Permalänk
Medlem

tips på fläktar till define r3

hejsan.
efter mycke kollande o jämnförande så lutar de åt att jag tänkte köpa ett define r3 chassi o flytta över mina grejer ifrån min 100kr budgetlåda ano 1990

grejen e att jag vill ha de så tyst de går men endå ha bra drag i luften i lådan så jag har några funderingar.

cpukylaren e en h70 med 2 gt 1450v pnp och de funkar bra o låter inte mycke, men va ska man ha till chassit... många av fläkt platserna kan man ju ha antingen 120 eller 140 mm, vad e bäst där ut ljud och kylnings synpunkt, finns ju större urval 120 men man tycker ju att 140 borde trycka mer luft...

nån som har tips på fläktar som e tysta o flåsar skapligt... jag tar hellre en extra fläkt än att ha förre som låter mer...

hade en fundering på gt 800v fläktarna... dom verkar ju trycka en 40ccm eller va de stog o under 10db, de borde ju vara fint eller e de för dåligt tryck i dom kanske ?? kom med förslag på både 120 och 140mm

Permalänk
Medlem

GT 1150 eller 1450 fläktarna vore bättre alternativ, du lär inte höra dom heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

GT 1150 eller 1450 fläktarna vore bättre alternativ, du lär inte höra dom heller.

Nä det är ju sant hör ju knappt dom på h70n fast sidan är öppen, i värsta fall får man slänga i en fläkt kontroller. Så de finns inget bättre alternativ i 140mm modeller, såg att gt inte fanns i sånna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med två stycken GT800RPM i fronten, en GT1450 intake i botten och en GT1450 exhaust.
Bara den i botten hörs, eftersom att den är skruvad för tight, och jag kommer inte direkt åt att skruva upp den (då jag förstört gängorna ).. Men buntband löser det, också.

Men tillsammans med min Noctua NH-D14 är hela systemet näst intill ljudlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag kör med två stycken GT800RPM i fronten, en GT1450 intake i botten och en GT1450 exhaust.
Bara den i botten hörs, eftersom att den är skruvad för tight, och jag kommer inte direkt åt att skruva upp den (då jag förstört gängorna ).. Men buntband löser det, också.

Men tillsammans med min Noctua NH-D14 är hela systemet näst intill ljudlöst.

Okey. Ja jag har redan en gt1450 liggandes så då får kan man ju ta nån till sån och några 800varv o testa lite olika kombos

Permalänk
Medlem

en sak jag retar mig på är flået som gallret i chassit gör fläktarna i sig är tysta men när det ska igenom den perforerade plåten blir det ett flåsljud väldigt irreterande

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med hårddisk temperaturerna för er? I mitt Antec P183 sitter mina 4 diskar tätt och helt utan kylning/fläkt och de håller sig inom bra temperaturer 40-50*c. Skulle jag smälla på fläktar framför så skulle de nog gå för kallt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Har mitt r3 fullt av diskar (8st 2TB & 2st 1TB, samsung) de ligger allihop på 33-35 grader men det är med 2st 120 FD i fronten & ett svalt system i övrigt (server i sig)

Edit, bör kanske nämna att samsung är lite optimistiska i sin temp angivning & jag skulle säga att dom ligger närmre 40 än 30 om man känner på dom.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det är bättre att diskarna ligger på 40 än 30 också.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT