Mozilla Firefox 5 i skarp version

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Nu vet jag inte om det beror på att jag kör XP men det ser inte alls ut som på eran bild utan precis som 4:an. Vart glad när jag såg att menyn försvunnit och ersatts av en ända knapp. Dock får jag den gamla menyn som tar massa plats. Buuu!!! Får fortsätta med Chrome som jag iofs är kalasnöjd med om man bortser från att vissa appar inte finns till den. Men måste jag köra dem får jag tillfälligt gå till FF (typ Download Helper mfl)

Det beror på att du kör XP.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Rapport-ID
Datum

bp-580223b8-aafa-40b0-b2c6-b480121106192011-06-1919:35bp-79a4bd23-19e8-4f39-bef8-8526521106192011-06-1919:34bp-37dcead9-1a20-4614-9298-75c6c21106192011-06-1919:34bp-220fe426-c0de-41ab-b367-1e48721106192011-06-1916:05bp-2a2f597f-2e32-4eb7-9e69-b20b921106192011-06-1914:36

Typ

https://crash-stats.mozilla.com/report/index/bp-580223b8-aafa...
https://crash-stats.mozilla.com/report/index/bp-79a4bd23-19e8...
https://crash-stats.mozilla.com/report/index/bp-37dcead9-1a20...
https://crash-stats.mozilla.com/report/index/bp-220fe426-c0de...
https://crash-stats.mozilla.com/report/index/bp-2a2f597f-2e32...

Hm, det var ju lite blandad kompott. Kanske grafik-/font-/minnesstrul eller vad det nu kan vara. Det verkar inte vara någon som skapat några buggar på dessa på Bugzilla, men på en del av krascherna ser man i kommentarerna att det är flera som har problem.

Jag förslår att du skapar buggar på https://bugzilla.mozilla.org/ sǻ att utvecklarna kan ta en titt på det. Det går att utgå från "Report this Crash" i själva krashrapporten så får du lite förifyllt.

Permalänk
Musikälskare

Uppdaterat nyss till 5.0, riktigt snabbt och stabilt som vanligt

Fx <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Firefox aurora(just nu FF6), använder jag, ny merge om ca 2 veckor, när merge är klar kommer följande versioner finnas ute,

Release: FF5
Beta: FF6
Aurora: FF7
Nithlty: kanske FF8

Permalänk
Medlem

FF 5 var inte kompatibel med flera tillägg som man inte kan vara utan, så får behålla 4.01 ett tag till

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

FF 5 var inte kompatibel med flera tillägg som man inte kan vara utan, så får behålla 4.01 ett tag till

Vilka tillägg är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

FF 5 var inte kompatibel med flera tillägg som man inte kan vara utan, så får behålla 4.01 ett tag till

Det finns ett tillägg(eller liknande?) som gör så att man kan köra alla tillägg, även om de inte är testade i den nya versionen. Sen om de i verkligheten funkar eller inte är en annan sak, men många brukar göra det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Vilka tillägg är det?

För mig var det google toolbar, så jag väntar med att uppdatera lite till.

Permalänk
Medlem

Testar google toolbar, fungerar utan problem, hämtade det från google hemsida, använder aurora+addon compability reporter, dock tycker jag det är en jobbig sak.

Permalänk
Medlem

FF 5 var faktist lite rappare

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Testar google toolbar, fungerar utan problem, hämtade det från google hemsida, använder aurora+addon compability reporter, dock tycker jag det är en jobbig sak.

Funkade med addon compability reporter.
Men känns så kasst att dom inte löst det bättre vad gäller add-ons...

Permalänk
Medlem

Det är enda lösningen än så länge för auroa och beta, nitghtly har det också ändras, läste för ett tag sedan, Mozilla har valt att hämta info via det addon medan nigthly behöver ändra lite i about:config och byta lite i filändelsen så behöver även dem inte fixa med det varenda gång för varje ny version. Var ett bra tag sen jag läste det hela. Tror det var i början av nya merge mellan FF5 och FF6.

Permalänk
Medlem

Varning för wall of text / citatorgie.

Skrivet av Tommie:

Dom försöker få upp versionsnumren så att det inte ser så förlegat ut alltså? Fantastisk, vilken bragd.

Skrivet av Majora:

Märkte ingen större skillnad annat än att 2 av mina mest använda plugins slutade fungera.

Skrivet av Allexz:

Är det bara jag som är yr men släpptes inte just 4an för någon månad sen?

Min första tanke var "Va? Är de redan klara? Nu har det gått överstyr."
Ovanstående citat sammanfattar det hela ganska väl.

Skrivet av Balls Of Steel:

Versionsfest!

Yes!

Skrivet av anon42512:

Är ju enbart en förändring i hur versionsnumren används.
Detta skulle säkert lika gärna kunna vara 4.1 eller så.
Är väl Chromes fel...

Indeed.

Skrivet av Gramner:

Jag som inte har hunnit uppgradera till version 4 ännu.

Samma här.

Skrivet av SysGhost:

Nu har jag inte läst ändringsloggen, men jag börjar se en trend där företag/folk uppdaterar versionnummer för nästan ingenting.
Senast ute var ju Linus Torvalds med att uppdatera Linux-kärnan till verion 3.0 från 2.6.3x utan att det finns några som helst större ändringar. Småsaker som man normalt brukar uppdatera kärnan med titt som tätt.

Jag säger inte att det är något fel med det, men det är en trend som märks på flera håll nuförtiden.
Antagligen vill folk ha en "större siffra" och företagen följer efter i hopp om att placeboeffekten som det "extremt högre" versionsnumret tillfredställer folk.

För alla vet ju att 2.0 är mycket bättre än 1.0, och 3.0 är ju ljusår bättre än 2.0 och så vidare. Sedan vad för ändringar som finns i bakgrunden är det ytterst få som bryr sig om.

Ungefär så har jag också tänkt ibland.

Skrivet av Xake:

Jag tycker deras modell verkar rätt vettig ändå; inget ska in i master som inte är färdigt, och därmed behöver man inte långa beta-perioder för allting som hamnar i RCn ska vara ordentligt testat redan innan det hamnade i betan.
Att slänga in ofärdiga saker i master innebär bara att man måste stabilisera det innan man kan gå vidare till en RC, vilket innebär att någon måste finnas tillgänglig och ha tiden att fixa upp det inom rimlig tid oavsätt hur stort problem man springer in i, och backa en ändring är inte alltid så lätt när andra ändringar gjorts ovanpå.
Detta har oftast också nackdelen att andra, mindre ändringar som stabiliseras snabbare kommer få vänta längre eftersom de kanske måste vänta på code-unfreeze vilket oftast inte händer förrän nästa betacykel.
Och med en snabbare release-cykel får man dessutom koden snabbare till kunder innan stora förändingar baserats på den, och därför kan man mycket lättare backa.
Ta till exempel också något motsvarande OOPP (OutOfProcessPlugins) som kan ta lång tid att ta fram, lång tid att stabilisera, och som kanske till och med verkar stabilt ända tills den hamnar ute hos slutanvändarna som använder massa obskyra plugins som gör tillåtna saker, men saker som utvecklarna aldrig testade. Om nu detta slängs in i en utgåva som har massvis med andra stora nyheter, hur ska man lätt kunna skapa fixar och få ut dem, utan att riskera att bryta andra saker som bygger vidare på OOPP? Och detta bara för att nya versioner måste ha meterlånga featurelist som man bara blir trött i huvudet av?

Och när jag läste detta förstod jag verkligen anledningen och resonemanget till strategiändringen.

Skrivet av felxi:

Laddade ner FF5 nyss då jag fick ett meddelande om att den fanns tillgänglig. Ska jag vara ärlig så ser jag ingen som helst skillnad, varken i hastighet eller UI. Tycker denna version borde hetat 4.1, förstår inte vitsen med att pumpa ut sjuttiotolv nya versioner per år...

Men sedan kom jag tillbaka igen. Nästan.

Summering: de kan gärna öka utvecklingstakten och komma med nyheter och förbättringar oftare och i mindre paket, men ändå behålla det tidigare versionsnumreringstänket och fortfarande komma med nya major releases vartannat år. Just nu känns det lite för uppenbart influerat från Chrome. Mozilla ska leda utvecklingen, inte följa den. Och egentligen har väl alla webbläsare sin användarkrets och sin nish, så att härma någon annan lär man väl inte vinna på.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Men sedan kom jag tillbaka igen. Nästan.

Kan bero på att jag är lite trött, men jag förstår inte vad du menar med detta?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:
Skrivet av Gibbe:

...
Men sedan kom jag tillbaka igen. Nästan.
...

Kan bero på att jag är lite trött, men jag förstår inte vad du menar med detta?

I mitt resonemang. Jag kom nästan tillbaka till mitt ursprungliga resonemang när jag läste det jag citerade sist i mitt inlägg. Och sedan utvecklade jag vad jag menade med det, hur mina tankar gick.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

kom som en total överraskning att femman ens var på väg..
skulle uppdatera morsans dator varpå "firefox 5" dök upp.
trodde det var nåt virus-skämt först.

det känns lite grann som att dom "uppdaterat från quake 2 motorn till quake 3 motorn" om ni förstår hur jag menar vid en liknelse.

det mesta ser ut som det gjorde i fyran,men i själva grunden kanske det är helt omgjord.

ser fram emot version 6 till jul.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

ser fram emot version 6 till jul.

Till jul? Det blir nog snarast till juli än till jul. Fast troligen något senare, men inte mycket.

Det ska släppas ca 8 versioner om året enligt de nya planerna.

Permalänk
Medlem

Firefox aurora är i slutet med FF6, Nigthly folket lirar med FF7, nästa Firefox beta som kommer efter 5 juli är Firefox 6, det är ca 6 veckor mellan varje stadium. Nigthly-aurora-beta-release. Skulle gissa på Augusti, släpps nästa release version.

Permalänk
Medlem

Det är bara att hoppas att Mozilla får ordning på stabiliteten i Firefox 6. Som det är nu är den oftast mer kraschbenägen än Firefox 7, vilket förbryllar och strider lite mot vad man får lära sig i kurserna om programutvecklingsmetodik.

Glädjande är i alla fall att Firefox 5 för närvarande tycks vara 3 gånger stabilare än Firefox 4.

https://crash-stats.mozilla.com/products/Firefox

Permalänk

Tur man läste den här tråden och testade Google Chrome istället för FF 4/5. Chrome är i mitt fall märkbart snabbare. Sidor laddas snabbare, men framförallt scrollar man obehindrat där FF laggar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett stort problem med FF5. Mittknappsscrollen har försvunnit. Jag sitter på en bärbar och har en gest som gör att en dubbelknack(två fingrar samtidigt) på touchpaden agerar som mittknapp. Och utöver att öppna länkar i nya flikar med dubbelknacken så har den också fått upp den lilla scrollknappen som gör att sidan scrollar bara man drar musen åt olika håll. Finns det något sätt att få tillbaka den eller fungerar det i senare versioner?

Upp och ner är det inte så jobbigt för där funkar dels tvåfingersdrag smidigt och i övre och nedre högra hörn på plattan har jag pgup/pgdwn. Men näör man ska skrolla sidled blir det väldigt jobbigt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag har ett stort problem med FF5. Mittknappsscrollen har försvunnit. Jag sitter på en bärbar och har en gest som gör att en dubbelknack(två fingrar samtidigt) på touchpaden agerar som mittknapp. Och utöver att öppna länkar i nya flikar med dubbelknacken så har den också fått upp den lilla scrollknappen som gör att sidan scrollar bara man drar musen åt olika håll. Finns det något sätt att få tillbaka den eller fungerar det i senare versioner?

Upp och ner är det inte så jobbigt för där funkar dels tvåfingersdrag smidigt och i övre och nedre högra hörn på plattan har jag pgup/pgdwn. Men näör man ska skrolla sidled blir det väldigt jobbigt.

I "Options" under "Advanced" finns det "Auto Scroll", är den icke kryssad kan jag inte scrolla med musen om jag håller nere scrollhjulet. Kolla om den är ikryssad eller inte.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

I "Options" under "Advanced" finns det "Auto Scroll", är den icke kryssad kan jag inte scrolla med musen om jag håller nere scrollhjulet. Kolla om den är ikryssad eller inte.

Ahh, så irriterande problem. Så enkel lösning.

Tack!

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Har ett irriterande problem i FF5.

Ofta ser det ut så här: http://imageshack.us/photo/my-images/43/namnlsyy.png/

Oftast på mina bokmärken, men ibland är det lite här och var.

Det enda som jag gjort , är att i about:config, ändrade jag något, kommer inte ihåg just nu var det var, som gjorde att texten blev skarp, den var småsuddig vid installation.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson95:

Det enda som jag gjort , är att i about:config, ändrade jag något, kommer inte ihåg just nu var det var, som gjorde att texten blev skarp, den var småsuddig vid installation.

Det som är ändrat i about:config visas med fetstil, eller så kan man titta i about:support under Modified Preferences.

Sen är det ju frågan om just den inställningen har ställt till med problem. Det finns ju flera grafik-inställningar att labba med.

Permalänk
Medlem

För att använda Cleartype istället för directwrite ska man ändra 2 parametrar i about:config.
gfx.direct2d.disabled ska ställas till true
gfx.font_rendering.cleartype.always_use_for_content ska också sättas till true.
starta om firefox och fontsen ser ut som vanligt i windows.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT