Femfingermus med fingertoppskänsla

Permalänk
Melding Plague

Femfingermus med fingertoppskänsla

Den traditionella musen har regerat i mer än 40 år, men allt fler potentiella ersättare dyker upp vid horisonten. Senast ut är en ny typ av mus där alla fem fingrar kan användas oberoende av varandra.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hahaha, lökig mus haha ^^

ingen mer musarm. nu får man bara mushand

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Inaktiv

Som han själv påpekar kan det vara otroligt givande för grafiker- och cad-användare. Lär nog bli stort.

Permalänk
Medlem

new bland of welfare equipment?

Visa signatur

ASUS Maximus Gene V -//- Intel Core i5 3570K 4,2GHz -//- 24GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
ASUS Geforce GTX 970 STRIX -//- 256+128GB ADATA SSD / 3+2TB WD Black -//- Silverstone Temjin TJ08

Permalänk
Medlem

fett!

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Tackar inte nej till den där.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnex:

new bland of welfare equipment?

Tycker inte om att vara tråkig och realistisk när andra trodde de lyckades vara roliga, men går ett styrdon för exempelvis en kirurgisk robot verkligen in under "welfare equipment"? I think not..

Permalänk
Medlem

Själva grejen verkar ju rätt cool, men det verkar ju så himla komplicerat, men det kanske det inte är...

Skulle dock gärna testa en sån där!

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Lite svår att lyfta när musmattan tar slut.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd

När man snurrar runt och grejjar men musen måste man tillslut ta ett omtag dvs man lyfter musen från bordet och ställer ner den igen. Hur kommer det gå med dessa 5 små grejjer under fingarna? För tillslut så måste man väll så kallat "måla in sig i ett hörn" med den. Man skulle ju kunna spänna fast varje grejj under fingarna med nåt spänne av något slag.

Tycker inte den va så smart grejj endå. Varför kan man inte bara slänga in mer rullhjul på musen? Alt använda fötterna till och styra grejjer också? varför inte bara göra en mus med 5st rullhjul en tummen och en för varje finger på ett ergonomiskt sett, skulle ju ha varit mkt bättre lösning tycker jag. Denna ide tror jag inte kommer bli någon höjdare direkt

Permalänk
Medlem

Jag e ändå i 3D branshen, men jag ser ingen användning för just den här prylen... kanske om de vidareutvecklar den, men just nu så verkar den vara onödig

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

När man snurrar runt och grejjar men musen måste man tillslut ta ett omtag dvs man lyfter musen från bordet och ställer ner den igen. Hur kommer det gå med dessa 5 små grejjer under fingarna? För tillslut så måste man väll så kallat "måla in sig i ett hörn" med den. Man skulle ju kunna spänna fast varje grejj under fingarna med nåt spänne av något slag.

Jag tror poängen är att du inte ska behöva flytta runt musen så mycket eftersom den mer hanterar trycket på fingrarna. Tänk dig att du programmerar den så när du trycker ner fingrarna åt ett håll precis som om du försöker vrida ett object i handen så vrids objectet på skärmen. Inget behov alls av att flytta musen, mer än om du samtidigt ska flytta objectet kanske, men det finns andra sätta att lösa sådana problem, se bara på hur mousetrapper och liknande sköter det...
Så enda hörnet i detta fallet är att tänka på den som en traditionell mus skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Professionella grafiker som lär sig hantera den där kan säker bli mycket mer produktiva, frågan är såklart hur ergonomiskt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Professionella grafiker som lär sig hantera den där kan säker bli mycket mer produktiva, frågan är såklart hur ergonomiskt det är.

Vi får se, klart intressant men, vi får se

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Titeln... Aja, kanske jag som är lite svältfödd.

Permalänk
Medlem

Fränt men ser inte någon fördel av denna typ av mus för användning i spel och program som inte är direkt anpassade för den.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Will it blend ?

Skämt åsido, eftersom denna mus är "fingerkänslig" så att säga så undrar jag hur bra den skulle prestera i photoshop eller annat linkande redigerings program när det kommer till små rörelse som en urklippning. Visst du kan göra detta med en vanlig mus men jag tror nog att det skulle underlätta arbetet.

// 2 Fast

Visa signatur

You will only fail once you give up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2 Fast:

Will it blend ?

Skämt åsido, eftersom denna mus är "fingerkänslig" så att säga så undrar jag hur bra den skulle prestera i photoshop eller annat linkande redigerings program när det kommer till små rörelse som en urklippning. Visst du kan göra detta med en vanlig mus men jag tror nog att det skulle underlätta arbetet.

// 2 Fast

Helt klart, tror att många grafiker o hobbygrafiker kommer att sitta med denna "Musen" om några år.
Kan riktigt tänka mig att den underlättar många saker i Photoshop!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nja, tror väll inte det...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dax att börja träna på att kunna röra handes alla 5 fingrar oberoende av varamdra då

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

Skulle vara smartare att läsa handrörelser med en kamera?

Permalänk
Medlem

kan nog bli bra med lite utveckling, där man kan tex trä på dessa sensor m.m på fingrarna lite som en handske kanske.
Som det är nu ser det riktigt bökigt ut bara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

kan nog bli bra med lite utveckling, där man kan tex trä på dessa sensor m.m på fingrarna lite som en handske kanske.
Som det är nu ser det riktigt bökigt ut bara

Precis vad jag tänkte..

Permalänk
Medlem

Ja, alltså hur bra sitter dom på fingrarna? Kommer man att behöva ta nya grepp för att man tappar dom hela tiden?
Sen går det ju inte att lyfta på fingrarna...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk

cool idé behövs nog utvecklas lite bättre, sitter man med handen på just den som är i videon lär man efter 10 min ha ont i armen. Vet inte hur ni håller i möss men jag vilar iaf hela min handled på musmattan och håller musen med fingrarna. Vilar ju inte hela handen på musen.

Permalänk
Medlem

Musarm here we come......

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Skulle varit smidigare med en form av musmatta och ett par senorer på varge finger topp som man sedan rör på denn här ''så kallade'' mus mattan

Kul uppfinning måste jag säga ändå!

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Skulle vara smartare att läsa handrörelser med en kamera?

Det gör du ju redan med kinetic t.ex. dock får du ju inte tryckkänsligheten, vilket nämns i videon.....

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan.Jarl:

cool idé behövs nog utvecklas lite bättre, sitter man med handen på just den som är i videon lär man efter 10 min ha ont i armen. Vet inte hur ni håller i möss men jag vilar iaf hela min handled på musmattan och håller musen med fingrarna. Vilar ju inte hela handen på musen.

Dock om man ser på den ser den ut som en prototyp. Om alla saker som passerar mitt jobb hade levererats med en finish motsvarande den där hade många varit el-schockade idag...

Permalänk
Medlem

"Is new bland of welfare equipment?"

Engrish, någon?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)