Samlingstråd för Bärbart ljud

Permalänk
Permalänk
Medlem

Väldigt bra initiativ, har letat efter liknande byggen i galleriet men du har nämnt flera som jag aldrig har sätt.
Ska själv bygga min egen tolkning av Saturnus boominator vilket troligen är det mest beprövade konceptet som finns.

Börjat tråden med en liten tankeställare:

Nästan alla använder sig av element anpassade för bilar och då dessutom koxialelement. Detta på grund av det relativt låga priset och den överlägsna smidigheten med inbyggda filter. Detta fungerar ofta bra och ägarna är överlag nöjda med sina byggen. Man behöver dock vara medveten om nackdelarna och kanske överväga att spendera någon hundralapp mer(den stora investeringen ligger i tid). Bilelement är överhuvud taget inte gjorda för användning i låda och definitivt inte utanför bilen, ljudet kommer aldrig bli rätt vilket i många sammanhang inte gör så mycket beroende på hur kräsen man är och hur den används.

Låg känslighet är även det ett stort problem då man oftast kör på batterier. Det är i alla lägen rekommenderat att köra med PA högtalare i kombination med en effektiv klass D förstärkare. Glöm slutsteg till bilar som definitivt inte borde användas om man är det minsta intresserad av speltiden.

Det här har diskuterats otaliga gånger förut. 41hz och Diyaudio har väldigt mycket information och bra trådar. Vill man ha en låda som duger till fest och lite större samlingar så rekommenderas en Boominator i 9.9 fal av 10. Det är onödigt att uppfinna hjulet flera gånger så att säga. Här i skolan så har vi en boombox byggd med koxialelement och 2 12" basar. bygget kostade över 30 000 att bygga. Den låter hyfsat särskilt inomhus men knappast så mycket man borde få för den summan pengar.

Jag undanber mig påhopp nu, jag säger inte att det måste bli dåligt med bilhögtalare. Det blir dock väldigt mycket bättre om man köra med PA, eller i vissa fal vanliga element gjorda för hemmabruk, och lägger lite extra tid på sitt bygge brukar bli roligare i längden.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

En sak som gör det krångligare med sådana högtalare är att man mer eller mindre måste beställa från UK/US, hittade 1 svensk återförsäljare med det dubbla priset...

Läste i tråden du länkade smoothy. Hur gör man när man skall koppla 6 högtalare till en förstärkare med 2 uttag? Seriekopplar man allt ihop?

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Jag undanber mig påhopp nu, jag säger inte att det måste bli dåligt med bilhögtalare. Det blir dock väldigt mycket bättre om man köra med PA, eller i vissa fal vanliga element gjorda för hemmabruk, och lägger lite extra tid på sitt bygge brukar bli roligare i längden.

Självklart blir det bättre om man väljer absolut rätt delar.

Själv valde jag bilelement till min boombox dels av kostnadsskäl (betydligt billigare än att köra på specialbygge med separata element), vikten, att de tar upp väldigt lite plats jämfört med om jag ska försöka få in basar, mellanregister och diskanter och så naturligtvis batteritiden (jag kan köra 6-7 timmar på "normal" volym på ett 7,2 Ah-batteri, det skulle inte räcka långt om jag kopplade in "riktiga" högtalare).

Jag tror att man får göra en avvägning, vad är det man vill åstadkomma ljudmässigt (både kvalitet och i ljudnivå), hur mycket är man villig att lägga på bygget och naturligtvis hur portabelt måste det vara?

Jag var t.ex. bara ute efter något som spelade högre än en "Elgiganten-bandare" för 1500 ljudmässigt och med åtminstone lika bra ljud, och där vinner faktiskt en bilstereo.
Även när det gäller batteritid jämfört med en bergsprängare från Elgiganten så står sig mitt bygge hyfsat.
Slutligen så har vi då hur portabelt systemet skall vara, jag ville att mitt skulle vara, som det heter på militärspråk, "man portable", d.v.s. att det skulle vara möjligt att bära runt på och även där passade bilhögtalare och en mindre blyack bra.

Men visst, jag kompromissade bort en del ljudkvalitet och uteffekt.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memon:

En sak som gör det krångligare med sådana högtalare är att man mer eller mindre måste beställa från UK/US, hittade 1 svensk återförsäljare med det dubbla priset...

Läste i tråden du länkade smoothy. Hur gör man när man skall koppla 6 högtalare till en förstärkare med 2 uttag? Seriekopplar man allt ihop?

Det beror lite på vad man har för utrustning men överlag ska allt parallellkopplas till respektive kanal. Dvs man kopplar in allt individuellt, det blir flera sladdar i utgångarna på förstärkaren. Kan vara lite knöligt att hitta det i Sverige.

Vi har Hifikit som är hyfsade. Danmark Tyskland och Holland har dock flera bra som dessutom inte tar mer i frakt än våra svenska så där ser jag inte riktigt problemet.

och en annan sak nu när jag ändå är igång. Är det en batteridriven anläggning som ni vill byggs så använd INTE stora slutsteg och bilförstärkare/huvudenheter då dessa endast drar hårt på batteriet utan att ge något. Använd i stället en 12/24 volts klass D förstärkare på på 2x25w. ebay svämmar över med sådana modeler och det finns även att köpa från olika hemsidor om man föredrar det. betala aldrig mer än ca 30 dollar om det inte är något väldigt speciellt ni köper.

Så kom ihåg det: Ni behöver aldrig (finns säkert något undantag) mer än ca 2x25W men möjligen en förstärkare som klarar 24V för att få lite extra tryck för en ökad förbrukning.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag tänker eventuellt köra med 4 stycken 6 volts batterier eller mer troligen 2 stycken 12 volts i serier för 24 volt. Har någon koll på om man kan ladda dessa parallellt samtidigt som de är kopplade i en serier och förstärkaren igång eller blir det någon form av kortslutning och/eller skadar batterierna samt utrustning utrustningen?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Jag tänker eventuellt köra med 4 stycken 6 volts batterier eller mer troligen 2 stycken 12 volts i serier för 24 volt. Har någon koll på om man kan ladda dessa parallellt samtidigt som de är kopplade i en serier och förstärkaren igång eller blir det någon form av kortslutning och/eller skadar batterierna samt utrustning utrustningen?

Om steget inte har ett över Amperes skydd så kan du ladda samtidigt som du spelar. Rekommenderar 2st 12volt helst ett 24v, då du minskar djupurladdning om du lågbelastar 4st 6voltare. Om du fattar.

Edit: DU KAN INTE SPELA NÄR DU LADDAR PARALLELT! ENDAST I SERIEKOPPLING, SKAFFA EN 24V FÖR SERIEKOPPLING.

Permalänk

För de som är sugna på ett bra steg, kolla Lepai TRIPATH TA2020 Class T Amp på Ebay, Billiga och bra kräm för hemmabygge! 12Volt samt Bass och treble inställningar! Fick hem mitt 3:e precis, betalade 145:- inklusive frakt från hongkong (slå det posten)

Permalänk
Skrivet av raukisola:

För de som är sugna på ett bra steg, kolla Lepai TRIPATH TA2020 Class T Amp på Ebay, Billiga och bra kräm för hemmabygge! 12Volt samt Bass och treble inställningar! Fick hem mitt 3:e precis, betalade 145:- inklusive frakt från hongkong (slå det posten)

såg trevliga ut men såg att den ska ha 2-5A, så låt säga om att man nu använder ett batteri med mer än 5A brinner kretsen upp eller får man bara en längre batteritid eller gör det ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippomania:

såg trevliga ut men såg att den ska ha 2-5A, så låt säga om att man nu använder ett batteri med mer än 5A brinner kretsen upp eller får man bara en längre batteritid eller gör det ingen skillnad

funkar jättebra min polare har ett likadant batteritiden ca 5 timmar på 4.5ah batteri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippomania:

såg trevliga ut men såg att den ska ha 2-5A, så låt säga om att man nu använder ett batteri med mer än 5A brinner kretsen upp eller får man bara en längre batteritid eller gör det ingen skillnad

Det är ampere timmar som står på batteriet = batteri tiden. Sedan beror det på volym, högtalare och förstärkare när du skall få ut batteri tiden.

Kretsen kan brinna upp eftersom att batteriet inte alltid ger 12V så kan vara bra att skaffa någon sorts säkring.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Bärbart ljud?
http://www.sweclockers.com/galleri/6106-get-deaf-or-die-tryin...

Skulle inte vela släpa den där till stranden

Permalänk
Medlem

Ska bygga en boombox/portabel högtalare och jag behöver hjälp med kopplingsschema, hur allt ska kopplas med batteri, förstärkare, högtalare, voltmätare, strömbrytare, USB-uttag och laddaruttag.

Har gjort ett amatörmässigt kopplingsschema, och behöver hjälp hur laddaruttag, voltmätare och USB uttag ska kopplas i kretsen!..
Kopplingsschema http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dea793639244_kopplinsschem...

Är detta en lösning?
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dea799eb21d0_kopplinsschem...
I så fall, hur gör man i områdena där jag ringat in i rött? Löder man bara ihop sladdarna där de går ihop, eller är det någon färgrenare man använder sig av?

Om allt stämmer, hur ska USB-uttag kopplas i den sistnämnda kretsen?

Visa signatur

Antec 900 | Corsair 650W | E8400 3,0Ghz | Ati asus 4890 1Gb | 320Gb | 4Gb corsair | Asus PQ5-e

Permalänk
Medlem

Vad är ett laddar uttag?

Koppla in allt parallellt över batterierna så att allt blir helt oberoende av vad det andra gör. Dvs allt du kopplar in ska ha en sladd till varje pol på batteriet. Exakt hur du gör detta är lite upp till dig, givetvis kan du förgrena en sladd från tex + polen till samtliga enheter för att slippa dra så mycket sladd.

Du har i princip gjort rätt redan. Finn ingen mening med ett voltmetern sitter över förstärkaren då det är spänningen i batteriet man är intresserad av känns onödigt att dessutom ha denna på samma brytare då den trots allt förbrukar lite ström vilket kommer ge en märkbar påverkan på spelningstiden. använd en återfjädrande brytare. dvs en man måste trycka aktivt på för att sluta kretsen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en antenn till min stereo, fundera på att dra en 3,5 mm kabel runt en ståltråd och sedan till mobilen men det blir ju inte direkt snyggt. Någon som har en bättre ide?

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memon:

Skulle vilja ha en antenn till min stereo, fundera på att dra en 3,5 mm kabel runt en ståltråd och sedan till mobilen men det blir ju inte direkt snyggt. Någon som har en bättre ide?

du kan väl köpa en bilantenn eller liknande ? eller missförstår jag dig nu?

Permalänk
Medlem

Efter att min gamla Sony-boomblaster (CFD-V8 tror jag, hittade den i en container för några år sedan så minnet är sådär) mötte döden på Emmabodafestivalen 2011 behöver jag en ny bandare att skutta runt med.
Jag vet att JVCs "bazookas" ger bäst ljud men det är för stort för mig att bära runt på. Vad finns det i mindre storlek som fortfarande låter högt och relativt bra samt är batteridrivet?
Enligt alla sidor jag hittar står det att min förra hade 70 Watt PMPO vilket låter som total skitsnack då JVCs värstingar ger ut 2*5+2*15 (40W), men som sagt, lite pump vill jag ha ändå.
Budget absolut max 1500, under det vore bättre. Max 5 kilo iallafall. Ska köpas nästa månad.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/galleri/6106-get-deaf-or-die-tryin...

bärbart beror ju på hur man tolkar det men de där känns som ett grännsfall

Permalänk
Medlem

Någon skillnad?

Tjenare!

Jag hade tänkt att bygga en boombox och min tanke var att köpa P.audio Hp-10W och QLM-1005 till förstärkaren Lepai 2020T 2x20W, eller 2x25W.
Nu märkte jag att min bas/mellanregister är slut överallt (hade tänkt köpa från ljudia.se). Då såg jag P.audio HP-10T.

Frågan är; Finns det något ordentlig skillnad, och i sådant fall, vilken är den mellan dessa högtalare?
P.audio HP-10T: http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bredband-c78505/p...
P.audio Hp-10W: http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/10-tum...

Och, vet ni någon högtalare som skulle klara samma uppgift bättre i samma prisklass?
Har slitit hela kvällen med ritningar, skulle vara skönt att vara klar ikväll!

Permalänk
Medlem

Hej.
Tänkte kolla en sak. Jag har köp 2 högtalar som drar 40w per kanal så 80 w sen är nöt adaptern 12v. Skulle det funka att använda typ mobil ppwerbanks? Jag är sämst på elektricitet. Sen tänkte jag nästan att en högtalare kan vara enough då det är få fall jag kommer använda der. Högtalarna är simple audio listen.