Permalänk
Medlem

Vcore fråga angående min processor

Hejsan!

Är ny här på sweclockers och jag är också rätt ny när det gäller klockning.

Jag har iallafall klockat min E8500 nu från 3.16 till 3.8ghz. Jag köpte en CoolIT eftersom min stock kylare inte klarade av att kyla tillräckligt.
Det verkar som mitt system blev stabilt med bara 1.2 vcore efter ett 5 timmars test med prime95. Har också spelar lite och jag har inte haft några problem alltså.
I load ligger tempen på ca 60c grader och i idle 37c.

Har kollat runt på nätet och de flästa har sin vCore på runt 1.26 - 1.27. Men jag fick runt 70 grader när jag hade så mycket. Jag antar att ja har en dålig airflow i min dator.

Blev lite missnöjd för jag hade planerat att få upp den i 4ghz, men vill inte ha högre tempratur än runt 60 - 65. Endå har jag ju en ECO kylare med push and pull med en scythe typhoon 1850rpm (som pushar).

Min dator är rätt gammal, och jag hade tänkt att inte uppgradera den något mer, men det blev inte så. Köpte liksom en kylare och inte alls så länge sedan ett nytt grafikkort. Kan inte låta bli :P.

Tackar!

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk

Men om den e stabil med 1.2v @ 3.8Ghz så kör på det? dom 200Mhz gör nog ingen jätte skillnad ändå(?)
Om inte så har du testat 4Ghz på typ.. 1.4-1.6v då? är inte 2.6v lite väl mycket?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

2.6-2.7?! Säker på att du skrev rätt?

Så mycket skulle grilla din CPU på VÄLDIGT kort tid.

Permalänk
Medlem

Det är jag som är ute och cyklar :P. Var nog trött när jag skrev detta.

Jag menar 1.2 och 1.26-1.27.

Ber om ursäkt.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem

Låter som du får ganska hög temp där men testa att ställ in den på 4Ghz. Sedan ökar du volten tills du får den stabil. Bör hålla dig under 1.4v om du vill ha kvar processorn en längre period.

ÄR det så att den blir för varm får du helt enkelt fixa bättre kylning på något sätt. Fler chassifläktar är ett alternativ om luftflödet är dåligt.