AMD Phenom2 X4 955 och Gigabyte Geforce GTX 460 1GB blir väldigt varma

Permalänk

AMD Phenom2 X4 955 och Gigabyte Geforce GTX 460 1GB blir väldigt varma

Hej,
jag köpte en ny dator från Inet som förra veckan anlände. När jag byggt ihop den och börjar köra lite spel så som GTA IV så gå CPU'n upp och hoppar mellan 50-60 c, jag är väldigt orolig över att det kanske är lite för varmt? När jag till exempel bara kollar facebook, så ligger den på 38-40 c.

Mitt grafikkort (Gigabyte Geforce GTX 460 1GB) hoppar också upp i ungefär samma grad.

Min CPU kylare är uppe i 4065 RPM, sen har jag två till som SpeedFan visar att jag har men jag har inte lyckats lokalisera dom. De andra går i 16rpm och 3705 RPM.
Är det en farlig temperatur? Är det dags att fixa mer fläktar?

Be aware att jag är en total "noob" inom detta. Tack på förhand

Permalänk
Entusiast

Temperaturen på GPUn får gå upp till cirka ~~90-100c innan du behöver oroa dig. Men däremot tempsen på CPUn verkar inte vara någe vidare. Max tempsen på Phenom II serien är 62 grader, Sitter CPU kylaren rätt? Damm i datorn?

Kan även säga att i många fall så ''ljuger'' speedfan, Så använd dig utav detta program istället. Vill du annars vara 110% säker så kolla temperaturen i bios under ''PC health''

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Ehm, du vet att komponenterna måste arbeta hårdare när du startar spel och krävande program va?
Alltså att komponenterna blir varmare än om du bara är inne på facebook för det måste jobba mer och alstrar då mer värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neverwind:

Hej,
jag köpte en ny dator från Inet som förra veckan anlände. När jag byggt ihop den och börjar köra lite spel så som GTA IV så gå CPU'n upp och hoppar mellan 50-60 c, jag är väldigt orolig över att det kanske är lite för varmt? När jag till exempel bara kollar facebook, så ligger den på 38-40 c.

Mitt grafikkort (Gigabyte Geforce GTX 460 1GB) hoppar också upp i ungefär samma grad.

Min CPU kylare är uppe i 4065 RPM, sen har jag två till som SpeedFan visar att jag har men jag har inte lyckats lokalisera dom. De andra går i 16rpm och 3705 RPM.
Är det en farlig temperatur? Är det dags att fixa mer fläktar?

Be aware att jag är en total "noob" inom detta. Tack på förhand

jag brukar ha som grundregel med grafikkort att vad jag än gör så är 75-77 maxtemp (ska noteras att det mest är för att jag är försiktig med mina nya kort då;) ) men som sagt, kolla efter damm och om kylaren sitter rätt, för mycket/för lite kylpasta kan vara boven i dramat med

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk

Vad har du för kylare till din processor? AMDs stock kylare är helt värdelös. Den låter en himla massa och kyler ganska dåligt. Jag hade också värmeproblem (temperaturen kunde gå upp emot 65 grader beroende på vad jag gjorde vid datorn) innan jag bytte ut den mot min nuvarande H70.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Temperaturen på GPUn får gå upp till cirka ~~90-100c innan du behöver oroa dig. Men däremot tempsen på CPUn verkar inte vara någe vidare. Max tempsen på Phenom II serien är 62 grader, Sitter CPU kylaren rätt? Damm i datorn?

Kan även säga att i många fall så ''ljuger'' speedfan, Så använd dig utav detta program istället. Vill du annars vara 110% säker så kolla temperaturen i bios under ''PC health''

Mvh

Okej. Dam finns det ingeniting av iaf, CPU'n ska nog sitta rätt. Laddade ner CPUID och den visade samma grader som SpeedFan. Men CPUID verkar ändå vara bättre. Bort med SpeedFan och int med CPUID. Tack.

Skrivet av Troberg:

Ehm, du vet att komponenterna måste arbeta hårdare när du startar spel och krävande program va?
Alltså att komponenterna blir varmare än om du bara är inne på facebook för det måste jobba mer och alstrar då mer värme

Haha, jorå. Jag är inte helt bakom flötet.

Skrivet av DanneSvs:

jag brukar ha som grundregel med grafikkort att vad jag än gör så är 75-77 maxtemp (ska noteras att det mest är för att jag är försiktig med mina nya kort då;) ) men som sagt, kolla efter damm och om kylaren sitter rätt, för mycket/för lite kylpasta kan vara boven i dramat med

Jag var tvungen att ta bort kylaren och stoppa tillbaka den när jag satte fast den, kan det ha skadat kylpastan?

Skrivet av jwlz:

Vad har du för kylare till din processor? AMDs stock kylare är helt värdelös. Den låter en himla massa och kyler ganska dåligt. Jag hade också värmeproblem (temperaturen kunde gå upp emot 65 grader beroende på vad jag gjorde vid datorn) innan jag bytte ut den mot min nuvarande H70.

Om AMD's stock kylare är den som följer med, så är det den jag har. Den låter som en dammsugare enligt min familj. Passar en "H70" till min CPU tro?

Permalänk
Medlem

Han ska ha en hel del damm hemma om det ska vara orsaken efter bara en veckas drift. Jag tycker det låter som att cpu kylaren är boven. Är den inte felmonterad så verkar den inte så bra, lägg ett par hundra på en bättre kylare. Finns helt ok som säljs för ett par hundra.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neverwind:

Om AMD's stock kylare är den som följer med, så är det den jag har. Den låter som en dammsugare enligt min familj. Passar en "H70" till min CPU tro?

Absolut

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Om det är den här: http://www.inet.se/artikel/5321720/corsair-cooling-hydro-h70-... ....
....så fäller jag en tår. För då kan jag inte fixa den förrän efter sommaren. Vill inte lägg 800 spänn på en kylare då jag bara har ca 1000kr kvar över sommaren. xD

Permalänk
Medlem

jag låg med prime95 på 62C med originalkylaren på min 955a, jag rekommenderar ts att köpa en ny kylare. Köp en h70 som du skrivit Du kan lätt få upp den i 3.8ghz och hålla den under 50C i load med en h70 Mitt Gigabyte GTX 460 ligger i 75c max i furmark allt under 90c är bra Om du har tagit bort hela processorkylaren och sedan satt tillbaka den har du förbrukat kylpastan, köp en bra typ Arctic Silver och en h70 så kommer du inte att bli missnöjd ^_^

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neverwind:

Om det är den här: http://www.inet.se/artikel/5321720/corsair-cooling-hydro-h70-... ....
....så fäller jag en tår. För då kan jag inte fixa den förrän efter sommaren. Vill inte lägg 800 spänn på en kylare då jag bara har ca 1000kr kvar över sommaren. xD

Jag har en http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2 dock med Hn-A90 mounting kit som man får specialbeställa från noctuas hemsida för att vrida den så den blåser bakåt (istället för uppåt) lite beroende på vilket chassi har bör du skaffa en sådan med
Mounting kitet är för övrigt gratis mot att du kan skicka en bild på faktura/kvitto på processorn/moderkortet och processor-kylaren
Annars köp en http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... som är kyler ungefär lika bra som noctua kylaren fast mycket billigare

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neverwind:

Om det är den här: http://www.inet.se/artikel/5321720/corsair-cooling-hydro-h70-... ....
....så fäller jag en tår. För då kan jag inte fixa den förrän efter sommaren. Vill inte lägg 800 spänn på en kylare då jag bara har ca 1000kr kvar över sommaren. xD

http://www.inet.se/artikel/6901310/antec-kuhler-h2o-620

Något billigare på Webhallen såg jag:

http://www.webhallen.com/hardvara/128629-antec_kuhler_h2o_620...

Funkar precis lika bra.

Själv kör jag med en Corsair H50.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

http://www.inet.se/artikel/6901310/antec-kuhler-h2o-620

Något billigare på Webhallen såg jag:

http://www.webhallen.com/hardvara/128629-antec_kuhler_h2o_620...

Funkar precis lika bra.

Själv kör jag med en Corsair H50.

Ah, den verkar nice. Vad är det för skillnad mellan den och H70?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neverwind:

Ah, den verkar nice. Vad är det för skillnad mellan den och H70?

Inte lika tjock radiator tror jag. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Inte lika tjock radiator tror jag. Men jag kan ha fel.

Helt rätt! Största skillnaden mellan H50 och H70 är tjockleken på radiatorn.

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... är en utmärkt kylare om du inte vill lägga ut allt för stora pengar på en sådan. Missminner jag mig inte så ska http://www.inet.se/artikel/5321853/zalman-cnps10x-performa vara ganska oslagbar till priset.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Själv kör jag med en Corsair H50.

Jag med men jag har satt på en extra fläkt på h50 så min 955be har kyliga 45 grader efter två timmar med The witcher 2 (idag iallafall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neverwind:

Haha, jorå. Jag är inte helt bakom flötet.

Tänkte väl det, haha.
Det var mest det här som fick mig att fundera:
"När jag byggt ihop den och börjar köra lite spel så som GTA IV så gå CPU'n upp och hoppar mellan 50-60 c, jag är väldigt orolig över att det kanske är lite för varmt? När jag till exempel bara kollar facebook, så ligger den på 38-40 c."

Det tycker jag var lite skrivet som att du inte visste, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neverwind:

Jag var tvungen att ta bort kylaren och stoppa tillbaka den när jag satte fast den, kan det ha skadat kylpastan?

det var så där som följer med från början antar jag, den är generellt sett värdelös, kostar inte många kronor att köpa ny/bättre pasta, (kom dock ihåg att rensa bort den gamla pastan NOGA )

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Skrivet av DanneSvs:

det var så där som följer med från början antar jag, den är generellt sett värdelös, kostar inte många kronor att köpa ny/bättre pasta, (kom dock ihåg att rensa bort den gamla pastan NOGA )

Det ska jag göra!

Tack alla! Det ser ut som det blir http://www.inet.se/artikel/5321853/zalman-cnps10x-performa med lite ny pasta över sommaren, och sen när studiebidraget börjar ramla in igen så blir det möjligtvis en H20/H70!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neverwind:

Jag var tvungen att ta bort kylaren och stoppa tillbaka den när jag satte fast den, kan det ha skadat kylpastan?

Man ska inte ta bort kylaren när man satt dit den, om du gör det så försämras kylförmågan. Jag säger som andra att byta kylare.