Överklocka i5 2500k med MSI P67A-GD65 REV B3

Permalänk
Medlem

Överklocka i5 2500k med MSI P67A-GD65 REV B3

Hej, är inte duktig på överklockning, men har i vilket fall som helst läst att det ska vara enkelt att överklocka nuförtiden. Att det till och med finns en knapp på moderkortet som gör en automatisk överklockning.

Det jag undrar är, ska jag använda MSI's egna överklockningsfunktion (Overclocking Genie) eller härma inställningarna i denna video: http://www.youtube.com/watch?v=sgiqzAKy6Tk ?

Tack.

Permalänk

Något sådant ja. Dock får du ha lite andra inställningar på RAM-timingsen

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Något sådant ja. Dock får du ha lite andra inställningar på RAM-timingsen

Okej, hur gör jag egentligen för att ta reda på vilka inställningar jag behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Okej, hur gör jag egentligen för att ta reda på vilka inställningar jag behöver?

Om du använder dig utav OC-genie behöver du inte göra något alls, den ställer in automatiskt med ram. dock kan en annan kylare än stockkylaren rekommenderas, jag har kört med samma setup som du o använt oc genie men tkr nog det blir lite för varmt jag...

Permalänk
Medlem

Här har du annars en guide som förklarar alla steg i "att överklocka på riktigt" med P67A-GD55 som är väldigt likt. Har just det moderkortet själv, ska testa OC genie så fort CDON får in CM 212+. Blir jag inte nöjd med den automatiska överklockningen läser jag på ordentligt hur man gör "riktig överklockning".

Edit: Glömde så klart länken, här är den: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc.... Läs första sidan för lite grundläggande begrepp.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av satero:

Om du använder dig utav OC-genie behöver du inte göra något alls, den ställer in automatiskt med ram. dock kan en annan kylare än stockkylaren rekommenderas, jag har kört med samma setup som du o använt oc genie men tkr nog det blir lite för varmt jag...

Har en Noctua Kylare (Se signatur)

Permalänk
Medlem

du kan göra samma som han gjorde, fast sätta vdroop på high och timings på auto

alla volts kan du sätta på auto det e bara som fine tuning till massiva klocks man bör ändra där för stabilitet så om du inte ska över 5 ghz så kan du ha det på auto,

den ända volten du bör ändra på om du är färsk är
cpu core volt
ju högre multipel du har på cpu klocken ju högra volt
han hade 45 som multipel i videon på det kan man ligga på >1.28
ska du ha högre multipel ska du ha mer volts så klart du kan nog iigga på 50 multipel på 1.39-1.4 volt om du vill med din fläkt bör nog funka men som sagt man får testa sig fram

och ram timings är olika för ram minnen du kan kolla på namnet på ramen för att hitta rätt timings för dina om du inte vill köra det på auto

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

du kan göra samma som han gjorde, fast sätta vdroop på high och timings på auto

alla volts kan du sätta på auto det e bara som fine tuning till massiva klocks man bör ändra där för stabilitet så om du inte ska över 5 ghz så kan du ha det på auto,

den ända volten du bör ändra på om du är färsk är
cpu core volt
ju högre multipel du har på cpu klocken ju högra volt
han hade 45 som multipel i videon på det kan man ligga på >1.28
ska du ha högre multipel ska du ha mer volts så klart du kan nog iigga på 50 multipel på 1.39-1.4 volt om du vill med din fläkt bör nog funka men som sagt man får testa sig fram

och ram timings är olika för ram minnen du kan kolla på namnet på ramen för att hitta rätt timings för dina om du inte vill köra det på auto

Ok blev lite förvirrad av det du skrev. Jag behöver iprincip bara ändra multipel till 45? inget mer? finns risken att något havererar?

Permalänk
Medlem

En snabb fråga bara då jag är oförstående, varför klockar man en i5 2500k? Jag belastar den otroligt med tunga program samtidigt och utnyttjar dess kärnor till fullt och förstår inte riktigt anledningen till varför man skulle behöva klocka en sådan ny cpu? Den klarar ju allt galant eller är det enbart högre poäng ni siktar på?

Permalänk

Ska räcka med att ändra det till 45 ja

Permalänk
Skrivet av satero:

En snabb fråga bara då jag är oförstående, varför klockar man en i5 2500k? Jag belastar den otroligt med tunga program samtidigt och utnyttjar dess kärnor till fullt och förstår inte riktigt anledningen till varför man skulle behöva klocka en sådan ny cpu? Den klarar ju allt galant eller är det enbart högre poäng ni siktar på?

Man köper ju en K-version för att man ska kunna klocka den. Du tjänar ju så sjukt mycket prestanda och bara för att man inte behöver prestandan idag så är det ju ett framtidssäkert val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Man köper ju en K-version för att man ska kunna klocka den. Du tjänar ju så sjukt mycket prestanda och bara för att man inte behöver prestandan idag så är det ju ett framtidssäkert val.

oki

Permalänk
Medlem

Min i5 2500k ligger stadigt på 5,2GHz. Dock nån grad över 80 under full load i 24 timmar. Rimligt tycker jag då den aldrig kommer ligga på full load så länge om man inte stresstestar

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Min i5 2500k ligger stadigt på 5,2GHz. Dock nån grad över 80 under full load i 24 timmar. Rimligt tycker jag då den aldrig kommer ligga på full load så länge om man inte stresstestar

Herregud Vad kör du för kylning / volt? Jag har kör 4,5GHz och kommer inte över 60c, funderar på att höja till 4,7 iallfall men över 5GHz verkar livsfarligt

Permalänk
Medlem

Har en fråga: Sett olika "reviews" på OC Genie på detta kort. Det verkar som att den sätter upp spänningen på minnena till 1.65 volt, detta trots att MSI säger att minnena ska köras med 1.5 volt. Varför gör den så??
En till fråga: Hur är det med garantin om en överklockad komponent går sönder? Om processorn går sönder när jag stresstestar den i 4.7 GHz med en bra kylare, gäller garantin? Jag tycker ju åt minstonde att garantin borde gälla när man kör OC Genie...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

Nej tyvärr. All form av överklockning (som inte kommer direkt från företaget) är inte täckt av garantin.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Herregud Vad kör du för kylning / volt? Jag har kör 4,5GHz och kommer inte över 60c, funderar på att höja till 4,7 iallfall men över 5GHz verkar livsfarligt

1,5

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

När ni stresstestar datorerna kör ni väl AVX linpack med högsta möjliga minnesanvändning samt GPU-benchmark samtidigt hoppas jag. Sitta och köra Prime95 i 24timmar är som att kalla längdskidor en extremsport

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Max rekommenderad volt är 1,38. Klocka INTE över det om du inte vill riskera att bränna din processor!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Max rekommenderad volt är 1,38. Klocka INTE över det om du inte vill riskera att bränna din processor!

Gränserna bottnar ju i kylning, det ska mycket till innan en processor brinner av överspänning och inte överhettning

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Gränserna bottnar ju i kylning, det ska mycket till innan en processor brinner av överspänning och inte överhettning

Grejen är ju att den slits med tiden.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Grejen är ju att den slits med tiden.

Självklart!

Jag trodde du menade att det fanns en risk att det skulle säga *poff* sen var det slut med den på grund utav spänningen Men nu är jag med!
För dem som jag fått att tro att överspänning inte sliter på grejerna så är det fel.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)