Arctic G-1 är värmeledande lim för kylflänsar

Permalänk
Melding Plague

Arctic G-1 är värmeledande lim för kylflänsar

Schweiziska Arctic Cooling släpper ett tvåkomponentslim som ska fungera som ersättning till bland annat värmeledande kuddar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett lim man kan ta bort. Frågan är hur lätt det är?
Någon som provat?

Permalänk
Medlem

Förpackningen får mig att tänka på Apotek :/

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Förpackningen får mig att tänka på Apotek :/

Om det kommer fler liknande produkter får dator-branshen snart öppna ett dator-apotek

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Om det kommer fler liknande produkter får dator-branshen snart öppna ett dator-apotek

Kan man köpa Gunnar där?:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

hhaha kan man ersätta det istället för kylpasta isf? Kanske int det smartaste men skulle va kul o veta

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Kan man köpa Gunnar där?:P

Ja och kukram

Permalänk
Entusiast

Verkar som en trevlig produkt om den biter bra. Inte helt lätt produkt att ta fram. Hoppas på tester snart för jag lär rycka bort kylaren på mitt nästa grafikkort också för att montera något stort och tyst. Tejpen på kylarna man får med till S1 är ju inte direkt kul att arbeta med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför man vill ta bort flänsar som man har limmat dit? För mig känns det bara som ett osäkerhetsmoment att den "kan" lossna under användning, men kanske bara jag som är nojig?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Förpackningen får mig att tänka på Apotek :/

Skrivet av gollawolla:

Om det kommer fler liknande produkter får dator-branshen snart öppna ett dator-apotek

Skrivet av Henrikfotograf:

Kan man köpa Gunnar där?:P

Skrivet av PerZerk:

Ja och kukram

Tror jag ska öppna Datorapoteket, där ovanstående produkter kommer att säljas, samt det egenkodade antiviruset PC-nillin

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Jag förstår inte heller riktigt inriktningen här, vad skall dessa användas till? Att limma fast något verkar ju inte.. känns ju fel.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jag förstår inte heller riktigt inriktningen här, vad skall dessa användas till? Att limma fast något verkar ju inte.. känns ju fel.

Man bukar limma på flänsar på minnen/vrm osv. när man monterar eftermarknadskylare på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Man bukar limma på flänsar på minnen/vrm osv. när man monterar eftermarknadskylare på grafikkort.

Alltså istället för värmeledande dubbelhäftande tejp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jag förstår inte heller riktigt inriktningen här, vad skall dessa användas till? Att limma fast något verkar ju inte.. känns ju fel.

Det är till för att limma fast kylflänsar på t.ex. grafikkort och minnen. När du köper vissa kylningsanordningar så följer det med kylflänsar som du ska klistra fast på väldigt små ytor med hjälp av kuddar som påminner om dubbelhäftad tejp. Problemet med dessa kuddar är att dom oftast suger riktigt ordentligt då dom har en förmåga att tappa fästet, vilket kan leda till instabilitet och i värsta fall brinner dina komponenter upp.

Här är ett exempel på vad det används till

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Intressant, men borde man inte få någon typ av spruta för att applicera det? Att dra den tjocka spateln över sina VRMs kommer ju inte att sluta väl.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Förpackningen får mig att tänka på Apotek :/

Bra, då var jag inte själv om det iaf

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

Jag klurar på det här med de värmeledande kuddarna...

Skillnaden mellan vanlig pasta och kuddarna är att de senare används för att fylla ut större gap, i storleksordningen någon millimeter, medan pastan används för gap i storleken mikrometer.

Det här limmets värmeledningsförmåga är i paritet med de flesta kvalitetspastor, men jag undrar hur det står sig mot kuddarna?

/Olle

Permalänk
Medlem

Klockrent! Måste inköpas!

Jag har aldrig använt värmeledande lim då det som sagt inte är tänkt att kunna tas bort, så om det här nya trevliga kletet fungerar som utlovat så kan jag äntligen slippa speciallösningar med att spänna fast flänsar på olika mer eller mindre besvärliga sätt.

Ok, dubbelhäftande värmeledande tejp finns ju, men har lite dåliga erfarenheter av det...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Värt sin vikt i guld när man bakar grafikkortet och behöver montera av alla fabrikslimmade kylflänsar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk

Hade ett gammalt Geforce FX5600 För väldigt längesedan, Skulle rengöra koret en dag och så när jag skulle bort med Minnes flänsarna så råkade minnena följa med

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?