Permalänk
Medlem

Vattenkylningsfråga

Jag går och funderar på att gå över till vattenkylning framöver.. är så trött på fläktsurret från luftkylningen, skall dessutom skaffa ett till grafikkort och köra crossfire, så det kan vara trevligt med bättre kylning. Mitt system kommer att vara:
Define R3 chassi
Intel 2500k
Asus P8P67 Pro
1st HD6950 OC
1st HD6970 OC

Mitt nuvarande system drar i runda slängar 300W direkt från vägguttaget vid load (1st HD6950 915/1375), tror HD6970 kommer dra ytterligare 300W vid load (ingen aning om vad det är för effektivitet på komponenterna). Frågan är nu om nedanstående komponenter kommer räcka för att kyla det, eller om jag behöver en till radiator? Tänkte köra fractal designs 120mm fläktar för att de är tysta och jag har en packe liggande. Båda gpuerna kommer att gå med full belastning 24/7.

Edit: Fått mitt HD6970 nu, 530 W när båda gpuerna går max. 93C på mitt 6790, har verkligen kasst luftflöde med mina fractal design-fläktar

EK Supreme HF - Plexi
EK-FC6970 Plexi Nickel 2st
Swiftech MCP35X 12V
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
XSPC RX360

Överväger PWM-block till moderkortet också...

Permalänk

Tänk på att fractals fläktar är närmast värdelösa när det gäller o pressa luft genom radiatorer/kylflänsar.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Tänk på att fractals fläktar är närmast värdelösa när det gäller o pressa luft genom radiatorer/kylflänsar.

Har du nåt bättre förslag? Högre CFM betyder ju i regel högre ljudnivå och just ljudnivån vill jag ha så låg som möjligt. Men kan väl kompromissa lite om det behövs

Permalänk
Skrivet av omikjam:

Har du nåt bättre förslag? Högre CFM betyder ju i regel högre ljudnivå och just ljudnivån vill jag ha så låg som möjligt. Men kan väl kompromissa lite om det behövs

Personligen har jag bäst erfarenhet av noctua fläktar, men de är dyra. De är också riktigt tysta, hör inget förutom själva luftflödet.

Har en HTPC/speldator hemma hos flickvännen, där jag har en NH-D14 i, det blev ingen temperatur skillnad på 4ghz mellan att ha i alla standard fractal fläktar och att ha tagit ur alla. Vilket innebär att de luftflöde de tillförde var lika eller mindre än det luftflöde cpu-kylaren i sig självt skapade.

Der bör dock finnas mer prisvärda fläktar än noctua.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Brukar inte folk alltid rekomendera Gentle Typhoon 1850rpm fläktar till radiatorer här på forumet?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Brukar inte folk alltid rekomendera Gentle Typhoon 1850rpm fläktar till radiatorer här på forumet?

De fläktarna verkar rätt bra i alla fall.

Permalänk
Skrivet av omikjam:

De fläktarna verkar rätt bra i alla fall.

Ja. de är definitivt rekommenderade. Och en 360, speciellt RX360, borde räcka till dina två gfx & cpu om du vill det enligt vad jag läst iaf

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omikjam:

De fläktarna verkar rätt bra i alla fall.

Ska det vara tyst rekomenderas en med lägre varvtal. Alla har inte samma motor och de kraftiga låter mer vid samma rpm. Men de är super på kylflänsar. Men om det är tyst du vill ha det så satsa på lite till radiatoryta. Och köp inte nickelpläterade block från ek förens tidigast efter sommaren. De har bristande kvalité på sin plätering just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ska det vara tyst rekomenderas en med lägre varvtal. Alla har inte samma motor och de kraftiga låter mer vid samma rpm. Men de är super på kylflänsar. Men om det är tyst du vill ha det så satsa på lite till radiatoryta. Och köp inte nickelpläterade block från ek förens tidigast efter sommaren. De har bristande kvalité på sin plätering just nu.

Får inte plats med större än 360 i mitt chassi, tråkigt att höra det där om nickelpläteringen. Skall inte köpa grejerna förrän i höst någon gång, men undviker väl nickelprodukterna för säkerhets skull. Får se om jag hittar något vettigt chassi som inte kostar omotiverat mycket, där en 480-radiator får plats.

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian 800D nog för att massvis me folk har de men gudomligt för vatten och plats=) allt får plats i burken vilket e fett nice:D. Väntar sj in min 800d imorn bara aviseringen kommer så ja kan löpa över och plocka ut ett par lådor med midsommar godis=)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Skrivet av omikjam:

Får inte plats med större än 360 i mitt chassi, tråkigt att höra det där om nickelpläteringen. Skall inte köpa grejerna förrän i höst någon gång, men undviker väl nickelprodukterna för säkerhets skull. Får se om jag hittar något vettigt chassi som inte kostar omotiverat mycket, där en 480-radiator får plats.

Vad haru för chassi?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Vad haru för chassi?

Ett Fractal design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Tänk på att fractals fläktar är närmast värdelösa när det gäller o pressa luft genom radiatorer/kylflänsar.

Jo, de ger på tok för dåligt statiskt tryck och de är också mycket känsliga för in/ut ballans i chassiet - finns bättre fläktar onekligen. Scythe Gentle Typhoon är bra.

Permalänk
Medlem

Exakt som påpekat räcker inte en 360-radiator om du vill ha det något sånär tyst. Hur hade du tänkt få plats med en 360-radiator i ett R3-chassi? Hur som helst, du måste ju inte nödvändigtvis ha endast en lång och klumpig radiator. Det går lika bra med flera mindre, bara en 120-radiator har betydelse. Jag skulle rekommendera minst 4x120. I mitt fall var dock även det i minsta laget för ett tyst och kyligt system.

Gällande fläktar så regerar Scythe GT. Tipset om Noctua-fläktar skulle jag bortse från, de är inte alls så tysta som Lösbonde påstår. Enligt mig så hör man ett ständigt lågfrekvent sus från dem. De flyttar heller inte lika mycket luft som GT-fläktarna.

Permalänk
Medlem

Heatpipes till en stor stenkista under skrivbordet skapar bra komfortvärme även när datorn är avslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Hur hade du tänkt få plats med en 360-radiator i ett R3-chassi?

Ja du, jag tänkte inte på hur tjocka de radiatorerna är, tänkte typ att det skulle räcka med att såga lite med dremeln ;). Kan väl ha den på utsidan i värsta fall.. Men då kan jag lika gärna skruva på en 4x120. Men riktigt så fult hade jag inte tänkt göra det, så jag måste väl styra upp något nytt chassi.

Skrivet av Hraf:

Gällande fläktar så regerar Scythe GT. Tipset om Noctua-fläktar skulle jag bortse från, de är inte alls så tysta som Lösbonde påstår. Enligt mig så hör man ett ständigt lågfrekvent sus från dem. De flyttar heller inte lika mycket luft som GT-fläktarna.

Nu är det så många som rekommenderat Scythe GT att det blir sådana jag köper helt enkelt. Tack för alla tips hittills!

Permalänk

Gentle typhoon såvida du inte hittar noiseblocker fläktar

Visa signatur

Simlärare