behöver hjälp med mitt första vattenkylnings bygge :)

Permalänk
Medlem

behöver hjälp med mitt första vattenkylnings bygge :)

Hej,

Här är en bild:
http://imageshack.us/photo/my-images/26/20110621153155.jpg/

Mina frågor är nu:

1. vad tycker ni att jag ska göra med pumpen? som ni ser har jag inte lyckats få plats med reservoaren och pumpen på samma rad utan har istället gjort en sorts loop där. Jag är dock osäker på om det kommer fungera eller vara effektivt... har jag fel eller vad tycker ni att jag ska göra istället?

2. Några synpunkter på slangarna? är som sagt nybörjare så förslag skulle hjälpa väldigt mycket.

3. För att täta slangarna köpte jag http://indomo.se/9839-Slangklamma-17-19mm-svart eller http://indomo.se/9840-Slangklamma-19-22mm-svart (minns inte vilken storlek). Hur använder man dem?

tackar för svar

(btw: jag satte bara in delarna för att få rätt längd på sladdarna, och allt ska ut igen för att sättas ihop ordentligt, fyllas, och testas )

[EDIT] vill inte bumpa så redigerar... går och lägger mig nu, men fortsätter kolla om någon svarat imorgon på morgonen

Visa signatur

Chassi: 800D | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 | CPU: i5 2500k | GPU: EVGA GTX 580| RAM: 8GB 1600 MHz Vengeance | PSU: Fractal Design R2, 1000W | HDD: Vertex 2 120GB |
Vattenkylning: Pump: EK-DCP 4.0 | CPU: EK-Supreme HF | GPU: EK-FC580 GTX | Tank: EK-Multioption RES X2 - 250 Basic | Radiator: Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2

Permalänk
Medlem

Hej igen

ser att ingen svarat än... okej, men jag behöver inte hjälp med fråga tre, löste det själv.

de andra frågorna behöver jag fortfarande hjälp med innan jag kan fortsätta... snälla?

Visa signatur

Chassi: 800D | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 | CPU: i5 2500k | GPU: EVGA GTX 580| RAM: 8GB 1600 MHz Vengeance | PSU: Fractal Design R2, 1000W | HDD: Vertex 2 120GB |
Vattenkylning: Pump: EK-DCP 4.0 | CPU: EK-Supreme HF | GPU: EK-FC580 GTX | Tank: EK-Multioption RES X2 - 250 Basic | Radiator: Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid flytta pumpen till baksidan av chassit, fortfarande inuti liksom.

Slangdragningen tycker jag ser bra ut, kanske byta till nån vinklad nippel här och där, från rad till res t.ex.

Permalänk
Medlem

Det kommer att fungera utan problem, se till att slangen mellan pump och reservoar inte har några luftfickor i sig bara.

Permalänk
Medlem

tusen tack för svar kalasis

det med vinklade nipplar vet jag. jag beställde några faktiskt när jag planerade bygget i huvudet men av någon anledning blev de bortbytta till icke-vinklade av indomo när de packade... får väl beställa igen och sen byta dem när de kommer

hur menar du flytta pumpen till baksidan?

Visa signatur

Chassi: 800D | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 | CPU: i5 2500k | GPU: EVGA GTX 580| RAM: 8GB 1600 MHz Vengeance | PSU: Fractal Design R2, 1000W | HDD: Vertex 2 120GB |
Vattenkylning: Pump: EK-DCP 4.0 | CPU: EK-Supreme HF | GPU: EK-FC580 GTX | Tank: EK-Multioption RES X2 - 250 Basic | Radiator: Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Det kommer att fungera utan problem, se till att slangen mellan pump och reservoar inte har några luftfickor i sig bara.

haha aa, ska göra det när jag tar ut det hela kommer verkligen vattned flöda genom loopen? att vattentryck är så kraftfullt? Oo

Visa signatur

Chassi: 800D | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 | CPU: i5 2500k | GPU: EVGA GTX 580| RAM: 8GB 1600 MHz Vengeance | PSU: Fractal Design R2, 1000W | HDD: Vertex 2 120GB |
Vattenkylning: Pump: EK-DCP 4.0 | CPU: EK-Supreme HF | GPU: EK-FC580 GTX | Tank: EK-Multioption RES X2 - 250 Basic | Radiator: Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjohej:

haha aa, ska göra det när jag tar ut det hela kommer verkligen vattned flöda genom loopen? att vattentryck är så kraftfullt? Oo

Jag tar mig en titt på vad du har för grejer ikväll, så räkna in ett svar till.

Permalänk
Medlem

Alltså, om du ställer den mot baken istället som nu, i fronten.vänder på steken liksom.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Tråden passar bättre här.

Permalänk
Medlem

Funkar fint, men hoppas du ska ha slangklämmor eller nåt på slangarna ..

Permalänk
Medlem

Appropå slangklämmor, köp vanliga straps, den lilla varianten. Gör sitt jobb väldigt bra och håller tätt, till ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Alltså, om du ställer den mot baken istället som nu, i fronten.vänder på steken liksom.

skulle man inte behöva vända helt på vattenflödet (d.v.s att pumpen trycker vattnet rakt in i reservoaren) ?

Skrivet av Aser:

*tråd flyttad*

Tråden passar bättre här.

tack men du liksom bumpade tråden efter 3 dagar

Skrivet av Lagom:

Funkar fint, men hoppas du ska ha slangklämmor eller nåt på slangarna ..

jo, har slangklämmor, som funkar perfekt.. omöjligt att öppna med bara handen men med en sån där grej som man klämmer saker med (kommer inte ihåg namnet xD) funkar det perfekt

Skrivet av Kalasis:

Appropå slangklämmor, köp vanliga straps, den lilla varianten. Gör sitt jobb väldigt bra och håller tätt, till ett vettigt pris.

Tack för tipset Det jag redan köpte fungerade dock utmärkt

--------------------------------------------------------------------------------------------------
återanvänder tråden eftersom den redan blev bumpad istället för att göra en ny då ;):

har lite problem med att få luften ur systemet och få pumpen att eh, pumpa vattnet framåt (den verkar inte göra något men låter som i ....). det är typ en stor luftficka över och under (och antagligen i) varje vattenblock och i radiatorn.

har testat att få bort det genom att vända på grejer och sånt men luften verkar inte försvinna (d.v.s vattennivån i reservoaren är konstant även om man ser ett oändligt antal luftbubblor komma varje gång jag vänder på den.

har ni något förslag? jag kommer fortsätta imorgon men jag har ingen aning vad jag ska göra...

läste de här sidorna men det funkar ju inte... luften är oändlig xD:

http://www.overclockers.com/beginners-guide-water-cooling/
http://www.overclock.net/water-cooling/647841-correct-way-ble...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?54331-Guid...!

och en sak till: finns det någon regel mot att länka till andra forum?

Visa signatur

Chassi: 800D | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 | CPU: i5 2500k | GPU: EVGA GTX 580| RAM: 8GB 1600 MHz Vengeance | PSU: Fractal Design R2, 1000W | HDD: Vertex 2 120GB |
Vattenkylning: Pump: EK-DCP 4.0 | CPU: EK-Supreme HF | GPU: EK-FC580 GTX | Tank: EK-Multioption RES X2 - 250 Basic | Radiator: Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tjohej:

återanvänder tråden eftersom den redan blev bumpad istället för att göra en ny då ;):

Vilken tur då vi inte tillåter korspostning

Permalänk
Medlem

Nej nej, nu har du missförstått helt...

Du du har samma flöde, men flyttar pumpen till bakdelen av chassit istället för som du har den nu, i fram.

Alltså: Pump -> GPU -> CPU -> Rad -> Res -> Pump

Permalänk
Medlem

Så här har jag det:
http://imageshack.us/photo/my-images/339/imag0182j.jpg/ (Dålig bild, tagen med mobilen :/)
För att få ut luften brukar jag lägga datorn ner medans man håller reservoaren så högt som möjligt och tar bort locket. Sen är det bara att vrida och vända. Men försök alltid att ha reservoaren så högt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Vilken tur då vi inte tillåter korspostning

yaay

Skrivet av Kalasis:

Nej nej, nu har du missförstått helt...

Du du har samma flöde, men flyttar pumpen till bakdelen av chassit istället för som du har den nu, i fram.

Alltså: Pump -> GPU -> CPU -> Rad -> Res -> Pump

men kommer man inte behöva dra rören lite konstigt? för att botten av reservoaren ska kunna kopplas till pumpen måste röret ledas över hela chassit, men jag löste det genom att köpa tre 90* vinklar och koppla ihop dem på passande vis, så det fungerar bra :).

Skrivet av voro12:

Så här har jag det:
http://imageshack.us/photo/my-images/339/imag0182j.jpg/ (Dålig bild, tagen med mobilen :/)
För att få ut luften brukar jag lägga datorn ner medans man håller reservoaren så högt som möjligt och tar bort locket. Sen är det bara att vrida och vända. Men försök alltid att ha reservoaren så högt som möjligt.

jag håller alltid reservoaren högt, det verkade fungera bättre så. rent logiskt är ju det bra då stället luften vill gå till är den högsta punkten. jag har lyckats fylla den helt utan några bubblor (kan inte se genom blocken med tror det var fullt), men problemet är att så fort jag lägger ner reservoaren i sin ursprungliga position så fylls sakta radiatorn med luft som då går längre och längre ner i loopen.. vattnet i loopen vill inte gå högre än vattnet i reservoaren. jag är ganska säker på att det kan förklaras genom fysik bla bla, men kan inte riktigt förstå hur jag ska göra... pumpen verkar inte ha kraft nog att trycka vattnet mer än några cm (tror inte ens det) men låter väldigt mycket p.g.a. luftbubblorna som konstant finns där (trots att de bubblar upp till reservoaren finns de tydligen fortfarande kvar i systemet på något sätt ( för att luften åker upp och fyllet radiatorn... jag fattar ingenting ...

Visa signatur

Chassi: 800D | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 | CPU: i5 2500k | GPU: EVGA GTX 580| RAM: 8GB 1600 MHz Vengeance | PSU: Fractal Design R2, 1000W | HDD: Vertex 2 120GB |
Vattenkylning: Pump: EK-DCP 4.0 | CPU: EK-Supreme HF | GPU: EK-FC580 GTX | Tank: EK-Multioption RES X2 - 250 Basic | Radiator: Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjohej:

jag håller alltid reservoaren högt, det verkade fungera bättre så. rent logiskt är ju det bra då stället luften vill gå till är den högsta punkten. jag har lyckats fylla den helt utan några bubblor (kan inte se genom blocken med tror det var fullt), men problemet är att så fort jag lägger ner reservoaren i sin ursprungliga position så fylls sakta radiatorn med luft som då går längre och längre ner i loopen.. vattnet i loopen vill inte gå högre än vattnet i reservoaren. jag är ganska säker på att det kan förklaras genom fysik bla bla, men kan inte riktigt förstå hur jag ska göra... pumpen verkar inte ha kraft nog att trycka vattnet mer än några cm (tror inte ens det) men låter väldigt mycket p.g.a. luftbubblorna som konstant finns där (trots att de bubblar upp till reservoaren finns de tydligen fortfarande kvar i systemet på något sätt ( för att luften åker upp och fyllet radiatorn... jag fattar ingenting ...

Hehe. Jag förstår vad du menar.

Jag tror det där är mest ett problem med lite svagare pumpar kombinerat med att man har typ. radiatorn i taket eller i varje fall högre upp än reservoaren. Luften samlas ju gärna högst upp, dvs. i radiatorn, istället för i reservoaren där man vill samla upp den och det kan vara svårt att "tvinga ner den".

Knepet man ska använda är att starta och stoppa pumpen många gånger. (typ 20?) Det är smidigast om man har en extern 12v spänningskälla med t.ex. en strömbrytare på. Varje gång pumpen går igång kommer "vattenvågen" som pressas genom systemet att dra med sig en del av luften som sen fångas i reservoaren. Fyll på reservoaren om det behövs. Upprepa detta tills det knappt kommer någon ny luft när du startar. Sen brukar det ändå finnas en del luftfickor kvar som man kan komma åt genom att vicka och luta chassit åt olika håll medan man kör pumpen. När det inte kommer någon luft oavsett hur du lutar chassit så kan du nog betrakta det som luftat och klart.

Tänk på att vara försiktig och inte ha ström i datorn (bara till pumpen) när du gör luftning och läcktest utifall att du skulle typ. välta chassit och något börjar läcka...

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Man får vrida, vända och skaka på radiatorn..

Dom som tillverkar radiatorer är inte dom smartaste precis.. en skruvnippel med slang på, tiill luftning, hade ju inte suttit fel..

Permalänk
Medlem

http://www.ekwaterblocks.com/shop/EK-PSS/EK-PSS-3831109862520... ...

Jag tog för givet att pumpen tog vatten uppifrån och tryckte åt sidan... det (enligt mig) var det logiska...

nu visade det sig att det är tvärt om... var det det du menade kalasis?.. ska prova och se om det funkar...

Visa signatur

Chassi: 800D | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 | CPU: i5 2500k | GPU: EVGA GTX 580| RAM: 8GB 1600 MHz Vengeance | PSU: Fractal Design R2, 1000W | HDD: Vertex 2 120GB |
Vattenkylning: Pump: EK-DCP 4.0 | CPU: EK-Supreme HF | GPU: EK-FC580 GTX | Tank: EK-Multioption RES X2 - 250 Basic | Radiator: Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2