Dell släpper Macbook Pro-utmanaren XPS 15z

Permalänk
Medlem

Det går att öppna, men du bryter mot garantin om du inte är certificerad att skruva i Delldatorerna, men vet du vad du håller på med så är det inga problem. Det är 12 skruvar som krävs för att komma åt hårddisken genom att öppna bottenplattan

Skrivet av HyperKossan:

Är intresserad av denna. Men jag ser att man inte kan välja ssd disk när man konfigurerar den på dells hemsida. Någon som vet om man kan öppna den och stoppa in en själv? frågar med tanke på aluminiumskalet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Nån som sitter på infon när sjuttontummaren släpps i Sverige XPS17z?
Dell chatten får inte lämna ut någon information om kommande modeller så där gick man bet.

Permalänk
Medlem

Högljud

Jag köpte precis en Dell XPS 15z, men ska lämna tillbaka den.
Hårddisken (som visserligen är snabb) låter väldigt väldigt mycket och hela vänstra delen av datorn vibrerar lätt. Om man ställer den på ett bord kan det bli resonanser. Har funderat på att ersätta med SSD, men eftersom det går någon högljudd fläkt lätt igång bara man surfar lite med många tabbar uppe, så orkar jag inte engagera mig längre.

Jag har nog aldrig lämnat tillbaka en dator och är lite ledsen att behöva göra detta. Den är snabb, snygg och behändig - dessutom älskar jag skärmen.

Men bakgrundsbruset var tyvärr oacceptabelt.

Någon som har ett förslag på en värdig ersättare?
Jag värderar:
Skärm, prestanda, tysthet, låg vikt...gärna en 15 tummare
Vill ej ha MBP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ångrat mig

Fläkten gick lätt att få bukt på i mjukvaran.
Hårddisken är förfärlig och låter både på hög frekvens och vibrerar.

Den ska jag byta ut mot en SSD. överblivande hårddisk ska jag köpa skal till och ha som extern hrddisk och ansluta med USB3

Har ångra mig, som sakt var.

Denna dator är underbar!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av petpap:

Fläkten gick lätt att få bukt på i mjukvaran.
Hårddisken är förfärlig och låter både på hög frekvens och vibrerar.

Den ska jag byta ut mot en SSD. överblivande hårddisk ska jag köpa skal till och ha som extern hrddisk och ansluta med USB3

Har ångra mig, som sakt var.

Denna dator är underbar!!

Trist det där med oljudet från hårddisken. Jag fattar inte att Dell inte valde en tystare disk (kanske en 5400 rpm), de måste ju ha märkt av problemen under produkttester. Skulle vara schysst om du kan återkomma och berätta om du lyckades byta till SSD och om det löste problemet

Sen undrar jag också hur du upplever skärmen vid surf och vanligt datorarbete. Blir det inte väl smått med 1920x1080?

Permalänk
Medlem

Fick min XPS 15z igår. Den enklaste modellen men med 1080p skärm. Tycker inte hårddisken låter så mycket. Datorn är ganska tyst och det är inget irriterande ljud. Testade Crysis 2 och då lät förstås fläktarna mer, men men inte hela världen. Har dock märkt att vänstra delen blir väldigt varm, iaf vid spelande. Överlag är jag än så länge nöjd med datorn. Kostade 9300 kr med 15 % studentrabatt (med full hd skärm). För det priset får man inte ngt liknande i designväg med hyggliga spec (klarar alla nya spel). Den är väldigt snygg och välbyggd. Når inte riktigt upp till Macbook i design men nästan.

Det blir ganska smått med 1080p. Men man kan ju förstora texten i windows om man tycker den är för liten. Annars är hög upplösning bara bra. Perfekt om man jobbar mycket med excel och annat. Också bra vid film och spel såklart. 1600x1050 hade nog varit tillräckligt dock.

Borde inte denna tråd flyttas till bärbara datorer?