Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 S-775/1156/1366/AM2+/AM3

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 S-775/1156/1366/AM2+/AM3

Jag har ovan nämnda kylare installerad sen ett tag tillbaka i datorn. Problemet är att jag har så fruktansvärt hög temp på min prolle. Har en 965 som jag klockat ner till 2000mhz. Nu när jag sitter å surfar med ena chassisidan öppen är tempen 55grader. Det är väl otroligt högt?

Har för mig att jag läst att en temp över 60 grader inte är speciellt bra.

Någon som har likadan kylare? Vad har ni för temps? Behöver min kylare göras ren? Applicera ny kylpasta?

Tack på förhand

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Jag kör samma kylare, dock då på en 2 kärning 555be @ 4ghz och min går aldrig över 45Grader i load.
Kollat om du kan höjja fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxter:

Jag kör samma kylare, dock då på en 2 kärning 555be @ 4ghz och min går aldrig över 45Grader i load.
Kollat om du kan höjja fläkten?

Var höjjer jag fläkthastigheten?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Fattar fan inte va det e frågan om...

Tog nu loss kylaren, gjorde rent den från lite damm. tog bort kylpastan som nästa var torkad och la på ny Arctic Silver 5, tror jag den hette... Men nu e det nästan ännu värre. Den va uppe i 72 grader en stund i 50% load...

Vad gör jag för fel? i AMD Overdrive försöker jag styra fläktarna. Ställer dom på manuell och MAX-speed.

Nu kör jag 1.6 ghz och har en temp på 62 grader i 50% load.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Någonting är nog fel. Det är en väldigt bra kylare, så det är något som är klurigt.
Jag känner visserligen inte till hur AMD-s processorer fungerar i sin helhet, men den klarade verkligen av att kyla min i5-760 väldigt bra på 4.0 GHz, med tanke på priset.
Och ställ in fläktarna i BIOS, inte via mjukvara i OS, och se om det gör någon skillnad.
Det kan visserligen vara så att pastan inte lagt sig. Men jag skulle tro att den är felaktigt monterad, eller sommarvärme. Rör sig fläkten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tigerhamster:

Någonting är nog fel. Det är en väldigt bra kylare, så det är något som är klurigt.
Jag känner visserligen inte till hur AMD-s processorer fungerar i sin helhet, men den klarade verkligen av att kyla min i5-760 väldigt bra på 4.0 GHz, med tanke på priset.
Och ställ in fläktarna i BIOS, inte via mjukvara i OS, och se om det gör någon skillnad.
Det kan visserligen vara så att pastan inte lagt sig. Men jag skulle tro att den är felaktigt monterad, eller sommarvärme. Rör sig fläkten?

Väldig bra kylare är nog att ta i.....
Hur som helst verkar kylaren, som du också påpekar, vara felmonterat. Det med att pastan ska lägga sig eller brännas in tar ganska lång tid och påverkar inte temperaturen i så hög grad.

TS: Vilka program mäter du med? Det kan skilja ganska rejält i temps och vissa program har stora problem med AMD. Det kan även vara ett fel i bios/moderkortet som rapporterar felaktiga temps. Har du testat att uppdatera Bios? Hur mycket kylpasta la du på CPU:n? Ett riskorn ska räcka.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vilket program använder du för o se temperaturen med?
hur ärfläkten inställd?
på silent kanske?
dom alternativen finns i biosen.

Nej 55c är inte extremt, ska inte komma över 80c fullload. 60c är ingen som helst fara.
min är på 50c, 70 full load.
Vi är mitt i sommaren.

Den kylaren är en lowend kylare, visst bättre än referenskylaren men inte någon topp modell.

Eftersom du får ännu högre temp efter pasta bytet så har du gjort något fel,
tog du förlite kylpasta?
sitter inte kylare fast som den ska.
hur gjorde du rent processorn och kylaren?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulltazar:

Vilket program använder du för o se temperaturen med?
hur ärfläkten inställd?
på silent kanske?
dom alternativen finns i biosen.

Nej 55c är inte extremt, ska inte komma över 80c fullload. 60c är ingen som helst fara.
min är på 50c, 70 full load.
Vi är mitt i sommaren.

Den kylaren är en lowend kylare, visst bättre än referenskylaren men inte någon topp modell.

Eftersom du får ännu högre temp efter pasta bytet så har du gjort något fel,
tog du förlite kylpasta?
sitter inte kylare fast som den ska.
hur gjorde du rent processorn och kylaren?

Jämför du din egen Intel med en AMD cpu??? Intel tål betydligt mer värme än AMD, och treeo:s CPU har en max temp på runt 62c. Dessutom har han klockat ner den i 2Ghz och ändå är den så pass varm. Nåt är fel.
Just för lite kylpasta är ett ganska ovanligt problem. De flesta tar nämligen alldeles för mycket.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jämför du din egen Intel med en AMD cpu??? Intel tål betydligt mer värme än AMD, och treeo:s CPU har en max temp på runt 62c. Dessutom har han klockat ner den i 2Ghz och ändå är den så pass varm. Nåt är fel.
Just för lite kylpasta är ett ganska ovanligt problem. De flesta tar nämligen alldeles för mycket.

Nae jag jämför när jag hade amd X3 och freezer 7 o jag hade inga problem med 70c..
ja vet att intel tål mer, det är vidakänt..

Ja något ev är fel, om det nu är ett fel, kan ocks vara fel avläst, just därför jag frågade vad han använde för program.
han har även höjt sin temp,

ja många nybörjare tar förmycket, men vissa tar också för lite o då stiger tempen mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Väldig bra kylare är nog att ta i.....

Klargörande: Jag argumenterade att den var väldigt bra för sitt pris. Den är ju bra mycket bättre än exempelvis den populära Hyper212+ i performance/price (särskilt om man lägger till kostnad av extra fläkt alt utbytta fläktar på Hyper212+).

Nu är ju 4.0 GHz på Lynnfield inte så mycket, så min Noctua NH-D14 har ju inte haft chansen att överglänsa min tidigare ACFP7R2, men temperaturerna blev inte såå mycket bättre under load.

Men jag menar knappast att det är en high-endkylare, men man får rätt mycket för vad man betalar för.

Permalänk
Hedersmedlem

*rubrik redigerad*

Caps i rubriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Klargörande: Jag argumenterade att den var väldigt bra för sitt pris. Den är ju bra mycket bättre än exempelvis den populära Hyper212+ i performance/price (särskilt om man lägger till kostnad av extra fläkt alt utbytta fläktar på Hyper212+).

Nu är ju 4.0 GHz på Lynnfield inte så mycket, så min Noctua NH-D14 har ju inte haft chansen att överglänsa min tidigare ACFP7R2, men temperaturerna blev inte såå mycket bättre under load.

Men jag menar knappast att det är en high-endkylare, men man får rätt mycket för vad man betalar för.

va?

Vart får du det där ifrån, bara tror? hör från någon? vill att det ska vara så? aldrig testat fulload?
den kylaren är överskattad o är inte gjort för högpresterande processorer.
den är ok om man inte ska klocka så högt o vill spara några kronor, inte mer än så.

Nope den är inte bättre än Hyper 212+
jag har båda kylarna o så är det inte.

http://www.tomshardware.com/reviews/lga-1156-heatsink,2535-14...

Bättre performance/price
Det skilljer 25:- och upp till 18c på fulload, o då snurrar fläkten också snabbare och så ger Freezer 7 mer ljudifrån sig
http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

i7 870 på 4ghz var det o hamnar på 82c!
samma cpu som jag har och jag har fått nästan samma resultat (78c) (bättre pasta) därav bytet...
Det går att sänka tempen några grader med en bättre pasta men det gäller båda kylarna...

Man behöver inte byta ut/ lägga till någon fläkt, dock så kan man det på 212+ så tjänar man några grader till vilket är perfekt om man har en liggandes hemma som jag hade.

Hyper212+ leder helt klart i performance/price

Permalänk

Freezer 7 pro är en relativt bra kylare så om du har väldigt hög temperatur (80+ centigrades) så är det pga:

1. Damm
2. Fläkten är inte ikopplad eller körs på för lågt varvtal
3. Kylaren är felmonterad så den har dålig kontakt med CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Vilket program använder du för o se temperaturen med?
hur ärfläkten inställd?
på silent kanske?
dom alternativen finns i biosen.

Nej 55c är inte extremt, ska inte komma över 80c fullload. 60c är ingen som helst fara.
min är på 50c, 70 full load.
Vi är mitt i sommaren.

Den kylaren är en lowend kylare, visst bättre än referenskylaren men inte någon topp modell.

Eftersom du får ännu högre temp efter pasta bytet så har du gjort något fel,
tog du förlite kylpasta?
sitter inte kylare fast som den ska.
hur gjorde du rent processorn och kylaren?

Har inte kollat bios, ska kolla det direkt.

Ang. pastan så tog jag ganska exakt ett riskorn, kanske liiite mer, och smeta ut med ett gammalt plastkort.

Den gamla pastan va så jävla torr så jag kunde dra bort den med fingret typ. Kanske är "fett" kvar från fingrarna som pajjar?

Skrivet av Aser:

*rubrik redigerad*

Caps i rubriken.

Sorry, kopierade direkt från mitt orderformulär.

Skrivet av Macatonia:

Freezer 7 pro är en relativt bra kylare så om du har väldigt hög temperatur (80+ centigrades) så är det pga:

1. Damm
2. Fläkten är inte ikopplad eller körs på för lågt varvtal
3. Kylaren är felmonterad så den har dålig kontakt med CPUn.

1. Damm helt borttaget
2. Fläkten är inkopplad.
3. Kan aldrig tänka mig att den är felmonterad? Den e fastsatt med medföljande clips och den sitter "stabilt"

Flänsen täcker inte hela processorn. Ska det vara så? Alltså att "Kanterna" på processorn är fria.

Jag kollar, och försöker ställa in, fläktarna via AMD Overdrive. Väljer "manuellt" och ändrar till 100% hastighet, men tycker faktiskt inte nån fläkt övar i varvtal.

Ska kolla bios nu!

Har ni spanat in bios och hittar lite fläktinställningar. Tog disable på "CPU fan SMART control". Det skulle innebära att fläkten gick i maxhastighet hela tiden, vilket den redan verkade göra. Typ 2200RPM. Fortf. stekhet. Har jag 3,4ghz är tempen 84 grader! Å det är inte ens i load. Nu e den nerklockad till 1,6ghz (minsta jag kan ha) och tempen e på 55 grader i idle. Jag förstår verkligen inte problemet.

Ska till jobbet strax, sen får det bli att pilla när jag kommer hem.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk

det enda jag tror är att den kylaren har bara 95w support medans 965:an är 125watt rätta mig om jag har fel.
är nog bara det.

siffra ändring
Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pollisoong:

det enda jag tror är att den kylaren har bara 95w support medans 965:an är 125watt rätta mig om jag har fel.
är nog bara det.

Jepp, kylaren är underdimensionerad...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pollisoong:

det enda jag tror är att den kylaren har bara 95w support medans 965:an är 125watt rätta mig om jag har fel.
är nog bara det.

Jag kommer rätta dig
Tillverkaren säger 130w och det gör även Inet.
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/cpu/4/freezer-7-pro-rev.-2....
http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Jag har testat både AC7 och CM212 och CM212 är mycket mer effektiv. Det finns ingen som helst anledning att rekommendera den kylaren.

TS: Tror du har felmonterat den eller då har du en trasig temperatur givare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jag kommer rätta dig
Tillverkaren säger 130w och det gör även Inet.
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/cpu/4/freezer-7-pro-rev.-2....
http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Jag har testat både AC7 och CM212 och CM212 är mycket mer effektiv. Det finns ingen som helst anledning att rekommendera den kylaren.

TS: Tror du har felmonterat den eller då har du en trasig temperatur givare.

Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att jag har felmonterat den då jag har monterat åtskilliga kylare i mina dar. Visst, det va ett antal år sen, men det är i princip likadant idag.

Jag satte på clipsen, skriva åt dom, sen så satte jag på ena clipsen runt haken på moderkortet och sen tryckte jag till för att den andra clipsen skulle sitta. Kylaren sitter stabilt å glappar inte.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Hedersmedlem

vad är det för program du använder för temperaturavläsningar?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

vad är det för program du använder för temperaturavläsningar?

HWinfo och AMD overdrive visar samma

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av treeo:

Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att jag har felmonterat den då jag har monterat åtskilliga kylare i mina dar. Visst, det va ett antal år sen, men det är i princip likadant idag.

Jag satte på clipsen, skriva åt dom, sen så satte jag på ena clipsen runt haken på moderkortet och sen tryckte jag till för att den andra clipsen skulle sitta. Kylaren sitter stabilt å glappar inte.

Skrivet av treeo:

HWinfo och AMD overdrive visar samma

Du har säkert monterat den korrekt. Du har dock så höga temperaturer att nåt måste vara riktigt fel. Testa ladda ner Coretemp och se om den visar samma temperaturer. Kolla gärna upp tempen i Bios också. Kolla även din Vcore (den kan du se i hwmonitor)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du har säkert monterat den korrekt. Du har dock så höga temperaturer att nåt måste vara riktigt fel. Testa ladda ner Coretemp och se om den visar samma temperaturer. Kolla gärna upp tempen i Bios också. Kolla även din Vcore (den kan du se i hwmonitor)

Har sänkt min Vcore till 1.275 från orginal 1,325.. Så det e ju rätt mycket i min mening.

Med coretemp har jag 45grader, dock i en speed nerklockad till 800mhz(!!!!).

Blir sugen på en antec kühler 620 nu, med två GT-fläktar i 1450RPM...

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av treeo:

Har sänkt min Vcore till 1.275 från orginal 1,325.. Så det e ju rätt mycket i min mening.

Med coretemp har jag 45grader, dock i en speed nerklockad till 800mhz(!!!!).

Blir sugen på en antec kühler 620 nu, med två GT-fläktar i 1450RPM...

Verkar helt sjukt. Har du uppdaterat bios?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nej, det finns inga biosuppdateringar..

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Hade samma kylare till samma procerssor som TS, den gick upp i knappt 70C i load så jag bytte till 212+ efter ett tag. Nu håller den sig under 55C och då har jag även klockat lite. Kan även tillägga att jag körde en e6750 och 720BE med freezer 7 Pro innan jag skaffade 965BE, för dessa kylde den tillräckligt.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Har du Cool and Quiet igång? finns någonstans i biosen.
Testa Dra ner speedfan och kolla om du kan höjja fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxter:

Har du Cool and Quiet igång? finns någonstans i biosen.
Testa Dra ner speedfan och kolla om du kan höjja fläkten.

Hjälper bara i idle när cpu:n inte jobbar.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Kanske du skruvat ena sidan av kylaren mer än den andra.
Då är båda sidorna fast och stabila, men halva kylaren(bottenplattan) nuddar inte processorn.
Se till att skruvarna är lika djupa överallt. Då menar jag skruvarna man sätter fast amd clipsen till kylaren.

Testa att inte smeta ut kylpastan, bara lägg på kylaren och skruva fast.
Om tempsen inte förbättrats så kan du ta bort kylaren och se ifall kylpastan verkligen spridit ut sig.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av treeo:

Har sänkt min Vcore till 1.275 från orginal 1,325.. Så det e ju rätt mycket i min mening.

Med coretemp har jag 45grader, dock i en speed nerklockad till 800mhz(!!!!).

Blir sugen på en antec kühler 620 nu, med två GT-fläktar i 1450RPM...

Och med core temp på originalklock får du vilka temperaturer?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Och med core temp på originalklock får du vilka temperaturer?

Tror jag skrev det förut, men det e väl 60-70 i idle =S

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H