Permalänk
Avstängd

Ang rpm vid fläkt köp.

Tjenare, jag funderar på att köpa runt 5 fläktar till sommaren/hösten. Har kollat på scythes fläktar och de ser lovande ut. Dock 1 problem. Om jag köper en 1850rpm fläkt utan fläktkontroller, kommer den rulla på 1850rpm hela tiden då osv osv eller kommer den spinna de rpm talet som behövs för att hålla datorn kylig?

Danke.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk

De har inte PWM (temp. styrda) så dem rullar på i ca 1800 rpm då. Kan säga efter att precis ha köpt 8 st 1850 rpms från Scythe (gentle typhoon). Dem låter en hel del tycker jag, så det kan vara värt att skaffa någon fläktkontroller om du vill kunna ha tyst på natten exempelvis...

Permalänk
Avstängd

Tror jag köper 800rpm.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Jag har 3 stycken scythe GT 1450rpm i mitt chassi och kan säga dom låter inte alls mycket. Absolut inte så man stör sig. Skulle jag vara du skulle jag nog köpa 1150rpm eller 1450rpm. Fläktkontroll är inte nödvändigt..

Permalänk
Medlem

Precis skaffat mig en fläktkontroll, inbyggt i mitt nya chassi :)... måste rekommendera det, känns bra. Dock bara haft det i en dag snart :P.

Men hur fort fläktarna snurrar beror på vart du kopplar in dem. Ifall du kopplar in dem i moderkortets fläktuttag så kan du styra hur fort de ska snurra via bios, du kan t ex ställa in dem på 75%. Ifall du istället kopplar fläktarna direkt till PSU:t så kommer du ej kunna kontrollera farten på dem om du inte har motstånd!

Det jag vill säga är att ifall du skaffar 1850 fläktarna så kan du dra ned hastigheten på dem. Kolla dock först att det funkar på ditt moderkort.. det måste väl vara standard nu för tiden.

EDIT: Fläktarna styrs inte beroende på temp, endast PWM (CPU-fläkten) har denna funktion.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Tänk också på att ljudnivån ökar mycket med ökat antal fläktar. Köpte 3st 500rpms till min dator, men tillsammans lät de för mycket så nu kör jag bara på en, och den kan jag inte höra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT