Permalänk
Medlem

Hjälp, fläkten i 100% load hela tiden

Tjena, fick hem min dator från komplett igår och jag har märkt att fläkten till CPU kylaren körs i 100% load hela tiden och ligger runt 6000RPM. Det enda som hjälper är att jag startar Speedfan och kör ner fläkten till ca. 60% så hörs inte datorn någonting. Men annars körs den i full load 100% och låter som ett flygplan.

Moderkort: MSI 870A-G54
Processor: Amd Phenom 1100T

Hur ska jag ställa in det på BIOS så att fläkten körs i 60% hela tiden. Och hur mycket ska den vara i RPM som är normalt? Samt finns det något sätt som gör att i idle körs den 60% säger vi och sen när den behöver i spel så kör den 100% full load?

Hjälp!

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Tjena, fick hem min dator från komplett igår och jag har märkt att fläkten till CPU kylaren körs i 100% load hela tiden och ligger runt 6000RPM. Det enda som hjälper är att jag startar Speedfan och kör ner fläkten till ca. 60% så hörs inte datorn någonting. Men annars körs den i full load 100% och låter som ett flygplan.

Moderkort: MSI 870A-G54
Processor: Amd Phenom 1100T

Hur ska jag ställa in det på BIOS så att fläkten körs i 60% hela tiden. Och hur mycket ska den vara i RPM som är normalt? Samt finns det något sätt som gör att i idle körs den 60% säger vi och sen när den behöver i spel så kör den 100% full load?

Hjälp!

Hallå där , du har väl inte vart inne på bios och kollat om smart fan är avaktiverat ? ifall det är avaktiverat så är det bara att aktivera det så reglerar bios hastigheten.

Sen är ju även stock kylare ganska högljudda

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud