Permalänk
Medlem

Fläkt-kontroll på Vattenkylning?

Hejsan Allihopa

Jo, jag har en kort fråga. Jag har vattenkylning till min i7 processor och med chassit så fick jag med en fläkt kontroll (fan controller) med ett reglage. Till detta reglage så kan man koppla 3 st fläktar, men jag funderar på om man endast kunde koppla in CPU-fläkten till den och vrida upp den på max så vattenkylning går på 100% hela tiden?

..för om jag ska citera vattenkylningens manual så står det såhär: "CAUTION! The ECO/pump unit requires full power to function correcly" ...precis så står det. Ett alternativ är ju att installera speedfan eller liknande men om man använder denna teknik så är man alltid 100% på att den kommer köra på "full poweer" hela tiden.

Annars, vad är grejen med Fan Controller? Menar datorn ökar ju ändå fläktaktiviteten när den känner att datorn börjar bli varm?

Hoppas någon vet något =D
//Mvh CE Films

Permalänk
Hedersmedlem

Givetvis skulle väl det gå att göra på det viset, men om du alltid ska ha den på max så försvinner ju fläktkontrollerns funktion iallafall.
Smidigare att köpa en 3pins > Molex istället, detta kommer nämligen att garantera att pumpen får full ström hela tiden.

Fläktkontroller är bra på många punkter. Det ger dig full kontroll över fläktarna, så att du kan styra dem precis hur du vill. Moderkortet har ju som bekant inte hur många 3-pinskontakter som helst, och har man fler fläktar än vad det finns kontakter, ja då har man problem. Då är fläktkontroller en bra lösning. Dessutom så är moderkortets sensorer oftast ganska dåliga, och har ofta fel, så att blint lita på dessa är inte alltid så smart.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Givetvis skulle väl det gå att göra på det viset, men om du alltid ska ha den på max så försvinner ju fläktkontrollerns funktion iallafall.
Smidigare att köpa en 3pins > Molex istället, detta kommer nämligen att garantera att pumpen får full ström hela tiden.

Fläktkontroller är bra på många punkter. Det ger dig full kontroll över fläktarna, så att du kan styra dem precis hur du vill. Moderkortet har ju som bekant inte hur många 3-pinskontakter som helst, och har man fler fläktar än vad det finns kontakter, ja då har man problem. Då är fläktkontroller en bra lösning. Dessutom så är moderkortets sensorer oftast ganska dåliga, och har ofta fel, så att blint lita på dessa är inte alltid så smart.

När du säger "om du alltid ska ha den på max så försvinner ju fläktkontrollerns funktion iallafall" menar du då mjukvaran i datorn som justerar fläktarnas hastighet förlorar sin fukntion?

För annars är de ju precis tvärt om, funktionen är precis vad jag behöver för att driva vattenkylningen med 100% styrka? lite förvirrad sry :/

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså. Om målet är att få någonting att gå på 100% kraft hela tiden, så är fläktkontroller fel lösning på problemet. Du kan lösa det med din fläktkontroller, men det känns billigt.

Du bör inte koppla något som ska gå för fullt hela tiden till moderkortet alls, då detta gör lite som det vill. Koppla det istället direkt till nätagget. Moderkortets mjukvara för att styra fläktar bör lämnas helt utanför den här gången.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

ok tack så mycket från hjälpen. Ska se om kjell & company har en 3 pins molex Men även fast man kopplat in den med molex så kommer väl bios visa fel i hur mycket fläkten arbetar eftersom denna information går runt moderkkortet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CE Films:

ok tack så mycket från hjälpen. Ska se om kjell & company har en 3 pins molex Men även fast man kopplat in den med molex så kommer väl bios visa fel i hur mycket fläkten arbetar eftersom denna information går runt moderkkortet?

Yes, BIOS kommer inte ha en susning om hur mycket pumpen arbetar, eftersom informationen aldrig når det. Det spelar ju dock ingen som helst roll, eftersom du vet att det alltid är 100% iallafall.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen Leifson! Då köper jag en sådan Molex Och inget kan gå snett va? menar att de skulle bli nån form av överhettning eller något när man gör på detta sättet? Tänkte eftersom tillverkaren inte nämner detta sätt i manualen?

Här kan du kika på det jag pratat om > http://www.coolitsystems.com/index.php/en/support/downloads/5... (manual för ECO)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE Films:

Tack så mycket för hjälpen Leifson! Då köper jag en sådan Molex Och inget kan gå snett va? menar att de skulle bli nån form av överhettning eller något när man gör på detta sättet? Tänkte eftersom tillverkaren inte nämner detta sätt i manualen?

Här kan du kika på det jag pratat om > http://www.coolitsystems.com/index.php/en/support/downloads/5... (manual för ECO)

Kopplar du till Molex direkt på nätagget är det betydligt mindre risk för överhettning än om du kopplar till moderkortet. Det är alltid att föredra att koppla till Molex eller en fläktkontroll då det alltid finns en liten risk att man kanske belastar moderkortet för mycket.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog pumpen som behöver full spännnig (12v) för att inte stanna fläkten bör gå att styra separat, bästa kontrollern som finns är t balancern ,den kan kolla det mesta, det går att koppla in flödesvakter o termostater till den.
här har du "vattensensorer" http://www.t-balancer.com/english/produkt_tban_wasser.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog pumpen som behöver full spännnig (12v) för att inte stanna fläkten bör gå att styra separat, bästa kontrollern som finns är t balancern ,den kan kolla det mesta, det går att koppla in flödesvakter o termostater till den.
här har du "vattensensorer" http://www.t-balancer.com/english/produkt_tban_wasser.htm

Du har missförstått lite, det handlar om ett slutet vattenkylningssystem och inte "riktig" vattenkylning. T-balancer är säkert en helt ok fläktkontroller, men då TS frågar efter ett sätt att köra sin pump på 12V känns en sådan fläktkontroller ganska överflödig.

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit på webhallen och införskaffat en sådanhär kabel > http://www.webhallen.com/hardvara/20694-deltaco_4_till_3pin_a...

Han som jobbade där sa att de skulle funka med denna? Men då går man runt helt och hållet! Så då kopplas ingen kabel direkt till moderkortet utan man går direkt ifrån nätaggregatet tilll pumpen. Visst borde de funka? Menar de är ju 12 ifrån nätaggregatet och pumpen vill ha 12v så ...känns ganska straight forward

...eller?

Permalänk
Medlem

inte så straight forward för dedär var en hona ... -.-