Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med datorn.

hej. ny här på siten. jag har en väldigt gammal dator och vill uppgradera den lite
Moderkortet är Asus K8N E Deluxe. vill gärna ha snabbare ram minnen men vet inte hur snabba och hur mycket jag kan ha. Vill gärna ha eran hjälp. Tacksam för svar

Permalänk

Det är lite svårt att föreslå snabbare RAM-minnen när du inte skriver hur snabba de du har nu är
Vad du än byter ut så flaskhalsar det du inte bytte, köp en helt ny i stället
Vad är din budget?

Permalänk
Medlem

Hej,

Om vi sammanfattar det hela; moderkortet är 7 år gammalt. Det finns ingen som helst anledning att ens lägga pengar på en såpass gammal plattform som Athlon 64.

För det andra så är det inte särskilt viktigt med snabbt RAM. Kanske om man ska överklocka. Det är viktigare att ha mycket minne (8 GB t.ex.).

Jag föreslår att du säger vad din budget är så hjälper vi dig att plocka ihop en ny dator. Att lägga pengar på den där är som att kasta pärlor på svin...

Permalänk
Medlem

Jag har jättedåliga nu. 3 st 200 mhz, 2 GB :(. Behöver då inte mer men vill ha snabbare.
Inte så bra budget.

Permalänk
Medlem

En del säger ju att man kan spela "värre" spel om man har snabbare RAM minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejlart:

hej. ny här på siten. jag har en väldigt gammal dator och vill uppgradera den lite
Moderkortet är Asus K8N E Deluxe. vill gärna ha snabbare ram minnen men vet inte hur snabba och hur mycket jag kan ha. Vill gärna ha eran hjälp. Tacksam för svar

Inte värt att uppgradera den plattformen, men finns billiga uppgraderings paket. vet inte hur stor budget du har, men t.o.m komplett.se billigaste uppgraderings paket för 1295kr lär ge dig en enorm prestanda jämfört med ditt nuvarande system då du har ddr1 i nuläget.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejlart:

Jag har jättedåliga nu. 3 st 200 mhz, 2 GB :(. Behöver då inte mer men vill ha snabbare.
Inte så bra budget.

din cpu och hdd kommer flaska före minena.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du menar med "flaska"?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/523758/2011-06-15 spöar skiten ur din dator på alla plan

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejlart:

Förstår inte vad du menar med "flaska"?

kommer dra ner prestandan långt före ram minena. förstår du?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Haha omg, jag har aldrig sagt att jag vill ha en ny.
http://www.inet.se/artikel/5304208/corsair-2gb-2x1024mb-xms2 Kan jag ha dom i min dator utan att den krashar eller nåt? Vad blir det för skillnad om jag fixar dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejlart:

Haha omg, jag har aldrig sagt att jag vill ha en ny.
http://www.inet.se/artikel/5304208/corsair-2gb-2x1024mb-xms2 Kan jag ha dom i min dator utan att den krashar eller nåt? Vad blir det för skillnad om jag fixar dom?

Min gissning är att du inte kommer att märka någon skillnad. Om du har för lite minne för de applikationer du kör blir det skillnad. Utan att veta men sas det inte i en tidigare post att ditt bord bara stödjer ddr1-minnen?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Brukar vara hjälpsam fast du verkar vara smått trögg....
2GB ram på en 6 år gamal platform är tillrekligt troligen kommer CPU/HDD flaska före ditt ram når sin cap
sen måste du troligen ha DDR2/DDR till ett så gamalt system.
Jag som siter på en medel dator kommer aldrig över 3GB ram använt om jag inte försöker

Är datorn seg köp nytt system inte nytt ram.
Butiker som elgiganten etc kommer nog säga "jaa 64GB ram är fan inte tillrääääääkligt till att boota datorn här köp denna server med 128GB ram!"
Det upl8447 rekomnederade är VÄLDIGT bra för pengarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejlart:

Haha omg, jag har aldrig sagt att jag vill ha en ny.
http://www.inet.se/artikel/5304208/corsair-2gb-2x1024mb-xms2 Kan jag ha dom i min dator utan att den krashar eller nåt? Vad blir det för skillnad om jag fixar dom?

Det är helt onödigt att uppgradera något på den datorn. Den är helt enkelt för gammal.

Permalänk
Medlem

Köp inte nytt ram! Det är inte vad du behöver.....och du kommer inte märka någon skillnad!
En ny plattform är va du ska satsa på.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

okej, men tänker inte köpa nå j*vla dator grejjer för 4-120909kr. HELT onödigt säger jag bara. ville bara uppgradera för lite pengar men skit i de! Dator=Suger !

Permalänk
Medlem

Han blev lite sur, när han inte hade råd att köpa en ny dator.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

haha okej, sa bara att de är så inåt helvettttte onödigt att slösa pengar på en dator,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,............................

Permalänk
Medlem

Alla använder sina pengar till vad dom tycker är intressant, tror inte det är du som bestämmer, vad som är vettigt att använde sina pengar. Om du inte tycker det är värt det, så behöver du inte, men andra tycker att det är värd det.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Vad har du övrigt i datorn?
cpu?
grafikkort?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Hajar ju inte riktigt varför TS reggar sig på Sweclockers (märk namnet) för att uppgradera en dator med DDR1-minne? Det är kört med den maskinen ändå... 1155-plattformen saknar IDE vilket TS med stor sannolikhet har i maskinen.

Nätdelen pallar inget bättre grafikkort etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fast min dator gick på 4k men
Också kan man fixa ett system för 2k som är bättre än hans

Permalänk
Medlem

Här är minnen som passar http://www.inet.se/kundvagn/visa/523904/ddr-ram
notera att du behöver alla 3 minnen jag lagt till eftersom om du behåller något av dina långsammare 200Mhz minnen så kommer alla minnen köras i 200Mhz, om det nu är det som är viktigt för dig.

Men jag instämmer med övriga, köp ny dator. Det blir som sagt över 700kr att bara fixa minnen till en sån gammal plattform och det kommer nog inte göra sin dator snabbare än med 2Gb. Ditt moderkort klarar också bara av 3Gb som max så...

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Avstängd

1mike20 har rätt. Där har du dina ram. Och du måste köpa 3st för att få ut den givna hastigheten. köper 1024mb kommer den klocka ner sig till dina 200mhz.

Du kommer inte märka nån skillnad alls med snabbare ddr minnen. Du kan ju prova och köpa en och se ifall datorn bootar med dom olika märken ram minnen. Så får du 3gb minne men du kommer nog inte känna nån starkare vind i håret direkt.

Permalänk
Medlem

ejlart, lär dig vara lite tacksam för att du över huvudtaget får hjälp. Du behöver inte börja ragea för att de säger att du borde köpa en ny dator.

OnT: Jag säger iaf som de flesta här, köp ny dator.