Microsoft antyder om Windows 8 i 2012

Permalänk
Melding Plague

Microsoft antyder om Windows 8 i 2012

Nästa version av Windows ser ut att dyka upp om lite drygt ett år. Dan'l Lewin på Microsoft antyder om att lanseringen äger rum hösten 2012.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 ser onekligen intressant ut. Gillar gränssnittet skarpt.

Permalänk
Medlem

Konceptet ser absolut intressant ut, för en tablet. Bara det går att stänga av helt är jag nöjd. Men de har visat väldigt lite för hur nya Windows ska fungera på en "traditionell" PC. Tablet-datorer kommer ju ta över allt mer men jag tror många av oss är lite för invanda vid PC på skrivbordet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Konceptet ser absolut intressant ut, för en tablet. Bara det går att stänga av helt är jag nöjd. Men de har visat väldigt lite för hur nya Windows ska fungera på en "traditionell" PC. Tablet-datorer kommer ju ta över allt mer men jag tror många av oss är lite för invanda vid PC på skrivbordet.

Ja, det visade dom i en video, när MS Office kördes. Då byttes gränssnittet ut mot ett som liknar Windows 7.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar intressant. Kommer absolut införskaffas så fort det släpps.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk

Tycker detta ser mycket intressant ut och speciellt om Tabs börjar få lite prestanda så man kan använda dom som arbetsdator (om än inte spel än). Sitta i soffan o knappa runt lite och sen gå till datorbordet och sätta den i dockan föra tt kunna använda stora skärmen och tangentbord för att arbeta.
Eller så som ja skulle vilja ha att man kan köra någon form av remote desktop på en tab.

Men även köra som en helt vanlig dator med mus så ycker jag detta ser intressant ut, gillar att dom går över till att apps och program är mer samspelta och arbetar tillsammans.

Lätt att jag kommer köra en beta om man får tag på en

Permalänk
Medlem

Klockrent enligt mig iaf, hoppas det är lätt att navigera med t-bord på detta. Om så blir fallet vet jag en HTPC som kommer få ett nytt OS

Permalänk
Medlem

Ursh, sluta att försöka göra saker så användarvänligt (och det gäller inte bara MS). Resultatet blir bara att det istället blir användarovänligt så fort man vill göra något annat än de få saker de designar för att imponera på svensson.

Permalänk
Medlem

Det finns en bra presentation på:
http://www.microsoft.com/presspass/presskits/windows7//videoG...

Filmen är på 32 minuter och går igenom både tablets och vanliga datorer.

Permalänk
Medlem

Windows 7 = New XP, dvs håller i flera år!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen inte innebära några större anledningar att byta ut W7 från sin desktop, men jag ser verkligen fram emot detta i en tablet/laptop-hybrid a la Transformern. Mums!

Permalänk
Medlem

Ser absolut fram emot detta i kombination med t.ex Asus Transformer, som ska släppas med W8 i framtiden. Tabletgränssnittet när man har datorn borta från dockan & använder som en tablet, och de mer traditionella gränssnittet när man sätter den på dockan (tangentbordet). Kan bli hur fett som helst.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Ultra konsumentiskt och glorifierad kabel-tv-tablå? Nej tack.

Permalänk

Då kanske man kan se fram emot att börja betatesta fram mot hösten då! Mumma!

Permalänk
Medlem

Om detta ska köra på hemdatorer så får LCD-skärmar börjar ha glas eller nåt annat flott- och fettbeständigt material utanpå.

I alla fall om man ska kombinera mus+tgtbord med fingerpekande.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Gillar det inte. Skulle kunna tänka mig att ha det på en tablet men INTE på datorn hemma. Man får hoppas att man kan slå av det och gå till "vanliga" win.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Inaktiv

Bygg en 10.1 tums Windows 8-platta som man kan docka till ett tangentbord samt batteri så köper jag direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fnikanor:

Gillar det inte. Skulle kunna tänka mig att ha det på en tablet men INTE på datorn hemma. Man får hoppas att man kan slå av det och gå till "vanliga" win.

Antagligen är det där gjort för tablets och inte desktop PC's så var inte orolig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Antagligen är det där gjort för tablets och inte desktop PC's så var inte orolig..

Jo jag hoppas verkligen det. Man vet aldrig i dagens läge vad de stora pojkarna hittar på. XD

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fnikanor:

Jo jag hoppas verkligen det. Man vet aldrig i dagens läge vad de stora pojkarna hittar på. XD

Det är väl gjort för både pekdatorer och tablets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Ursh, sluta att försöka göra saker så användarvänligt (och det gäller inte bara MS). Resultatet blir bara att det istället blir användarovänligt så fort man vill göra något annat än de få saker de designar för att imponera på svensson.

Vad du vill ha sagt förstår jag inte riktigt, då användarvänligt och "enkelt brukar vara bäst" ??

Ska det vara svårt bara för att du ska känna dig som en dataguru? Eller du är en avancerad hacker som måste få bekräftelse för att "Svenssons" inte klarar av det.

Det finns o kommer alltid att finnas en undermeny som datorvana kan behärska.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Finns många regler för Usability (användbarhet), påminner en aning om User friendly (användarvänlighet). Det svåra är att bryta mot så få regler som möjligt. Ta Shneidermans åtta principer xp vs vista/win7:
1.Strive for consistency. - Fördel XP
2.Enable frequent users to use shortcuts. - Fördel Vista/Win7
3.Offer informative feedback. - XP saknar, Vista/Win7 förvillar
4.Design dialog to yield closure. - XP saknar, Vista/Win7 förvillar
5.Offer simple error handling. - XP är oftast enklare då det jäklas
6.Permit easy reversal of actions. - XP saknar, Vista/Win7 förvillar
7.Provide the sense of control. Support internal locus of control. - XP mer kontroll för den med datarvana. Vista/Win7 fejkad kontroll.
8.Reduce short-term memory load. - inte riktigt applicerbart. Men egentligen på gränsen till för många steg i Vista/Win7 vid djupare felsökning. Det som är flashigt kan ta onödig uppmärksamhet.

Det är ganska dött lopp. Finns mycket som kan bli bättre. Jag är väldigt osäker att ett skal på ett operativsystem är rätt väg att gå, det jäklas alldeles för ofta med en dator för att det ska vara en bra väg.

http://www.smashingmagazine.com/2007/10/09/30-usability-issue...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vad du vill ha sagt förstår jag inte riktigt, då användarvänligt och "enkelt brukar vara bäst" ??

Ska det vara svårt bara för att du ska känna dig som en dataguru? Eller du är en avancerad hacker som måste få bekräftelse för att "Svenssons" inte klarar av det.

Det finns o kommer alltid att finnas en undermeny som datorvana kan behärska.

Jag är inte alls en hacker eller programmerare eller något sånt. Jag bygger och överklockar däremot datorer mot pengar som hobby, och vid mina vanliga kunskaper är inte väldigt spänd över den nya GUI dem har fått fram. Inte att jag är rädd för förändringar men det är något i vad Vact har att säga. Windows 8 med den nya GUI kanske lättar dem funktionerna microsoft vill att man ska använda, men de andra funktioner man vill använda då? Nytt ska inte alltid behöva vara bäst.

Permalänk
Medlem

Ökar man utbudet av antalet produkter som windows är anpassad till så betyder det att den blir mindre anpassad till enskilda produkten --> större systemkrav....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ska det vara svårt bara för att du ska känna dig som en dataguru? Eller du är en avancerad hacker som måste få bekräftelse för att "Svenssons" inte klarar av det.

Om det vore fallet borde jag ju snarast vara förespråkare av "enkla" operativsystem detta eftersom det garanterar att vanliga användare inte lär sig mer. Nej självklart ska inget vara svårt men desto mer fördummat ett operativsystemen blir desto okunnigare blir användarna i längden. Och överdrivet försök till användarvänlighet blir alltid raka motsatsen så fort man vill göra något annat än de 3-4 saker som visas i demos.

Permalänk
Medlem

Vad det kokar ner till är att både Apple och Microsoft försöker göra om PCn till nån slags enhetlig funktion, som en tablet eller en smartphone. Inte enbart program eller folk som inte kan eller vill anpassas till det kommer få problem här helt klart. Bara en sån sak som att fihantering hela tiden blir ett allt mer abstrakt begrepp och allt ska undreordnas indexeringar, kontext och sökbegrepp. Visst, det funkar säkert sålänge alla följer reglerna och systemet är totalt stabilt. Men så är det ju sällan.

Och som vanligt får man därför lida för det oförtjänta ryktet som dataguru och tillkallas så fort nån klantar sig. Exempel, och detta har jag råkat ut för redan nu med Windows 7. :

Denna gång hade nån problem att öppna ett Worddokument, konstaterade snabbt att nån annan än användaren ifråga (hej fleranvändarsystem) hade varit skrivit och senaste filer var ersatta, jag frågar då var filen kan ha tänkas sparats? "på datorn, var annars?" no shit.. ok, vad hette dokumentet? "jag bara sparade det som det var.." suck.. ok, men det är ett textdokument iallfall eller? "jaa det är det nog.." kommer du ihåg nått i texten? "ungefär" Till sist hittades ändå dokumentet, sparat helt ute i C-ödemarken, som en html-fil.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Windows 7 = New XP, dvs håller i flera år!

håller tummarna för det, för Win8 är jag inte så sugen på till min PC...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.