OCZ uppdaterar firmware för Sandforce SSD

Permalänk
Melding Plague

OCZ uppdaterar firmware för Sandforce SSD

Amerikanska OCZ hoppas på att lösa stabilitetsproblem med Sandforce SF2000-baserade SSD-enheter genom färska mjukvaruversionen 2.08.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, ingen ominstallation behövs?
Så den nya FW inte dödar allt som ligger på disken..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Stackars Force3 köparna.

Permalänk
Medlem

Av vad jag kan se från OCZ-forumet så fungerar inte det nya firmwaret heller. Fast det är ju svårt att säga om det gäller den stora massan.

Permalänk
Medlem

Kul, hur har de tänkt sig att man ska uppdatera när man har disken som systemdisk?
"Firmware update is not supported on primary drive"

Finns det verkligen ingen annan lösning än att flytta den till en annan dator och uppdatera därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Kul, hur har de tänkt sig att man ska uppdatera när man har disken som systemdisk?
"Firmware update is not supported on primary drive"

Finns det verkligen ingen annan lösning än att flytta den till en annan dator och uppdatera därifrån?

Tror att man kan köra det från en linuxbootskiva. Bäst att kolla vilka steg det innebär på deras forum dock. Det är säkert ett dussin

Permalänk
Medlem

Säkert vältestad så den inte inför nya buggar...

Skrivet av SirMacke:

Nice, ingen ominstallation behövs?
Så den nya FW inte dödar allt som ligger på disken..

Optimist. Tony Tigers instruktioner

Citat:

so windows..:

1 run SE on the drive as spare with toolbox
2 once complete, reboot back to the same boot drive with the ssd still connected as a spare
3 check SE has wiped the drive
4 if drive is clean, power off, remove OS drive and install to SSD normally (although my method is fool proof as everything gets loaded in the correct order) make sure to run WEI after all drivers and power options in windows are set, this is most important.

Skrivet av definition:

Stackars Force3 köparna.

Stackars för att dom slipper vara försökskaniner med en icke fungerande SSD som dom gång på gång förväntas lägga ner timtals med arbete i form av secure erase, firmwareuppgradering och ominstallation för att sedan upptäcka att det fortfarande inte fungerar?

Undrar hur många veckor det tar för OCZ att ge upp och erkänner att den inte går att laga med firmware?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Kul, hur har de tänkt sig att man ska uppdatera när man har disken som systemdisk?
"Firmware update is not supported on primary drive"

Finns det verkligen ingen annan lösning än att flytta den till en annan dator och uppdatera därifrån?

Går att lösa genom att boota från en reparationsskiva för windows som går att ladda ner gratis och lagligt lite här och var och sedan uppdatera manuellt. Har postat tidigare om detta i en annan tråd...har inte tid att leta nu men det går ju alltid att söka i forumet eller googla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Säkert vältestad så den inte inför nya buggar...

Optimist.

Undrar hur många veckor det tar för OCZ att ge upp och erkänner att den inte går att laga med firmware?

Felen har ju framkommit med firmware 2.06 de sok köpte sina diskar tidigt o fick den skeppad med 2.02 har inte rapporterat några problem, eller i vart fall inte samma fel som de med 2.06 firmwaren.

Så vist kan de fel som finns i 2.06 fixas med en ny frimware.
Den stora frågan är ju dock om den fixar ALLA rapporterade fel ?

Jag har själv en Agility 3 60Gb med 2.06 frimwaren, jag har dock haft minimala problem med den
och de problem jag haft uppstod nästan direkt efter första installationen av Windows medans
den under senaste veckan inte har visat några tendenser på att strula alls.

Det jag gjort var att ställa om strömsparläge för HDs till ALDRIG och stängt av hibernation.

Så jag avvaktar med den nya firmwaren tills det är helt bekräftat att inte den också orsakar fle eller andra problem.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Litar ungefär lika mycket på den här fixen som att jag vinner på lotto imorgon. Kan säkert hjälpa endel men jag tror inte det går hela vägen för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har inga problem med min disk så ser ingen anledning till att flasha. Vet dessutom hur det var med Intels G2-serie när det kom ny firmware där diskarna gick sönder helt och hållet. Väntar och ser om jag behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Stackars Force3 köparna.

Seriöst ? det var bland det dummaste jag hört, vi får ju nya fungerande diskar, du menar väl ändå stackars OCZ köparna som får nya firmwares som inte löser problemet.

Permalänk
Skrivet av daweeeBD:

Seriöst ? det var bland det dummaste jag hört, vi får ju nya fungerande diskar, du menar väl ändå stackars OCZ köparna som får nya firmwares som inte löser problemet.

han menade det nog lite generellt för alla force3, men speciellt för OCZ, då DE INTE får sina diskar utbytta, utan måste leka försökskaniner...

inget att bita av någons huvud för inte...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

han menade det nog lite generellt för alla force3, men speciellt för OCZ, då DE INTE får sina diskar utbytta, utan måste leka försökskaniner...

inget att bita av någons huvud för inte...

Finns ingen disk av OCZ som heter Force3, det är enbart Corsair.

Permalänk
Medlem

Nej fail på detta.
Samma fel fortfarande.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daweeeBD:

Seriöst ? det var bland det dummaste jag hört, vi får ju nya fungerande diskar, du menar väl ändå stackars OCZ köparna som får nya firmwares som inte löser problemet.

Vad är de för dumt med det?
Tänk om istället kanske.

Force3 får vänta och vänta och vänta.
Skitsamma om man får en ny disk eller hur?

Nu visade det ju sig dock att firmwaren inte löste problemen så det jag skrev innan är moot.

Hade hellre velat att en inköpt force3 skulle fungerat med ny firmware än att vänta i evigheter på problem löses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Vad är de för dumt med det?
Tänk om istället kanske.

Force3 får vänta och vänta och vänta.
Skitsamma om man får en ny disk eller hur?

Nu visade det ju sig dock att firmwaren inte löste problemen så det jag skrev innan är moot.

Hade hellre velat att en inköpt force3 skulle fungerat med ny firmware än att vänta i evigheter på problem löses.

Nu är det ju så att både corsair och leverantörer menar att nya problemfria force3 diskar levereras under nästa vecka.

Permalänk
Medlem

premium price!

Sry for english, i'm danish, my swedish vocabulary isn't as extravagant as the queens english. I live in Sweden though and read it fluently

Whole point of paying premium price for SSD is that you are early on the market for the fast product.
It's been over a MONTH since problems began with the 2.06 firmware and there still has been no resolve... no sign from OCZ/SandForce that they have a clue what the issue is. And end users are being driven to the brink of insanity having to follow their Boeing 747 checklists just to install an SSD... and then it STILL doesn't work.

They are being told to reinstall over and over and over with various checklists or... well leave it on the table until a solution has been found. So what are we paying for???

A big part of the price on an SSD is having it NOW... in a month or 2 prices will drop, customers affected should at least be compensated in one way or another. Either partly refunded or replace for a better model or something.

Corsair made a quick recall and I guess with full option for refund. OCZ took a big gamble by refusing any part in this deboggle saying they don't use reference design, so it can't possibly be their fault, it must be end users setup, Microsoft/Intel drivers, SATA2 cables or whatever else they can point fingers at.

I bought one from Inet.se and updated firmware on advice from OCZ forums. Immediately saw problems and spend 2 weeks trying to fix it - finally I demanded a refund on OCZ forum and they told me to contact the retailer first. I contacted inet.se and they immediately acknowledged the issues with OCZ V3 and agreed to full refund. (big ups to inet.se).

And even if inet.se refused to refund OCZ said they would do it - but only after much whine on their forum.
It's interesting to keep following the development of this ever-growing elephant in the room for OCZ who keeps claiming "it's <1% affected" - that has to be a load of horse****.

PS: I initially wanted to upgrade from my X25-M 80GB but after I got refund from the V3 I decided just to get another Intel drive. At least that thing is stable and still fast.

Permalänk
Medlem

Tyvärr börjar det nog mer och mer luta mot Intel 520 här. Vertex 3 är ju jävligt fin då den är SNABB och jag hade hoppats att de kunde lösa problemen innan jag skall göra mitt datorköp. Nu får det nog bli Intel faktiskt, orkar inte hålla på att strula så jävla mycket för extra prestanda.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Precis uppdaterat till 2.08 från 2.02.

Enkelt.

1. Pared Magic (Linux) skiva som läses in till RAM minnet.
2. Aktivera trådlös internet
3. Klickar i den förinstallerade OCZ firmware update programmet
4. Drar ut sata sladden (10 sekunder) till min SSD Vertex 3 240 GB. (så att den låses upp från moderkortet)
5. Klickar på update. Klart!

Med 2.02 så kunde datorn frysa, men det har inte hänt (än) men 2.08

Permalänk
Medlem
Skrivet av noaxark:

Av vad jag kan se från OCZ-forumet så fungerar inte det nya firmwaret heller. Fast det är ju svårt att säga om det gäller den stora massan.

de säger inte heller att det åtgärdar samtliga problem i pressmeddelandet... köper man saker är det väl skönt ifall de fungerar felfritt, särskilt lagring

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

OCZ har verkligen sjunkit till noll i mina ögon. Kommer troligen dröja lääänge till jag köper något från dem igen, oavsett kategori. Har själv försökt med ett supportärende på deras forum, och det efter att jag har gjort i princip allt för att få BIOS att detektera min disk. Först hävdade de att röda och gröna LEDs på Vertex 3 var normalt, vilket visade sig vara fel*. Det slutade med ett returärende till Dustinhome där jag fick en ny, som lyser enbart grönt. Den detekteras i BIOS lite av och till, och det krävdes en installation av Ubuntu före jag kunde installera Windows 7. Nu startar datorn ibland men jag får ofta meddelandet "no boot media found" och måste starta om. FW 2.06. Inte OK oavsett om det är nya produkter eller ej.

Det kommer bli retur även av denna och så kommer jag skaffa en intel disk. OZC är för oseriösa helt enkelt och tar inte kunder på allvar. Kudos till Corsair som åtminstone gör en recall och erkänner att de gjort fel.

*Tydligen skall V3 240GB ha röda och gröna, V3 120GB enbart gröna och Agility verkar ha ytterligare egna regler. Om det är sant är det sjukt ologiskt. Mer troligt är att de faktiskt inte vet vad de pratar om.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikho:

Precis uppdaterat till 2.08 från 2.02.

Enkelt.

1. Pared Magic (Linux) skiva som läses in till RAM minnet.
2. Aktivera trådlös internet
3. Klickar i den förinstallerade OCZ firmware update programmet
4. Drar ut sata sladden (10 sekunder) till min SSD Vertex 3 240 GB. (så att den låses upp från moderkortet)
5. Klickar på update. Klart!

Med 2.02 så kunde datorn frysa, men det har inte hänt (än) men 2.08

Don't feel so safe... It could take up to 2-3 days for me after a clean reinstall and firmware upgrade before I saw the BSOD's start coming. A few hours "stability" means nothing in this case. But give it a week - then I would feel more on the safe side.

Permalänk
Skrivet av Erikho:

Precis uppdaterat till 2.08 från 2.02.

Enkelt.

1. Pared Magic (Linux) skiva som läses in till RAM minnet.
2. Aktivera trådlös internet
3. Klickar i den förinstallerade OCZ firmware update programmet
4. Drar ut sata sladden (10 sekunder) till min SSD Vertex 3 240 GB. (så att den låses upp från moderkortet)
5. Klickar på update. Klart!

Med 2.02 så kunde datorn frysa, men det har inte hänt (än) men 2.08

Skrivet av ParadokS:

Don't feel so safe... It could take up to 2-3 days for me after a clean reinstall and firmware upgrade before I saw the BSOD's start coming. A few hours "stability" means nothing in this case. But give it a week - then I would feel more on the safe side.

instämmer med ParadokS, har aldrig haft några frysningar vad jag märkt..däremot har jag BSOD, och den första kom efter ca 1,5-2 dagars användning...sedan kom de lite hur de ville..men i mitt fall, så var datorn alltid igång ett par timmar... med min skitiga internetuppkoppling, så tar det ca 8 timmar med att bara installera win med alla uppdateringar...har gjort det tre gånger, och alina vill att jag testar med den nya firmwaren innan de kan ta emot den, trots att uppdateringen inte vill fungera för andra..

---uppdatering---

min disk levde i ca 2 timmar innan jag fick en ny blåskärm, jag gjorde visserligen inte någon ny ominstallation av windows, men men...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikho:

Precis uppdaterat till 2.08 från 2.02.

Enkelt.

1. Pared Magic (Linux) skiva som läses in till RAM minnet.
2. Aktivera trådlös internet
3. Klickar i den förinstallerade OCZ firmware update programmet
4. Drar ut sata sladden (10 sekunder) till min SSD Vertex 3 240 GB. (så att den låses upp från moderkortet)
5. Klickar på update. Klart!

Med 2.02 så kunde datorn frysa, men det har inte hänt (än) men 2.08

Jag bidrar med en länk till en guide för alla andra som kör Linux...

Detta förklarar varför min nya laptop fryser ibland när jag kör på batteri, inga frysningar på ström ännu.

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på enheterna. OCZ vill nu låta Sandforce besöka kunder för att lokalisera felet.

Citat:

Guys this is a chance to have Sandforce see what your systems are doing, we shipped them customer drives that have BSOD's only for them to find they do nothing in their lab, so we need them to see your systems now.

If we take your drive, we will replace it with brand new...

help us please to help you...if we get takers for this today and traces show the faults by tomorrow this could be worked on before weekend.

En del kunder är väldigt förlåtande.
'Min dator är absolut stabil mellan de frekventa blåskärmarna'

Citat:

Hi everyone,

I wanted to give some feedback based on my experiences thus far. I am running an Gigabyte P67-UD4-B3 board with the OCZ Vertex 3. I am using the latest Intel Rom for my RST chipset (10.5.0.744) and the latest RST driver (10.5.1.1001). I have coupled this with the latest chipset driver (Version 9.2.3.1010 Alpha) and am running the 2.06 firmware. I have had sporadic issues with the drive dropping out and I see the issues many of your are experiencing. Additionally I'm on Windows 7 x64 SP1. Is your stuff up to date? Also, what C2 temperatures is your S.M.A.R.T. reporting for C2. Mine are very high and I'm curious if anyone else is seeing this? Additionally, my HD is connected on Port 0 at SATA 3 with a native SATA 3 cable.

So far, overall, I've been stable about 98% of the time. I may be lucky but I'd say give updating your chipset drivers and try the latest RST (Install the chipset drivers first). It might make a difference and, ultimately, it can't really hurt since many of you are in a pretty bad spot. If you need help updating drop me a PM, I'd be glad to at least try to help.

-Dr. Sketch

P.S. I'm also running in High Performance power plan, core parking disabled and hard drive sleep disabled.

P.P.S I've run multiple scenarios with the installation they were seemingly on the money if the RST driver was/is installed before the chipset driver instability was constant (I did the F6 method during Windows Install).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Jag har en Vertex 3, 240GB och kör Solaris 11 Express. Jag har inte märkt några som helst problem. Vad kan det vara för problem, att man förlorar data, eller att datorn hänger sig? Datorn har inte hängt sig. Inte heller har jag tappat data på något sätt. Kanske har jag tur? Eller är Solaris inte lika känsligt som Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag har en Vertex 3, 240GB och kör Solaris 11 Express. Jag har inte märkt några som helst problem. Vad kan det vara för problem, att man förlorar data, eller att datorn hänger sig? Datorn har inte hängt sig. Inte heller har jag tappat data på något sätt. Kanske har jag tur? Eller är Solaris inte lika känsligt som Windows?

I don't even know what equipment Solaris runs on. But it's probably a combination of a regular desktop/laptop PC and windows/Linux ... since it really is not ALL vertex3 that has issues it's hard to say what the real problem is. It's been present for a month and a half, and OCZ still haven't fixed it.

It can be v3 firmware interacting badly with certain setups of controllers/drivers, it can be badly manufactored batches of drives, perhaps V3 drives are more sensitive than other SSD drives in terms of how you install/setup your PC, ie. not ready for mainstream use. Take your pick.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt något med min disk utan datorn står på 24/7 och inga BSOD eller frysningar i Windows. Jag har 2.02 versionen så avvaktar med uppdatering tills man har mer info.

Permalänk
Skrivet av freefrag:

Jag har inte märkt något med min disk utan datorn står på 24/7 och inga BSOD eller frysningar i Windows. Jag har 2.02 versionen så avvaktar med uppdatering tills man har mer info.

Det är väl nästan bara 2.06 som har det problemet hos oss på ocz diskar ...eller förresten nej...glömde att jag läste lite på deras forum att några andra nissar som inte körde 2.06 också hade lite problem...

skickade in min till alina idag och frågade efter ett byte till en Intel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.