Permalänk
Medlem

Bygga Egen Surfplatta

Kommer att bygga en egen Tabel PC Kommer att ha detta som log

Den kommer att bestå av en 775:a DC 2.14 Ghz Processor på ett mini ITX http://mini-itx.se/inteldg41anforcore2duofsb1333socket775-p-640.html?cPath=73_128med en 15" TFT-färgskärm med touchscreen http://mini-itx.se/15tftfargskarmmedtouchscreen-p-660.html?cPath=78_154

Kommer uppdatera när jag har en budget eller om jag blivit sponsrad hoppas

Permalänk

Verkar intressant ^^

Visa signatur

Fractal design define r3 artic white, 2x 6950 CF Corsair AX850w Intel i5 2500k MSI GD-55 REV B3

Permalänk
Medlem

När du säger surfplatta, är det en sånhär platta du menar då?

Lär ju inte bli allt för slimmad med itx o så

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Skrivet av ultima:

När du säger surfplatta, är det en sånhär platta du menar då?
http://www.steriks.se/ImageVault/Images/conversionFormatType_...

Lär ju inte bli allt för slimmad med itx o så

Hahaha...

Ursäkta om jag låter lite kritisk, men... surfPLATTA? Lär väl bli lite för tjock för att kallas platta?

Permalänk
Medlem

surf bord

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekin88:

Kommer att bygga en egen Tabel PC Kommer att ha detta som log

Den kommer att bestå av en 775:a DC 2.14 Ghz Processor på ett mini ITX http://mini-itx.se/inteldg41anforcore2duofsb1333socket775-p-640.html?cPath=73_128med en 15" TFT-färgskärm med touchscreen http://mini-itx.se/15tftfargskarmmedtouchscreen-p-660.html?cPath=78_154

Kommer uppdatera när jag har en budget eller om jag blivit sponsrad hoppas

en socket 775 är kanske något strömslukande? varför inte atom eller fusion? hur tänkte du höra med batterier och strömkällor? bara några tankar som slog upp i mitt huve, annars kommer jag följa tråden

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Känns som att den kommer bli aldels för fet och oportabel för att vara en "riktigt" surfplatta, utan bli mer ett halvportabelt surfbord

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Känns som att den kommer bli aldels för fet och oportabel för att vara en "riktigt" surfplatta, utan bli mer ett halvportabelt surfbord

Men tänk nu, vad nice det skulle vara med en 15" touchbord i famnen som du kan spela angry birds på

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Jippi :)

nu är moderkortet På väg till mig kommer om 1 vecka

ZOTAC G41-ITX S775 G41 MITX (G41ITX-A-E) det blev detta i stället

Permalänk
Medlem

jag ser framemot resultatet...

Visa signatur

//Mikael - (citera för svar)

Permalänk
Medlem

Jaja, man ska inte ropa hej ännu, även om jag förhåller mig aningen skeptiskt till att den kommer bli speciellt portabel. Om inte annat så blir det säkert kul och se hur du kommer att göra

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

sorry för min stav fel men är dyslektiker

Permalänk
Medlem

Ska du göra en surfklump?

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem

Borgcube, monolit eller surfblock?

Säga vad man vill om apples produkter, jag gillar dem inte, men ipad2 är smäcker...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Bara den äger iPad 2 och de andra men om jag ska vara ärlig så blir det en tablet pc alltså sUrfblock ska bara lösa det här med batteri frågan men om jag känner mig själv rätt så löser det sig det tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

Varför inte fixa ett moderkort från en bärbar dator och koppla in en skärm i den? Du kan ju köpa en relativt bra bärbar mindre dator på tradera för 1500 och plocka ner den. Har själv kastat in ett asus eee pc 1008ha moderkort i en tjockare 22 tums samsung lcd skärm och det fungerade riktigt bra. Då hade jag ju inte touch dessvärre men en smidig stationär dator som också gick på batteri. Lite knep och knåp men det gick och blev rätt bra ( kanske inte jättesnyggt på baksidan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekin88:

Kommer att bygga en egen Tabel PC Kommer att ha detta som log

Det engelska ordet för "bord" stavas "table".

Skämt åsido, jag ser fram emot att se ditt bygge!
Den här kommer att få mycket bättre prestanda än en iPad (2) eftersom den har en riktig PC i botten, och det är bra att ha portar och riktig kylning. Apples paddor har typ. bara deras egna port och är inte ihopskruvade -- de är limmade -- för att kunna göras extra tunna.
Nästa version av Windows kommer att vara gjord för pekskärmar. Det är helt rätt i tiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för ett sent svar men varför inte bygga sitt egen moderkort? Jag vet vad ni tänker, "sicket jobb!", men med en 'pick and place' och kraftelektronikkunskaper är inte det någon omöjlighet alls.

Jag sitter och klurar på en sådan surfplatta, tänkte bygga den på denna battericell för att utgå från ett helt grymt batteri. Sen lägger man på det specialbyggda moderkortet, där givetvis allt och lite till är integrerat. Tänkte sedan använda mig av ipad 2 skärmen då den är mycket bra och passar bra med batteriets storlek. Allt som allt lär inte plattan bli tjockare än en tia.
Kommer inte ihåg mycket från kraftelektroniklektionerna och jag har ingen 'pick and place' än, men det får ta den tid det tar. Jag återkommer.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Skrivet av Dekin88:

Bara den äger iPad 2 och de andra men om jag ska vara ärlig så blir det en tablet pc alltså sUrfblock ska bara lösa det här med batteri frågan men om jag känner mig själv rätt så löser det sig det tar bara lite längre tid

finns gott om plats till ett bil batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebopp:

Ska du göra en surfklump?

Haha, skön grabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Ursäkta för ett sent svar men varför inte bygga sitt egen moderkort? Jag vet vad ni tänker, "sicket jobb!", men med en 'pick and place' och kraftelektronikkunskaper är inte det någon omöjlighet alls.

Jag sitter och klurar på en sådan surfplatta, tänkte bygga den på denna battericell för att utgå från ett helt grymt batteri. Sen lägger man på det specialbyggda moderkortet, där givetvis allt och lite till är integrerat. Tänkte sedan använda mig av ipad 2 skärmen då den är mycket bra och passar bra med batteriets storlek. Allt som allt lär inte plattan bli tjockare än en tia.
Kommer inte ihåg mycket från kraftelektroniklektionerna och jag har ingen 'pick and place' än, men det får ta den tid det tar. Jag återkommer.

du uppade en fyra månader gammal tråd för att drömma lite?

vore det inte bättre att köpa en iPad 2 och byta batteriet? eller varför inte en Asus Transformer Prime (som kommit sen TS startade tråden) som springer i cirklar runt Padd-tvåan?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

du uppade en fyra månader gammal tråd för att drömma lite?

vore det inte bättre att köpa en iPad 2 och byta batteriet? eller varför inte en Asus Transformer Prime (som kommit sen TS startade tråden) som springer i cirklar runt Padd-tvåan?

Jag drömmer, men bara om realistiska saker
De vore inte bättre men antagligen billigare, lättare och tråkigare. Asus Transformer Prime är så ny så den har jag ingen koll på. Vill inte yttra mig i frågan.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

Kan man installera Android på en vanlig dator eller krävs det någon speciell hårdvara? Tacken var egentligen om man kunde använda standard grejer i en surfplatta. Finns ju t ex speciella processorer för ändamålet men går det lika bra att stoppa i en i7a?

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Kan man installera Android på en vanlig dator eller krävs det någon speciell hårdvara? Tacken var egentligen om man kunde använda standard grejer i en surfplatta. Finns ju t ex speciella processorer för ändamålet men går det lika bra att stoppa i en i7a?

Går utmärkt... ICS ska tom vara optimerat för x86... Om jag inte har helt fel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Dekin88:

Kommer att bygga en egen Tabel PC Kommer att ha detta som log

Den kommer att bestå av en 775:a DC 2.14 Ghz Processor på ett mini ITX http://mini-itx.se/inteldg41anforcore2duofsb1333socket775-p-640.html?cPath=73_128med en 15" TFT-färgskärm med touchscreen http://mini-itx.se/15tftfargskarmmedtouchscreen-p-660.html?cPath=78_154

Kommer uppdatera när jag har en budget eller om jag blivit sponsrad hoppas

Ska bli intressant att se denna nutida high tech variant av Moses stentavlor när den är klar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Ursäkta för ett sent svar men varför inte bygga sitt egen moderkort? Jag vet vad ni tänker, "sicket jobb!", men med en 'pick and place' och kraftelektronikkunskaper är inte det någon omöjlighet alls.

Jag sitter och klurar på en sådan surfplatta, tänkte bygga den på denna battericell för att utgå från ett helt grymt batteri. Sen lägger man på det specialbyggda moderkortet, där givetvis allt och lite till är integrerat. Tänkte sedan använda mig av ipad 2 skärmen då den är mycket bra och passar bra med batteriets storlek. Allt som allt lär inte plattan bli tjockare än en tia.
Kommer inte ihåg mycket från kraftelektroniklektionerna och jag har ingen 'pick and place' än, men det får ta den tid det tar. Jag återkommer.

pick and placemaskin alltså?
var jobbar du om du har tillgång till en sådan?
och även om du har tillgång till en Pickandplace så är det ingen ekonomisk vinst att göra det, delarna du behöver till kommer bara de bli dyrare än ett färdigbyggt, och då har vi inte räknat med tiden det tar att göra det, tiden att rita upp PCB, få det tryckt,

enklast är det utan tvekan att köpa en Raspberry PI, när de nu kommer, billigt litet och förhållandevis snabbt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

När du säger surfplatta, är det en sånhär platta du menar då?
http://www.steriks.se/ImageVault/Images/conversionFormatType_...

Lär ju inte bli allt för slimmad med itx o så

Jag tror den korrekta termen heter "surfblock"

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte råd med något surfbord

Tror ni att Ingvar Kamprad släpper en surfplatta?:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

pick and placemaskin alltså?
var jobbar du om du har tillgång till en sådan?
och även om du har tillgång till en Pickandplace så är det ingen ekonomisk vinst att göra det, delarna du behöver till kommer bara de bli dyrare än ett färdigbyggt, och då har vi inte räknat med tiden det tar att göra det, tiden att rita upp PCB, få det tryckt,

enklast är det utan tvekan att köpa en Raspberry PI, när de nu kommer, billigt litet och förhållandevis snabbt.

Cnc-tekniker ...Nej, skämt åsido, men det är ett stort intresse. En pick and place med stor precision är inte allt för svår att bygga det är inte heller speciellt dyrt, visst du får nog lägga minst 10 000kr men sedan lär mattas priset av i olika takt beroende på hur stor Cnc-maskinen ska vara och vilka krav på precision man har.

Givetvis kommer delarna bli dyrare än färdigbyggda grejer, räknar inte med annat. Att rita upp mönsterkortet är det stora problemet, jag håller med, men att få det tryckt är småpotatis.

Edit: En polare sa till mig att IBM skulle släppa grafén-processorer 2018 och att dessa skulle vara desto mer självkylande desto hårdare man körde dom. Kan någon verifiera detta? Låter för bra för att vara sant... Men om det är så så är det borde man ju nästan vänta 6 år. Rita kortet kan jag iofs göra ändå.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Cnc-tekniker ...Nej, skämt åsido, men det är ett stort intresse. En pick and place med stor precision är inte allt för svår att bygga det är inte heller speciellt dyrt, visst du får nog lägga minst 10 000kr men sedan lär mattas priset av i olika takt beroende på hur stor Cnc-maskinen ska vara och vilka krav på precision man har.

Givetvis kommer delarna bli dyrare än färdigbyggda grejer, räknar inte med annat. Att rita upp mönsterkortet är det stora problemet, jag håller med, men att få det tryckt är småpotatis.

Edit: En polare sa till mig att IBM skulle släppa grafén-processorer 2018 och att dessa skulle vara desto mer självkylande desto hårdare man körde dom. Kan någon verifiera detta? Låter för bra för att vara sant... Men om det är så så är det borde man ju nästan vänta 6 år. Rita kortet kan jag iofs göra ändå.

Du inser att du med största sannolikhet har större noggrannhet när du gör handpåläggning än med egenpulad pickandplace, BGA kretsar är det jobbigaste då du inte ser kontaktytorna, du får då cadda upp exakta mått på pcbn och gå efter ytterkanterna när du sätter BGAn senare. Utöver det är det inga svårigheter, motstånd med storlek 04-02 går att handlöda, värre blir det dock med tsop16 eller micromax kretsar. men med fin lödspets och lite tålamod i början bör du kunna fixa det med.

Hur har du tänkt göra med ugnen? Man vill ligga så nära rätt temperatur som möjligt och det kan många gånger vara marginal på någon/några sekunder mellan dåliga lödningar och trasiga komponenter, tänkt köra blyfritt tenn? blyat har lägre temperaturer, så då har du större marginal.
Bygga en cnc maskin för dispensering av lödtenn med? Eller har du tänkt använda en screentryckare?

Är du intresserad av det är det grymt, gå en utbildning till elektroingenjör, eller sök jobb på ett elektronikföretag som maskinoperatör på en smt avdelning kan ju vara en start.

Har du frågor är det bara att skjuta av. Jobbar med elektroniktillverkning.

angående grafenprocessorer skulle jag nog inte lägga alltför stor vikt vid det, och nej, du kan knappast rita kortet nu och vänta på processorn, du har ju ingen anning om hur processorn fungerar, storlek, vad som är inbyggt, vad du behöver utanför, spänning den ska ha osv osv.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com