanda per CPU-tråd och där är Core i3 2100 helt överlägsen A8-3850.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av x1zt:

Resten av reviewsen bekräftar ju typ vad jag sa när jag skummade igenom dom lite snabbt. Llano är fortfarande inget man vill spela på och x86 prestandan är värdelös. Så vad hade Anands siffror så fel i?
Vad har du för belägg för att Anandtech skulle vara glada i Intel som du så fint utryckte det ens?
Extremt få sidor som levererar så välskrivna recensioner som Anandtech i mitt tycke.

Bara en sån sak att han kör hör och häpna tre stycken system i den bärbara AMD Llano recensionen med samma CPU och GPU Intel Core i7 2630QM och Nvidia GTX460M. Vad är meningen med det förutom att Intel ska toppa de tre första platserna? De systemen kan omöjligen ligga på samma prisnivå som bärbara med AMD A8 kommer ligga. Nu har han uppdaterat med snabbare ram i den stationära recensionen vilket blev ett rejält hopp upp för AMD A8 integrerade grafik.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Det intressanta är ju hur Llano kommer prestera när det kommer i en laptop som kör crossfire med ytterligare ett graffe, det inbyggda verkar ju prestera ca 90% av 540m vilket inte är ett dåligt kort det heller.

Anandtech testade ju assymetric (eller vad det hette) crossfire, det var ju katastrof. Den vanliga härvan med att AMD/ATI drivisarna är kassa börjar igen

Önskar de kunde iaf haft riktigt drivisar, men jag gissar de gillar den där "wait and see" som får folk att köpa och hålla tummarna på att det kommer drivisar som gör att stuttering/flickering/prestanda åtgärdas framöver.

Flame on.

Permalänk
Medlem

vvoid: CPu+gpu(när de fått ordning på drivisarna) & ordentligt batteritid till ett billigt pris kan väl intel inte matcha? Det bästa kortet som kör optimus och inte kostar enorma summor är 555m, kan AMD slå det så har de ju en bättre produkt för många konsumenter.

Skrivet av Vexo:

Anandtech testade ju assymetric (eller vad det hette) crossfire, det var ju katastrof. Den vanliga härvan med att AMD/ATI drivisarna är kassa börjar igen

Önskar de kunde iaf haft riktigt drivisar, men jag gissar de gillar den där "wait and see" som får folk att köpa och hålla tummarna på att det kommer drivisar som gör att stuttering/flickering/prestanda åtgärdas framöver.

Flame on.

Ja, att det krånglar nu i början har jag inga problem med då jag inte har bråttom med köp, de får ordning på det så småningom. Ett tag till och man får se hur dessa datorer verkligen presterar.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

X1zt LLano spöar ju I7:ans integrerade grafik (ordentligt tom), betyder det också att I7 är en värdelös APU?

Ja, I7 är en värdelös APU men en fantastisk CPU.

Skrivet av Swedish Berserk:

Bara en sån sak att han kör hör och häpna tre stycken system i den bärbara AMD Llano recensionen med samma CPU och GPU Intel Core i7 2630QM och Nvidia GTX460M. Vad är meningen med det förutom att Intel ska toppa de tre första platserna? De systemen kan omöjligen ligga på samma prisnivå som bärbara med AMD A8 kommer ligga. Nu har han uppdaterat med snabbare ram i den stationära recensionen vilket blev ett rejält hopp upp för AMD A8 integrerade grafik.

Sen kanske det inte är det enklaste att få fram en hel del bärbara datorer med massa olika specar, speciellt inte när du inte hur produkten du ska recensera kommer prestera innan.

Llano verkar extremt bandbreddsbegränsad verkar det minsann som när man ser de nya uppdaterade testerna. Även om grafiken i mitt tyckte inte når upp till diskret så är det en riktig förbättring. Problemet är väl då snarare att man får lägga ytterligare 1000:- på nya minnen om man ska köpa en dator och då är det troligtvis fortfarande mer värt att köpa dator med diskret direkt. Random tillverkare sätter knappast in 1866 minnen i sina datorer, finns knappt sådana minnen på marknaden i dagsläget såg jag när jag tittade på prisjakt.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

2x4GB Corsair XMS3 PC15000/1866Mhz kostar 940:- inklusive frakt från Alina, vilket iofs innebär en ökad kostnad med 240:- jämfört med det billigaste 1333MHz minnet (Corsair XMS3 från Misco) men det är ändå en rätt marginell prisskillnad.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

2x4GB Corsair XMS3 PC15000/1866Mhz kostar 940:- inklusive frakt från Alina, vilket iofs innebär en ökad kostnad med 240:- jämfört med det billigaste 1333MHz minnet (Corsair XMS3 från Misco) men det är ändå en rätt marginell prisskillnad.

Sen finns Corsair XMS3 DDR3 PC16000/2000MHz CL9 2x2GB för 450-500kr.