Asus U36 är världens tunnaste bärbara med standardprocessor

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här.. U36JC och har stoppat dit en SSD.. vilket var en bökig process där man fick lyfta upp tangentbordet osv, lagomt drygt.. men nu går den som en klocka.. jag är faktiskt helnöjd med datorn.

Det enda jag inte gillar är att Optimus-tekniken inte fungerar (bra) i Ubuntu. Förhoppningsvis så kommer det att lösas framöver, tills dess får jag leva med Win7...

De spel jag fungerar funkar finfint. Men fläkten kämpar på hårt när datorn blir belastad.

Permalänk
Medlem

Batteritiden lär väl inte vara med det batteriet som man (inte) ser på bilderna. Börjar bli skapligt trött på att leta bland bärbara datorer när inte ens butikerna har en susning om vilka specifikationer det egentligen är, vilket batteri som följer med etc. Hoppplöst.

Sen hittar man en modell med en SSD, jaha, vilken då? Ganska stor skillnad på en SSD och en SSD...

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Magnesium är inte en alkalimetall utan en alkaliskt jordartsmetall. De reagerar inte så häftigt med vatten. Renmagnesium reagerar nästan inte alls med vatten och den lilla reaktionen som sker avstannar snabbt eftersom ett skyddande lager av magnesiumhydroxid bildas och det är olösligt i vatten. Själva reaktionen är inte så exoterm som för alkalimetallerna så det bildas inte tillräckligt med värme för att antända den vätgas som bildas. Det hade alltså inte varit några problem att ha ett chassi i rent magnesium så länge man inte tänder eld på det för då brinner det bra.
Nu handlar det dock inte om rent magnesium för det vore korkat utan en legering. Precis som aluminiumchassin inte heller är rent aluminium utan olika legeringar. Vill minnas att man ofta legerar magnesium med zink.

Tackar kemisten, tur att man lärt sig någonting idag

Ontopic: Mycket fin dator, faktiskt ett litet "vill-ha" rop inom mig... Och jag brukar vara emot bärbart

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Åhhh det där feta klistermärket till höger om touchpaden är verkligen fint!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Asus har bra byggkvalitet på sina bärbara.

Permalänk
Medlem

Skärm

Någon som vet ifall skärmen är av typen blank som det brukar vara nu för tiden eller om den är som jag vill ha, en matt skärm?

EDIT: Hittade på prisjakt att det stod högblank, attans också! vill titta på datorn, inte spegla mig...

Permalänk
Medlem

Behövde en bärbar till resor för surf, film, programmering och ville ha en lätt smidig rackare så jag köpte U36J. Känns rätt skön hittills för sitt pris men det lär ta ett tag innan jag bekantat mig helt. Graffet är långt ifrån det bästa men det är inte heller tänkt som en spelrigg.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spill:

1366 x 768 pixlar på en 13 tums skärm, vadå låg upplösning!?!

Hatten av för grabbarna (och flickorna) på Asus, de har gjort det igen.

1366x768 är lågupplöst, min uråldriga (årsmodell 2000) laptop med 13" skärm hade samma upplösning på höjden och redan då var det en plåga. Med dagens genombloatade gränssnitt så är det rent plågsamt att jobba i mindre upplösningar än säg 1680x1050, och knappt ens då finns det plats så det räcker för att göra något vettigt.

Fram med en slimmad 13-14" med hög upplösning och matt skärm så blir jag glad

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Vänta lite nu...
Hölje av magnesium? Som är en alkalimetall?
Håll borta från vatten...

NU har ju många redan kommenterat på din kommentar men jag tillägger ändå att vattenresistenta kamerahus av högre klass, tillverkas ofta i magnesiumlegering (på grund utav dess styrka) där av tvivlar även jag på att du talar sanning.

Permalänk
Skrivet av plutoachilleus:

NU har ju många redan kommenterat på din kommentar men jag tillägger ändå att vattenresistenta kamerahus av högre klass, tillverkas ofta i magnesiumlegering (på grund utav dess styrka) där av tvivlar även jag på att du talar sanning.

Zotamedu:
Magnesium är inte en alkalimetall utan en alkaliskt jordartsmetall. De reagerar inte så häftigt med vatten. Renmagnesium reagerar nästan inte alls med vatten och den lilla reaktionen som sker avstannar snabbt eftersom ett skyddande lager av magnesiumhydroxid bildas och det är olösligt i vatten. Själva reaktionen är inte så exoterm som för alkalimetallerna så det bildas inte tillräckligt med värme för att antända den vätgas som bildas. Det hade alltså inte varit några problem att ha ett chassi i rent magnesium så länge man inte tänder eld på det för då brinner det bra.
Nu handlar det dock inte om rent magnesium för det vore korkat utan en legering. Precis som aluminiumchassin inte heller är rent aluminium utan olika legeringar. Vill minnas att man ofta legerar magnesium med zink.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Zotamedu:
Magnesium är inte en alkalimetall utan en alkaliskt jordartsmetall. De reagerar inte så häftigt med vatten. Renmagnesium reagerar nästan inte alls med vatten och den lilla reaktionen som sker avstannar snabbt eftersom ett skyddande lager av magnesiumhydroxid bildas och det är olösligt i vatten. Själva reaktionen är inte så exoterm som för alkalimetallerna så det bildas inte tillräckligt med värme för att antända den vätgas som bildas. Det hade alltså inte varit några problem att ha ett chassi i rent magnesium så länge man inte tänder eld på det för då brinner det bra.
Nu handlar det dock inte om rent magnesium för det vore korkat utan en legering. Precis som aluminiumchassin inte heller är rent aluminium utan olika legeringar. Vill minnas att man ofta legerar magnesium med zink.

haxmannen:
"...därav tvivlar även jag på att du talar sanning."

läs innan du kommenterar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plutoachilleus:

haxmannen:
"...därav tvivlar även jag på att du talar sanning."

läs innan du kommenterar.

Jo men det diskuterades om det var ren magnesium, inte en magnesiumlegering som du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Asus har bra byggkvalitet på sina bärbara.

De har haft riktigt låg kvalité på några modeller där skärmar gått sönder när man öppnar locket. Hoppas att det är åtgärdat.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Prisjakt visar ju fler modeller av just U36JC, men någon som vet vad det är för skillnad på:

Asus U36JC-RX231V
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=U36JC-RX231...

Asus U36JC-RX269V
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-11---14-tum/as...

Hittar ingen nämligen ingen teknisk spec skillnad på dessa.

Edit: Hittat lite skillnader nu.
269V Har 10h batteritid,inga minnesplatser och max 4Gb ram. Medans 231V har 6h batteritid, 1 ledig minnes plats och max 8Gb ram.

Något mer?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Linden:

Någon som vet ifall skärmen är av typen blank som det brukar vara nu för tiden eller om den är som jag vill ha, en matt skärm?

EDIT: Hittade på prisjakt att det stod högblank, attans också! vill titta på datorn, inte spegla mig...

Det är nog tyvärr bara att glömma det där med matta skärmar. Verkar bara vara Macbook och Thinkpad som har det. Eventuellt några andra enterpriseinriktade laptopar. Det finns ju till och med risk för att även stationära skärmar ska bli blanka. Titta bara på Apples senaste...
Förstår faktiskt inte varför ingen fixar en matt skärm till en laptop för det är ju så oändligt mycket bättre. Visst man får kanske offra lite svärta men det sitter ju redan så sunkiga TN-paneler i alla laptopar så färgerna är ändå körda. Ljusstyrka är inte heller ett argument längre sen alla började köra LED som är både mer energieffektivt och ljusstarkare än CCFL.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Såg intressant ut men när skärmen är blank och för lågupplöst blir jag lite besviken. Frågan är väll också hur mycket man får ut av de där utlovade tio timmarna under normalt arbete? Hade också sett möjlighet att docka den för smidigare kan det inte bli. Skärm+nätverk+mus+tangentbord+ström(+skärm) är mycket att plugga in och man har inte möjlighet att sticka ifrån 5-min utan att dra bort alla sladdar.

Skrivet av echo:

Batteritiden lär väl inte vara med det batteriet som man (inte) ser på bilderna. Börjar bli skapligt trött på att leta bland bärbara datorer när inte ens butikerna har en susning om vilka specifikationer det egentligen är, vilket batteri som följer med etc. Hoppplöst.

Sen hittar man en modell med en SSD, jaha, vilken då? Ganska stor skillnad på en SSD och en SSD...

Saknar också specifikationer vid köp av produkter. Vi insatta konsumenter är också kräsna och mest benägna att skicka tillbaka produkter som vi inte är nöjda med. Om de skrivit ut en detaljerad specifikation hade man kanske inte köpt produkten. Andra exempel är lull-lull som följer med vid köp av moderkort som kablar och överklockningsdisplayer. Likaså kablar och cf/sli bryggor vid grafikkortsköp. Står sällan i specifikationerna vid köp och kommer bara fram vid recensioner och "unboxings".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är nog tyvärr bara att glömma det där med matta skärmar. Verkar bara vara Macbook och Thinkpad som har det. Eventuellt några andra enterpriseinriktade laptopar. Det finns ju till och med risk för att även stationära skärmar ska bli blanka. Titta bara på Apples senaste...
Förstår faktiskt inte varför ingen fixar en matt skärm till en laptop för det är ju så oändligt mycket bättre. Visst man får kanske offra lite svärta men det sitter ju redan så sunkiga TN-paneler i alla laptopar så färgerna är ändå körda. Ljusstyrka är inte heller ett argument längre sen alla började köra LED som är både mer energieffektivt och ljusstarkare än CCFL.

Varför gör man blanka skärmar? Är det något de flesta vill ha? I så fall varför? Jag kan inte alls förstå varför man skulle vilja ha en blank. Är det för att få bättre svärta som du säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av babuu:

Varför gör man blanka skärmar? Är det något de flesta vill ha? I så fall varför? Jag kan inte alls förstå varför man skulle vilja ha en blank. Är det för att få bättre svärta som du säger?

Det är billigare att tillverka. Sen ser det bättre ut i butikerna, i svenssons ögon i alla fall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av babuu:

Varför gör man blanka skärmar? Är det något de flesta vill ha? I så fall varför? Jag kan inte alls förstå varför man skulle vilja ha en blank. Är det för att få bättre svärta som du säger?

Det är lättare att få lite bättre färger och de blir lite ljusare så de ser lite bättre ut. Samma anledning som alla TV-apparater har äckligt skrikiga färger så de sticker ut på väggen i butiken. Det är inget någon vill ha egentligen utan folk tror att man vill ha det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Undra vad det kostar och om det går att få tag på en matt skärm att byta till...?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jag skiter i om skärmen är blank eller matt bara den är bra....

Permalänk
Medlem

Blanka skärmar, jag förstår det inte heller. Kanske ser bra ut vid uppvisning men det är inte smidigt. Jag är hittills nöjd dock, 8k är ett rätt ok pris.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Fruktansvärt intressant maskin, men man måste ju köpa med 8-cellsbatteri, med det lilla batteriet håller den ju upp till 5 timmar..

Min gamla bärbara dog precis så det blir nog en sådan här.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det är lättare att få lite bättre färger och de blir lite ljusare så de ser lite bättre ut. Samma anledning som alla TV-apparater har äckligt skrikiga färger så de sticker ut på väggen i butiken. Det är inget någon vill ha egentligen utan folk tror att man vill ha det.

Jaså så du menar att folk som vet vad de söker efter tror sig inte vilja ha saker? Utan de köper det bara för att de inte vill ha just den produkten? Problemet är annars som du säger att bara för att bilden ser färgstark ut i butiken så betyder det ju inte att de är samma färger när du kommer hem med TV:n eller Skärmen! Mest pga. att belysningen är som den är i lokalen!

Angående laptopen så slås man direkt av tanken "Undrar hur mycket den tål och hur mycket värme den alstrar".. Liksom hade jag köpt den laptopen så hade jag fan varit rädd att bära runt på den

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Jaså så du menar att folk som vet vad de söker efter tror sig inte vilja ha saker? Utan de köper det bara för att de inte vill ha just den produkten? Problemet är annars som du säger att bara för att bilden ser färgstark ut i butiken så betyder det ju inte att de är samma färger när du kommer hem med TV:n eller Skärmen! Mest pga. att belysningen är som den är i lokalen!

Angående laptopen så slås man direkt av tanken "Undrar hur mycket den tål och hur mycket värme den alstrar".. Liksom hade jag köpt den laptopen så hade jag fan varit rädd att bära runt på den

Ja jag menar att folk i allmänhet inte vet vad de vill ha egentligen. Lysande exempel är pixelkriget hos kameror och speciellt då i telefoner där 10 mpix är totalt slöseri för optiken har inte en chans i världen att hantera den upplösningen ändå. Datorer säljs också på siffror. Notera till exempel att det ofta står 1000 GB istället för 1 TB när du kollar på Siba. Datorskärmar säljs med HD stort tryckt och sen fantastikt höga siffror på någon ihopfuskad dynamisk konstrast som inte betyder ett piss i verkligheten. Starka färger sticker ut men ger huvudvärk efter ett tag. Samma sak gäller för övrigt datorskärmar fast där kan man dessutom lägga till en låg svarstid som även den gärna är påhittad. Inte ens här, på ett forum för datornördar har alla koll på vad som egentligen behövs. Folk slänger gladeligen ut massa extra pengar på snabba minnen även om de inte ska klocka. Det står F4tal1ty stort på ljudkortet bara för att det automagiskt blir bättre och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är nog tyvärr bara att glömma det där med matta skärmar. Verkar bara vara Macbook och Thinkpad som har det. Eventuellt några andra enterpriseinriktade laptopar. Det finns ju till och med risk för att även stationära skärmar ska bli blanka. Titta bara på Apples senaste...
Förstår faktiskt inte varför ingen fixar en matt skärm till en laptop för det är ju så oändligt mycket bättre. Visst man får kanske offra lite svärta men det sitter ju redan så sunkiga TN-paneler i alla laptopar så färgerna är ändå körda. Ljusstyrka är inte heller ett argument längre sen alla började köra LED som är både mer energieffektivt och ljusstarkare än CCFL.

Går att köpa en matt film som man sätter på skärmen, jag har det på min och det funkar skitbra, färdigskuret och allt! Köpte på eBay för en hundring.

Permalänk
Medlem

Jag har en U36JC-RX231V inköpt på Komplett den 2:a mars och den tuffar på bra. Ville ha en lätt bärbar som ändå var relativt kompetent och den här uppfyllde de kraven bra. Den modell jag skaffade har det lilla 4-cellsbatteriet vilket ger runt 4 timmar i energisparläge (i ursprungsläge: halverad CPU-frekvens, endast integrerad grafik) med WLAN och Bluetooth avstängt vilket är fullt tillräckligt för 720p MKV-uppspelning.

Har personligen inte upplevt några direkta värmeproblem, men den blir lite varmare på undersidan runt fläktutblåset som sitter på vänster sida. Det fungerar att spela Starcraft2 & WoW på lite lägre inställningar, men förvänta er inga underverk och du kan oftast inte köra i strömsparläge vilket kortar ner batteritiden. Skärmen har rätt snäva betraktningsvinklar och hade det varit möjligt att få en bättre för lite mer pengar till hade jag lätt hoppat på det. Kollade runt lite för att eventuellt sätta in en SSD i datorn innan jag köpte den, men det är rätt bökigt. Man behöver typ montera isär halva datorn för att komma åt disken. Det finns beskrivet på nätet hur man gör så för den händige är det nog inget stort hinder. Styrplattan är inte heller top notch och hade gärna fått vara lite större. Den fixar dock några vanliga gester såsom tvåfingers-drag för att scrolla höger/vänster/upp/ned och trefingers-drag för "back". Kan dock vara lite skakigt ibland att få gesterna att bita.

En annan sak som kan vara av intresse är att om du vill skapa rescue-DVDer (som den skriker om när man startat upp den första gången) behöver du tillgång till en extern brännare då datorn saknar optisk läsare/brännare.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Vad är det här för hjärnsläpp, gammal dator, åtminstone ett halvår. Sen nya versionen med Sandybridge etc kommer när som helst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FL3JM:

Går att köpa en matt film som man sätter på skärmen, jag har det på min och det funkar skitbra, färdigskuret och allt! Köpte på eBay för en hundring.

Det låter väldigt intressant. Får kolla lite närmare på det. Det är helt hopplöst att använda blank skärm ute på sommaren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Taiwanesiska Asus slår på stora trumman och introducerar en ny bärbar dator som sägs vara tunnast i världen – åtminstone bland jämförbara modeller i klassen.

Läs artikeln

Nu letar sig senildemensen fram.
Ni har ju redan skrivit om denna "nya" dator förra året;
http://www.sweclockers.com/nyhet/13140-ultraportabla-asus-u36...

...och flera i forumet, jag bland dem, har redan köpt oss ett exemplar.... :S

Vad hände egentligen?