Patriot lanserar AMD Black Edition DDR3

Permalänk
Melding Plague

Patriot lanserar AMD Black Edition DDR3

Tillverkaren Patriot satsar på kommande AMD FX med en färsk uppsättning minnespaket.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fattar inte..på vilket sätt kan minnen fungera bättre med en viss CPU? Det är ju standardiserat! Mina minnen är core i7 ready eller what ever..funkar lika bra med AMD. löjligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

fattar inte..på vilket sätt kan minnen fungera bättre med en viss CPU? Det är ju standardiserat! Mina minnen är core i7 ready eller what ever..funkar lika bra med AMD. löjligt.

Undrar jag också, fattar nada.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

fattar inte..på vilket sätt kan minnen fungera bättre med en viss CPU? Det är ju standardiserat! Mina minnen är core i7 ready eller what ever..funkar lika bra med AMD. löjligt.

Är mer att dom har fått AMDs klistermärke på dom.
Så man ska sälja bättre. Ser en svensson det så tar han det med klistermärke och som kanske kostar 100kr extra.

Permalänk
Medlem

i7 & AMD har lite annorlunda subtimings på minnena, exakt vilka orkar jag inte kolla upp just nu.
Inget som gemene man behöver bry sig om ändå, mest för överklockare som vill ha ut den sista droppen ur minnena...
Men dessa minnen är ju ändå fail då Zambezi (Bulldozer) vill ha 1866MHz minnen default!

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

i7 & AMD har lite annorlunda subtimings på minnena, exakt vilka orkar jag inte kolla upp just nu.
Inget som gemene man behöver bry sig om ändå, mest för överklockare som vill ha ut den sista droppen ur minnena...
Men dessa minnen är ju ändå fail då Zambezi (Bulldozer) vill ha 1866MHz minnen default!

Det är första gången jag hör nått liknande fast ja hängt här på forumet sen 2001. Va jag vet så kan man på de felsta moderkort ställa in alla timings exakt som man vill? Sen var jag ganska övertygat om att bulldozer skulle kröa 1600mhz mot dagens 1333.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det är första gången jag hör nått liknande fast ja hängt här på forumet sen 2001. Va jag vet så kan man på de felsta moderkort ställa in alla timings exakt som man vill? Sen var jag ganska övertygat om att bulldozer skulle kröa 1600mhz mot dagens 1333.

Nej, det går inte att ändra alla timings som ett minne har. Några är fasta. Andra kommer du inte åt som användare i BIOS. En dator långt mer komplicerad än vad gemene man tror. Genom att anpassa modulens egenskaper mot CPU så får man ett bättre flyt. Även om det bli en minimal skillnad i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nej, det går inte att ändra alla timings som ett minne har. Några är fasta. Andra kommer du inte åt som användare i BIOS. En dator långt mer komplicerad än vad gemene man tror. Genom att anpassa modulens egenskaper mot CPU så får man ett bättre flyt. Även om det bli en minimal skillnad i praktiken.

Det är alltid spännande att lära sig nått nytt. Skulle va kul att se om man mäta någon skillnad mellan dessa "kalibrerade" minnen jämfört med vanliga?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det är första gången jag hör nått liknande fast ja hängt här på forumet sen 2001. Va jag vet så kan man på de felsta moderkort ställa in alla timings exakt som man vill? Sen var jag ganska övertygat om att bulldozer skulle kröa 1600mhz mot dagens 1333.

Jag har betydligt mer subtiminginställningar i mitt bios jämfört med ditt, man har ännu mer i ex nya Ch V F...
Finn även CPU-Tweaker om man inte har inställningarna i bios...
Och nej, det är 1866MHz default (stock) som gäller för Zambezi.

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

ingen motsvarighet till intels xmp?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

ingen motsvarighet till intels xmp?

Finns BEMP via AOD. Men då gäller att bios & minnen har stödet samt att du har en BE cpu...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Gillas.
Blir lättare att se vilka minnen som passar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

När jag läste "black editon" så trodde jag att dom skulle vara svarta men dom var visst gröna.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Då Bulldozer stödjer 1833Mhz i dual channel med två minnesmoduler köpte jag dessa Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC15000/1866MHz CL9 2x4GB (CMZ8GX3M2A1866C9).
Det ovan är väl ett desperat försök att kränga på folk saker de inte har en aning om. Jag håller med Da´Russian Stallion ovan "Löjligt"

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Allt detta handlar om marknadsföring ...
Som ovan sa: en Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC15000/1866MHz passar lika bra, speciellt dom nya förkortade versionen =D

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det är alltid spännande att lära sig nått nytt. Skulle va kul att se om man mäta någon skillnad mellan dessa "kalibrerade" minnen jämfört med vanliga?

Jo, det ska nog gå. Det är två saker som förbättras. Stabilitet och hastighet.

Lite mer om hur datorn funkar: Det är inte minnet som ändras när du ändrar timing i bios. Det är den krets som kallas MMU memory manger unit (minneshanterare). Dvs det är en krets som sitter en bit ifrån minnesmodulen eller i andra ändan av ledningen som går mellan minnet och CPU. Typ Minne =/==== MMU === CPU.
När du ändrar timing så ändrar du hur fort de elektriska pulser som MMU skickar till minnet går osv.
Det är bla frekvens i bussen. Och hur länge MMU väntar på minnet efter att en begäran av att läsa i en cell i minnet har gjorts. Exempel MMU skickar en begäran om att läsa minnet i adressen 0XH7 och sedan får MMU vänta på att minnet har hunnit ändra sina interna ledningar så att det går att läsa från den cellen. En Cell innehåller en bunt med ettor och nollor och alla läses samtidigt. Jämför med hur det ser ut i Excel. Där man har en cell.

Ur CPU'n synvinkel är allt vanligt RAM minne oändligt långsamt. CPU'n använder mycket snabbare minnen för att arbeta. Så kallade "S-RAM eller speed RAM. Nackdelen med detta är att det är mycket dyrt att tillverka och jobba med. De måste sitta nära kärnan för minsta transportväg skulle bli problematisk. Det är detta minne som man kallar "CPU cache". Och denna är olika stor på olika processorer. Kan även finnas i olika nivåer.

Permalänk
Medlem

Mina minnen är från OCZ, också black edition, och har specs på 7-7-7-24 @ 1600. Låter mkt bättre än dessa.. men vad vet jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Man köper väl inte minnen baserat på hur de ser ut utan efter vad det är för tillverkare som gjort minnen.
Gillar själv Kingstons Hyperx serie. Stilrena minnen som passar till de flesta moderkort på marknaden.
Kör själv med fyra stycken Kingston Hyperx Genesis 1600MHz 2GB på mitt Asus P8P67 tillsammans med min i7 2600.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Man köper väl inte minnen baserat på hur de ser ut utan efter vad det är för tillverkare som gjort minnen.
Gillar själv Kingstons Hyperx serie. Stilrena minnen som passar till de flesta moderkort på marknaden.
Kör själv med fyra stycken Kingston Hyperx Genesis 1600MHz 2GB på mitt Asus P8P67 tillsammans med min i7 2600.

Beror på. Har man inget fönster på sidan va det väl lik fan hur dom såg ut. Hade hyper X förut och dom var riktigt bra och stabila. Jag är själv lite petig. när det gäller färger osv. Men självklart vill man inte ha nått skräp bara för det ser snyggt ut. Det ska ju helst vara bra också.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PerZerk:

Man köper väl inte minnen baserat på hur de ser ut utan efter vad det är för tillverkare som gjort minnen.
Gillar själv Kingstons Hyperx serie. Stilrena minnen som passar till de flesta moderkort på marknaden.
Kör själv med fyra stycken Kingston Hyperx Genesis 1600MHz 2GB på mitt Asus P8P67 tillsammans med min i7 2600.

Jag tänker som dig. Så därför köpte jag dessa

http://www.nordichardware.se/nyheter/75-minnen/43432-solar-en...

http://www.inet.se/artikel/5308807/kukram-2gb-1x2048mb-1333mh...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lolight:

Det är bla frekvens i bussen. Och hur länge MMU väntar på minnet efter att en begäran av att läsa i en cell i minnet har gjorts. Exempel MMU skickar en begäran om att läsa minnet i adressen 0XH7 och sedan får MMU vänta på att minnet har hunnit ändra sina interna ledningar så att det går att läsa från den cellen. En Cell innehåller en bunt med ettor och nollor och alla läses samtidigt.
...
Så kallade "S-RAM eller speed RAM. Nackdelen med detta är att det är mycket dyrt att tillverka och jobba med. De måste sitta nära kärnan för minsta transportväg skulle bli problematisk. Det är detta minne som man kallar "CPU cache". Och denna är olika stor på olika processorer. Kan även finnas i olika nivåer.

Är inte helt säker på om du försöker vara lustig eller inte, men det var rätt många fel där.

MMUn sitter inte mellan CPU och RAM, det är en integrerad del av CPUn och faktiskt en av de mest prestandakritiska delarna i en modern CPU. Det ENDA MMU gör är att översätta något man kallar virtuella (eller logiska) adresser, de adresser som ditt program ser och jobbar med, till fysiska addresser. En fysisk address är det motsvarar en specifik cell i RAM-minnet. Framför MMUn sitter nästan alltid (alltid på moderna x86) en cache kallad TLB (Translation Lookaside Buffer) som är extremt snabb men också väldigt liten (tiotals till ett par tusen mappningar kan sparas). Hastigheten på MMU påverkas absolut ingenting av typen på RAM du använder.

Varje cell i RAM innehåller exakt en bit. DRAM (Dynamic Random Access Memory, eller "vanligt" RAM) består av en kondensator och ett motstånd per cell. Tyvärr så "läcker" en sådan konstruktion laddning och varje cell måste därför skrivas om med ett visst intervall (runt 50-60ms), det är den "dynamiska" biten i DRAM. SRAM (Static Random Access Memory) har den stora fördelen att en 1:a fortsätter vara en 1:a och en 0:a fortsätter vara en 0:a utan att man skriver om varje cell med jämna mellanrum. Det för denna typ av minne klart snabbare. Men den stora nackdelen med SRAM är att varje cell utgörs av minst 6 kondensatorer per cell vilket leder till att man får plats med mycket färre celler på en given yta. SRAM används därför bara till t.ex. cache där prestanda är kritiskt.

Timingen på RAM beskriver hur många klockcykler det tar för olika typer av operationer på minnet och det är helt oberoende på om CPUn är en AMD, Intel, ARM eller något annat. Dessa "AMD Black Edition DDR3" känns därför lika seriöst som att måla fartränder på en bil i hopp om att den blir snabbare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Världens första gröna black edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Är inte helt säker på om du försöker vara lustig eller inte, men det var rätt många fel där.

Nej det jag skrev är så, Om du har hittat fel så lyckas du inte visa det i din tex.

Citat:

MMUn sitter inte mellan CPU och RAM, det är en integrerad del av CPUn och faktiskt en av de mest prestandakritiska delarna i en modern CPU.

Nope, eller nja. MMU har varit ett eget chip som sitter på databussen till minnena. AMD Phenom och nu även de nya Intel CPU har den integread med CPU men det var nyligen som tex intel ändra detta.
Dessutom så är "integerad" inte mer än att chippet har flyttat in på CPU brickan. MMUN finns fortfarande och den är fortfarande en egen krets och den sitter närmast minnesbussen.

Citat:

Det ENDA MMU gör är att översätta något man kallar virtuella (eller logiska) adresser, de adresser som ditt program ser och jobbar med, till fysiska addresser.

Nej, det styr även hastigheten i minnesbussen det du kallar 1333 tex.
Den styr även bredden och även hur länge den väntar på olika saker osv. Och hur ofta den skickar på ström till minnen. En minnesmodul kan inte ställas om på
något sätt. Det är bara en dum krets. Det är hur hårt du driver den som bestämmer prestanda.

Citat:

En fysisk address är det motsvarar en specifik cell i RAM-minnet. Framför MMUn sitter nästan alltid (alltid på moderna x86) en cache kallad TLB (Translation Lookaside Buffer) som är extremt snabb men också väldigt liten (tiotals till ett par tusen mappningar kan sparas).

stämmer

Citat:

Hastigheten på MMU påverkas absolut ingenting av typen på RAM du använder.

jo där har du fel.

Citat:

Varje cell i RAM innehåller exakt en bit. DRAM (Dynamic Random Access Memory, eller "vanligt" RAM) består av en kondensator och ett motstånd per cell. Tyvärr så "läcker" en sådan konstruktion laddning och varje cell måste därför skrivas om med ett visst intervall (runt 50-60ms), det är den "dynamiska" biten i DRAM. SRAM (Static Random Access Memory) har den stora fördelen att en 1:a fortsätter vara en 1:a och en 0:a fortsätter vara en 0:a utan att man skriver om varje cell med jämna mellanrum. Det för denna typ av minne klart snabbare. Men den stora nackdelen med SRAM är att varje cell utgörs av minst 6 kondensatorer per cell vilket leder till att man får plats med mycket färre celler på en given yta. SRAM används därför bara till t.ex. cache där prestanda är kritiskt.

Stämmer

Citat:

Timingen på RAM beskriver hur många klockcykler det tar för olika typer av operationer på minnet och

Precis, och vad bestämmer det?? Jo MMU

Citat:

det är helt oberoende på om CPUn är en AMD, Intel, ARM eller något annat.

Nej, så är det inte

Citat:

Dessa "AMD Black Edition DDR3" känns därför lika seriöst som att måla fartränder på en bil i hopp om att den blir snabbare.

Det är också fel. Du talar även emot dig själv då du säger att minnet är beroende av CPU.

Sedan undrar jag vad som var så fel i min ursprungliga text?