Permalänk
Medlem

i5 2500K klockar NER sig.

Gött att du tittade in! nej detta är ingen "oh noes jag glömde avaktivera speedstep" tråd

Till saken.. har klockat min i5 2500K till dryga 4500 MHZ och stängt av speedstep å allt gött som stryper processorn, MEN när jag börjar testa processorn i full load så klockar den NER sig :s alltså i load... precis som om den skulle throttla pga värme eller något men den blir dock bara 65 - 70 grader när jag testar med prime95. verkar som om min multiplier drar ner sig från 45 och pendlar mellan 37 - 40 oberoende av tempen.

saker jag testat:
uppgradera bios, ominstallera windows (va de nu skulle hjälpa), nya chipset drivisar, klocka ner processorn (samma fel vid lägre klock också)

intressant sak att tillägga är att när jag testar den med SUPER_PI klockar den inte ner sig.. bara när jag använder alla kärnor verkar det som.

kort info:
XFX 750W nätagg
4GB RAM 1600 A-Data
Asrock p67 extreme4 moderkort
i5 2500K

any ideas?! //David

Permalänk
Medlem

Den klockar ner sig när processorn överstiger sin TPD du kan stänga av denna funktion eller höja värdet något i UEFI ( kommer inte ihåg det i huvet men det ska gå har samma mobo). jag skulle dock inte gilla temp över 70C* men jag är lite försiktig också.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

ska kika på detta!, återkommer.

mjaah 70 grader när man pressat linpak en timme tycker jag inte låter farligt, blir ju bara 55 - 60 vid spelande

***EDIT** kikade i BIOS men det finns inga sånna inställningar där tyvärr =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rackarungen:

ska kika på detta!, återkommer.

mjaah 70 grader när man pressat linpak en timme tycker jag inte låter farligt, blir ju bara 55 - 60 vid spelande

sant själv får jag 63C* max efter inte burn test, 100 rundor på extream. Men jag håller mig på 4.4Ghz och 1.28Vcore kanske ska höja lite sen men just nu är det aldrig processorn som flaskar så har inget riktigt behov så väntar till hösten så kan datorn få värma rummet med lite folding igen:)

jo det ska nog finnas vänta lite så ska jag kolla upp det.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

du ska under turbo boost power limit höja värdena detta lär dock ledda till att temperaturen lär sticka i väg.

jag skulle testa att höja long duration power limit (w) till ja så långt som du vågar. testa med 100w och kolla om du får längre tid med högre hastighet och om temperaturen tillåter höj tills du är nöjd har inte testat detta själv dock.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=9e04-5hjk-I

Här har du en video där killen ändrar den specifika inställningen som bjinko talar om (Turbo boost power limit), jag satte båda mina på 200.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

såja! så enkelt igentligen, förstår inte hur mkt jag måste googlat efter detta man vill ju inte göra en tråd i onödan inte tack så mkt!