Minst 85 företag tillverkar SSD-enheter

Permalänk
Medlem

Det brukar visa sig i slutändan att det finns en hel del av dom 85 som bara skiljer sig på skalet.
Det är väl ändå inte 85 unika tillverkare som tillverkar allt från grunden.
Det är väl mest bara monteringsfabriker som plockar ihop andra tillverkares kretsar och klistrar sin logga på paketet.
Bildskärmspaneler är det väl bara ett fåtal tillverkare, men en massa olika märken.
Grafikkort, ett par kretstillverkare men en massa olika märken.
Nättagg, mobiltelefoner brödrostar och även bilar mm. kan ju säljas med olika yttre men samma innehåll.
Det brukar väl vara så att ett par OEM tillverkare går vinnande ur striden och klistrar olika märken på lådorna.
Vanliga hårddiskar var det väl en 10-20 tillverkare för ett par år sedan och nu snart bara 3-4 kvar, men lite flera olika klistermärken.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

BRA! Då kanske man kan vänta sig ännu lägre priser framöver då.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Trodde inte det fanns mer än 20st

Ändå så är priserna fortfarande äckliga bokstavligen talat, jag måste ha runt 240GB för att kunna ha windows, program och spel för att sedan kunna frapsa på det. Vilket då landar på runt 4000kr.

Varför inte ha Windows och program på SSD'n och FRAPS:a ned till en mekanisk disk? Masslagring är väl inte direkt den mest ekonomiska användningen av en SSD.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det finns dock inte så värst många kontrollers att välja på. Det är lite som med grafikkort, antingen är det amd eller nvidia, få bryr sig huruvida det är asus eller gigabyte -de är alla relativt lika (så länge man inte väljer Zotac).

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Varför inte ha Windows och program på SSD'n och FRAPS:a ned till en mekanisk disk? Masslagring är väl inte direkt den mest ekonomiska användningen av en SSD.

För att Frapsa till en Mekanisk hårddisk går åt helvete, för låg skrivhastighet även i Raid-0

2st Seagate 750GB 7200RPM 32MB SATAII = ~200MB/s Skriv
2st OCZ Vertex 3 Series 120GB SATAIII = ~1000MB/s Skriv

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

För att Frapsa till en Mekanisk hårddisk går åt helvete, för låg skrivhastighet även i Raid-0

2st Seagate 750GB 7200RPM 32MB SATAII = ~200MB/s Skriv
2st OCZ Vertex 3 Series 120GB SATAIII = ~1000MB/s Skriv

Jag frapsar till en WD green, fugerar bra tycker jag, men du kanske frapsar på 300fps och gör coola slowmotion klipp?

Visa signatur

Dubidub