Permalänk
Medlem

Behöver en gaming CPU!!!

Vilken processor av dessa är bäst? Ska bara använda den till gaming, musik och kanske någon blu ray film.

AMD phenom II x6 1010T
i5 2500k
i7 2600k
i7 950

Lutar starkt åt AMD för den är billigast, då får jag också råd med ett extremt moderkort.

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Medlem

i7 2500k

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocken01:

Vilken processor av dessa är bäst? Ska bara använda den till gaming, musik och kanske någon blu ray film.

AMD phenom II x6 1010T
i5 2500k
i7 2600k
i7 950

Lutar starkt åt AMD för den är billigast, då får jag också råd med ett extremt moderkort.

Köp den som är billigast och satsa istället på ett så bra grafikkort som möjligt, skall man bara spela så är grafikkortet viktigast.

Permalänk
Medlem

Precis som Pontaz säger så är 2500K helt klart bäst!

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem

Du frågar vilken som är bäst...
Då är 2600k den bästa. Men den är absolut inte den mest prisvärda.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Scrolla längst ner på varje länk. Det visar sig att alla ger precis samma prestanda när man kör i 1900x1200 upplösning. Vilket betyder att köpa något annat än AMD är ganska dumt om man bara ska spela spel...

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Skrivet av Pontraz:

i7 2500K??

OnT: Skulle jag valt i5 2500K.

Permalänk
Medlem

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Phenom+II+X6+1100...
Den har också bäst valuta för pengarna )

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert ens att i7 är bättre (kolla tex Bc2 testet med dom två (2500k och 2600K) här på swec) så är den för gaming gå för i5 2500k

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceShip:

i7 2500K??

OnT: Skulle jag valt i5 2500K.

Du vet vad jag menade.. sitter och spelar world of tanks samtidigt så är lite disträ.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

i5 64-84
phenom II x6 64-84
....

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocken01:

i5 64-84
phenom II x6 64-84
....

I Battlefield badcompany 2 (FPS)

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Skrivet av Jocken01:

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Scrolla längst ner på varje länk. Det visar sig att alla ger precis samma prestanda när man kör i 1900x1200 upplösning. Vilket betyder att köpa något annat än AMD är ganska dumt om man bara ska spela spel...

Nja, det hela beror ju på vilket spel vi talar om och vilket grafikkort som används. De spelen du visar på där är ju FPS-spel, som främst är grafikkortberoende. I dessa beror ju prestandan främst på vilket grafikkort man har, då alla processoralternativen som nämnts är mer än tillräckligt kraftfulla för att leverera den data som grafikkorten kräver, vilket gör att prestandagrafen jämnas ut (grafikkortet är flaskhalsen i systemet i den situationen).
Tittar vi istället på Civilization 5 som är ett CPU-tungt spel, ser det annorlunda ut (här är processorn flaskhalsen):
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Om man bara spelar FPS-spel, så kan man köpa en Phenom II 955BE och satsa mer pengar på grafikkort om man vill ha maximal spelprestanda idag. Däremot om man även vill ligga på topp om något/några år, så kan man fundera på i5 2500K istället. Detta då den processorn har högre IPC, lägre effektförbrukning och klockar högre. Följdaktligen är det en kraftfullare processor och kommer att orka med även morgondagens grafikkortslösningar.

Summa summarum, så är en 955BE fullt tillräcklig som spelprocessor i de flesta fall, medan en i5 2500K/i7 2600 är de bäst presterande. Dock får man ställa sig frågan, vilka grafikkort kommer användas och hur länge har jag tänkt köra på processorn? Om man inte tänkt köra high-end grafikkort, så funkar en Phenom II 955BE lika bra i dagsläget.

Men då frågeställningen var "Vilken av dessa processorer är bäst?" så är svaret i7 2600K och i5 2500K. (sedan är en 955BE eller 1090T bra nog i de flesta fall)

Sedan det där med "Extremt" moderkort, det behövs inte i de flesta fall, om man inte tänkt monsterklocka, eller kanske tänkt köra tri-SLI/CF. I annat fall är det bättre att lägga så mycket krut på grafikkorten som möjligt, om nu spelande är vad som prioriteras.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, det hela beror ju på vilket spel vi talar om och vilket grafikkort som används. De spelen du visar på där är ju FPS-spel, som främst är grafikkortberoende. I dessa beror ju prestandan främst på vilket grafikkort man har, då alla processoralternativen som nämnts är mer än tillräckligt kraftfulla för att leverera den data som grafikkorten kräver, vilket gör att prestandagrafen jämnas ut.
Tittar vi istället på Civilization 5 som är ett CPU-tungt spel, ser det annorlunda ut:
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Om man bara spelar FPS-spel, så kan man köpa en Phenom II 955BE och satsa mer pengar på grafikkort om man vill ha maximal spelprestanda idag. Däremot om man även vill ligga på topp om något/några år, så kan man fundera på i5 2500K istället. Detta då den processorn har högre IPC, lägre effektförbrukning och klockar högre. Följdaktligen är det en kraftfullare processor och kommer att orka med även morgondagens grafikkortslösningar.

Summa summarum, så är en 955BE fullt tillräcklig som spelprocessor i de flesta fall, medan en i5 2500K/i7 2600 är de bäst presterande. Dock får man ställa sig frågan, vilka grafikkort kommer användas och hur länge har jag tänkt köra på processorn? Om man inte tänkt köra high-end grafikkort, så funkar en Phenom II 955BE lika bra i dagsläget.

Men då frågeställningen var "Vilken av dessa processorer är bäst?" så är svaret i7 2600K och i5 2500K. (sedan är en 955BE eller 1090T bra nog i de flesta fall)

Sedan det där med "Extremt" moderkort, det behövs inte i de flesta fall, om man inte tänkt monsterklocka, eller kanske tänkt köra tri-SLI/CF. I så fall är det bättre att lägga så mycket krut på grafikkorten som möjligt, om nu spelande är vad som prioriteras.

Hoppas jag inte gör bort mig och minns helt fel, men du har väll en 1050T?
Har du märkt någon klar fördel med sexkärnig om man t.ex spelar ett krävande spel (som tar upp 4 kärnor) och samtidigt har på musik och hela köret med MSN, Skype etc?

Har läst många inlägg här nu om sexkärnigt, läst nästan lika många 'avrådningar' och en bunt med tester. Men jag förstår inte varför man blir avrådd från att köpa en sexkärnig? Den ger ju spelprestanda som en quad, åtminstone överklockad, och då har man ändå kvar 2 kärnor till annat kul. Kanske en fördel vid Fraps och liknande?

Dessutom borde den ge bättre prestanda vid program med stöd för alla kärnor, och när spelen så smått börjar få stöd för sex kärnor blir den ju bättre än de fyrkärniga för samma pris vid inköpstillfället? Kan ju vara bra för dem som inte uppgraderar ofta, som jag. Tag en titt i min signatur, nästan så man skulle ta bort signaturen eftersom den är så genant!

Dessutom skulle jag tro att den presterar bättre/är snabbare än de processorerna den jämförs med i Swecs test
()http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridg...) om man aktiverar alla sex kärnorna i 7-zip.

Ser inte riktigt nackdelarna?! Den ger ju nästan identisk reell spelprestanda som 2500k vid samma frekvens (länk), och ändå rekommenderas den dyrare intelprocessorn?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Hoppas jag inte gör bort mig och minns helt fel, men du har väll en 1050T?
Har du märkt någon klar fördel med sexkärnig om man t.ex spelar ett krävande spel (som tar upp 4 kärnor) och samtidigt har på musik och hela köret med MSN, Skype etc?

Har läst många inlägg här nu om sexkärnigt, läst nästan lika många 'avrådningar' och en bunt med tester. Men jag förstår inte varför man blir avrådd från att köpa en sexkärnig? Den ger ju spelprestanda som en quad, åtminstone överklockad, och då har man ändå kvar 2 kärnor till annat kul. Kanske en fördel vid Fraps och liknande?

Dessutom borde den ge bättre prestanda vid program med stöd för alla kärnor, och när spelen så smått börjar få stöd för sex kärnor blir den ju bättre än de fyrkärniga för samma pris vid inköpstillfället? Kan ju vara bra för dem som inte uppgraderar ofta, som jag. Tag en titt i min signatur, nästan så man skulle ta bort signaturen eftersom den är så genant!

Dessutom skulle jag tro att den presterar bättre/är snabbare än de processorerna den jämförs med i Swecs test
()http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridg...) om man aktiverar alla sex kärnorna i 7-zip.

Ser inte riktigt nackdelarna?! Den ger ju nästan identisk reell spelprestanda som 2500k vid samma frekvens (länk), och ändå rekommenderas den dyrare intelprocessorn?

Helt rätt. En annan sak som gör att jag blir kåtare på AMD är att deras nya AM3+ moderkort kommer stöda de nya bulldozer processorerna (Vilket är extremt säkert för framtiden). Jag tror jag tänkte köpa en amd processor efter allt.

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Medlem

Kolla längst ner till höger
http://www.overclockersclub.com/reviews/phenom2_x6_1100t/8.ht...
Och här är AMD processorn snabbare än Intel processorn som kostar sisådär 8000kr
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Om jag går på AMD har jag också möjligheten till en sån här
http://www.dustinhome.se/pd_5010597654.aspx
som hade kostat runt 4000kr med en intel processor.

Ganska dumt att köpa en intel imo <<

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

Hoppas jag inte gör bort mig och minns helt fel, men du har väll en 1050T?
Har du märkt någon klar fördel med sexkärnig om man t.ex spelar ett krävande spel (som tar upp 4 kärnor) och samtidigt har på musik och hela köret med MSN, Skype etc?

Har läst många inlägg här nu om sexkärnigt, läst nästan lika många 'avrådningar' och en bunt med tester. Men jag förstår inte varför man blir avrådd från att köpa en sexkärnig? Den ger ju spelprestanda som en quad, åtminstone överklockad, och då har man ändå kvar 2 kärnor till annat kul. Kanske en fördel vid Fraps och liknande?

Dessutom borde den ge bättre prestanda vid program med stöd för alla kärnor, och när spelen så smått börjar få stöd för sex kärnor blir den ju bättre än de fyrkärniga för samma pris vid inköpstillfället? Kan ju vara bra för dem som inte uppgraderar ofta, som jag. Tag en titt i min signatur, nästan så man skulle ta bort signaturen eftersom den är så genant!

Dessutom skulle jag tro att den presterar bättre/är snabbare än de processorerna den jämförs med i Swecs test
()http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridg...) om man aktiverar alla sex kärnorna i 7-zip.

Ser inte riktigt nackdelarna?! Den ger ju nästan identisk reell spelprestanda som 2500k vid samma frekvens (länk), och ändå rekommenderas den dyrare intelprocessorn?

Nej, jag har faktiskt inte märkt någon större skillnad med min 1055T@3,4GHz jämfört med min andra burk där jag kör en i5 760 (oklockad för tillfället). Jag kör ju inte med någon speciellt högpresterande grafikkortslösning (kör med GTX460), så i båda fallen så är processorn mer än tillräcklig för att driva ett spel samtidigt som jag kör annat i bakgrunden (och nu är det ju inte speciellt vanligt att jag kör andra aktiviteter aktivt i bakgrunden, utan för det mesta idlar övriga applikationer när jag spelar).

Men rent allmänt i rekommendationssammanhang, så är det ju budgetberoende och tillämpningsberoende. Har man budgeten att köpa i5 2500K och man främst skall spela, så är den ett bra val, eftersom den har högre IPC än Phenom II. Eftersom den klarar fler operationer per klockcykel, så ger den bättre prestanda i spel som belastar få kärnor (om få kärnor belastas är hög klockfrekvens på dessa och hög IPC att föredra). Då rätt många spel i dagsläget är dåligt trådade, så ger en i5:a bra prestanda i dessa spel. Men om spelet främst är grafikkrävande, så märks ingen större skillnad mot en Phenom II x4/x6, pga att grafikkorten begränsar prestandan.
I de få spel som faktiskt kan utnyttja fler än fyra kärnor, så får man ändå inte någon större skillnad mellan fyra och sex kärnor, helt enkelt för att redan fyra kärnor ger mer än nog prestanda.
Simulatorer och RTS spel är för det mesta mer CPU än grafikkrävande, men de är dessutom ofta rätt dåligt trådade. Troligtvis för att det blir svårt att schemalägga trådexekveringen om man delar upp lasten när många enheters rörelser skall beräknas och deras aktioner får reaktioner i ett sekventiellt schema. Åtminstone verkar inte programhusen vara speciellt intresserade av att ta kostnaden för det. FSX, WoW, SC2, Civ5 listan kan göras lång, dessa spel utnyttjar sällan fler än tre kärnor och då är det IPC och klockfrekvens som vinner över antal kärnor.

Men om vi nu tittar framåt, så kan man ju fundera på hur det ser ut om 3-5år. Då kommer nog spelen i högre grad ha vettigt stöd för sex kärnor, men å andra sidan kommer fortfarande IPC spela in, så då kommer de sexkärniga AMD-processorerna närmre prestandamässigt, men jag tror inte de kommer att gå om.

Men om vi tittar på prisvärdhet, så ger en 955BE eller en 1055T (som överklockas) mycket prestanda för pengarna (särskilt nu då priserna kommit ned). Då är det fortfarande budget i mångt och mycket som avgör, tillsammans med användningsområde och förväntat uppgraderingsintervall.
Om man inte uppgraderar särskilt ofta, så kan man ju passa på att uppgradera lite högre och ta 1090T eller i5 2500K. Om man har tight budget, så kan man titta på 955BE och om man har tight budget, kan överklocka och har lite längre uppgraderingsintervall, så kan man titta på 1055T.
Har man en rejäl budget och/eller uppgraderar riktigt sällan kan man titta på i7 2600K.

Personligen brukar jag titta på en hyfsad processor i 1500kr-klassen (+-200kr) och överklocka den vid behov. Den brukar räcka bra i runt 3år, då det är dags att uppgradera. För det mesta är det då ändå dags att uppgradera hela plattformen, så jag brukar inte lägga så stor vikt vid att försöka utvärdera vilken socket som kommer att överleva längst (de brukar vara EOL eller nästan EOL ändå, så det är lika bra att byta).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Definitivt inte amd!!!! intel ska det vara. Ifall du har pengar till i7 2600k så skulle jag tagit den för att det är den bästa processorn som inte kostar 10000kr!! Men i5 2500k är såklart marknadens mest prisvärda processor och den slår allt i den prisklassen Åter igen att köpa en amd processor i dags läget är det mest ohållbara och dummaste jag kan tänka mig... det finns bara ett företag som tjänar något hysteriskt på detta och det e intel kolla bara på prisjakt vilken processor ligger överst den som folk köper mest och det e i7 och därefter kommer i5. Att satsa på ett overkill moderkort kommer inte ge någon större prestandaökning i spel. När du väljer moderkort skulle jag tagit asus sabertooth p67 eller ASRock extreme4 p67.

Till dig som förkastade intels processorer jocken01 det e ju verkligen rättvist att ta en gammal processor som du jämför med en ny jämför med en i5 2500k så kommer du se att dom kostar ca lika mycket och i5 presterar bättre och kan överklockas så as mycket mer!!!
Sluta spy skit det uppskattas inte!

Permalänk
Skrivet av Jocken01:

Kolla längst ner till höger
http://www.overclockersclub.com/reviews/phenom2_x6_1100t/8.ht...
Och här är AMD processorn snabbare än Intel processorn som kostar sisådär 8000kr
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Om jag går på AMD har jag också möjligheten till en sån här
http://www.dustinhome.se/pd_5010597654.aspx
som hade kostat runt 4000kr med en intel processor.

Ganska dumt att köpa en intel imo <<

Lite intressant att du startar en tråd, där du ber om hjälp att välja processor, men redan har bestämt dig för att en AMD x6:a är bäst och ser alla tester med dessa glasögon på.

Om en processor presterar bättre än en annan i 9 fall av 10, så brukar jag vara benägen att säga att den presterar bäst, inte peka på det sista fallet och säga "titta, den här processorn presterade bättre i ett av de tio fallen, alltså måste den vara bättre"

En 1090T kan vara prisvärdare och AMD-moderkorten har ofta lite högre utrustningsnivå än Intel-moderkorten i samma prisklass, men det är allt.

Om man nu tittar på de två tester du länkar till och specifikt de upplösningar som du drar stora växlar på, så om man tittar i OverClockers test, så tittar du på ett test där de har maxöverklockat processorerna (och just det exemplar de har av 1075T har högst maxklock i testet) och det skiljer då 1FPS jämfört med 980X (till 980X's fördel), men deras i5 750 ligger 4FPS över 1075T och toppar charten. Om man nu tittar på den överklockade prestandan i lägsta möjliga upplösning, så ser man att redan där så är det en hög processorer som bottnat pga att grafikkortet agerar flaskhals. Sedan är det samma scenario i övriga upplösningar också och det är snarare mätonoggrannhet än något annat som skiljer processorerna i toppen åt.

I HardwareCanucks test, så ser resultatet märkligt ut över lag faktiskt, eftersom de får att en tvåkärnig i5 661 presterar bäst i testet, mycket bättre än i7 980X. Det är två processorer på samma arkitektur och med samma klockfrekvens, det som skiljer är att 980X har fyra fler kärnor. Hur kan det då komma sig att i5 661 presterar markant bättre i det testet? Även i3 540 (två kärnor i 3,06GHz) och gamla Q9550 (fyra kärnor i 2,83GHz) presterar här bättre än ett gäng processorer med högre klockfrekvenser och/eller fler kärnor (och i Q9550 fallet dessutom på senare arkitektur). De får dessutom i princip ingen skillnad mellan i5 750 (2,66GHz) och i7 870 (2,93GHz), trots att det i princip är samma processor, fast i7 870 har fördelarna högre originalfrekvens, hyperthreading och aggressivare turbo-funktion.

Jag skulle med andra ord inte fästa så stor vikt vid just det testet, då de sannolikt fått uppmärkningen av staplarna fel. Det minsta man bör göra är att kolla runt på liknande tester för att se om de fått liknande resultat.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vad sägs om det där bygget?

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocken01:

Kolla längst ner till höger
http://www.overclockersclub.com/reviews/phenom2_x6_1100t/8.ht...
Och här är AMD processorn snabbare än Intel processorn som kostar sisådär 8000kr
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Om jag går på AMD har jag också möjligheten till en sån här
http://www.dustinhome.se/pd_5010597654.aspx
som hade kostat runt 4000kr med en intel processor.

Ganska dumt att köpa en intel imo <<

I den länken vann amd ett test av två. Du får titta efter lite till du.

http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6

Nu måste du tänka att att systemen som kördes är inte exakt samma. Så¨du kanske kommer få bättre elelr sämre resultat.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Jocken01:

Som spelburk sett, så är det lite för mycket tonvikt på processor och för lite på grafikkort. Ta i5 2500K och lägg mer pengar på grafikkortet. En SSD är inte heller helt nödvändig. Lägg hellre de pengarna på grafikkort. du kan ju ändå köpa till en SSD vid ett senare tillfälle (SSD-priserna är ju på väg ned också).

Ta en SATA DVD-brännare istället för en IDE (SATA är en nyare standard och snart finns inte ens IDE på moderkorten längre).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Som spelburk sett, så är det lite för mycket tonvikt på processor och för lite på grafikkort. Ta i5 2500K och lägg mer pengar på grafikkortet. En SSD är inte heller helt nödvändig. Lägg hellre de pengarna på grafikkort. du kan ju ändå köpa till en SSD vid ett senare tillfälle (SSD-priserna är ju på väg ned också).

Ta en SATA DVD-brännare istället för en IDE (SATA är en nyare standard och snart finns inte ens IDE på moderkorten längre).

för att få bätte grafikprestanda så måste jag köpa 6970 i crossfire och då får jag runt 20% mer prestanda, för 3000kr mer... Det är inte värt det imo

Om du kan hitta grafikkort som presterar mycket bättre än 6870 i CF för 5000-6000kr så be my guest ^^ (måste vara en rejäl skillnad)

Sorry för DVD'en xD märkte inte att det var IDE, haha

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocken01:

för att få bätte grafikprestanda så måste jag köpa 6970 i crossfire och då får jag runt 20% mer prestanda, för 3000kr mer... Det är inte värt det imo

Om du kan hitta grafikkort som presterar mycket bättre än 6870 i CF för 5000-6000kr så be my guest ^^ (måste vara en rejäl skillnad)

Sorry för DVD'en xD märkte inte att det var IDE, haha

Ehm crossfire skalningen är på 95% eller något med 6000 serien?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Ehm crossfire skalningen är på 95% eller något med 6000 serien?

och 6970 är runt 20% bättre än 6870. Inte tillräckligt för priset :S

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocken01:

och 6970 är runt 20% bättre än 6870. Inte tillräckligt för priset :S

Det är bara att överklocka dina 6870:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

hmm. vad sägs som http://www.dustinhome.se/pd_5010588278.aspx? i crossfire?

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Skrivet av Jocken01:

för att få bätte grafikprestanda så måste jag köpa 6970 i crossfire och då får jag runt 20% mer prestanda, för 3000kr mer... Det är inte värt det imo

Om du kan hitta grafikkort som presterar mycket bättre än 6870 i CF för 5000-6000kr så be my guest ^^ (måste vara en rejäl skillnad)

Sorry för DVD'en xD märkte inte att det var IDE, haha

Missade faktiskt att det var dubbla HD6870. Men snäppet bättre skulle väl vara HD6950 2GB.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

i5 2500k, en JÄVLIGT bra processor för det priset och mer än nog till alla dagens spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Missade faktiskt att det var dubbla HD6870. Men snäppet bättre skulle väl vara HD6950 2GB.

tänkte faktiskt på asus 6950 directcu II 1gb, den kostar bara drygt 700kr mer (st)

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB