AMD Trinity får grafikdel med rötter i Radeon HD 6900

Permalänk
Melding Plague

AMD Trinity får grafikdel med rötter i Radeon HD 6900

Knappt har Llano äntrat marknaden innan AMD passar på att prata om efterföljaren Trinity. Bland nyheterna finns att grafikdelen baseras på arkitekturen Cayman.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att det börjar se ljusare ut för AMD nu!

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att amd kommer få en brutalt stor marknad för detta som dom behöver med kampen mot intel:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Llano presterar hyffsat bara och liten TDP. Om OEM tillverkare kan producera billigare och bättre datorer än med Intel som grund så är det många kunder som kommer att skita i vilket märke det är på CPUn

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Kan tänka mig att amd kommer få en brutalt stor marknad för detta som dom behöver med kampen mot intel:P

Agreed! Jag är redan förtjust i E-350 för laptops och liknande. Lågt TDP-värde = låååång batteritid.

.. även om jag har en intel-laptop själv :'<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Agreed! Jag är redan förtjust i E-350 för laptops och liknande. Lågt TDP-värde = låååång batteritid.

.. även om jag har en intel-laptop själv :'<

Det skulle varit kul om amd tog 15-20% av intels marknads del på grafikkort fronten.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

I lap-top är Fusion ett klockrent koncept (även för HTPC), men för stationär vill jag gärna se vad de kan åstadkomma när de inte behöver slösa kisel på IPG-delen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Hoppas på att detta blir bra för amd, 2012 kanske blir det år man har en AMD i burken igen...

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

nice att kunna maxa crysis med intigrerade grafiken.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

I lap-top är Fusion ett klockrent koncept (även för HTPC), men för stationär vill jag gärna se vad de kan åstadkomma när de inte behöver slösa kisel på IPG-delen.

Precis så är det. Fokuset hittils har varit på desktop och där är alla fördelarna med fusion mindre intressant.

Det är på laptopsidan som AMD kommer ta stark mark. Skulle inte bli förvånad om det är därför Bulldozer får vänta. Dem laddar hellre upp med Llano-laptop nu i 32nm inför hösten.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Uppföljaren ser ju riktigt trevlig ut.
Mycket kraft i litet paket.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi ju snacka, en sån laptop hade jag kunnat tänka mig! Blir spännande att följa AMD närmsta tiden, aldrig varit riktigt intresserad av deras CPUer, men blir nog till att bygga en Fusion-HTPC snart och kanske väntar med att skaffa ny laptop tills dessa börjar närma sig istället!

Permalänk
Medlem

Vad hände med HD7000 serien då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upl8447:

nice att kunna maxa crysis med intigrerade grafiken.

Det är just därför man väntar

Permalänk
Medlem

Det där är bättre! Tyckte att Llanon var en jäkligt halvdan satsning, nu börjar det arta sig. Bara hoppas att TDPn inte ligger runt 150-160W för då kommer det bli en svårkyld jäkel.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk

Tror ni att om jag köper mig ett billigt moderkort, en phenom II x4 955, och ett 6950 nu.
Att jag sen kan köra mitt 6950 i crossfire med trinity?
Kan ju sticka x4an i en htpc då. Vill ha en ny dator nu. Eller tänker jag dumt nu?

Permalänk

Undra om Llano moderkorten socket FM1 kommer kunna köra en Trinity APU på den mysteriska FMx socketen? Skulle vara riktigt bra om så var fallet. Skönt att det börjar hända grejer i AMD lägret nu!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriand:

Vad hände med HD7000 serien då?

Glöm det ... om du har tur kanske på slutet av året.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14112-geforce-600-och-radeon...

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Det är något sådant som skulle göra att jag skulle kunna tänka mig att köpa en bärbar (läs: släpbar) dator.

Vill ha bra prestanda i spel, då det är huvudsakligen det jag använder datorn till. Detta kombinerat med mobilitet skulle vara perfekt.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Realist som jag är så misstänker jag att det lär dröja till Trinity innan AMD/ATI fått till sina drivisar för assymetric crossfire. Om ens då
Men go AMD, kul att det händer nått i det röda laget

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Får hoppas att Llano presterar hyffsat bara och liten TDP. Om OEM tillverkare kan producera billigare och bättre datorer än med Intel som grund så är det många kunder som kommer att skita i vilket märke det är på CPUn

Dom flesta kunder skiter ju redan i vad det är för märke på CPU, det är försäljarna som säljer.
Dom inbillar kunderna att man måste ha intel för att det ska vara bra.
Redan nu så är det vanligt med intel processor och AMD grafik.
Om man får in både CPU & GPU i samma krets så kan dom sälja antingen billigare eller med bättre marginal.
Nu när AMD loggan dyker upp oftare på samma dator som intel loggan så kommer kunden inte att bry sig om intel loggan försvinner.
Dom flesta köper ju en HP, Acer mm och har ingen koll på vad som finns innuti utan brys sig bara om vad datorn presterar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Dom flesta kunder skiter ju redan i vad det är för märke på CPU, det är försäljarna som säljer.
Dom inbillar kunderna att man måste ha intel för att det ska vara bra.
Redan nu så är det vanligt med intel processor och AMD grafik.
Om man får in både CPU & GPU i samma krets så kan dom sälja antingen billigare eller med bättre marginal.
Nu när AMD loggan dyker upp oftare på samma dator som intel loggan så kommer kunden inte att bry sig om intel loggan försvinner.
Dom flesta köper ju en HP, Acer mm och har ingen koll på vad som finns innuti utan brys sig bara om vad datorn presterar.

Många kunder som jag hört och försäljare har ju inbillat sig att Intel är bäst på ALLT. Att skillnaden mellan märkena är gigantisk till vad du än ska använda den till. Om denna komemr sopa banan med SB eller inte vet vi inte, men om den gör det tror jag inte att märkesdatorerna blir mycket dyrare för då skulle folk köpa Intel ändå.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Dessutom så tycker jag att det är tråkigt att intel får göra reklam i en tråd om AMD.
Det finns ju ett nytt litet reklamutrymme i sweclockers forum mellan TS första fråga och första svaret.
Rimmar lite illa när tråden handlar om AMD, men det är väl inte Sweclockers som bestämmerreklam stripparna
Tyvärr så är nog intels reklam och mutbudget större än hela AMDs budget

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...