Hwinfo32 i ny version, bättre stöd för Llano

Permalänk
Melding Plague

Hwinfo32 i ny version, bättre stöd för Llano

Praktiska verktyget Hwinfo32 uppdateras till version 3.82, och ändringsloggen visar framför allt utökat hårvarustöd.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Appropå benchmark program (även om hwinfo2 kanske inte kan räknas som ett renodlat sådant) så har AMD, Nvidia och VIA valt att lämna BAPCo vilken är organisationen som ligger bakom benchmark programmet SYSmark. Detta skall enligt rykten bero på man anser att SYSmark inte visar korrekt information angående system prestanda och att BAPCo i princip är helt kontrollerat av Intel.

http://semiaccurate.com/2011/06/20/nvidia-amd-and-via-quit-ba...
"For months now, the rancor over SYSmark 2012 has grown to a fever pitch, complaints are duly put forward at meetings, and duly ignored. One of the biggest is that the benchmark completely ignores GPU power, if you have a barely functional Intel IGP and add a GTX580, your score won’t budge. Go from a dual core to a quad, and watch the numbers jump. This is a regression, a bad one from the last version. Any guesses who benefits from this little quirk, and who loses? Try it for yourself and see.

There are lists of others, and we have been read bits of several rancorous letters, and told more that were seen as too futile to bother bringing up. The list of fatal flaws with SYSmark 2012 is long and ugly, so long as to render the suite pointless for any real use. And nothing was done about it despite protests. Rather than lend their names to such a sham, Nvidia, AMD, and VIA all quit, leaving Intel to dominate all areas. The status quo is sadly unchanged."

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Trevligt att programmet uppdateras så ofta och verka stödja så mycket

Permalänk
Medlem

Har en fråga ang mitt Asrock xtreme4, Det står att mina diskar är på Sata 3gb/s, dock när jag öppnar och kollar så är jag ganska säker på att de sitter i 6gb/s portarna, kan programmet ha fel då?:)

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extrice:

Har en fråga ang mitt Asrock xtreme4, Det står att mina diskar är på Sata 3gb/s, dock när jag öppnar och kollar så är jag ganska säker på att de sitter i 6gb/s portarna, kan programmet ha fel då?:)

1. vilket moderkort e det? det finns flera modeller av xtreme4
2. Kortet har troligen både 3 gb/s och 6 gb/s. Kolla så du har satt in i rätt. Oftast har de olika färger och kolla i manualen vilken som e vilken

Permalänk
Medlem

Hwinfo är riktigt bra, gillar det skarpt.

Skrivet av Extrice:

Har en fråga ang mitt Asrock xtreme4, Det står att mina diskar är på Sata 3gb/s, dock när jag öppnar och kollar så är jag ganska säker på att de sitter i 6gb/s portarna, kan programmet ha fel då?:)

Antagligen för att diskarna inte är SATA 6gbps, står samma på mitt där jag bara har SATA 6gbps-portar men SATA 3gbps-diskar kopplade.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Har en fråga ang mitt Asrock xtreme4, Det står att mina diskar är på Sata 3gb/s, dock när jag öppnar och kollar så är jag ganska säker på att de sitter i 6gb/s portarna, kan programmet ha fel då?:)

Skrivet av gollawolla:

1. vilket moderkort e det? det finns flera modeller av xtreme4
2. Kortet har troligen både 3 gb/s och 6 gb/s. Kolla så du har satt in i rätt. Oftast har de olika färger och kolla i manualen vilken som e vilken

Dina diskar är SATA II diskar, alltså stödjer de inte hastigheterna för den nya standarden, hårddiskarna är således anpassade för äldre sata 3gb/s men du kan fortfarande använda Sata 3 / 6gb/s-portarna. Du kan även använda nya sata III diskar i äldre sata II portar. Det kommer inte spela någon roll vilken port du använder eftersom SATA III endast är användbart vid ca 300mb/s och uppåt, det är en hastighet som du inte når med mekaniska diskar utan endast de bästa SSD-diskarna / SSDer i Raid0. Hoppas det här var ett tillräckligt tydligt svar

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

1. vilket moderkort e det? det finns flera modeller av xtreme4
2. Kortet har troligen både 3 gb/s och 6 gb/s. Kolla så du har satt in i rätt. Oftast har de olika färger och kolla i manualen vilken som e vilken

Det är p67 extreme, Med B2 , alltså de gamla som hade fel på SATA 2 portarna, därför jag vill ha dem i SATA3 portarna, men ja tror de är rätt kopplade ;o, Borde min ssd inte vara en 6gb/s disk ändå :S? ( Satt dom i vit btw)

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phroggyy:

Dina diskar är SATA II diskar, alltså stödjer de inte hastigheterna för den nya standarden, hårddiskarna är således anpassade för äldre sata 3gb/s men du kan fortfarande använda Sata 3 / 6gb/s-portarna. Du kan även använda nya sata III diskar i äldre sata II portar. Det kommer inte spela någon roll vilken port du använder eftersom SATA III endast är användbart vid ca 300mb/s och uppåt, det är en hastighet som du inte når med mekaniska diskar utan endast de bästa SSD-diskarna / SSDer i Raid0. Hoppas det här var ett tillräckligt tydligt svar

Det var inte jag som skulle ha svar ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Det är p67 extreme, Med B2 , alltså de gamla som hade fel på SATA 2 portarna, därför jag vill ha dem i SATA3 portarna, men ja tror de är rätt kopplade ;o, Borde min ssd inte vara en 6gb/s disk ändå :S? ( Satt dom i vit btw)

Vad har du för SSD då? Inte så jättevanligt med SATA 6gbps ens på SSD, men nya börjar få det.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Vad har du för SSD då? Inte så jättevanligt med SATA 6gbps ens på SSD, men nya börjar få det.

Tror den ska stå i signatur nu , är iaf en Corsair SSD Nova Series 64GB : ] , börjar tro den är 3gb/s för det är ju inte direkt någon värsting , mera tvärtimot ,

EDIT : kom på att jag kan använda hjärnan själv till att googla skiten, förlåt för onödigt med frågor XD

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Vilket språk är hwinfo32 byggt i?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

SYSTIN3

Nån som har nån aning om vad SYSTIN3 är förnåt? Enligt sysinfo är denna komponent 110.5ºC hos mig! Näst högsta tempen är 47ºC. Känns inte trovärdigt?

Permalänk

jag säger bara det fungerar inte alls hos mig
den låser datorn helt så jag behöver trycka på reset knappen

om något funkar för andra så är det tvärtom för mig.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.