Lågt bloodtryck eller blodsocker??

Permalänk
Medlem

Lågt bloodtryck eller blodsocker??

Jag har de senaste veckorna gått på en diet. "Cavemen diet" som den heter. Bygger på att jag inte äter potatis, bröd och annat som är fyllt av kolhydrater och socker. Det jag äter mest är alla sorters av kött. Dvs proteinrik mat och självklart alla sorters grönsaker som grottmänniskor kunde tänkas äta på sin tid.
Hur som helst dieten är uppbygg i tre olika steg. Jag är på steg två just nu.

Steg ett så går man hela dagen och snacksar på nötter och grönsaker osv. Sen på kvällen äter man en stor måltid av precis vad man vill och hur mycket man vill.

Steg två som jag är på nu, fjärde veckan. Man äter inget hela dagen. Sen på kvällen äter man en måltid av nyttiga saker. Dvs kött, grönsaker osv. Man äter hur mycket man vill. Tills man blir mätt dvs.

Det har fungerat rätt bra och jag har på 6 veckor gått ner 8 kg.
Nu till problemet. Jag har märkt att när jag suttit ner och ska resa mig upp så har det börjat svartna för ögonen på mig. Det hände väl någon gång ibland innan dieten. Inte ofta direkt. Nu händer det varje gång jag reser mig. Börjar bli obehagligt.

Vad jag förstår så har detta att göra något med antagligen blodtryck eller blodsocker men jag förstår inte skillnaden och vad jag ska göra åt det? Vad tycker ni? Bör jag uppsöka läkare, eller är det så simpelt som att jag ska ta något snacks under dagen??
Kan tillägga att jag även är blodgivare och gav blod för två veckor sen om det nu har något med saken att göra

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Medellivslängden för en grottmänniska var ca 20-30år, du är döende helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Om du inte vet skillnaden mellan blodtryck och blodsocker så ska du nog inte hoppa på en massa dieter.
Du får nog troligtvis blodtrycksfall tillsammans med energibrist. Det är inte nyttigt att inte äta på hela dagen. Sure du kanske går ner i vikt men det är inte en hållbar situation och du kommer troligtvis gå upp i vikt direkt sen när du ska börja äta "normalt".
Att hålla nere på kolhydraterna är dock i princip alltid en bra ide och att få kroppen att vänja sig av det kan ibland liknas vid att gå av en drog.
Är du orolig så tycker jag absolut du ska gå till en läkare. Mäta blodtrycket och ta blodprov för att se att du inte har fått någon bristsjukdom.

Permalänk
Medlem

Låter helt enkelt som att du får i dig för lite energi på en dag. Yrsel och att det svartnar framför ögonen beror förmodligen på blodtrycksfall.

Permalänk
Avstängd

Käka samma saker som du gör nu, men ät när du är hungrig.

Själv käkar jag frukost + kvällsmat, men det är bara för att jag vill ha enkelheten och vara oberoende.

Permalänk
Medlem

Det är inte tänkt att vara en hållbar situation. På steg tre så återgår jag till normalt ätande. Dvs fortfarande skippa kolhydrater och hålla mig till mer proteinrik mat osv. Äta när jag är hungrig, lite smått hela dagen. Steg tre börjar imorgon så förmodligen försvinner det då.

Energibrist har jag aldrig känt av. Snarare har jag känt mig mer energisk än vanligt. Konstigt nog.

Edit: Kollade blodtrycket med en sån där mätare och det var optimalt enligt mätaren. Måste varit blodsockret som spökar då.

Tack för svaren.

Permalänk
Avstängd

skulle tro att det är ditt tryck som inte hinner med, tex om du reser dig upp snabbt. detta händer mig också i bland, tror inte det e något farligt, bättre det än att trycket ligger för högt.

Om det svartnar för ögonen pga lågt "blod-socker" så har du VÄLDIGT allvarliga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

skulle tro att det är ditt tryck som inte hinner med, tex om du reser dig upp snabbt. detta händer mig också i bland, tror inte det e något farligt, bättre det än att trycket ligger för högt.

Om det svartnar för ögonen pga lågt "blod-socker" så har du VÄLDIGT allvarliga problem.

Ojdå, ja då får jag hoppas det inte är blodsockret =P

Permalänk
Medlem

Värk i leder?
Illamående?
Trötthet?
Hur länge har du haft symtomen?

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Du har inte diabetes? Du ska ju ha hamnat i ett tillstånd som heter "ketosis" vilket är när kroppen förbränner fett istället för kolhydrater (socker i blodet). För en frisk människa ska det inte vara farligt under kortare tider men för en med diabetes är det farligt farligt.
Har folk i din omgivning klagat på dålig andedräkt eller att du luktar ammoniak? Om det är fallet ska du direkt åka till akuten.

Permalänk

Om man sitter ned en längre tid och reser sig och känner att det svartnar för ögonen (eller får yrsel/känner sig svag) KAN det bero på lite lågt blodsocker. Men i detta fall går det inte över direkt (eller om man sätter sig ned igen) utan man känner sig lite halvtaskig ett tag. Om man är frisk vill säga, även icke-diabetiker kan få lågt blodsocker men det blir aldrig akut utan det går över som sagt.

Så dit problem har väl sannolikt att göra med annat (blodtryck eller omställning för kroppen pga dieten). Ta kontakt med din hälsocentral, berätta om problemet och beställ en tid för kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzzEX FX:

Värk i leder?
Illamående?
Trötthet?
Hur länge har du haft symtomen?

Inget av det.
Har varit såhär i några dagar nu, 3-4. Känner mig faktiskt jättepigg och mår utmärkt utöver detta.

Skrivet av iXam:

Du har inte diabetes? Du ska ju ha hamnat i ett tillstånd som heter "ketosis" vilket är när kroppen förbränner fett istället för kolhydrater (socker i blodet). För en frisk människa ska det inte vara farligt under kortare tider men för en med diabetes är det farligt farligt.
Har folk i din omgivning klagat på dålig andedräkt eller att du luktar ammoniak? Om det är fallet ska du direkt åka till akuten.

Nope ingen diabetes och ingen som klagat på att jag luktar ammoniak Hur kan en människa lukta ammoniak??

Skrivet av MammaMumin:

Om man sitter ned en längre tid och reser sig och känner att det svartnar för ögonen (eller får yrsel/känner sig svag) KAN det bero på lite lågt blodsocker. Men i detta fall går det inte över direkt (eller om man sätter sig ned igen) utan man känner sig lite halvtaskig ett tag. Om man är frisk vill säga, även icke-diabetiker kan få lågt blodsocker men det blir aldrig akut utan det går över som sagt.

Så dit problem har väl sannolikt att göra med annat (blodtryck eller omställning för kroppen pga dieten). Ta kontakt med din hälsocentral, berätta om problemet och beställ en tid för kontroll.

Får ta och göra det.

Tack för tipsen allesammans!

Permalänk
Avstängd

Om det skulle svartna för ögonen pga lågt glukos i blodet så är man illa ute, detta är inget som händer en frisk kropp tack vare glukagon som är motsatsen till insulinet.

TS äter enligt LCHF kost och det som du upplever är troligen omställnings besvär som väldigt många får när dom börjar utesluta kolhydrater ut kosten, detta är inget farligt och brukar gå över efter någon dag till några veckor.

Är du för övrigt frisk och pigg som du säger så är det bara att köra på så ska det gå över av sig själv.

Att vara i ketos är inget farligt, det kan man vara hela livet ut utan problem, vad som dock är farligt och ofta blandas i hop med ketos är ketoacidos, men det är något helt annat.

Permalänk
Avstängd

Hmm, det händer nog relativt ofta att der svartna för ögonen för mej med men jag Friidrottar ju (sprinter) så blodtrycket är ju ganska lågt när jag sitter längre perioder (pulsen är på 55) Tror nog inte att du har nått problem...bara kroppen som inte vant sig änn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...