Permalänk
Medlem

Vanlig fläkt utanför datorn? Hjälp

Jag har en helt vanlig fläkt hemma som man har i ett rum för att göra det svalare nu undrar jag kan jag sätta den utanför datorn för att blåsa på chassit för att få den kallare? ligger i nästan 100grader i spel och vill gärna ha ner det isåfall var ska jag sätta fläkten?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Byt chassi eller köp ordentliga dator fläktar. Vad exakt är det som ligger i 100 grader?

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

en polare hade en gammal gammal dator (typ p4 å liknande) klarade av cs:source å WoW bra nog allafall men när vi spela så blev den 96-98C på cpu temp (kolla inte gpu dock) så en sommar dag, typ 30C i rummet vi satt å lanade å en polare körde på den datorn, men den överhetta å stängde av sig hela tiden
så vi tog hans stora golv fläkt å ställde bredvid datorn så den blåste in (utan chassi sida) å sen fungera de fin fint, mycket svalare

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

märkesdator.....-.-

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Jag har en helt vanlig fläkt hemma som man har i ett rum för att göra det svalare nu undrar jag kan jag sätta den utanför datorn för att blåsa på chassit för att få den kallare? ligger i nästan 100grader i spel och vill gärna ha ner det isåfall var ska jag sätta fläkten?

Ställ fläkten så den blåser mot chassits luftintag, förmodligen fronten. Borde fungera bäst tycker jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Luftintaget du menar hålet på baksidan eller luft hålet på sidorna?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Köp lite tryckluft på burk och blås rent från damm i kylflänsar till cpu och moderkort samt grafikkort till att börja med! Den där CPU´n gillar inte så höga temperaturer och borde stänga ner betydligt tidigare, men mät temp med coretemp eller HW-info för att vara mer säker på att tempen verkligen ligger så högt.

Edit: Glömde ju skriva att jag har för mig att maxtemp på den CPU´n ligger på 75C!

Permalänk
Medlem

det står gpu temperaturer och mätte i cataclyst control center

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

det står gpu temperaturer och mätte i cataclyst control center

Det är grafikkortet, det behöver säkert rengöras från damm!

Permalänk
Medlem

Fick datorn förra året i jul alltså 2010 inte rengjorts någon gång har heller aldrig öppnat chassit är det svårt att ta bort dam? går det att ta bort med händer med datorn avstängd?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Fick datorn förra året i jul alltså 2010 inte rengjorts någon gång har heller aldrig öppnat chassit är det svårt att ta bort dam? går det att ta bort med händer med datorn avstängd?

Din CPU tål 73c.

DIn GPU tål mer även om 100c låter lite varmt. Du kan se här hur du plockar ur ett grafikkort: http://www.youtube.com/watch?v=zc81zcpPorM
Kom ihåg att trycka ner den lilla plastspaken på moderkortet. Det visas inte i videon.

Det är alltid en bra ide med ESD armband, men många väljer att skita i det, your call.
Själva rengöringen är lättast med tryckluft på burk. Dammsugare får absolut inte användas!!!! Mycket stor risk för ESD skador. (statisk elektricitet)
Jag brukar skruva isär hela grafikkortet, men det kan vara lite komplicerat. Sedan bör du också damma ur cpu-fläkten. Lättast är det att bara skruva av själva fläkten och låta kylflänsen sitta kvar. Sedan kan du peta ut all damm med en pensel eller likn. Ha nåt under som fångar upp dammet. Passa även på att damma ur resten av datorn. Finns säkert damm lite överallt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...