Lönt att ytterligare överklocka processor?

Permalänk
Inaktiv

Lönt att ytterligare överklocka processor?

Tjena!

Sitter på en gammal dual core e5200 med orginalklock på 2,5GHz.
För närvarande kör jag den i 3,6GHz med en multipel på 12,5 och fsb på 288. Vcore är 1,256V.

Skulle jag tjäna något i spelprestanda genom att ytterligare överklocka den? Har kört med denna hastighet i ca 1 år nu utan problem och temperaturen överstiger knappt 62 grader efter 1 timmes stresstest.

Kör för övrigt med 2st 5770 i crossfire. Flaskar processorn i vilket fall? Om så är fallet känns det onödigt att klocka mer då det än går att köra de flesta spel med någorlunda höga inställningar.
Vill försöka klämma ur så mycket prestanda som bara möjligt tills en ny dator införskaffas någon gång i början av 2012.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon172162:

Tjena!

Sitter på en gammal dual core e5200 med orginalklock på 2,5GHz.
För närvarande kör jag den i 3,6GHz med en multipel på 12,5 och fsb på 288. Vcore är 1,256V.

Skulle jag tjäna något i spelprestanda genom att ytterligare överklocka den? Har kört med denna hastighet i ca 1 år nu utan problem och temperaturen överstiger knappt 62 grader efter 1 timmes stresstest.

Kör för övrigt med 2st 5770 i crossfire. Flaskar processorn i vilket fall? Om så är fallet känns det onödigt att klocka mer då det än går att köra de flesta spel med någorlunda höga inställningar.
Vill försöka klämma ur så mycket prestanda som bara möjligt tills en ny dator införskaffas någon gång i början av 2012.

Tror inte du kommer få ut så mkt mer prestanda med nåra 100mhz till. Vissa spel nyttjar ju 4 kärnor vilket gynnar spel prestandan stort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av silicon111:

Tror inte du kommer få ut så mkt mer prestanda med nåra 100mhz till. Vissa spel nyttjar ju 4 kärnor vilket gynnar spel prestandan stort.

Hade ungefär samma tankegång. En uppgradering till någon QXXX processor skulle kanske vara värt det sista halvåret. Om man nu kan hitta dessa till rimligt pris någon stans. Eller ska man satsa på beg? Eller skita i att uppgradera överhuvud taget?

Flaskar CPUn i mitt nuvarande system eller orkar den driva dom grafikkorten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon172162:

Hade ungefär samma tankegång. En uppgradering till någon QXXX processor skulle kanske vara värt det sista halvåret. Om man nu kan hitta dessa till rimligt pris någon stans. Eller ska man satsa på beg? Eller skita i att uppgradera överhuvud taget?

Flaskar CPUn i mitt nuvarande system eller orkar den driva dom grafikkorten?

Kör du hög upplösning på skärmen så gör cpu mindre roll i spel. Jag tycker bara att du ska upgradera om du verkligen springer på ett spel som du jättegärna vill lira men har fps hack. Men om du råkar springa på en billig beg quad så varför inte:)

Men min slutliga rådgivning endå är att vänta som du sa. Eftersom din burk är spelbar en så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har knappt märkt någon skillnad med min intel pentium d 925 3,00 @ 4,5 ghz. Bara lite mindre lagg på vissa spel som gta iv tex. Mitt grafikkort 7600 GS är från stenåldern, så för dig borde det göra ännu mindre skillnad.

Permalänk
Skrivet av Gris:

Jag har knappt märkt någon skillnad med min intel pentium d 925 3,00 @ 4,5 ghz. Bara lite mindre lagg på vissa spel som gta iv tex. Mitt grafikkort 7600 GS är från stenåldern, så för dig borde det göra ännu mindre skillnad.

Det va en oblyg OC du kör med! xD 1.5Ghz va har du för temps på den?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

gris hur kan du ens jämföra en gammal prescott cpu med en c2d cpu hans cpu springer varv runt din i orginal klock och även överklockat

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Om du ändå ska köpa en ny dator om ett halvår så kanske det inte är så värt med en core2quad, om du inte hittar en för pangpris såklart

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Det va en oblyg OC du kör med! xD 1.5Ghz va har du för temps på den?

Det är faktiskt inte alls mycket för att vara en pentium.. Jag har sett andra som har "kört" med ~6,0 ghz på 1,55 vcore eller lite mer. Själv kommer jag inte högre än ~4,7 ghz och 1,55 v. Jag har provat ställa upp alla volter långt över det rekommenderade, även cpu vecoren har jag ställt till högsta som går med mitt mobo. Hjälpte som sagt inte.

Har en H50 vattenkylare som jag köpte för några månader sedan för att jag då skulle köpa en ny dator lite senare och för jag ville se hur högt jag kunde komma med datorn jag har nu. 1055 eller i5 750 var det jag hade planerat. Men så blev det inte eftersom bulldozer och LGA 2011 väntar runt hörnet, hehe.

Med original kylaren gör den 100+ och med H50 gör den 65 grader med intelburntest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

gris hur kan du ens jämföra en gammal prescott cpu med en c2d cpu hans cpu springer varv runt din i orginal klock och även överklockat

Jo för att jag är en gris såklart!

Nämen jag vet inte, tänkte inte på det då.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa ny dator och inte vill ha bulldozer'n säger jag i5i5i5i5 2500k. Helt underbar, min går stabilt på 5,1GHz med ett h50 PnP

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver processor efter 2012 så kanske det bara är att klocka den så mycket det går och fläska ut det sista ur processorn. Uppgradering till en Core2Quad tycker jag vore ganska ovärt, klart att det är skillnad men tror inte att det är värt det.

Så klocka upp mer om du inte behöver extra livslängd, behöver du livslängden (om det nu är någon skillnad) så låt det vara som det är.

Mvh,

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Hittar jag en QXXX till superpris kanske det blir en sådan. Annars försöker jag klocka upp min nuvarande så mycket det går. Någon som vet ungefär vad maxclock på en E5200 är? Kör ju i 3,6 med standardvolt nu och maxtemp på 62 grader full load. Vad är det som kommer ta emot först. Kanske moderkortet inte pallar mycket högre FSB? 12,5 multipeln är ju max på dessa processorer.

Det är ganska spikat att det blir en ny dator runt början av 2012. Hur ser det ut på den fronten när det gäller Intel och AMD. Blir det några nyheter runt den tiden eller när händer nästa stora nyhet hos respektive?

Permalänk
Medlem

Både Intel och AMD kör ju uppgraderingar nu efter sommaren, sen 2012 kommer iaf AMD köra igång med version 2 av Bulldozern och nya Llanos. Men om det blir i början av året vete sjutton. Intels 2011 och Bulldozer första generationen borde ju vara rätt bra testade och ligga bra i pris då iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX