Permalänk

Antec KÜHLER H2O 620 fläkltfråga

Hej!

Byggde igår ihop en dator till en polare, med cpu kylaren i trådtiteln
Har nu en fråga till någon som redan har denna:
I specifikationerna till kylaren står de att fläkten kan jobbar mellan 1450-2000rpm eller något liknande. Men hur styr man detta, då fläkten bara har en 3-pin kontakt?
I instruktionerna står de att man ska koppla denna kontakt från fläkten i sladden in till pumpen, och sen sladden från pumpen till moderkortet, men inte om man ska koppla den till CHA-FAN eller CPU-FAN

Någon som vet närmare vart den skall sättas, och om jag nu sätter den i 4-pin CHA-FAN trotts att de bara är 3-pin, kan jag ändå styra fläkten på något sätt?
Som de är nu går fläkten för fullt hela tiden, och de låter en hel del, och de står ju klart och tydligt att fläkten är: Intelligent noise / speed-control fan for quiet, efficient cooling på Antecs hemsida, så uppenbarligen ska man kunna styra den på något sätt?!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Den skall såklart kopplas till CPU- FAN.....

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Hej!

Byggde igår ihop en dator till en polare, med cpu kylaren i trådtiteln
Har nu en fråga till någon som redan har denna:
I specifikationerna till kylaren står de att fläkten kan jobbar mellan 1450-2000rpm eller något liknande. Men hur styr man detta, då fläkten bara har en 3-pin kontakt?
I instruktionerna står de att man ska koppla denna kontakt från fläkten i sladden in till pumpen, och sen sladden från pumpen till moderkortet, men inte om man ska koppla den till CHA-FAN eller CPU-FAN

Någon som vet närmare vart den skall sättas, och om jag nu sätter den i 4-pin CHA-FAN trotts att de bara är 3-pin, kan jag ändå styra fläkten på något sätt?
Som de är nu går fläkten för fullt hela tiden, och de låter en hel del, och de står ju klart och tydligt att fläkten är: Intelligent noise / speed-control fan for quiet, efficient cooling på Antecs hemsida, så uppenbarligen ska man kunna styra den på något sätt?!

Är ganska säker på att den ska kopplas till CPU-FAN, eftersom det är en processorkylare. Därifrån borde du sen kunna styra hastigheten.

Permalänk
Skrivet av ElWeed:

Den skall såklart kopplas till CPU- FAN.....

Ja okej, låt säga att jag sätter den där, kommer jag ändå kunna styra farten på den fast de bara är 3-pin? De va lixom lite de som var frågan. För på något sätt måste man ju kunna styra de, annars hade de ju inte skrivit ut att fläkten har olika hastigheter?!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Ja okej, låt säga att jag sätter den där, kommer jag ändå kunna styra farten på den fast de bara är 3-pin? De va lixom lite de som var frågan. För på något sätt måste man ju kunna styra de, annars hade de ju inte skrivit ut att fläkten har olika hastigheter?!

Den styrs automatiskt beroende på processorns temperatur om du använder den kontakten.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Okej, får helt enkelt be min kompis testa de. Blev så osäker när kontakten va 3-pin från själva fläkten. Vet såklart att den går att sätta på 4-pin cpu-fan ändå, men trodde att man förlorade möjligheten att styra den då...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Har ett Asus p8p67 Pro till denna dator, någon som vet fall programmet "Fan Xpert" då kan styra denna cpu kylare om jag kopplar den till CPU-FAN med tre pins kontakten?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Den styrs automatiskt beroende på processorns temperatur om du använder den kontakten.

Behöver jag göra några inställningar i bios, eller sköter kylaren fläktfarten automatiskt på egen hand?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

ska inte den delen som sätts på CPUn sitta inkopplad till CHA-FAN så den går på 100% och sedan ska ena fläkten kopplas till CPU-FAN? hade Antec h20 620 i skolan med PnP och då kopplade vi ena fläkten till CPU-FAN och den delen som sätts på CPUn (pumpen om jag inte har fel) satte vi i CHA-FAN så den gick till 100%

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Skrivet av x3onz:

ska inte den delen som sätts på CPUn sitta inkopplad till CHA-FAN så den går på 100% och sedan ska ena fläkten kopplas till CPU-FAN? hade Antec h20 620 i skolan med PnP och då kopplade vi ena fläkten till CPU-FAN och den delen som sätts på CPUn (pumpen om jag inte har fel) satte vi i CHA-FAN så den gick till 100%

Jo så är de med min h50, men detta system har ju en 3 pin hona på själva pumpen, där man ska koppla in fläkten, plus att just fläktsladden är jättekort för att man bara ska behöva dra den till pumpen. Men sen vart man ska koppla själva 3 pin sladden från pumpen står de inget om. Vill ju kunna styra fläktens hastighet, och på de moderkort vi använder (asus p8p67pro) är de bara CHA_FAN 1 och 2 samt CPU FAN som stödjer fläktstyrning via ASUS program för detta, "Fan Xpert" så någon av dem måste de ju vara som den skall kopplas in på?!

Hade jag köpt den dyrare modellen, h2o 920 så finns de ju en USB kontakt med som man styr fläktarna med via programvara, men de finns ju inte på den här, men de ska väl inte betyda att den alltid ska gå på 100%?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301