16 sekunder innan bios BÖRJAR starta med Asus P8Z68-V Pro, lösning?

Permalänk
Medlem

16 sekunder innan bios BÖRJAR starta med Asus P8Z68-V Pro, lösning?

Hej,

Har precis införskaffat en dator med följande spec. http://www.inet.se/kundvagn/visa/494781/2011-06-04 (resten torde vara irrelevant, antar jag). Datorn tar 35 sek på sig att boota (tid tills datorn är fullt användbar, från startknappstryckning), varav de första 16 sekunderna består i att skärmen är helt svart och datorn mest ser dum ut och tänker. Efter dessa 16 sek går det fort; BIOS flashar förbi på någon sekund, Windows 7 loggan syns ungefär lika länge, och därefter är den i princip igång.

Finns det något jag kan göra åt de där första 16 sekundrarna?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det låter som om din dator funderar på vad den ska göra... vilket oftast rör sig om hur den ska hantera instabil OC, men jag antar att du inte har rört frekvenserna? Annars finns det ett alternativ i BIOS som brukar heta något i stil med "Quick Boot" som kan vara något att testa. Vet inte om det kommer lösa situationen dock. Det kan vara att någon programvara har rubbat någon inställning så det kan vara värt ett försök att återställa CMOS eller i alla fall ställa alla inställningar till Default i BIOS.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Jag har ungefär samma problem med det moderkortet. Total boot ca: 30s varav 10s svart skärm innan nåt händer överhuvudtaget. Kan vara specifikt för just den här modellen kanske, eller så finns det nån inställning jag inte provat ännu.

Permalänk
Medlem

Har likande
ca14 sek av svart skärm sedan går allt snabbt som fa*

Permalänk
Medlem

Här finns lite tips på olika boot-problem som verkar kunna uppstå på kortet!
Ni får bläddra ner en del till inläggen http://www.overclock.net/intel-motherboards/1012874-official-...

Permalänk
Medlem

Japp har samma på mitt. Startar om ett par gånger innan den kör igenom bios.. Men trodde det berodde på saker som den skriver i bios. Typ om Marvell kontakterna inte hittar någon disk (för har ingen inkopplad där) Ska testa va de säger på länken:) Bra där!

Permalänk
Medlem

Tack för länken, jag ska kolla igenom den! Angående program som kan ha rubbat inställningar så tvekar jag på det; jag har haft samma "problem" ända sedan endast windows 7 pro. var installerat.

Cufos, har du klockat eller eventuellt valt ett "mode" skiljt från "normal" (eller "standard" kanske det är), typ "Asus Optimal" eller liknande i BIOS? Jag rekommenderar nämligen inte att använda deras färdiga "modes" då det fick min dator att starta om sig en gång vid varje uppstart (innan BIOS, så som du beskriver). Klocka själv om du ska göra det...

Är det någon som lyckats hitta "Quick Boot" (eller motsvarande)? För jag har letat och inte hittat något. Däremot stängde jag av Marvell controllerna samt eSATA (i listan i BIOS så kommer de efter Marvell (namnet innehåller inte "eSATA")), vilket gjorde att det gick ganska mycket snabbare EFTER de där 16 sekunderna.

Kan tillägga att jag inte överklockat någonting över huvud taget.

Permalänk
Medlem

aha Aramil bra tips. Jag har letat efter hur man stänger av dem utan framgång, exakt var i bios gör man det, för jag hittar inte. Sedan var det så att jag köpte minnen som var för 1600mhz (corsair vengance) men enligt bios är de på 1333 som standard så jag provade ändra till 1600 och klickade på oc och då överklockade den en liten bit. Ändra jag tillbaka till auto blir det 1333 igen. Enligt paketen så är det 1600 minnen, så ska vara rätt.

Så frågan är om jag tar bort det verkar det som jag måste köra i 1333 om jag inte överklocka minnena själv.

Edit: Gick bra med ändringarna, blir 1600 nu ändå utan oc. Plus snabbare uppstart nu...

Permalänk
Medlem

Hade ännu längre tid tills asus start logon försvann, 45 sekunder!
Kopplade precis bort min usb hubb, en deltaco med 5 externa enheter & då gick det direkt ner till 10 sekunder.
Usb hubben satt i de vanliga usb2 uttaget på moderkortet men efter att ha flyttat usbhubbs kabeln till usb3 uttaget så blev tiden istället 15! sekunder.
Funkar för mig.

Permalänk
Medlem

Okej, länken som kerbo skickade var lite köttig. Inte direkt en tråd som handlade om problemet.

Cufos: Haha asså du kan inte missa det. Så här ser det väl ut när du gå in i UEFI BIOS: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1615/asus-p8z68-v-... , och som du ser finns där tre knappar till höger (stora rutor med "hastighetsmätare" i). I bilden är "normal" vald. När jag installerade allt (notera att jag också hade/har Corsair Vengeance 1600Mhz minnnen) så var minnena inställda på 1333 Mhz, vilket jag på något sätt då ändrade till 1600 Mhz. När jag testade att aktivera "Asus Optimal"-modet så klockades de emellertid automatiskt till 1640 Mhz eller liknande (det var även i samband med detta som datorn startade om sig vid boot). Så kör på "normal". Men du hittade det ilr?

Tack för din berättelse ad72, nu verkar du ha samma tid som oss ungefär. Frågan är bara hur man får bort (större delen av) de där 15-16 sekunderna. Jag själv har till moderkortet och datorn totalt bara kopplat processor, SSD via SATA3 (intel), Blu-ray-spelare via SATA2, RAM-minnen, PSU med ström, fläktar, nätverkskabel med Internetuppkoppling, skärm genom DVI (Benq) samt tangentbord och mus via USB 2.0 portarna.

Ska f** gå till botten med det här!

Permalänk
Medlem

Det kan inte ha nåt samband med Vertex 3 disken och sandforce problemen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Hej,
Jag har samma moderkort och samma problem, några korta små "omstarter" innan den tar sig vidare i booten. Jag har kört på en sån "färdig" överklockning, som kör min i5 2500k i 4,3Ghz. Det är med den här auto-överklocken som problemet har kommit. Jag switchade just från advanced till ez mode i bios och valde "normal".
Nu körs prollen i 3,3Ghz och problemet har försvunnit. Självklart vill man ju överklocka lite om man nu köpt en intelprocessor i k-serien, så det här ser jag som en temporär lösning. Jag är övertygad om att en manuell överklockning där man pillar lite fram och tillbaka med vCore kommer bli stabilare.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Avstängd

Jag drog ner UEFI's boot-tid något enormt genom att stänga av Marvels och Intels OPROM.
De som söker efter vilka enheter som är anslutna och var de kan boota ifrån.

Har man det inställt manuellt så är det bara att inaktivera dessa.

Det tog även bort ROG loggan som visades tre gånger.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Cufos:

Japp har samma på mitt. Startar om ett par gånger innan den kör igenom bios.. Men trodde det berodde på saker som den skriver i bios. Typ om Marvell kontakterna inte hittar någon disk (för har ingen inkopplad där) Ska testa va de säger på länken:) Bra där!

Jag hade samma problem som du, några små omstarter innan den drar igenom bios. Vet inte hur det är med er andra, upplever ni datorn som helt död i 10-16 sekunder innan den drar igenom bios, eller har ni också sånna här omstarter?

Hur som helst tror jag att jag lyckats lösa det för min del. Jag utgick från Asus auto-överklockning (det som skapade problemet för mig från början). Då satte den bclk på 103 och multiplier på 42. Jag ställde ned bclk till 100 (default) och ökade istället ration till 43. sen satte jag offset vcore+0,015. Detta tycks ha löst problemet för mig. Har gjort 3-4 problemfria omstarter nu. Sista gången hade datorn stått avstängd i 2 timmar.
Vcore ligger nu på 0.944 v i idle, och 1.28 v i load. Innan ändringen av offset låg den något högre i idle (0.97) och något lägre i load (1.271)

temperaturer på runt 60 grader efter 30 min prime95. Hoppas det var till någon hjälp för er andra. mvh /Spraut

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Jag hittade var man stängde av marvel kontakterna tillslut:) Där sparades några sekunder. Jag har också gjort vad som rekomenderades i länken då jag satte internal pll overclock på disabled. Då försvann problemet med att den startade om ett par gånger vid kallstart. Dock är problemed kvar att den stannar upp runt 5-10 sek vid varje restart.. Men sedan går det rät fort. Ska testa det som sprautbirger pratar om ikväll. Jag har inget på OC längre btw.

Permalänk
Medlem

Blev det något snabbare när du stängde av internal pll? Jag har inte testat det ännu, men såg också rekommendationen i länken.

Permalänk
Medlem

Jag upplever den snabbare, men den pausar fortfarande i början vid en kall uppstart innan den kommer igång och piper till. Men jag har 5 hårddiskar så tror det är det som sinkar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aramil:

Okej, länken som kerbo skickade var lite köttig. Inte direkt en tråd som handlade om problemet.

Cufos: Haha asså du kan inte missa det. Så här ser det väl ut när du gå in i UEFI BIOS: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1615/asus-p8z68-v-... , och som du ser finns där tre knappar till höger (stora rutor med "hastighetsmätare" i). I bilden är "normal" vald. När jag installerade allt (notera att jag också hade/har Corsair Vengeance 1600Mhz minnnen) så var minnena inställda på 1333 Mhz, vilket jag på något sätt då ändrade till 1600 Mhz. När jag testade att aktivera "Asus Optimal"-modet så klockades de emellertid automatiskt till 1640 Mhz eller liknande (det var även i samband med detta som datorn startade om sig vid boot). Så kör på "normal". Men du hittade det ilr?

Tack för din berättelse ad72, nu verkar du ha samma tid som oss ungefär. Frågan är bara hur man får bort (större delen av) de där 15-16 sekunderna. Jag själv har till moderkortet och datorn totalt bara kopplat processor, SSD via SATA3 (intel), Blu-ray-spelare via SATA2, RAM-minnen, PSU med ström, fläktar, nätverkskabel med Internetuppkoppling, skärm genom DVI (Benq) samt tangentbord och mus via USB 2.0 portarna.

Ska f** gå till botten med det här!

Hittat någon lösning än? Sitter själv med samma problem Ibland startar datorn först efter 1-2 boots (dessa av sig själv).

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Slänger upp den här tråden igen och hoppas någon kan hjälpa mig. Har ett P8Z68-V med Intel I5 2500K och har samma problem som ni gått igenom.

Vid boot så startar datorn om sig oftast 1 gång, står i black screen i ca 20 sek innan ASUS loggan dyker upp, står där 5 sek och piper till en gång(enligt manual är 1 pip = VGA detected, Quick boot set to disabled och No keyboard detectedI). Sedan är det black screen nån sekund för att sen komma in på ASUS loggan igen. Efter det bootar den till Windows loggan och sedan fastnar jag i Välkomst rutan för windows i ca 25 sek. Alltså är min boot på en bra bit över 1 min med en SSD. Först vill jag fan komma igång med BIOS uppstarten och slippa den där automatiska rebooten i början.

Vad har ni för tips? Har testat några av de saker ni skrivit. Har det på Normal i EZ mode och inget är överklockat.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falsk1:

Slänger upp den här tråden igen och hoppas någon kan hjälpa mig. Har ett P8Z68-V med Intel I5 2500K och har samma problem som ni gått igenom.

Vid boot så startar datorn om sig oftast 1 gång, står i black screen i ca 20 sek innan ASUS loggan dyker upp, står där 5 sek och piper till en gång(enligt manual är 1 pip = VGA detected, Quick boot set to disabled och No keyboard detectedI). Sedan är det black screen nån sekund för att sen komma in på ASUS loggan igen. Efter det bootar den till Windows loggan och sedan fastnar jag i Välkomst rutan för windows i ca 25 sek. Alltså är min boot på en bra bit över 1 min med en SSD. Först vill jag fan komma igång med BIOS uppstarten och slippa den där automatiska rebooten i början.

Vad har ni för tips? Har testat några av de saker ni skrivit. Har det på Normal i EZ mode och inget är överklockat.

Kan ha missat något i tråden men...

Googla moderkortsnamn + cold boot problem

Tror att en vanlig åtgärd är att sätta base-clock i bios(UEFI) till 100MHz.
(av någon anledning ligger den ofta default på 103MHz.)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

mitt ep35-ds3 hade cold boot problem, liknande vad ni beskriver...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Hmm känns ju aningen surt då men investerat en hel del pengar för att få en SNABB dator , som bootar upp snabbt.Min beter sig precis som Falsk1 skriver. Sen är det ju mycket märkligt kan man tycka att man gör ett moderkort som man inte kan köra överklockat på för då blir det segt att boota upp. Skulle vara skönt om någon kunde fixa en lösning så att datorn startar som en "vanlig" dator.

Permalänk
Medlem

Sitter själv och har detta problem just nu, varenda jävla gång jag startor om datorn är skärmen helt svart, sen kan ta det allt mellan 5-8 gånger av stänga av sätta på datorn innan den bootar...

Permalänk
Medlem

Asså är det nån som vet vafan problemet kan vara? nu är min skärm svart varenda boot och kommer inte ens in i bios, hjäälp!

Permalänk
Medlem

Nån som har något tips på vad jag kan göra? datorn funkar IBLAND vid boot och ibland inte, ibland är det pci ex 16 LED lampan som lyser ibland CPU lampan + no boot device detected lampan, detta är helt random när jag startar datorn, har även ställt in den där BCKL till 100 hz istället för 100.03 så ja har verklingen ingen aning vad jag kan testa mer

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande det här problemet fast med P8P67 Deluxe, inte hittat någon lösning, min 1000år gamla laptop utan SSD startar snabbare med Windows 8.