Permalänk
Medlem

Snabb fråga om temperatur läsning CPU

Hej!

Nu är det så att jag hade tänkt att börja överklocka lite när min nya kylare kommer.
Så tänkte förbereda med lite mjukvara att kolla temperatur med.
Dock så verkar det som olika program visar olika temps?
Så min fråga till er kära Sweclockers medlemmar, vilken är det man ska hålla koll på?

Mjukvara och temps:

EVEREST
Cpu 39*C - Cpu1 / Kärn 28*C - Cpu2 / Kärn 28*C - Cpu3 / Kärn 28*C

Cpuid Hardware Monitor
Core #0 28*C
Core #1 28*C
Core #2 28*C

CoreTemp
27*C

EasyTune6
Cpu 39*C

Hårdvara:
CPU: Phenom II x3 720BE (stock kylare/klock)
Moderkort: Gigabyte Ga-ma790x-ud3p
Ram: Corsair 4gig 2x2
Psu:Corsair 850watt

Screenshot:
http://i961.photobucket.com/albums/ae95/Ekitai/Untitled-1.jpg

All information jag kan få uppskattas!

Ps. Har självklart försökt att hitta svaret i andra trådar men inte hittat/sett något bra svar.
Så skjut mig inte ifall frågan redan blivit besvarad i någon annan tråd.

Permalänk
Medlem

Såg ut som att alla låg kring 28-29 grader. Skillnaden kan bero på att de uppdaterat vid olika sekunder. Temperaturen fluktuerar en del upp och ner.
När jag kör med coretemp i vilket fall.

Tror nog alla gör ett riktigt jobb, handlar nog mer om vilken du utseendemässigt gillar bäst

Kör själv på coretemp, med tillhörande widget på sekundär monitor, har man kolla på allt även vid fullskärmsprogram.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Bellerefon råkade missta sig lite, den högre temperaturen är i detta fallet från moderkortssensorn och de lägre kommer från själva CPU:n.

Jag skulle nog gå på den högre temperaturen även om det kanske inte är korrekt, beror precis på hur säkra sensorerna är på din CPU. Hur blir det under load?

Permalänk
Medlem

ser inte ut som om de mäter särskilt olika , däremot mäter de lite olika sensorer som sagt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Bellerefon råkade missta sig lite, den högre temperaturen är i detta fallet från moderkortssensorn och de lägre kommer från själva CPU:n.

Jag skulle nog gå på den högre temperaturen även om det kanske inte är korrekt, beror precis på hur säkra sensorerna är på din CPU. Hur blir det under load?

Som högst i Easytune6 har jag sett den gå upp i 60-61.
I CoreTemp/AmdOverdrive t.ex ~49-53 någonstans kanske.
I Prime95.

Skulle ju vara bra och veta vilken man ska gå efter nu när man tänkt att börja klocka lite.
Och 10C är en ganska stor skillnad. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ser inte ut som om de mäter särskilt olika , däremot mäter de lite olika sensorer som sagt.

Kanske formulerade mig lite fel.
Dom mäter ganska lika, men ändå visar en del ~10*C skillnad.
Och då jag tänkte ge mig in på att klocka känns det som en bra idé att veta vilken temp jag ska följa.

Köra på den högsta för att vara säker kanske?

Permalänk
Medlem

Testa med http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Ett av de bästa programmen när det gäller exakt temperaturmätning.

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekitai:

Kanske formulerade mig lite fel.
Dom mäter ganska lika, men ändå visar en del ~10*C skillnad.

Det är ju precis det de inte gör.
Från vad jag kan se så är det såhär..

"CPU"
EasyTune6 = 39c
EVEREST = 39c
Cpuid Hardware Monitor = mäter ej
CoreTemp = mäter ej

alltså mäter de exakt likadant.

"CPU0/core0" (första kärnan)
EVEREST = 28c
Cpuid Hardware Monitor = 28c
CoreTemp = 27c
EasyTune6 = mäter ej

samma här , alla mäter löjligt lika.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekitai:

Som högst i Easytune6 har jag sett den gå upp i 60-61.
I CoreTemp/AmdOverdrive t.ex ~49-53 någonstans kanske.
I Prime95.

Skulle ju vara bra och veta vilken man ska gå efter nu när man tänkt att börja klocka lite.
Och 10C är en ganska stor skillnad. ^^

Mitt hopp var att temperaturerna skulle jämna ut sig i load, men tji fick man.

Googlade runt lite och såg att 720 har ganska felvisande sensor. Några påstod att man måste plussa på 10-12 grader på CoreTemp för att det ska visa rätt, dvs ungefär samma som Easytune i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sörre:

Testa med http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Ett av de bästa programmen när det gäller exakt temperaturmätning.

Han har ju redan Hwmonitor?
Men jag håller med, kör Hwmonitor. Den visar i stort sett alla temps i systemet tillräckligt exakt för mig iaf.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Okej, tror att jag har koll på hur det funkar nu.

Annars vill jag bara tacka er alla för snabba och hjälpsamma svar!
Uppskattar det verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Han har ju redan Hwmonitor?
Men jag håller med, kör Hwmonitor. Den visar i stort sett alla temps i systemet tillräckligt exakt för mig iaf.

Haha såg inte att det stod redan då det stod CPUID före HWmonitor

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?