Permalänk
Medlem

Effektivt vattenblock?! Temperatur problem

Tja!

Har kört med vattenkylning ett ganska bra tag nu, men igår efter lite enkel överklockning så upptäckte jag att jag fick ganska dåliga temps. Hade inte lagt märke till det eftersom att jag inte hade kollat core temp på ett bra tag.

Så jag gjorde en liten undersökning på problemet och kom fram till det här:

Core temp | Vattnets temp efter cpu blocket

Idle: 45C / 32.4C
Load: 72C / 35.1C

Jag hoppas ni förstår vad jag försöker att säga, är det blocket som inte är effektivt nog ? Eller ligger problemet någon annan stans?

Cpu spec: i7 4.0Ghz (200 x 20.00) på 1.3125 volt.

Tack för alla svar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det kanske räcker att byta kylpasta+o draåt vattenblocket mer så det trycker lite bättre

annars så undrar jag behöver du 1.3125v för att köra i 4ghz eller är det i bios med LLC av kanske?

idle temp verkar ju vara ganska hög också

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Som sagt det kan vara kylpastan som han ovan säger. Jag följde länken du har i din signatur för att se din dator och kollade vilken radiator du använder. En socket 1366 Core i7 på 4.0Ghz ska inte vara några problem för EK-CoolStream RAD XT 360 och dessutom kör ju du bara med en 6870. Jag har bygt en dator nyligen själv(du kan se specifikationerna i min signatur) som har 2st 6990 och är vätskekylda med en 2600K på 4.6Ghz. Det krävdes för mig 2st 360 radiatorer och 2st pumpar för att sänka temperaturen i Prime95 till 56C(Temperaturen är mätt efter 3 timmars bänktest). Men I ditt fall är det nog inte för att du har för liten radiatoryta. Jag tror också på att det är kylpastan som krånglar. Kylblocket kanske inte får ordentligt med kontank på CPU's yta. Förresten vilken kylpasta kör du med? Har du provat med Arctic MX2/MX4 eller Noctuas NT-H1? Dom är väldigt bra. Just nu kör jag själv på MX4 och fungerar jättebra.

Lycka till!

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Som sagt det kan vara kylpastan som han ovan säger. Jag följde länken du har i din signatur för att se din dator och kollade vilken radiator du använder. En socket 1366 Core i7 på 4.0Ghz ska inte vara några problem för EK-CoolStream RAD XT 360 och dessutom kör ju du bara med en 6870. Jag har bygt en dator nyligen själv(du kan se specifikationerna i min signatur) som har 2st 6990 och är vätskekylda med en 2600K på 4.6Ghz. Det krävdes för mig 2st 360 radiatorer och 2st pumpar för att sänka temperaturen i Prime95 till 56C(Temperaturen är mätt efter 3 timmars bänktest). Men I ditt fall är det nog inte för att du har för liten radiatoryta. Jag tror också på att det är kylpastan som krånglar. Kylblocket kanske inte får ordentligt med kontank på CPU's yta. Förresten vilken kylpasta kör du med? Har du provat med Arctic MX2/MX4 eller Noctuas NT-H1? Dom är väldigt bra. Just nu kör jag själv på MX4 och fungerar jättebra.

Lycka till!

MVH

Ph0bLif3

jag kör med MX-3..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ST33N:

jag kör med MX-3..

Okej. Men då är det nog inte kylpastan i sig själv det är fel på. Vad jag menar är att du har valt kylpasta av bra kvalité. Allt från MX2 till MX4 brukar fungerar bra. Skulle ju kunna vara så att kylpastan som ligger mellan ditt kylblock och CPU'n har på grund av något blivit gammalt. Prova först att byta ut den till ny och se. Om temperaturen fortfarande inte går ner så har kanske CPU blocket fått avlagringar på insidan så att inte tillräckligt med värme leds av? Radiatorn kan ju också vara tilltäppt nånstans eller att pumpen inte fungerar som den ska riktigt. Kolla på allt. Det är svårt för mig att felsöka när jag inte har din dator framför mig.

Hoppas i alla fall att det löser sig för dig, att du hittar felet.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...