Permalänk
Medlem

Temp med real temps?

Tjenare

Satte in en ny cpu kylare häromdan, Scythe Big Shuriken på en i3 540 @stock 3,06Ghz med Artic Silver 5 pasta.
Körde sedan ett "max heat test" eller va det hette med Prime 95.

Får sedan resultaten i real temp

Minimum: (Innan stresstestet..)

Core 0: 17*
Core 1: 20*

Maximum: (Efter ca 1h 30m på 100% load)

Core 0: 50*
Core 1: 51*

Så mina frågor är:
Stämmer dessa temps ungefär?
Ska jag använda ett annat/finns det bättre temp program?
Är temps ok?
Vad är max temp för en i3 540 oklockad?

MVH/EjjeZ

Permalänk
Medlem

Real temp / Core temp kollar temperaturen inne i CPU och är därför väldigt pålitliga.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det är något galet med temperaturerna då det mer eller mindre är en omöjlighet att få ner temperaturerna under rumstemperatur. Vad har du för temperatur i BIOS vid idle?

Permalänk

Om luften du kyler med är över 20 grader så kommer inte processorn under 20 grader...

Permalänk
Medlem

Har ju varit så många inlägg om anmärkningsvärt låga idle-temp genom åren, i någon tråd (som jag inte orkade leta efter) kom man fram till att idle-temp sällan är pålitliga. Jag vill minnas att sensorerna skall ha sin största exakthet vid load. Får man samma temperaturer med flera olika program så får man anta att sensorerna visar så exakt de kan i just load. Som Hraf skrev ovan så är BIOS-temp ett bra referensvärde, man ska dock betänka att i BIOS visas temp utan energisparfunktionerna aktiva vilket kan ge en diff mot hur de visas i OS. Normalt sett borde idle ligga några grader över rumstemp med en bra kylare, men egentligen är idle-temp rätt ointressant då den kan vara inexakt och saknar betydelse för hur systemet mår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Real temp / Core temp kollar temperaturen inne i CPU och är därför väldigt pålitliga.

OKi tack för svar

Skrivet av Hraf:

Det är något galet med temperaturerna då det mer eller mindre är en omöjlighet att få ner temperaturerna under rumstemperatur. Vad har du för temperatur i BIOS vid idle?

Ja precis, funderade också på detta.
Här är iaf bild på BIOS hoppas jag är inne på "rätt del"

Detta är inte med full cpu fan speed dock.

temp i rummet är mellan 21&22*

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

OKi tack för svar

Ja precis, funderade också på detta.
Här är iaf bild på BIOS hoppas jag är inne på "rätt del" http://img37.imageshack.us/img37/5234/imag0041ig.jpg Uploaded...

Detta är inte med full cpu fan speed dock.

temp i rummet är mellan 21&22*

Synd att Imageshack är blockat på jobbet, annars hade jag kollat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Synd att Imageshack är blockat på jobbet, annars hade jag kollat.

finns det annat uppladdnings sätt? Email i PM kanske om du vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

OKi tack för svar

Ja precis, funderade också på detta.
Här är iaf bild på BIOS hoppas jag är inne på "rätt del" http://img37.imageshack.us/img37/5234/imag0041ig.jpg Uploaded...

Detta är inte med full cpu fan speed dock.

temp i rummet är mellan 21&22*

Skrivet av Hraf:

Synd att Imageshack är blockat på jobbet, annars hade jag kollat.

Bios visar 19,7C
Givarna visar helt enkelt fel i idle! I den tråd jag tidigare talade om (som jag inte orkade leta upp) började allt med att någon sa sig ha 17C idle med rumstemp på 21C (vill jag minnas) så det förekommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Bios visar 19,7C
Givarna visar helt enkelt fel i idle! I den tråd jag tidigare talade om (som jag inte orkade leta upp) började allt med att någon sa sig ha 17C idle med rumstemp på 21C (vill jag minnas) så det förekommer.

Ok är mina givare sönder då? kan man fixa dem?
Men max tempen då, är den okej? vad är "max för prollen? ( kommer ju aldrig upp i dessa temps annars eftersom jag bara använder datorn som HTPC/Surf.. men lite nyfiken endå?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

Ok är mina givare sönder då? kan man fixa dem?
Men max tempen då, är den okej? vad är "max för prollen? ( kommer ju aldrig upp i dessa temps annars eftersom jag bara använder datorn som HTPC/Surf.. men lite nyfiken endå?)

Jag skulle tro att du har rätt temp på max och den är helt ok!
Jag kan inte säga säkert vad som gäller för maxtemp på i3 men antar att den ligger på samma som övriga Intelprocessorer i serien och många som klockar kan ligga uppemot 80C, så det borde vara lugnt!

Edit: Dina sensorer är inte trasiga men de visar antagligen inte helt rätt vid idle. Jag har sett flera trådar om detta tidigare så det är inget som är ovanligt förekommande. Vad jag hört så är det inte heller meningen att de skall vara exakta i idle (jag har dock ingen källa på detta, bara något som sitter i mitt bakhuvud). Du har inte någon anledning att vara orolig om inte datorn beter sig konstigt, som att den hänger sig eller stänger ner sig själv eller laggar vid belastning.

Edit 2: Glömde ju nämna att du kan självklart kolla med ditt inköpsställe vad som gäller på garantin för CPU! Jag personligen tror dock inte att Intel tar det på garanti då sensorerna uppenbarligen visar temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Jag skulle tro att du har rätt temp på max och den är helt ok!
Jag kan inte säga säkert vad som gäller för maxtemp på i3 men antar att den ligger på samma som övriga Intelprocessorer i serien och många som klockar kan ligga uppemot 80C, så det borde vara lugnt!

Edit: Dina sensorer är inte trasiga men de visar antagligen inte helt rätt vid idle. Jag har sett flera trådar om detta tidigare så det är inget som är ovanligt förekommande. Vad jag hört så är det inte heller meningen att de skall vara exakta i idle (jag har dock ingen källa på detta, bara något som sitter i mitt bakhuvud). Du har inte någon anledning att vara orolig om inte datorn beter sig konstigt, som att den hänger sig eller stänger ner sig själv eller laggar vid belastning.

Edit 2: Glömde ju nämna att du kan självklart kolla med ditt inköpsställe vad som gäller på garantin för CPU! Jag personligen tror dock inte att Intel tar det på garanti då sensorerna uppenbarligen visar temp.

Oki Tack så mkt för alla svar

Permalänk
Medlem

Om inte annat, du borde väl ha en sensor på moderkortssockeln? Kolla i HWMonitor om du kan få fram någon temperatur där. Det brukar vara någon av TMPIN.

Som sagt, din CPU-sensor är inte trasig. Den visar bara lite fel vilket inte alls är så ovanligt.

Permalänk
Avstängd

Tänk om hans inomhus givare visar 1-2C för högt och hans CPU givare visar 1-3C för lågt. och det är säkert helt inom en godkänd felmarginal endå och det är helt ok. Allt är normalt trådskaparen och ju högre temp du får på din cpu ju mer kommer dina cpu givare att visa mer exakta resultat. Dom är kallibrerade för att visa mer exakt temp vid högre temperaturer helt enkelt. Och 51C i full load är helt lugnt och inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Tänk om hans inomhus givare visar 1-2C för högt och hans CPU givare visar 1-3C för lågt. och det är säkert helt inom en godkänd felmarginal endå och det är helt ok. Allt är normalt trådskaparen och ju högre temp du får på din cpu ju mer kommer dina cpu givare att visa mer exakta resultat. Dom är kallibrerade för att visa mer exakt temp vid högre temperaturer helt enkelt. Och 51C i full load är helt lugnt och inget att oroa sig för.

Okej är detta bra temps för att vara en annan/större kylare? Lr vinner jag bara på ljudnivån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

Okej är detta bra temps för att vara en annan/större kylare? Lr vinner jag bara på ljudnivån?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag ser det så låter det som en bra temp med en Shuriken när du pressat den med Prime 95, du vinner både på kylning och ljudnivå jämfört med Stock-kylaren!