Permalänk
Medlem

Nydator, fråga om temp.

Hej, fick precis hem min dator som är byggd av Inet.

Har suttit och instalerat lite saker, samt testa lite olika spel.

Men jag tyckte datorn kändes varm, så jag tankade coretemp och nu ligger cpun på runt 40grader vid 0-1% belastning.

Känns väldigt varmt, har en h50 corsair kylare, och en i7 2600k oklockad.
Stämmer dessa tempsen?

Edit: Finns det kanske någon inställning man ska göra för att få kylaren att göra sitt jobb bättre?
Tack på förhand.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem

Hittade något i bios som hetter cpu fan profile, där stog den på silent. Går att ändra till turbo. Det är kanske något?

Hade varit jätte tacksam för svar..

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem

40 grader i idle är inte mycket alls, tanka kör Prime95 och kolla vad tempsen hamnar på.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berklar:

40 grader i idle är inte mycket alls, tanka kör Prime95 och kolla vad tempsen hamnar på.

Nehe, det trodde jag.. Har ju sett folk som har klockade cpus som ligger där jag ligger..

Har faktiskt försökt leta efter Prime95, men vet inte riktigt om jag hittar rätt. Får leta vidare!

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem

Har kört prime95 ett tag nu, och så här ser det ut...

Under "High" är det följande temps.
67, 70, 71, 69.

Så denna temperaturen är normal?

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaaPa:

Har kört prime95 ett tag nu, och så här ser det ut...

Under "High" är det följande temps.
67, 70, 71, 69.

Så denna temperaturen är normal?

Ja det är fullt normalt, inget att oroa sig för här.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaaPa:

Nehe, det trodde jag.. Har ju sett folk som har klockade cpus som ligger där jag ligger..

Har faktiskt försökt leta efter Prime95, men vet inte riktigt om jag hittar rätt. Får leta vidare!

dem har riktigt vattenkylning å inte nå "fake" (i brist på bättre ord) vattenkylning som H50 å har därför mycket bättre temp än vad man annars har med H50 eller liknande

jag tycker dock att dina temps värkar vara väldigt höga, 70C på stock med H50 låter lite mycket
jag kör ju min i7 920 på 4ghz å den är under 65C hela tiden med en D14 å vad jag vet så är ju i7 2600k svalare än en i7 920
en D14 är ju bara lite bättre än en H50

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tycker det låter lite varm.. Inte något bra på klock/temp på sandy bridge men vad jag har förstått så ska de vara något svalare.

Vill upplysa dig om att det inte är några farliga temps men att du bör ha lägre, enligt mig. Vet inte vad du har för chassi/fläktar men man kan alltid montera om kylaren och skaffa en extra fläkt för att köra H50 i push and pull. Men ifall du inte tänkt klocka så behöver du inte tänka på det.

Tänk på att du behöver rengöra samt ny kylpasta ifall du ska montera om. Nästan säker på att inet fixat det.. men pumpen till H50 ska i alla fall alltid vara ansluten till en kontakt som matar till 100% (12V).

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaaPa:

Har kört prime95 ett tag nu, och så här ser det ut...

Under "High" är det följande temps.
67, 70, 71, 69.

Så denna temperaturen är normal?

Nej fan inte om det är oklockat skulle jag säga. Mina i7 930 som rullar på i 4ghz 1.29vcore + Ht hamnar runt 70-73 i prime

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Temperaturerna är inte skadliga för CPU:n. Men dom är lite höga för en oklockad 2600 med H50. Temp nästan som stock kylaren. jag skulle gå igenom om monteringen sitter som den ska. och rengöra noga när du byter kylpasta.

Permalänk
Skrivet av BaaPa:

Har kört prime95 ett tag nu, och så här ser det ut...

Under "High" är det följande temps.
67, 70, 71, 69.

Så denna temperaturen är normal?

Jag kör min 2600K på 4.6ghz @ 1.35v
Mina temps är lite lägre, fast jag har en H70.
Tycker som de andra, att du har relativt höga temperaturer även om de inte är skadliga (men kanske blir när du vill clocka?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11