"Måste" jag köpa iphone?

Permalänk
Medlem

"Måste" jag köpa iphone?

Dags för ny mobil igen. Utöver alla vanliga androidgrejjer som alla nya androids kan (gps, appar etc.) så är det viktigt att min telefon funkar bra ihop med min macbook pro.
Det ska alltså vara enkelt att synka mail och kalender.
Jag vill dessutom kunna använda mobilen som 3G modem.

Har tänkt vänta på iphone5 men det kanske jag inte behöver?
Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alkbalk:

Dags för ny mobil igen. Utöver alla vanliga androidgrejjer som alla nya androids kan (gps, appar etc.) så är det viktigt att min telefon funkar bra ihop med min macbook pro.
Det ska alltså vara enkelt att synka mail och kalender.
Jag vill dessutom kunna använda mobilen som 3G modem.

Har tänkt vänta på iphone5 men det kanske jag inte behöver?
Tacksam för hjälp!

Android har ett superlätt program för att göra mobilen till ett modem
Du bara slår på det, ger ett namn och lösen åt WLAN'et, sen är det klart.

När der gäller att synka mail och kalender så kan jag inget säga, men Gmail brukar vara ganska lätt. Antar dock att du har annat?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Med tanke på kommande Mac OS X Lion (10.7) iOS 5 och iCloud så skulle du nog vinna mycket på att köpa just en iPhone. (3GS och uppåt kommer du kunna köra iOS 5 på.
http://www.apple.com/se/icloud/features/contacts-calendar-mai...

I stort sett kan man säga att allt du gör på mobilen automatiskt kommer synkas mot din dator eller vice verca.
Lägger du till exempel in en ny kontakt på datorn kommer den automatiskt dyka upp i din iPhone.

Det ska inte vara några problem att använda mobilen som WiFi hotspot heller..

iOS 5 släpps i höst så varför inte samtidigt vänta på iPhone 5/4S eller vad den kommer kallas, som väntas släppas ungefär samtidigt.
http://buyersguide.macrumors.com/#iPhone

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk

Du har ju SG 2 eller HTC sensation.
HTC s funkar bra med macbook .
Har sensation själv och har använt den som modem till en mac nu under midsommar och det har funkar bra

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LoTex94:

Android har ett superlätt program för att göra mobilen till ett modem
Du bara slår på det, ger ett namn och lösen åt WLAN'et, sen är det klart.

När der gäller att synka mail och kalender så kan jag inget säga, men Gmail brukar vara ganska lätt. Antar dock att du har annat?

Jag tror till och med att android 2.2 och upp har detta inbyggt. Jag kan använda tether utan extra programvara iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tyckte Iphone 4 var en cool mobil när jag fick den. Men efter ett tag insåg jag varför folk tycker att apple är bakotsträvare.

*Mobilen stöder ingen flash.
*Du måste ha en MAC för att programmera applikationer
*Stöder inte Java/Python bara object C
*Du kan inte välja egen custom ringsignal
*Mycket kostar pengar om man inte jailbreakar
*Mobilen är beroende av ITunes som jag avskyr
*Mobilen är äckligt DYR

finns mer saker att klaga på, men grejjen är att Iphone är egentligen en skitmobil, men folk har inte insätt det än. I framtiden ska jag aldrig mer köpa en Iphone.

Detta är vad jag tycker.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ediz:

Jag tyckte Iphone 4 var en cool mobil när jag fick den. Men efter ett tag insåg jag varför folk tycker att apple är bakotsträvare.

*Mobilen stöder ingen flash.
*Du måste ha en MAC för att programmera applikationer
*Stöder inte Java/Python bara object C
*Du kan inte välja egen custom ringsignal
*Mycket kostar pengar om man inte jailbreakar
*Mobilen är beroende av ITunes som jag avskyr
*Mobilen är äckligt DYR

finns mer saker att klaga på, men grejjen är att Iphone är egentligen en skitmobil, men folk har inte insätt det än. I framtiden ska jag aldrig mer köpa en Iphone.

Detta är vad jag tycker.

iPhone är ingen skitmobil, säger du det så blundar du för sanningen.
Absolut inte bästa på marknaden, men inte dålig.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Android-telefoner fungerar lika bra tillsammans med alla sorters datorer.
iPhones fungerar bara bra med Mac-datorer.
Det finns alltså ingen nackdel i att ha en android-telefon och en mac.
Däremot så finns det en nackdel i att ha en iPhone och en windows-dator.
(Detta har att göra med att iTunes fungerar så dåligt på windows).

Jag rekommenderar att köpa Samsung Galaxy S2, som slår både iPhone4 och nästa iphone med (I alla fall prestandamässigt, i alla fall om nästa iPhone får samma chip som iPad2, Samsung A5).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Android-telefoner fungerar lika bra tillsammans med alla sorters datorer.
iPhones fungerar bara bra med Mac-datorer.
Det finns alltså ingen nackdel i att ha en android-telefon och en mac.
Däremot så finns det en nackdel i att ha en iPhone och en windows-dator.
(Detta har att göra med att iTunes fungerar så dåligt på windows).

Jag rekommenderar att köpa Samsung Galaxy S2, som slår både iPhone4 och nästa iphone med (I alla fall prestandamässigt, i alla fall om nästa iPhone får samma chip som iPad2, Samsung A5).

Hur definierar du vad som fungerar "bra"?
Jag använder min iPhone till både min HP-laptop med Windows 7 och min iMac, upplever inte att det ena eller andra skulle fungera bättre eller sämre.

Dessutom vill jag minnas att iCloud kommer till Windows också.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Nej jag använder inte gmail. Det är dock inte superviktigt med optimal sync när det gäller mailen. Jag har Samsung Jet idag och det funkar helt ok med mailen. Viktigare är kalendern (ical)
Använder själv bara itunes också så det spelar ingen roll. Jag har inga planer på att använda mobilen för musik, det har jag ipoden till.

Valet står mellan att vänta på iphone5 eller köpa Samsung S2 nu. Och eftersom jag inte har någon windowsdator faller ju argumenten "köp inte iphone eftersom den bara funkar bra med mac".

Schysst GPS vore bra också, en som faktiskt berättar hur man ska köra och inte bara visar det. Det får gärna ingå i mobilen så att säga, inget man ska behöva köpa till som app.

Permalänk
Medlem

personligen väljer jag Android före "Icrap" alla dagar, visst är Iphone en riktig telefon, men enligt mig förjävla tråkig, men visst gör den vad den ska.

fast nu gällde det ju sync av kalender+mail. Mac+Iphone fungerar ju kalas,
men använder du gmail är allt det inbyggt, sedan om gmail är synkbart till macbook är en annan femma,
men Google gmail/kalendar/contacts är alla synkade mot mobilen (om man vill)

Får du kalendern ner till Macbooken så är det inget att tveka på, om inte så finns den online.
och theetring är som sagt inget problem, väljer du Htc finns det USB delning och Wifi (har inte koll på de andra tillverkarna) och väljer du inte Htc kan du garanterat göra samma sak via Wifi

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det funkar väl inte att uppdatera en Galaxy S2 på mac? Kies (skitprogram) har inte stöd för mac. Kies air ska funka, men det kan inte uppdatera mobilen med ny firmware. Köp en Iphone eller en HTC sensation där du får uppdateringarna "over the air".

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det finns ingen "regel" som säger att man måste ha en viss telefon för att man har en viss dator, eller tvärt om. Många windowsanvändare är riktigt less på iTunes och tycker det programmet funkar dåligt på en PC, that's all. Å andra sidan har jag haft motsvarande problem med Samsung Kies on PC.

I slutändan så är nog det här huvudpunkterna:
iPhone är ett starkt varumärke, som kanske fortfarande impar i en del kretsar. Det är få som är missnöjda med en iPhone. Å andra sidan är det en telefon som är väldigt dyr, med tanke på att det numera finns konkurrenter som smiskar den i alla tekniska hänseenden, till en lägre penning.

Androider finns det en hel uppsjö av, både budget och high-end. Trots att de bästa androiderna är tekniskt överlägsna en iPhone så är de inte lika välkända (tack, media). Vissa androider, främst vissa budget varianter, plågas av diverse småproblem och småbuggar. Pris / prestanda talar för android, själv kör jag Samsung Galaxy S2 som är en sanslöst bra telefon, särskilt efter den senaste fw-uppgraderingen.

Slutligen så finns det en del som lägger in konsumentetiska och andra aspekter på ett köp. T.ex. miljöaspekter, mänskliga rättigheter, frihet och öppenhet för slutanvändaren. Om man bryr sig om sånt är androider såsom Sony-Ericsson, Samsung eller HTC oftast ett bättre köp. (Dock inte ZTE eller Huawei..).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det funkar väl inte att uppdatera en Galaxy S2 på mac? Kies (skitprogram) har inte stöd för mac. Kies air ska funka, men det kan inte uppdatera mobilen med ny firmware. Köp en Iphone eller en HTC sensation där du får uppdateringarna "over the air".

Kies för Mac heter Kies mini och fungerar OK för att uppdatera firmware.
De håller på att ta fram ett "Kies on Mac", det är i öppen beta just nu och klarar allt som Kies on PC klarar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oldskool:

Kies för Mac heter Kies mini och fungerar OK för att uppdatera firmware.
De håller på att ta fram ett "Kies on Mac", det är i öppen beta just nu och klarar allt som Kies on PC klarar.

Jaha, vad bra. (för de som har mac). Tackar för infon

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag rekommenderar att köpa Samsung Galaxy S2, som slår både iPhone4 och nästa iphone med (I alla fall prestandamässigt, i alla fall om nästa iPhone får samma chip som iPad2, Samsung A5).

Och vad baserar du det på om jag får fråga? GPUn i Apples A5:a (iPad 2s version åtminstone) är vassare medan CPUn är vassare i S2:n då den är högre klockad.

Permalänk
Medlem

Enligt den här jämförelsen: http://www.inspiredgeek.com/2011/05/06/samsung-galaxy-s2-sii-...
så verkar det gå på ett ut om ryktena stämmer. Isf lutar det väl åt iphone eftersom jag antar att den kommer samarbeta bättre med min mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Och vad baserar du det på om jag får fråga? GPUn i Apples A5:a (iPad 2s version åtminstone) är vassare medan CPUn är vassare i S2:n då den är högre klockad.

Lol som om klockfrevensen skulle spela någon roll när man jämför olika processorarkitekturer. Två processorer med samma klockfrekvens kan skilja ett par tre storleksordningar i prestanda beroende på kärnantal, instruktionsmängd etc. Detta är speciellt sant för GPUs.

Hur som helst så är CPUn i SGS2 kraftfullare än den i iPad2, se själv:
http://www.youtube.com/watch?v=SCf0-MQswCo

Detta var alltså ett CPU-intensivt test, som inte beror så mycket på skärmupplösning eller GPU.

Vad gäller GPUn så är nog ändå iPad2 snabbare, den har t.ex. fler triangeluppritningar per sekung och högre throughput.

Nästa version av iPhone skulle innehålla samma kretsar som iPad2. Det är också möjligt att man sparar lite batteri genom att t.ex. klocka ner dem lite, eller låta nästa iPhone ha bara en powerVR-krets (iPad2 har dubbla). Men jag tror knappast de kommer att lägga in en kraftfullare CPU än den i iPad2, vilket innebär att SGS2 är prestandakungen av mobiler tills Kal-El kommer på mobiler, troligen i början av 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alkbalk:

Enligt den här jämförelsen: http://www.inspiredgeek.com/2011/05/06/samsung-galaxy-s2-sii-...
så verkar det gå på ett ut om ryktena stämmer. Isf lutar det väl åt iphone eftersom jag antar att den kommer samarbeta bättre med min mac.

Den där länken vederlägger ju faktiskt ingenting av det jag skrivit. Jag skrev att SGS2 har bättre prestanda än vad nästa iPhone kommer att ha, i alla fall om de fortsätter att använda A5-processorn från iPad2. I länken står det "Draw" på processor, vilket de motiverar med att man inte vet med säkerhet vilken processor de kommer att använda. Man det finns nog ingen som tror att de kommer att använda en starkare processor än A5, och då blir det en fördel för SGS2.

Hur som helst, jag lovar dig att det inte kommer att finnas några problem med att köra SGS2 och mac tillsammans. Sen om du vill köpa iPhone istället så "be my guest". Personligen tycker jag det verkar smartare att köpa en SGS2 idag, än att vänta på en produktlansering tre månader eller mer, och sedan köpa något som är något sämre (i alla fall tekniskt) till ett betydligt högre pris. Skall vi gissa att nästa iPhone kommer att kosta över 8000 när den släpps i Sverige ?

Redigering:
För övrigt så innehåller den där länken flera sakfel och verkar väldigt "Apple-vänlig" i sin jämförelse. T.om. Engadget, som brukar räknas som "Apple-vänliga" medger att skärmen i SGS2 är bättre, pga mycket bättre svartpunkt, bättre kontrast, mycket större färgrymd, mer färgäkta (Lägre delta) etc, jämfört med LG-skärmen som sitter i iPhone4 (som Apples marknadsföringsavdelning kallar Retina).
http://www.engadget.com/2011/04/28/samsung-galaxy-s-ii-review...

I jämförelsen så sprider de också vidare välkända överdrifter, såsom att pixlarna i LG-skärmen skulle vara så små att ett mänskligt öga inte kan urskilja dem..
http://www.maclife.com/article/feature/truth_behind_iphone_4_...

Så det är nog bäst att undvika såna jämförelser.

Lycka till med ditt val i vilket fall som helst

Permalänk
Medlem

Tack för din hjälp oldskool, och ni andra också såklart, uppskattar det verkligen!

Det eventuella kalenderproblemet verkar lätt att lösa. Såhär t ex: http://www.macosxtips.se/p/synkronisera-google-calendar-och-i...

Kanske skulle slå till på en SGS2a då, trots att jag sen iphone3G kom ut hela tiden lovat att "nästa gång blir det fan iphone"

Förutom det vi redan berört så finns ju fortfarande argumentet som inte går att komma ifrån. Självklart kommer iphone5 och min macbook ha lättare att bli bästa vänner än en telefon från en annan tillverkare.
Ta icloud t ex. Det verkar ju grymt smidigt att lixom slå ihop telefonen helt med datorn.

Är det ingen av er som kör mac+sgs2? Erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Jag kör Mac och sgs2. Fungerar utmärkt, har ej testat att använda den som modem men det bör inte vara problem. kies finns till mac och du kan synca kalendern med ical.

Skrivet av alkbalk:

Tack för din hjälp oldskool, och ni andra också såklart, uppskattar det verkligen!

Det eventuella kalenderproblemet verkar lätt att lösa. Såhär t ex: http://www.macosxtips.se/p/synkronisera-google-calendar-och-i...

Kanske skulle slå till på en SGS2a då, trots att jag sen iphone3G kom ut hela tiden lovat att "nästa gång blir det fan iphone"

Förutom det vi redan berört så finns ju fortfarande argumentet som inte går att komma ifrån. Självklart kommer iphone5 och min macbook ha lättare att bli bästa vänner än en telefon från en annan tillverkare.
Ta icloud t ex. Det verkar ju grymt smidigt att lixom slå ihop telefonen helt med datorn.

Är det ingen av er som kör mac+sgs2? Erfarenheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Lol som om klockfrevensen skulle spela någon roll när man jämför olika processorarkitekturer. Två processorer med samma klockfrekvens kan skilja ett par tre storleksordningar i prestanda beroende på kärnantal, instruktionsmängd etc. Detta är speciellt sant för GPUs.

Hur som helst så är CPUn i SGS2 kraftfullare än den i iPad2, se själv:
http://www.youtube.com/watch?v=SCf0-MQswCo

Detta var alltså ett CPU-intensivt test, som inte beror så mycket på skärmupplösning eller GPU.

Fast nu är det ju så att det inte är två olika processorarkitekturer. Både Apples A5 och Samsungs Exynos SoC bygger kring ARM Cortex-A9. Även om de båda säkerligen tweakat dem (vet att A5 har dynamisk klockfrekvens t ex) så är det helt klart jämförbara.

Det stora som skiljer de två olika SoC är just GPUn och där har A5:an övertag. Hurvida det blir en dual-core GPU i iPhone5 (som i iPad 2) och dess klockfrekvenser vet vi inte än men ser det inte speciellt troligt att de bara skulle köra med en GPU kärna. Dock lär den vara aningen nerklockad för bättre batteritid.

Vad gäller din länk så är det ett browser-test. Har alltså väldigt mycket med mjukvaran att göra. Microsoft körde ett liknade test när de presenterade Mango där iOS (4.2) fick ordentligt med stryk av WP7 (som förövrigt spöade Android:en i test rejält också). Samma test har sen körts med betan av iOS 5 och nu var iOS snabbast i testet. Säger alltså inte mycket om hårdvaran...

Skrivet av Oldskool:

Vad gäller GPUn så är nog ändå iPad2 snabbare, den har t.ex. fler triangeluppritningar per sekung och högre throughput.

Nästa version av iPhone skulle innehålla samma kretsar som iPad2. Det är också möjligt att man sparar lite batteri genom att t.ex. klocka ner dem lite, eller låta nästa iPhone ha bara en powerVR-krets (iPad2 har dubbla). Men jag tror knappast de kommer att lägga in en kraftfullare CPU än den i iPad2, vilket innebär att SGS2 är prestandakungen av mobiler tills Kal-El kommer på mobiler, troligen i början av 2012.

Som sagt, A5 (iPad 2) är starkare GPU mässigt och Exynos är starkare CPU mässigt. Vilken som har högst prestanda beror helt på var flaskhalsen ligger och hur optimerad mjukvaran är (vilket hittills generellt sett har varit bättre på iOS eftersom det är enklare att optimera för den).

Permalänk
Medlem

Hej igen S_Z!

Jag tänker inte ha någon längre diskussion med dig om android / iPhone, jag har för mig att vi har varit igenom det där förut och blev tillfälligt avstängda.

Om benchmarks: Det finns massor av relevanta tester som jämför t.ex. två android-modeller med varandra. Men det finns väldigt få som kan jämföra t.ex. en iPad2 med en android, eftersom de t.ex. inte kör samma OS. Det är också ganska svårt att få jämförbara specs när det gäller prestanda, bland annat för att Apple inte brukar ge ut sådana tekniska siffror. Det jag har hittat efter att ha googlat en hel del är just ett par olika browsertests där man jämför hur lång tid det tar att rita upp webbsidor. Detta säger en hel del om CPUn (CPU-begränsad uppgift), nästan inget om GPUn, påverkas inte av upplösningen heller. Däremot så ligger en del saker inkluderade i såna tester, t.ex. hur effektivt OSet är i sig, hur hårt man optimerat minneshantering och annat som används under testet. Det är i många fall ett relevant test eftersom många surfar mycket på den här typen av telefoner.

Vad vi borde kunna vara överens om:

* SGS2 ritar upp webbsidor snabbare än ipad2, och därför borde processorn i SGS2 vara snabbare än det som kommer i iPhone5. CPUerna är snarlika varandra (Cortex A9-baserade) men inte identiska.

* iPad2 har däremot en kraftfullare GPU. Detta innebär att den kan leverera mer intensiva 3D-spel. (Jag menar att detta beror på att iPad2 har betydligt fler processorkärnor än mali400. Dock så menar jag att det inte har någon betydelse utanför 3D-spel; Mali400 är så kraftfull att alla andra aktiviteter är begränsade av annat, främst CPUn, även om GPUn hjälper till och avlastar vid t.ex. videouppspelning). GPUerna skiljer sig åt väsentligt, inte samma leverantör eller arkitektur.

* Nästa generations iPhone kommer att lanseras senare än vad SGS2 finns tillgänglig. (Jag har en SGS2 sen en månad tillbaka duh).

* Nästa generations iPhone kommer troligen att vara väsentligt dyrare än en SGS2, i alla fall initialt.

Sen har vi det där med OSet. Jag är säker på att du gillar iOS bättre, och att jag gillar android bättre. Men sånt är ju subjektivt.

Microsoft har en lite taskig historik när det gäller browsertester. Jag har sett nåt test med ett fiskstim som de kör på PC-browsers, som är lite skräddarsytt för att gynna IE9 framför Chrome. Tacka vet jag oberoende tester såsom Rightware Browsermark, det finns en del tester som helt enkelt inte är särskilt pålitliga.

http://pocketnow.com/smartphone-news/wp7-mango-ie9-still-fast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

iPhone är ingen skitmobil, säger du det så blundar du för sanningen.
Absolut inte bästa på marknaden, men inte dålig.

Nej det är ingen skitmobil. MEN det är inte en mobil i toppskiktet häller.

Men åter igen, med hänsyn till priset så fattar jag att den blir kallad skitmobil. Eftersom den är mycket dyrare än alla andra mobiltelefoner, som gör samma sak som en iphone, fast bättre.
Som någon talesperson på telia sa, ibland köper folk mer efter märke framför specifika funktioner. (ang.iphone)

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

Skulle hellre välja Android än iPhone.

iPhone har fördelen med att den är lite "stiligare" eller kostymnisse telefon. Samtidigt som den är snygg design. Däremot säger jag att Android är mycket bättre. Först innan 2.3.3 uppdateringen var Android lite sämre men nu är den snabb, laggfri och jag har aldrig upplevt problem med telefonen oavsett när det kommer till installation av appar eller att uppdatera telefonen i Kies (enda som stör Kies är launchers).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hej igen S_Z!

Hej hej

Skrivet av Oldskool:

Jag tänker inte ha någon längre diskussion med dig om android / iPhone, jag har för mig att vi har varit igenom det där förut och blev tillfälligt avstängda.

Nja, jag har aldrig blivit avstängd. Men visst, vi vet var vi står i ämnet

Skrivet av Oldskool:

* SGS2 ritar upp webbsidor snabbare än ipad2, och därför borde processorn i SGS2 vara snabbare än det som kommer i iPhone5. CPUerna är snarlika varandra (Cortex A9-baserade) men inte identiska.

Som sagt just browsertester ger jag inte alltför mycket för när det gäller CPU-prestanda då mjukvaran är så avgörande. Men rå CPU-prestanda vinner SGS2 då de bygger på samma CPU-arkitektur och samsungen är klockad högre. Säger sig självt.

Skrivet av Oldskool:

* iPad2 har däremot en kraftfullare GPU. Detta innebär att den kan leverera mer intensiva 3D-spel. (Jag menar att detta beror på att iPad2 har betydligt fler processorkärnor än mali400. Dock så menar jag att det inte har någon betydelse utanför 3D-spel; Mali400 är så kraftfull att alla andra aktiviteter är begränsade av annat, främst CPUn, även om GPUn hjälper till och avlastar vid t.ex. videouppspelning). GPUerna skiljer sig åt väsentligt, inte samma leverantör eller arkitektur.

Dagens GPU:er används ju till mer än bara spel som du redan själv nämner. Så att ha en snabb GPU är definitivt bra i fler fall än i enbart spel.

Skrivet av Oldskool:

* Nästa generations iPhone kommer att lanseras senare än vad SGS2 finns tillgänglig. (Jag har en SGS2 sen en månad tillbaka duh).

Skrivet av Oldskool:

* Nästa generations iPhone kommer troligen att vara väsentligt dyrare än en SGS2, i alla fall initialt.

Högst troligt ja. Om historien upprepar sig som den brukar när det gäller Apple (även om den bröts vad gäller vanliga sommarlanseringen) så hamnar iPhone 5 på samma priser som iPhone 4 ligger på nu. Alltså runt 6000kr för den med mindre lagringskapacitet och 7000kr för den större varianten.

Skrivet av Oldskool:

Sen har vi det där med OSet. Jag är säker på att du gillar iOS bättre, och att jag gillar android bättre. Men sånt är ju subjektivt.

Japp, helt översens

Hur än iPhone 5/4S blir så lär det inte vara hårdvaran som får de flesta att välja den ena eller andra allafall tror jag. Dagens high-end Androids och med största sannolikhet iPhone 5/4S är/kommer vara ruskigt snabba och vilken man skall välja lär mer hänga på vilken ekosystem man föredrar. Det är definitivt det viktigaste för mig.

Permalänk
Medlem

iPhone 4 är gammal nu och det är ju klart att alla konkurrenter (som dessutom arbetar hårt för att få marknadsandelar) jobbar stenhårt.

"Fungerar med mac" är ju inget man ens ska behöva fundera på. Synkar man sin telefon med datorn gör man fel. Det är det internet är till för.

Permalänk
Medlem

alla androids med 2.2 eller senare stöder wifi delning, vissa tillverkare implenterade det redan i 2.1, tex samsung. ville bara klargöra det.

köp vad som passar dig bäst, brukar rekomendera att man klämmer och känner på telefonerna innan köp samt kanske kikar på ett par reviews. själv har jag SGS1. en kollega köpte SGS2 som jag verkligen var imponerad av.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tro mig, köper du en Android så har du alla möjligheter att synca mobilen med vad tusan du vill. Möjligheterna är oändliga! Trevligt att höra att någon som har en Mac faktiskt ser vilka alternativ som finns innan de drägglar efter fler halvätna äpplen

Permalänk
Medlem

Alla ni som diskuterar hårdvaran i lurarna, när ska ni lära er att det spelar INGEN SOM HELST ROLL egentligen. Man går och klämmer och känner på en mobil, använder den lite, och den som KÄNNS bäst för dig är den du ska ha. Hårdvaran på insidan är i princip orelevant då det hänger rätt mycket på mjukvaran. Se på iPhone 4 bara, en mobil som många säger är gammal men som fortfarande har det där välkända flytet som många klagar på inte finns på vissa Androidtelefoner. Jag har själv en Xperia Arc och vet att processorn inte behöver vara dual core för att en mobil ska klara av allt man vill.

Sen när det kommer till yttre attribut som kamera och skärm då spelar hårdvaran roll och det kan ju vara värt att kolla upp innan, men annars står jag fast vid min åsikt att när det kommer till mobiltelefoner är det INTE insidan som räknas