Permalänk
Medlem

Inte stabilt!

Har äntligen fått allt installerat och klart nu, nytt moderkort, ett till grafikkort och ny processorkylare. Lyckas dock inte få CPUn stabil med alla kärnor upplåsta, trots att de fungerade fint i 3.8GHz på M4A88TD-M brädan jag hade tidigare.

Vad har jag glömt? Har testat att höja VCore ända till 1.5V, har testat med LLC på olika nivåer (samt helt avstängt), minnena är underklockade för tillfället så det kan inte vara problemet... men likförbannat så dör den efter bara några sekunder i Intel Burn Test.

Hjälp? Börjar bli smått galen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Min bror hade samma problem med hans upplåsta AMD processor, hittade ingen lösning. Det är helt enkelt väldigt ostabilt att låsa upp alla kärnor när du köper den som tvåkärnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achrya:

Min bror hade samma problem med hans upplåsta AMD processor, hittade ingen lösning. Det är helt enkelt väldigt ostabilt att låsa upp alla kärnor när du köper den som tvåkärnig.

Som sagt så fungerade det dock strålande på ett moderkort för 500 kronor, man kan ju tycka att det borde fungera minst lika bra för ett som kostar nästan fyra gånger mer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Du kan ju ha hittat ett "svart hål" klockar du med FSB eller bara med multipliern?

Permalänk
Medlem

Klockar inte alls för tillfället, den dör redan vid standardfrekvensen (3.2GHz) trots allt mellan 1.4 och 1.5 Vcore.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Klockar inte alls för tillfället, den dör redan vid standardfrekvensen (3.2GHz) trots allt mellan 1.4 och 1.5 Vcore.

Du har låst upp den till 4 kärning, men dom två extra kärnorna är ostabila.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Du har låst upp den till 4 kärning, men dom två extra kärnorna är ostabila.

Stämmer bra. Mitt argument (samt anledningen till att jag inte bara accepterar att det är fel på kärnorna) är att det fungerade fint i två månader på ett annat moderkort, dessutom med sämre kylning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Stämmer bra. Mitt argument (samt anledningen till att jag inte bara accepterar att det är fel på kärnorna) är att det fungerade fint i två månader på ett annat moderkort, dessutom med sämre kylning.

Finns en anledning varför amd inte gjorde vissa processorer 4 kärniga ibland.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Stämmer bra. Mitt argument (samt anledningen till att jag inte bara accepterar att det är fel på kärnorna) är att det fungerade fint i två månader på ett annat moderkort, dessutom med sämre kylning.

Det kan ju vara så att kärnorna har blivit ostabila med tiden och du bara hade oturen att det passade in med ditt moderkortsbyte.. har du provat det gamla moderkortet igen ?